بوی بد دهان در بارداری

بوی بد دهان در بارداری یکی از مشکلاتی است که بسیاری از بانوان در این دوران با آن مواجه هستند و باعث ناراحتی و اذیت آنها میشود . هرچند که باید بدانید این بوی بد دهان در بارداری تنها مشکل شما نیست و بسیاری از بانوان با آن درگیر هستند و علت آن هم تغییراتی است که بدن شما در این دوران با آن سر و کار دارد . اما نکته مثبت و خوشحال کننده در مورد این موضوع که باید بدانید این است که این مشکل را میتوان بطور قابل توجهی حل و یا آن را کاهش داد .

نشانه های بوی بد دهان در بارداری

از جمله نشانه هایی که میتواند به عنوان یک زنگ خطر مهم برای شما باشد و به شما این آگاهی را بدهد که دچار بوی بد دهان در بارداری شده اید ، شامل نکات زیر میباشد که دانستن این نکات به شما در کنترل و رعایت نکات بهداشتی بیشتر کمک خواهد کرد :

  • اگر زبان شما لایه ی محافظ ضخیمی دارد.
  • دهان شما تلخ است.
  • دچار خشکی دهان هستید.
  • گلویتان درد میکند.
  • روی دندانتان پلاک وجود دارد.

دلایل بوی بد دهان در بارداری چیست؟

ما هم مثل شما هم عقیده هستیم که بوی بد دهان در بارداری تا چه اندازه میتواند برای شما آزار دهنده باشد. اما موضوع اینجاست که بسیاری از بانوان علت ایجاد این بوی بد را نمیدانند و شاید با دانستن علل و عوامل ایجاد بوی بد دهان در باردرای ، بتوانند با آن مقابله کرده و این مشکل را حل نمایند ، از جمله مهمترین علل ایجاد بوی بد دهان در بارداری میتوان به نکات و موارد زیر اشاره کرد :

1- تغییرات هورمونی

افزایش هورمون ها در بدن می تواند دهان شما را به محل مناسبی برای رشد پلاک دندان تبدیل کند. افزایش سطح استروژن و پروژسترون می تواند پاسخ لثه به پلاک را تشدید کند و باعث التهاب لثه یا لثه ملتهب شود. لثه های متورم دارای جیب هایی هستند که غذا در آن گیر کرده و باعث ایجاد بوی بد می شود. بهداشت خوب می تواند پلاک را کاهش دهد و در نتیجه تورم لثه ها را در دوران بارداری کاهش دهد.

2- استفراغ

66 درصد از زنان باردار تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری مانند حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند. استفراغ مکرر منجر به تشکیل یک محیط اسیدی در دهان و به دنبال آن دمینرالیزاسیون دندان ها می شود. دندان ها را مستعد پوسیدگی می کند که می تواند باعث ایجاد بوی بد شود. فراموش نکنید بی توجهی به این موضوع و نادیده گرفتن مراقبت های مربوط به دندان میتواند باعث ایجاد پوسیدگی های گسترده در دهان و همچنین تشدید بوی بد دهان در بارداری شود.

3- کمبود کلسیم

همانطور که میدانید کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی برای سلامت و استحکام دندان ها است . نوزاد در رحم مادر، کلسیم را از ذخایر کلسیم بدن مادر جذب می کند. کلسیم ناکافی در رحم باعث نشت مواد معدنی از استخوان ها و دندان ها می شود. این می تواند باعث ضعیف شدن دندان ها شود که بیشتر مستعد پوسیدگی هستند و دندان های پوسیده می تواند باعث بوی بد دهان در بارداری شود.

4- کم آبی بدن

کم آبی بدن یکی دیگر از علل مهم بوی بد دهان در بارداری است ، به همین منظور توصیه می شود در دوران بارداری آب بیشتری بنوشید تا مایع از دست رفته در اثر استفراغ یا ادرار زیاد جبران شود. نوشیدن آب کم می تواند باعث کم آبی و خشکی دهان و در نتیجه بوی بد دهان شود. نوشیدن آب کافی می تواند به حذف بقایای غذا از روی دندان کمک کند.

5- تغییرات سبک زندگی

بارداری باعث گرسنگی در مادران می شود. خوردن میان وعده و خوردن مکرر در شب می تواند باعث بوی بد دهان در بارداری شود. همچنین، به دلیل ولع بارداری، برخی از زنان شروع به خوردن غذاهای شیرین یا ناسالم می کنند. همین موضوع در کنار ویارهای بانوان و اجتناب آنان از استفاده به موقع از مسواک باعث بروز پوسیدگی های شدید دندانی و ایجاد بوی بد دهان در بارداری میشود.

6- کندی هضم

هضم اغلب در دوران بارداری به دلیل بزرگ شدن رحم و تغییرات هورمونی که می تواند باعث رفلاکس اسید شود، تحت تاثیر قرار می گیرد. رفلاکس اسید می تواند باعث دمینرالیزه شدن مینای دندان، تشکیل دهانه روی دندان و به دنبال آن احتباس غذا شود. ممکن است باعث ایجاد بوی بد شود.

بایدها و نبایدهای در مورد کامپوزیت ips که باید بدانید حتما بخوانید : ویژگی های مهم کامپوزیت IPS که باید بدانید

7- کاهش جریان بزاق

بزاق بر روی دندان ها اثر خود تمیز کنندگی دارد. بقایای مواد غذایی را از شیارهای دندان خارج کرده و دهان را تمیز نگه می دارد. برخی از مطالعات ثابت کرده اند که جریان بزاق در دوران بارداری کاهش می یابد که می تواند احتمال بوی بد دهان در بارداری را افزایش دهد.

8- نوع تغذیه

تغذیه در این دوران بسیار مهم است . اینکه شما از چه موادی در غذاهای خود استفاده میکنید نیز بسیار مهم است . این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که غذاهای حاوی مواد با بوی قوی مانند سیر، پیاز، قهوه نیز می توانند باعث بوی بد دهان در بارداری شوند.

9- شرایط پزشکی

عفونت های مجاری تنفسی، عفونت های گوش، حلق و بینی، دیابت، بیماری های کبدی، بیماری های گوارشی، بیماری های غدد درون ریز و اختلالات متابولیک از دیگر علل بوی بد دهان هستند. علائم اغلب در زنان غیر باردار و زنان باردار مشابه است.

ذکر این نکته ضروری است که بارداری به تنهایی تأثیر کمی در بروز ورم لثه یا پریودنتیت دارد. بیشتر اوقات، پلاک از قبل در دهان وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود خانم هایی که قصد بارداری دارند مرتباً دندان های خود را تمیز و جلا دهند. تمیز کردن دندان در دوران بارداری بی خطر است، اما در صورت نیاز به هر گونه روش دندانپزشکی، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

تشخیص بوی بد دهان در بارداری

بوی بد دهان اغلب توسط بیمار یا یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک توصیف می شود. اگر مشکوک به بوی بد دهان هستید، دندانپزشک می تواند به شما در تشخیص علت کمک کند. از جمله روش های ایمن و مرسوم برای تشخی بوی بد دهان در باردرای میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- اندازه گیری ارگانولپتیک:

این یک تست استاندارد طلا در تایید بوی بد دهان محسوب می شود. در این روش معاینه کننده هوایی را که بیمار از بینی خارج می کند اندازه گیری می کند. پرکاربردترین روش برای تشخیص بوی بد دهان است.

2 کروماتوگرافی گازی:

این روش نسبتاً قابل اعتمادی برای تشخیص هالیتوز در نظر گرفته می شود. کروماتوگرافی گازی برای اندازه گیری ترکیبات گوگرد فرار (VSCs) استفاده می شود.

3- پایش گوگرد:

پایش گوگرد روشی نسبتاً ارزان برای اندازه گیری VSC ها است. در دستگاه نظارت بر گوگرد، واکنش الکتروشیمیایی ترکیبات حاوی گوگرد را در هوای بازدم اندازه گیری می کند.

4- تست BANA:

نواری از بنزوئیل-DL-آرژنین-آ-نفتیل آمید برای شناسایی میکروارگانیسم هایی که باعث بوی بد دهان می شوند استفاده می شود.

همه چیز در رابطه با بوی بد دهان در بارداری که لازم است بدانید

نکته مهم : در بیشتر موارد، بوی بد دهان در بارداری با پروتکل‌های درمانی اولیه مانند تمیز کردن و صیقل دادن دندان‌ها برطرف می‌شود و ممکن است این آزمایش‌ها ضروری نباشد. دندانپزشک شما یک معاینه کامل انجام می دهد و تصمیم می گیرد که آیا این آزمایشات برای تشخیص منبع بوی بد ضروری هستند یا خیر.

هر گونه درمان دندانپزشکی باید پس از تایید پزشک انجام شود. برخی از روش های درمانی وجود دارد که نباید از آنها استفاده کرد. از هر گونه درمان انتخابی و غیر اورژانسی خودداری کنید. از هرگونه عکسبرداری با اشعه ایکس در دوران بارداری خودداری کنید. در موارد اجتناب ناپذیر، از دندانپزشک خود بخواهید اقدامات احتیاطی بهینه را انجام دهد، مانند پوشش با پیش بند سربی.

راه های درمان بوی بد دهان در بارداری کدام است ؟

هرچند بوی بد دهان در بارداری به عنوان یکی از مشکلات آزار دهنده برای بانوان محسوب میشود . اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که این مشکل با رعایت برخی نکات ساده قابل حل و یا در مواردی به طور قابل توجه قابل کاهش دادن است . برای این منظور کافی است نکات زیر را با دقت مطالعه کرده و به آن عمل نمایید :

1. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. حتما روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید و مسواک بزنید تا مواد غذایی بین دندان هایتان باقی نماند اما با ملایمت این کارها را انجام دهید تا لثه خونریزی نکند و یا مینای دندان از بین نرود. مشکلات دهان و لثه نه تنها می تواند باعث بوی بد دهان در بارداری شود، بلکه می تواند خطر تولد نوزاد نارس و کم وزن را هم افزایش دهد.

2. از مصرف غذاهایی که بوی قوی دارند خودداری کنید

سعی کنید از خوردن غذاهایی که بوی قوی دارند مانند سیر و پیاز و غذاهای تند که باعث بد بو شدن دهان می شوند، خودداری کنید. مصرف چای و قهوه را هم کاهش دهید و بعد از مصرف آن ها دهان خود را بشویید. همچنین بعضی از فرآورده های گوشتی و ادویه جات می توانند در این دوران بوی بد دهان را تشدید کنند و لازم است بعد از خوردن آن ها حتما بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

3. مرتب به دندان پزشک مراجعه کنید

حتما از اوایل دوران بارداری به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و چکاپ انجام دهید تا از سلامتی دندان هایتان اطمینان حاصل کنید و از پوسیدگی و خرابی دندان ها و مشکلات احتمالی دیگر پیشگیری کنید.

4. غذاهایی که غنی از کلسیم هستند مصرف کنید

برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان بهتر است در این دوران، غذاهایی که سرشار از کلسیم هستند را مصرف کنید و شیر و مشتقات آن بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشند. همچنین با مشورت پزشک می توانید از مکمل های کلسیم برای دریافت مقدار مناسب کلسیم استفاده کنید.

5. مقدار زیادی آب بنوشید

همانطور که شما نیز ممکن است بدانید ، کم آبی بدن می تواند یکی از دلایل بوی بد دهان و تنفس باشد. آب تولید بزاق را افزایش می دهد و باکتری ها را از بین می برد. بنابراین مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن خود را از کم آبی حفظ کنید. این کار تنها برای سلامت عمومی بدن شما بسیار مفید است بلکه به شما در کنترل و یا کاهش بوی بد دهان در بارداری کمک میکند.

6. از درمان های طبیعی استفاده کنید

شما باید از مصرف هر نوع دارویی که ممکن است جنین شما را تحت تاثیر قرار دهد خودداری کنید. می توانید از مواد طبیعی خوشبو کننده دهان مانند آبنبات لیمویی و نعنایی که برای داشتن تنفس خوشبو موثر هستند، استفاده کنید. استفاده از این نوع خوشبو کننده های دهان علاوه بر کنترل بوی بد دهان در بارداری به شما حس نشاط بهتری نیز خواهد داد .

7. دهان را شست و شو دهید

برای از بین بردن بوی بد دهان در بارداری ساده ترین کار این است که با آب لیموی تازه دهان خود را بشویید. همچنین هر روز دهان خود را با آب نمک بشویید تا بوهای ناخوشایند دهان از بین بروند. این نکته را به عنوان ساده ترین و پیش پا افتاده ترین راه حلی که میتواند به شما کمک کند ، پیشنهاد میدهیم . پس حتما این کار را امتحان نمایید.

8. بعد از غذا خوردن آدامس بجویید

یکی از آسان ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد دهان در دوران بارداری جویدن آدامس بعد از غذا خوردن است. حتما از آدامس های بدون قند برای تمیز کردن ذرات باقی مانده غذا در بین دندان ها استفاده کنید. جویدن آدامس، باکتری های انباشته شده در دهان را پاک می کند و بزاق تولید می کند.

همه چیز در رابطه با ایمپلنت اشترومن که باید بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با ایمپلنت اشترومن که باید بدانید

9. با نمک و جوش شیرین مسواک بزنید

جوش شیرین را با خمیر دندان مخلوط کنید یا از خمیر دندان حاوی جوش شیرین و نمک برای مسواک زدن استفاده کنید. این ماده باکتری‌ها را از بین می‌برد و اسید دهان را که منجر به بوی بد دهان شده خنثی می‌کند.

10. از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا خواص بسیار زیادی دارد و می تواند مشکلات دندانی و خونریزی لثه را بهبود ببخشد. مقداری از ژل آلوئه ورا را به لثه های خود بزنید و کمی ماساژ دهید. سپس آن را با آب گرم بشویید. روزی سه بار این کار را انجام دهید تا بیماری دندان و لثه از بین برود. اگر مشکلی که دارید خفیف است، می توانید در خانه با استفاده از ژل های طبیعی آلوئه ورا خود را درمان کنید.

11. از روغن میخک استفاده کنید

روغن میخک می تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد و برای جلوگیری از خونریزی لثه و دندان بسیار مفید است. فقط کافی است مقدار کمی از این روغن را به لثه بزنید. ممکن است احساس گرمی و کمی تندی کنید اما این روغن به کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری های دندانی بسیار کمک می کند.

12. میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید

میوه ها و سبزیجات تازه برای سلامت بدن بسیار مفید می باشند و همچنین باعث سلامت دندان و لثه هم می شوند. میوه ها و سبزیجات تازه غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و کالری کمی دارند و می توانند باعث بهبود گردش خون در رگ های موجود در لثه و کاهش خونریزی لثه شوند.

13. به لثه های خود عسل بزنید

عسل می تواند به عنوان یک داروی استرلیزه عمل کند و برای درمان مشکلات لثه و دندان بسیار مفید است. بعد از مسواک زدن دندان، نوک انگشت خود را به عسل آغشته کنید و آن را روی لثه خود بمالید. عسل موثرترین و ارزان ترین درمان برای خونریزی لثه در دوران بارداری محسوب می شود که بوی بد دهان را هم از بین می برد. عسل دارای مقدار زیادی گلوکز است به همین دلیل فقط باید آن را به لثه ها بزنید و اگر به دندان ها بزنید ممکن است باعث پوسیدگی آن ها شود.

14. از دهان شویه استفاده کنید

محلول های دهان شویه برای قرقره تهیه شده اند و باعث تمیز کردن دهان و کاهش علائم خونریزی در لثه می شوند. شوینده های دهانی دارای اجزای ضد پلاک دندانی و آنتی بکتریال می باشند که موجب جلوگیری از پلاک دندانی، خونریزی دندان ها، پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان می شوند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم ؟

متخصصان معمولاً یک جلسه تمیز کردن حرفه ای دندان را برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان و به خصوص بوی بد دهان در بارداری ، در سه ماهه دوم توصیه می کنند، حتی اگر مشکل دندانی وجود نداشته باشد. می توانید این موضوع را با پزشک و دندانپزشک خود در میان بگذارید. در شرایط زیر باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی لثه
  • دندان چرخان
  • دندان ها یا لثه های دردناک
  • احساس سوزش در دهان
  • طعم فلزی در دهان
  • ترشح چرک از لثه

برجستگی قرمز روشن روی لثه که شبیه تمشک است، زیرا ممکن است نشان دهنده وجود گرانولوم پیوژنیک باشد، عفونت لثه که در 5 درصد از موارد بارداری رخ می دهد.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی