تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان از جمله نکاتی است که بهتر است به آن اهمیت داده شود . مینای دندان محکم ترین و غنی ترین ماده معدنی موجود در بدن است، اما این به آن معنا نیست که مینای دندان هیچ وقت خراب نشود. تغذیه و سلامت دندان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد. برای این که بتوانید از ماده مغذی مواد غذایی بهره مند شوید، نیاز به دندان های سالم برای جویدن دارید.

ویژگی های مینای دندان

مینای دندان در برابر عادت های معمول مانند جویدن، خرد کردن و عاداتی مانند دندان قروچه از دندان محافظت می کند. مینای دندان استحکام بالایی دارد اما ممکن است ترک برداشته و یا شکسته شود. مینای دندان در برابر حرارت بالا و مواد شیمیایی نیز از دندان محافظت می نماید. زمانی که دندان ترک خورده و یا می شکند بر خلاف دیگر قسمت های بدن نمی تواند خود را ترمیم نماید و آسیب وارد شده دائمی می باشد.

آسیب وارد شده قابل بازسازی نبوده و باید با روش های مختلف به تقویت مینای دندان اقدام کرد. در مینای دندان سلول زنده ای وجود ندارد که باعث بازسازی آن گردد. بنابراین لازم است که در حد امکان از پوسیدگی پیشگیری نماییم. تشخیص به موقع نشانه های پوسیدگی مینای دندان باعث کمتر شدن هزینه های درمان شده و مانع خراب شدن دندان می شود.

چه چیزی باعث فرسایش مینای دندان می‌شود؟

فرسایش دندان زمانی اتفاق می‌افتد که اسیدها، مینای دندان را از بین ببرند. به همین دلیل است که همواره توصیه میشود به تقویت مینای دندان اهمیت لازم داده شود ، فرسایش مینا می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  •  مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های غیرالکلی شیرین (سطوح بالای اسیدهای فسفریک و سیتریک)
  • آب میوه‌ها (برخی از اسیدهای موجود در نوشیدنی‌های میوه‌ای از اسید باتری فرساینده‌تر هستند)
  • خشکی دهان یا میزان بزاق کم (زیروستومی)
  • رژیم غذایی (قند و نشاسته بالا)
  • بیماری ریفلاکس اسید (GERD)
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • داروها (آسپرین، آنتی هیستامین‌ها)
  • ژنتیک (مشکلات ارثی)
  • عوامل محیطی (اصطکاک، فرسودگی، استرس و خوردگی)

چگونه به تقویت مینای دندان اهمیت دهیم ؟

اهیمت به تقویت مینای دندان میتواند ضامنی مهم برای سلامت دندان ها باشد و از پوسیدگی های احتمالی دندان بطور چشمگیری جلوگیریشود ، برای تقویت مینای دندان های خوب بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید و در انجام آن دقت لازم را داشته باشید :

1- دندان هایتان را مسواک بزنید.

اولین و مهم ترین اقدامی که میتواند به تقویت مینای دندان شما کمک مسواک زدن است ، شما باید حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم دندان هایتان را مسواک بزنید. استفاده از مسواک های زبر و یا مسواک زدن به شکل نادرست می تواند عاملی برای تخریب دندان ها باشد. بعد از مسواک زدن، کف های اضافی را از دهانتان بیرون بریزید اما دهانتان را شستشو ندهید. باید به مواد معدنی موجود در خمیر دندان زمان بدهید تا جذب دندان هایتان شوند.

2- دندان هایتان را با نخ دندان تمیز کنید.

فکر میکنیم در این مورد که استفاده از نخ دندان تا چه اندازه مهم است با هم بسیار صحیت کردیم و لازم است بدانید این موضوع به تقویت مینای دندان شما نیز کمک خواهد کرد . شما باید هر روز دندان هایتان را نخ بکشید. برای این کار از یک نخ 40 سانتیمتری استفاده کنید. مقدار بیشتری از نخ دندان را دور انگشت وسط یک دست و باقی آن را دور انگشت وسط دست دیگر بچیپید تا بتوانید آن را بکشید. سپس نخ را بین انگشت شست و انگشت اشاره بگیرید و به آرامی و ملایمت بین تمام دندان ها بکشید.

کراس بایت دندان چیست و چه درمانی دارد ؟ حتما بخوانید : کراس بایت دندان چیست ؟

زمانی که نخ بین دندان ها بوده، به آرامی آن را بالا و پایین بکشید تا یک طرف دندان ها تمیز شوند. سپس ادامه نخ دندان را از دور انگشت خود باز کنید و سراغ دندان بعدی بروید. اگر استفاده صحیح از نخ دندان را نمیدانید به منظور سلامت دندان و همچنین تقویت مینای دندان حتما نحوه صحیح استفاده از آن را از دندانپزشک خود یاد بگیرید .

3- به دندانپزشک مراجعه کنید.

قبل از اینکه مراحل ترمیم مینای دندان را شروع کنید، مطمئن شوید که واقعاً به آن نیاز دارید. به یک دندانپزشک مراجعه کرده تا سلامت دندان هایتان را بررسی کند. بعد از گذشت مدتی از شروع فرآیند ترمیم دوباره به دندانپزشک مراجعه کرده تا مطمئن شوید که آیا این روش ها جوابگو می باشند یا خیر.

اجازه دهید دندانپزشکتان تشخیص دهد که آیا به ترمیم مینای دندان نیاز دارید یا نه. سپس برنامه های خود را برای این کار با او در میان بگذارید. فقط دندانپزشک می تواند بعد از این مراحل، ترمیم مینای دندان را تشخیص دهد. پس تاکید میکنیم توجه به توصیه های دندانپزشک میتواند ضامن تقویت مینای دندان شما باشد .

4- از محصولات حاوی فلوراید استفاده کنید.

در خمیر دندان ها و دهانشویه ها از فلوراید استفاده می شود تا بتوانند ترکیبات کلسیم دار مینای دندان را با فلوروآپاتیت (که در مقابل کانی زدایی اسید ها مقاوم است) پوشش دهد. خمیر دندان های حاوی فلوراید لکه های باکتریایی را از روی دندان پاک کرده و به استحکام مینای دندان کمک می کنند. یون فلوراید جایگزین یون کلسیم شده تا مینای دندان را مقاوم کند.

فلوراید می تواند به ترمیم مینای دندان نیز کمک کند، چرا که یک ماده ی آنتی باکتریال بوده و باکتری هایی که عامل اصلی از بین رفتن مینای دندان هستند را نابود می کند. اگر دندان هایتان حساس هستند، از خمیر دندان های مخصوص استفاده کنید. این خمیر دندان ها جلوی التهاب لثه ها را نیز می گیرند. خمیر دندان ها، دهانشویه ها و پودرهای مختلفی برای ترمیم مینای دندان وجود دارند. از دندانپزشک بخواهید محصول مناسب برایتان پیشنهاد دهد. همچنین از خمیر دندان های حاوی فلورایدی استفاده کنید که مورد تأیید انجمن دندانپزشکی کشور باشند.

5– از مصرف زیاد شکر اجتناب کنید.

کانی زدایی مینای دندان به بعضی رژیم های غذایی بر می گردد. علاوه بر شکر باید از مصرف نشاسته های فرآوری شده خودداری کنید. باکتری ها بسیار خواهان انوایع قند و شکر هستند و در حضور شکر بسیار سریع تر رشد می کنند، بنابراین شما باید غذا دادن به این باکتری ها را متوقف کنید. باید از مصرف انواع خوراکی های بسته بندی شده مثل کلوچه، شیرینی ها، کیک، چیپس و بیسکویت ها بپرهیزید.

چگونه به تقویت مینای دندان اهمیت دهیم ؟

همچنین باید از مصرف انواع نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید. نوشابه ها حاوی مقدار بسیار زیادی شکر هستند. افزون بر این، این نوشیدنی ها، اسیدی بوده و از این طریق نیز روی سلامت دندان ها اثرات منفی می گذارند.

6- مصرف بعضی میوه ها را کمتر کنید.

باید بدانید برخی از میوه ها برای تقویت مینای دندان بسیار مفید است . زمانی که قصد ترمیم مینای دندان را دارید باید مصرف مرکبات را محدود کنید. همچنین بعد از مصرف آن ها باید دهانتان را با آب شستشو داده تا محیط اسیدی دهان را از بین ببرید. شکر موجود در میوه ها با شکر معمولی متفاوت بوده و به اندازه ی آن مورد علاقه ی باکتری ها نیست. بنابراین نیازی نیست نگران مصرف میوه هایی غیر از مرکبات مثل سیب، گلابی و هلو باشید.

7- ترشح بزاق دهان را افزایش دهید.

تحریک ترشح بزاق دهان، خود به ترمیم و تقویت مینای دندان کمک می کند. جویدن زیاد غذا باعث ترشح بیشتر بزاق دهان می شود. همچنین می توانید آدامس و آبنبات بدون قند بخورید تا به ترشح بیشتر بزاق دهان کمک کنید. غذاهای ترش نیز ترشح بزاق دهان را افزایش می دهند، اما این غذاها اسیدی بوده و باید در مصرف آن ها احتیاط کنید.

8- مکمل های معدنی مصرف کنید.

انواع مختلفی از مکمل های معدنی در بازار وجود دارد. می توانید از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنید. اما مطمئن شوید که شامل مواد معدنی ای مثل کلسیم و منیزیم باشد. هر مکملی که روزانه مصرف می کنید باید حداقل شامل 1000 میلی گرم کلسیم و حداقل 3000 تا 4000 میلی گرم منیزیم باشد. این مواد معدنی به ترمیم طبیعی مینای دندان کمک می کنند.

9- ماهی بخورید.

هرچند بسیاری ایرانیان استفاده از ماهی را چندان جدی نمیگیرند اما لازم است بدانید ماهی به تقویت مینای دندان بسیار کمک میکند . زمانی که قصد ترمیم مینای دندانتان را دارید باید دریافت ویتامین D خود را نیز افزایش دهید. می توانید این کار را با مصرف غذاهایی که غنی از ویتامین D هستند انجام دهید. غذاهایی که مقادیر زیادی ویتامین D دارند عبارتند از: انواع ماهی، شیر سویا، شیر نارگیل، شیر گاو، تخم مرغ و ماست.

دندان پیش چه کاربرد و وظایفی به عهده دارد ؟ حتما بخوانید : دندان پیش چه ویژگی و کاربردی دارد

10- راه های دیگر دریافت ویتامین D

استفاه از برخی از مکمل ها وی ویتامین ها میتوانند به عنوان راهی برای تقویت مینای دندان شما شناخته شود . از مهمترین این مکمل های برای تقویت مینای دندان میتوان به ویتامین D اشاره کرد . می توانید از مکمل ها و همچنین نور خورشید برای دریافت ویتامین D استفاده کنید. هر انسان باید روزانه 600UI ویتامین D مصرف کند. پس، از مکمل هایی استفاده کنید که این مقدار را در هر مصرف روزانه برای بدن شما فراهم کنند. همچنین می توانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، روزانه به مدت 10 تا 15 دقیقه، مقدار کافی ویتامین D دریافت کنید. در صورت امکان باید بازو ها، پاها و کمر را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

11- آب فراوان بنوشید.

باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدنی های دیگر به خاطر داشتن ترکیبات شکر، کافئین و پروتئین نمی توانند به خوبیِ آب، بدن را هیدراته نگه دارند. هیدارته بودن بدن همچنین ترشح بزاق دهان را افزایش می دهد که به نوبه ی خود به ترمیم مینای دندان کمک می کند. نیازی نیست که حتماً آب حاوی املاح معدنی بنوشید. مواد معدنی کافی را می توانید با تغذیه مناسب برای بدن فراهم کنید.

به خاطر داشته باشید

مینای دندان قابلیت بازسازی ندارد و اگر دچار فرسایش شود، تنها راه ترمیم مینای دندان توسط دندان پزشک است. بهترین راه در محافظت از دندان جلوگیری از فرسایش آن می باشد. با رعایت چند نکته می توانید از دندان های خود مراقبت نمایید و به تقویت مینای دندان خود کمک کنید . آب میوه ها و نوشیدنی های شیرین باعث خراب شدن دندان های شما می شوند. برای پیشگیری از فرسایش مینای دندان به جای این نوشیدنی ها از آب استفاده نمایید. هنگام خوردن نوشیدنی شیرین و گازدار آن را در دهان نگه ندارید و دور دندان ها نچرخانید.

این کار سبب می شود اسید آن ها به دندان آسیب بزند. اگر رفلاکس معده دارید برای پیشگیری از این مشکل هر چه زودتر نزد دندانپزشک بروید و بیماری خود را درمان کنید زیرا اسید معده با برخورد به دندان ها به سرعت آن ها را پوسیده خواهد کرد. کمتر میان وعده بخورید و پس از هر وعده غذایی دهان خود را آب بکشید و یک ساعت بعد از غذا آن را مسواک بزنید. چای بنوشید و آدامس بدون قند بجویید تا اسید باقی مانده در دهان شما خنثی شده و دفع گردد. مسواک زدن صحیح دندان ها و استفاده دهانشویه حاوی فلوراید را نیز فراموش نکنید.

همین نکات ساده میتوانند کمک بسیار مهمی به تقویت مینای دندان شما کنند ، پس حتما این نکات را به عنوان مهم ترین اعمالی که برای سلامت دندان ها و به خصوص تقویت مینای دندان خود انجام دهید و اطمینان داشته باشید که میتوان امید داشت که سلامت دندان های شما بسیار تقویت شود .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی