عفونت دندان روکش شده

عفونت دندان روکش شده عارضه ای که کمتر اتفاق می افتد اما پزشک و بیمار هر دو باید اقاماتی انجام دهند تا امکان عفونت لثه و دندان بعد از انجام روکش به حداقل برسد. عفونت بعد از روکش دندان بسیار دردناک است و برای بیمار دردسر ساز خواهد شد. هر کدام از انواع روکش بعد از عفونت علائم و درمان مخصوص به خود را دارد. اما به صورت کلی ممکن است بیماری های لثه باعث عفونت در آن شده و ربطی به روکش قرار گرفته نداشته باشد.

چرا باید روکش دندان را انجام داد

حتما این سوال برای شما بیان شده است که دلیل نیاز به انجام روکش دندان چیست؟ عمل روکش دندان به عنوان یکی از پرکاربرد سلامت دندان شناخته شده است. در مواردی من جمله شکستگی و آسیب به دندان، بد فرمی آن ها، وجود فاصله های ظریف بین دندان ها، عدم هم سطحی و… بهترین راهکار استفاده از روکش دندان است. البته بعد زیبایی این روش را نباید فراموش کرد. به ویژه که در سال های اخیر مردم استقبال زیادی از روکش دندان به منظور زیبا کردن دندان های خود داشته اند.

چه عواملی منجر به عفونت دندان روکش شده می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به درد و عفونت دندان روکش شده شود، این عوامل شامل:

1- پوسیدگی دندان زیر روکش

چون دندان زیر روکش، هنوز دارای بافت زنده است، ممکن است در مرز بین دندان و روکش، دچار پوسیدگی یا سوراخ شود که منجر به درد مداوم در آن ناحیه می‌شود. اگر پوسیدگی دندان تا حدی بزرگ شود که به عصب آسیب برساند، ممکن است به درمان عصب کشی نیاز داشته باشید و در چنین شرایطی فرد مبتلا به عفونت دندان روکش شده ، می شود و نیاز است برای درمان اقدام نماید .

2- درد لثه ناشی از انجام روکش

ممکن است پس از انجام درمان برای قرار دادن روکش، احساس درد موقتی داشته باشید. این درد نباید بیشتر از 2 هفته طول بکشد. اگر پس از قرار دادن روکش، احساس درد شدیدی دارید، یا اگر درد شما بیش از 2 هفته ادامه یافت، با دندانپزشک مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است این درد نشانه از عفونت دندان روکش شده ، باشد ، پس در سریع ترین زمان ممکن با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید

3- شکستگی دندان یا روکش

یک شکستگی در روکش یا دندان در زیر روکش، می‌تواند درد خفیفی ایجاد کند. همچنین ممکن است دندان به دلیل این شکستگی نسبت به سرما، گرما یا هوا حساسیت نشان دهد. در صورت مشاهده هرگونه شکستگی، لقی یا ترک در روکش دندان، لازم است که آن را ترمیم کنید.

چسب روکش دندان چه کاربردی دارد ؟ حتما بخوانید : چسب روکش دندان چه کاربردی دارد ؟

4- دندان قروچه (براکسیسم)

فشار دادن دندان‌ها روی هم در طول شب را براکسیسم یا دندان قروچه می‌گویند که می‌تواند بر روکش دندان فشار وارد کرده و درد ایجاد کند. هرچند با استفاده از ابزار و وسایلی مثل نایت گارد میتوان تا میزان قابل توجهی دندان قروچه را کنترل کرد اما عدم توجه به آن میتواند دلیلی بر عفونت دندان روکش شده ، باشد

5- تحلیل لثه

در صورتی که لثه‌های شما در اطراف روکش دندان، دچار تحلیل شده و بخشی از ریشه دندان در معرض دید قرار گرفته باشد، باعث ایجاد درد و حساسیت در دندان می‌شود. تحلیل لثه ممکن است بر اثر مسواک زدن محکم ایجاد شود. هنگامی که لثه تحلیل می‌رود، احتمال تجمع جرم و بیماری لثه افزایش می‌یابد.

6- روکش بدرستی روی دندان قرار نگیرد

اگر روکش بدرستی روی دندان قرار نگیرد، ممکن است باعث ایجاد درد شود، همچنین می‌تواند بر جویدن یا لبخند شما نیز تاثیرگذار باشد. اگر هنگام جویدن احساس درد دارید، معمولاً به این معنی است که روکش روی دندان بیش از اندازه بلند است. روکش دندان باید مطابق با حالت جویدن شما در دیگر دندان‌ها باشد. اگر هنگام جویدن احساس درد دارید، این مشکل می‌تواند منجر به درد در فک یا سردرد شود.

عفونت دندان روکش شده چه علایمی و نشانه ای دارد ؟

علت بوی بد دندان روکش شده چیست ؟

بوی بد روکش دندان معمولاً نشانه این است که باکتری‌ها در نواحی اطراف روکش رشد کرده و باعث عفونت روکش دندان شده‌اند. باکتری‌ها می‌توانند به دلیل به وجود آمدن مشکلات ریشه تشکیل شده باشند یا اینکه درمان ریشه قبلی به خوبی انجام نشده بوده و باعث بروز پوسیدگی مجدد شده است.

همچنین اگر اندازه روکش دندان درست نباشد و به درستی روی دندان فیکس نشود، ترک بردارد یا باعث ایجاد فاصله بین دندان‌های مجاور شود باعث بوی بد دندان روکش شده می‌شود.

دندانپزشک در هنگام آماده سازی روکش دندان تمام سعی خود را می‌کند که روکش اندازه درستی برای دندان‌ها داشته باشد و این کار را با تراشیدن دندان شروع می‌کند. سپس اندازه‌های دقیقی از تاج دندان‌ها را به سازنده دندان می‌دهد تا روکش دندان مناسب با دهان شما ساخته شود.

یک علت دیگر بوی بد روکش دندان این است که ممکن است روکش دندان شما در ابتدا درست سر جای خود قرار گرفته باشد اما به مرور زمان و با استفاده مداوم و وارد شدن فشار بر روی دندان، روکش دندان شل یا جابجا شده باشد. همچنین به مرور زمان چسب روکش دندان ممکن است از بین برود و باکتری‌ها به زیر روکش وارد شده و باعث ایجاد عفونت و بوی بد روکش دندان شوند.

دلیل دیگر برای بوی بد روکش دندان ،وجود حفره دندانی در دندان زیرین است. همه دندان‌های طبیعی ممکن است به حفره دندانی دچار شوند. شما می‌توانید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم از این مشکل پیشگیری کنید.

تقویت مینای دندان چه اهمیتی دارد ؟ حتما بخوانید : تقویت مینای دندان چه اهمیتی دارد ؟

مراقبت های لازم برای جلوگیری از عفونت دندان روکش شده

در صورتی که از روکش دندان استفاده میکنید لازم است بدانید که وجود روکش به منزله عدم توجه افراد به مراقبت روکش نیست. بیمار باید از دندان روکش شده همانند دندان طبیعی مراقبت های لازم را بکند. حتی ممکن است دندان زیر روکش دندان دچار پوسیدگی های احتمالی شود. مسواک زدن و استفاده از دهانشویه ها و حتی نخ دندان می تواند برای مراقبت ها لازم باشد که بایستی طبق اصول درمانی انجام شود.

به خاطر داشته باشید

به خاطر داشته باشید که درمان عفونت دندان روکش شده امکان پذیر بوده و از این رو مشکلی پیش نمی آید. در برخی از موارد ممکن است دندان پس از استفاده از روکش دچار عفونت شده باشد که درد های موضعی وجود دارد. در این موارد بایستی دندانپزشک اقدام به برداشتن روکش دندان کرده و علت عفونت را حل نماید.

دندان های عصب کشی شده اگر دچار عفونت شده باشند، دندانپزشک بایستی با عصب کشی مجدد و درمان ریشه اقدام به درمان دندان نموده و عفونت را برطرف نماید. درمان علت عفونت و درمان های این چنینی حتما بایستی زیر نظر متخصص درمان ریشه دندان انجام شود. گاهی حتی ممکن است دندان کشیده شود، که با روش های جایگزین نظیر ایمپلنت دندان می توان دندان را برای فرد فراهم آورد.