مراقبت از کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت دندان و توجه به نکاتی که دندانپزشک شما در مورد نحوه نگهداری از آن به شما میگوید ، کمک خواهد کرد که ماندگاری و طول عمر آن بیشتر شود و شما را کمتر به دردسر بیندازد . بیشتر مواقع مردم به دلیل مناسب بودن قیمت کامپوزیت دندان نسبت به لمینت سرامیکی ، برای اصلاح طرح لبخند خود کامپوزیت ونیر را انتخاب می کنند ، اما اگر می خواهید از لبخند زیبایتان مراقبت کنید ، باید مراقبت های بیشتری را انجام دهید. 

کامپوزیت دندانی چیست ؟

کامپوزیت دندان به موادی خمیر مانند می گویند که پزشک با استفاده از آن دندان های پوسیده ، شکسته ، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم می کند . این نوع از درمان زیبایی یکی از پرطرفدارترین درمانهایی است که درمیان افراد وجو دارد. هم بعلت قیمت مناسب آن نسبت به لمینیت های سرامیکی و هم انجام سریع آن از محبوبیت بالایی برخوردار است .

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

امروزه نوعی از این کامپوزیت دندانی به نام کامپوزیت ونیر وجود دارد که کاربرد زیبایی آن فراوان است و اکثرا برای قسمت جلویی دندان های که دچار فاصله شده اند و یا دچار لب پریدگی شده اند به کار می رود و چهره افراد با این ابزار زیبایی تغییر قابل ملاحظه ای می کند.

درمان ونیر کامپوزیت موجب زیباسازی دندان و سفید کردن دندان می شود بدون اینکه هیج تراشی بر روی دندان صورت گیرد و در این روش به دندان ها آسیبی وارد نمی شود ، گاهی اوقات به این روش ارتودنسی فوری نیز می توان گفت.

مراحل کامپوزیت دندان

برای روکش کامپوزیت دندانپزشک ابتدا دندان ها تمیزمی کند و آن ها را جرم گیری می نماید تا سطحی تمیز برای کار گذاشتن روکش داشته باشد ؛ سپس دندان ها را خشک کرده و از هرگونه رطوبت یا بزاق پاک می کند تا عملکرد مواد باندینگ مختل نشود.

بعد سطح جلوی دندان ها به وسیله مواد اسیدی متخلخل می شود تا به چسبیدن کامپوزیت به سطح دندان کمک کند و در آخر مواد باندینگ مخصوص (چسب) را بر روی سطح دندان استفاده می کنند و مواد کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد.نتیجه به دست آمده بستگی به تجربه دندانپزشک و توانایی های او دارد.

چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم ؟

مراقبت از کامپوزیت دندان به فرایند خاصی احتیاج ندارد. کامپوزیت دندان جایگزینی برای روکش اصلی دندان است؛ به همین خاطر باید همین احساس را به شما بدهد و تا حد امکان طبیعی به نظر برسد. بنابراین مراقبت از آن ها هم مانند مراقبت از دندان های طبیعی است. برای محافظت از کامپوزیت کافی است نکات زیر را رعایت کنید:

1- تمیز کردن کامپوزیت دندان

همانقدر که به دندان های اصلی‌تان اهمیت می دادید، به کامپوزیت هم باید به همان اندازه رسیدگی کنید. برای نگهداری از کامپوزیت کافی است دندان ها را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان را فراموش نکنید.

رعایت نکردن بهداشت دهان، منجر به بیماری های لثه می شود. اگر دچار بیماری لثه شوید، لثه ها به سمت بیرون برمی گردند و کناره های کامپوزیت نمایان می شود. درنتیجه ممکن است کامپوزیت از دندان جدا شده یا بشکند.

2- خمیر دندان مخصوص دندان کامپوزیت شده

بعضی از خمیردندان ها ترکیباتی دارند که هم برای دندان های اصلی و هم برای کامپوزیت خطرناک‌اند. هنگام خرید خمیر دندان، قسمت مواد تشکیل‌ دهنده آن را بخوانید و مطمئن شوید که از هیدروژن پراکسید، سدیم کربنات یا جوش شیرین در آن استفاده نشده باشد.

هیدروژن پراکسید باعث از بین رفتن سطح دندان و ماهیت زمخت جوش شیرین موجب از بین رفتن رنگ و درخشندگی کامپوزیت می شود. درکل بهتر است از خمیردندان های ژله‌ای استفاده کنید زیرا احتمال اینکه در آن ها چنین موادی به کار برده باشند بسیار کم است.

ونیر کامپوزیت چیست حتما بخوانید : دانستنی های ونیر کامپوزیت

نیازی نیست حتما خمیردندان سفیدکننده بخرید؛ این نوع خمیردندان ها نه تنها برای مراقبت از کامپوزیت ضروری نیستند بلکه حتی گاهی ممکن است حی به آن آسیب بزنند.

خمیردندان نباید خاصیت سایشی زیادی داشته باشد

یکی از مسائلی که همیشه در تبلیغات خمیردندان ذکر می کنند، این است که محصول خاصیت فرسایندگی کمی دارد و برای کسانی که روی دندان هایشان عمل زیبایی انجام داده‌اند بسیار مناسب است. این نوع خمیردندان ها معمولا برای دندان بهترند و فرقی نمی کند دندان طبیعی باشد یا روی آن کامپوزیت کشیده شده باشد.

میزان فرسایندگی خمیردندان با معیاری به نام سایش نسبی عاج (RDA) اندازه گرفته می شود. این معیار مشخص می کند که با استفاده از هر خمیردندان، چه مقدار از عاج (نه مینای دندان) ساییده می شود. با اینکه مینا از عاج محکم تر است، RDA هنوز معیار خوبی برای تخمین فرسایندگی خمیردندان به حساب می‌آید.

خمیردندان باید دربرابر پوسیدگی از دندان محافظت کند

وقتی دندان هایتان را کامپوزیت می کنید، باید خوب از آن ها مراقبت کنید. کامپوزیتهای مدرن معمولا بسیار مستحکم هستند و پوسیده نمی شوند اما دندان زیرین کامپوزیت امکان خرابی دارد. اگر دندان اصلی پوسیده شود، کامپوزیت هم از بین می برد.

3- جویدن و گاز زدن با دندان کامپوزیت

برخی از افراد از دندانهای خود استفاده های ترسناکی میکنند؛ مثلا برای باز کردن درب بطری با به عنوان ابزارهای دیگر! خیلی از افراد چنین کارهایی را انجام می دهند اما متاسفانه این کار نه تنها برای دندان بلکه برای کامپوزیت هم بسیار مضر است و ممکن است به آن آسیب بزند.

مراقبت از کامپوزیت دندان چگونه است

اشیای خیلی سفت، مانند درب های فلزی و بطری های شیشه‌ای، سطح سرامیکی کامپوزیت را خرد می کنند. اگر عادت دارید اشیائی مانند خودکار، مداد یا حتی یخ را داخل دهانتان فرو ببرید و بجوید، بهتر است تا به دندانتان آسیب نرسیده این اخلاق را کنار بگذارید.

4- غذای مناسب بعد از کامپوزیت دندان

قانون قبلی (اینکه نباید اشیاء سفت را گاز بزنید)، درمورد غذاها هم صادق است. گاز زدن به بعضی مواد غذایی مانند سیب، هویج خام، چیپس های سفت و تکه های گوشتی که به استخوان چسبیده باشند، ممکن است به سرامیک ونیر آسیب بزند.

علاوه بر غذاهای سفت، باید در میزان خوردن غذا هم دقت داشته باشید؛ بخصوص غذاهایی که اسید یا شکر زیادی دارند. این دو ماده باعث پوسیدگی دندان می شوند و برای مراقبت از  کامپوزیت دندان هم مضرند.

علاوه بر این، از خوردن غذاهای شیرین و چسبناکی مانند آب‌نبات، پاستا، نان، بیسکوییت تردک و نوشیدنی های شیرینی مثل نوشابه گازدار و آبمیوه پرهیز کنید. مواد غذایی اسیدی مانند میوه (لیمو و بعضی دیگر از میوه ها) هم نباید برای مدت طولانی روی دندان بمانند.

بنابراین بهتر است بعد از خوردن آن ها به سرعت دهانتان را مسواک بزنید. در نهایت، از غذاهایی که حاوی مواد رنگی است پرهیز کنید. درست است که کامپوزیت ونیر به این راحتی ها رنگ نمی گیرد اما به هرحال امکان لک شدن آن وجود دارد.

5- نوشیدنی های الکلی بعد از کامپوزیت

از مصرف بی‌رویه الکل خودداری کنید. خوردن بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی کامپوزیت های دندانی را از بین می برد. البته این اتفاق هیچگاه موجب کنده شدن کامپوزیت  نمی شود ولی آن را مستعد آسیب می کند و باعث می شود کامپوزیت  لکه‌پذیر و ضعیف شود.

البته الکل فقط داخل نوشیدنی های الکلی نیست؛ برخی از دهان‌شویه ها یا خمیردندان ها هم حاوی الکل هستند. بنابراین قبل از خرید خمیردندان ترکیبات سازنده آن را چک کنید. الکل موجود در خمیردندان درست به اندازه الکل مشروب برای دندان مضر است.

6- دندان قروچه

بعضی از افراد به‌صورت ناخودآگاه در خواب دندان قروچه می کنند (دندان هایشان را روی هم فشار می دهند و باعث ساییدگی آن می شوند). اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا راه‌حلی برای آن پیدا کند.

به احتمال خیلی زیاد پزشک استفاده از محافظ شب یا همان نایت گارد را به شما توصیه می کند. نیازی به گفتن نیست که دندان قروچه چقدر به کامپوزیت آسیب بزند. بنابراین حتما به این مشکل رسیدگی کنید تا مجبور نشوید دوباره برای درست کردن دندان هایتان یک عالمه پول خرج کنید.

7- مسواک مناسبی دندان های کامپوزیت

انتخاب مسواک در سلامت دندان ها و عمر کامپوزیت تاثیر زیادی دارد. باید مسواکی بخرید که خیلی زبر نباشد زیرا ممکن است به سطح کامپوزیت دندان آسیب بزند. درعوض به سمت مسواک هایی بروید که تارهای نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشند.

آیا برداشتن کامپوزیت دندان امکان دارد حتما بخوانید : برداشتن کامپوزیت دندان امکان پذیر است ؟

8- محافظ دندان

اگر ورزش هایی مانند بوکس، تکواندو، کشتی و هنرهای رزمی ترکیبی انجام می دهید، باید موقع ورزش بین دندان هایتان محافظ بگذارید. این کار باعث می شود در صورت ضربه دیدن، دندان ها کمترین آسیب ممکن را متحمل شوند.

9- کامپوزیت‌ها رنگ‌پذیر هستند!

کامپوزیت‌ها هرقدر هم پولیش یا صیقل داده شوند باز هم قادرند رنگ را جذب خود کنند. برای همین توصیه می‌شود از مواد غذایی یا نوشیدنی‌هایی که رنگ‌دهی بالایی دارند و از مصرف زیاد سیگار، پیپ و قلیون پرهیز کنید، چراکه همه این موارد نام‌برده روی رنگ کامپوزیت تاثیرگذار هستند. همچنین هربار که رنگ کامپوزیت تغییر کند نیاز است شخص مرتبا برای صیقلی کردن دندان‌ها  اقدام کند. اما هر بار که پولیش انجام می‌شود حدودا چند دهم میلی‌متر ممکن است از روی آن برداشته شود که این امر باعث تغییرات ظاهری در سطح کامپوزیت می‌شود

10- مراجعه مرتب به دندانپزشکی

به دو دلیل باید مرتب به دندانپرشک مراجعه کنید؛ اول اینکه پزشک می تواند از ابتلا به عفونت لثه و دندان جلوگیری کرده و وضعیت دندان هایتان را در شرایطی ایده‌آل نگه دارد. دوم اینکه، در صورت بروز مشکلاتی مانند خرد شدن و ترک خوردن ونیر یا از بین رفتن کامپوزیت بین آن، پزشک می تواند قبل از حاد شدن قضیه آن را برطرف کند.

اگر می خواهید لبخندی زیبا داشته باشید و شکل ظاهری دندان هایتان را بهتر کنید،  کامپوزیت گزینه‌ای فوق‌العاده است که در موثر بودن آن هیچ شکی وجود ندارد. با این حال، برای اینکه بتوانید حداقل استفاده را از  کامپوزیت دندان ببرید، فقط پول دادن و نصب کامپوزیت کافی نیست. باید علاوه بر این، بعد از کامپوزیت کردن دندان ها بتوانید به خوبی از آن ها مراقبت کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی