کامپوزیت IPS

کامپوزیت IPS یک نوع ماده پرکاربرد در زمینه‌های دندانپزشکی است که به عنوان یک ماده ترمیمی برای بازسازی و بهبود استحکام و زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شود. این نوع کامپوزیت از مواد رزینی و ترکیبات معدنی تشکیل شده است و برای ترمیم ترک‌ها، شکستگی‌ها، نقص‌های رنگی و اصلاح شکل دندان‌ها استفاده می‌شود. کامپوزیت‌های IPS دارای ویژگی‌هایی همچون مطابقت با رنگ طبیعی دندان‌ها، استحکام مکانیکی مناسب و مقاومت خوب در برابر فشار و خوردگی هستند.

کامپوزیت آی‌پی‌اس IPS چیست ؟

کامپوزیت IPS جزء خدمات دندانپزشکی و کامپوزیت‌های آماده‌ای است که از قبل ساخته شده است. این کامپوزیت که با عنوان IPS Empress Direct نیز شناخته می‌شود، یک کامپوزیت بسیار زیبا و بادوام است که از آن برای روکش دندان‌ها استفاده می‌شود. این کامپوزیت‌ها در دسته محصولات ترمیم‌کننده‌های مستقیم دسته‌بندی می‌شوند. این محصولات مستقیماً برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شوند.

کامپوزیت های ips از یک ماده سرامیک شیشه‌ای فشرده داغ تهیه شده و به‌عنوان یک کامپوزیت نانوهیبریدی شناخته می‌شود. این محصول کیفیت و ساختار به خصوصی دارد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای اکثر ترمیم‌های دندان در دنیا تبدیل کرده است.

کامپوزیت دندان آی پی اس یک کامپوزیت از قبل ساخته شده با سایزی مشخص می‌باشد. این سایز پس از معاینه دندان‌های شما توسط دکتر متناسب با خودتان تغییر می‌کند. وجه تمایز این کامپوزیت نسبت به دیگر رقبای خود داشتن ذرات سرامیکی است. همچنین کامپوزیت دندان IPS عمر نسبتا طولانی‌تری نسبت به رقبای خود دارد. مواد تشکیل دهنده کامپوزیت آی پی اس زیرکونیوم و سیلیکات است. همین مواد مصرفی باعث شده است تا این مدل کامپوزیت به راحتی تغییر رنگ ندهد.

کامپوزیت آی‌پی‌اس نوعی ماده پرکننده نانوهیبریدی و دارای ذرات سرامیکی است. به دلیل وجود ذرات سرامیکی استحکام و مقاومت بالایی دارد و در ترمیم دندان‌ها و به عنوان روکش دندان به کار گرفته می‌شود. همچنین کامپوزیت IPS به دلیل درخشندگی و کیفیت بالایی که دارد، می‌تواند جایگزین لمینت دندان باشد.

کامپوزیت IPS ساخت کدام کشور است؟

کشور آلمان، اولین کشوری است که کامپوزیت سرامیکی آی پی اس را تولید کرده و کمپانی ایوکلار در زمینه تولید مواد کامپوزیت دندان به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است. کامپوزیت ips، مشابه لمینت دندان بوده و از شفافیت و استحکام بسیار بالایی نیز برخوردار است.

طیف رنگی کامپوزیت IPS

این کامپوزیت‌ دارای 32 طیف رنگی هستند و در 5 سطح شفاف به بیماران معرفی می شوند. از بین رنگ‌های بیان شده BL-L و BL-XL  از رنگ‌های مورد علاقه اغلب بیماران هستند. بعضی از افراد که دندان های سفید و درخشانی دارند می خواهند از سفیدترین رنگ کامپوزیت ips استفاده کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که سایر برندهای کامپوزیت و لمینت دندان نیز دارای طیف رنگی مخصوص به خود هستند و متناسب با نیاز بیمار و رنگ دندان های فعلی و سلیقه وی، رنگ مناسب برای هر فرد با مشورت دندانپزشک انتخاب می شود.

معرفی انواع برند های کامپوزیت IPS

حال که دانستید کامپوزیت آی پی اس چیست و یکی از مواد ترمیمی محبوب در دندانپزشکی است که توسط برندهای مختلف تولید می‌شود؛ در زیر به برخی از برندهای معروف و برتر کامپوزیت آی پی اس اشاره خواهیم کرد:

IPS Empress:

این برند مشهور برای تولید کامپوزیت آی پی اس با کیفیت بالا و طراحی استثنایی شناخته شده است. محصولات IPS Empress برای ترمیمات دندانی با ظاهر طبیعی و بازسازی لبخند استفاده می‌شوند.

IPS e.max:

این برند معروف برای تولید کامپوزیت آی پی اس با قدرت مکانیکی بالا و استحکام مناسب شناخته می‌شود. کامپوزیت آی پی اس از برند IPS e.max برای ترمیمات دندانی ماندگار و مقاوم استفاده می‌شود.

IPS Classic:

این برند برای تولید کامپوزیت آی پی اس با رنگبندی طبیعی و خاص شناخته می‌شود. کامپوزیت آی پی اس از برند IPS Classic برای ترمیمات دندانی با ظاهر طبیعی و هماهنگ با رنگ دندان‌های اطراف استفاده می‌شود.

IPS Style:

این برند برای تولید کامپوزیت آی پی اس با رنگبندی و شفافیت بالا شناخته شده است. کامپوزیت آی پی اس از برند IPS Style برای ترمیمات دندانی با جذابیت بصری بیشتر و ایجاد لبخند زیبا استفاده می‌شود.

همه چیز در رابطه با ایمپلنت اشترومن که باید بدانید حتما بخوانید : ایمپلنت های اشترومن چه ویژگی هایی دارد ؟

مزایا و معایب کامپوزیت IPS

همانطور که همیشه به این موضوع اشاره کرده ایم ، هر روش درمانی دارای مزایا و معایبی است . این مورد در زمینه کامپوزیت IPS نیز صادق است و لازم است شما نیز در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید ، به همین دلیل توضیحاتی کامل در مورد مزایا و معایب این روش برای شما گردهم آورده ایم.

مزایای کامپوزیت آی پی اس

نکات مثبتی که کامپوزیت IPS نسبت به نسل های قدیمی تر ونیر کامپوزیت دارند، باعث محبوبیت و فروش بالای آن شده است. از جمله مزایای کامپوزیت دندان آی پی اس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از کامپوزیت دندان IPS هم برای دندان های جلو و هم برای دندان های عقب استفاده می شود.
  • تنوع رنگی بالا یکی دیگر از مزیت های این نوع روش اصلاح طرح لبخند می باشد.
  • ونیر IPS باعث به وجود آمدن حساسیت بر روی دندان ها نمی شود و کاملا با فیزیک دهان و لثه ها سازگار است.
  • کامپوزیت آی پی اس دارای مدل های صیقلی، شفاف و تار (مات) می باشد که بسیار زیبا است.
  • این متد دندانپزشکی زیبایی نسبت به سایر روش های ترمیم دندان هزینه کم تری نیز دارد.
  • کامپوزیت IPS به هیچ وجه یک متد تهاجمی نیست، زیرا در این روش اصلا دندان ها تراشیده نمی شود.
  • اگر دچار شکستگی‌ یا لب پریدگی شود می‌ توان به راحتی آن را ترمیم‌ کرد.
  • ظاهری طبیعی و زیبا دارد که شبیه دندان های طبیعی خود فرد می‌ باشد.
  • کامپوزیت دندان آی پی اس در برابر مواد غذایی سفت استقامت خیلی بالایی دارد.
  • دوام و طول عمر بالا یکی از مزایای بسیار مهم کامپوزیت آی پی اس میباشد.

معایب کامپوزیت آی پی اس

هیچ روشی در علم پزشکی بدون عیب و نقص نیست، کامپوزیت دندان IPS نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما میخواهید که از کامپوزیت آی پی اس استفاده کنید، باید در کنار مزایا با معایب آن نیز آشنا شوید تا با اطلاعات کافی و دید باز تصمیم گیری کنید. البته لازم به ذکر است که مزیت های زیاد این روش باعث شده است افراد زیادی به انجام آن تمایل پیدا کنند و بخواهند که این روش را انجام دهند. تجربه بیمارانی که در کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر کامپوزیت IPS را انجام داده اند بسیار مثبت بوده و از‌ مزیت هاو نتایج این روش بسیار راضی هستند. رایج ترین عوارض و معایب کامپوزیت دندان آی پی اس عبارتند از:

  • اگر فردی که کامپوزیت آی پی اس انجام داده است به طور مرتب بهداشت دهان و دندان خود را حفظ نکند، سبب ایجاد تورم در لثه و التهاب شدید در آن ناحیه می شود.
  • در بعضی از مواقع با توجه به شکل ظاهری دندان ممکن است نیاز به تراشیدن مینای دندان باشد.
  • در روزهای اول ممکن است دندانها تا حدودی به گرما و سرما حساسیت نشان دهند.
  • در صورت برخورد ضربه های سنگین احتمال دارد کامپوزیت دندان IPS شکسته شوند که البته آن هم به راحتی قابل ترمیم است.

کامپوزیت IPS برای چه افرادی مناسب است؟

کامپوزیت های دندانی IPS یک گزینه ترمیمی ایده‌آل برای کسانی است که دندان‌های آنها از نظر سایز و اندازه با هم هماهنگی ندارند و در نتیجه دندان‌ها بدون نظم هستند. می‌توان با کمک این روکش‌های کاربردی اندازه دندان‌ها را یکی کرد.علاوه بر این زمانی که دندان‌ها دچار ساییدگی و شکستگی می‌شوند، خصوصاً زمانی که لبه دندان‌های قدامی و خلفی می‌شکند، کامپوزیت ips برای این افراد مناسب است.

در نهایت کسانی که به دلیل سیگار کشیدن زیاد یا مصرف نوشیدنی‌های رنگی دندان‌هایشان تغییر رنگ پیدا کرده (مانند دندان‌های زردرنگ یا لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌ها) می‌توانند از کامپوزیت‌های اعمال مستقیم IPS برای سفیدکردن دندان استفاده کنند. از این کامپوزیت برای رفع لک دندان و اصلاح لبخند استفاده می‌شود.

بایدها و نبایدهای در مورد کامپوزیت ips که باید بدانید

کامپوزیت ips برای چه افرادی مناسب نیست؟

مانند سایر درمان‌های زیبایی با کامپوزیت، کامپوزیت های IPS هم برای کسانی که دندان‌های پوسیده دارند گزینه مناسبی نیست. از طرفی این درمان شاید گزینه مناسبی برای کسانی که به کاشت دندان نیاز دارند هم نباشد. علاوه بر این، این کامپوزیت‌ها برای کسانی که فاصله دندان‌های آنها بسیار زیاد است ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

مراحل انجام کامپوزیت IPS

روش انجام کامپوزیت IPS چندان سخت و پیچیده نیست و در واقع مراحلی همچون سایر کامپوزیت های دندان دارد. اما به طور کلی مراحل انجام کار را میتوان به صورت زیر خلاصه و مورد بررسی قرار داد :

1- تمیز کردن دندان‌ها

مرحله نخست، ابتدا می بایست دندان‌ها به طور کامل بررسی و از سلامت دهان و دندان‌ اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود پوسیدگی و جرم کاملا برطرف شده و سطح دندان آماده انجام روکش کامپوزیت IPS شود.

2- خشک کردن کامل دهان

در مرحله بعدی، دندانپزشک می بایست دندان‌ها را کاملا خشک کرده و مطمئن شود رطوبت بزاق دهانتان روی سطح دندان وجود ندارد تا باعث اختلال در عملکرد مواد نشود. پس از آن با مواد اسیدی سطح دندان‌ها را شستشو می‌دهد تا برای نصب کامپوزیت آی پی اس IPS آماده شوند.

3- قرار دادن چسب باندینگ

در مرحله سوم، مواد باندینگ (چسب) را به سطح دندان‌ها زده و مواد کامپوزیت IPS را پس از آن روی دندان قرار می‌دهیم. در این مرحله دندانپزشک فرایند اضافه کردن مواد و برداشتن را ادامه می‌دهد تا روکش مناسبی روی سطح دندان‌ها شکل گیرد.

4- چسباندن کامپوزیت IPS روی دندان

در نهایت، لایه نازکی از کامپوزیت IPS روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد و با نور سفت می‌شود. به علت نازک بودن لایه کامپوزیت آی پی اس IPS نیازی به تراش دندان‌ها نیست مگر در حالتی که دندان‌ها بسیار نامرتب باشند و لازم باشد که سایزشان کمی کوچک شود.

فرق کامپوزیت کامپوزیت دندان IPS با کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر یا IPS؟ آیا این دو باهم تفاوتی دارند؟ در جواب باید بگوییم بله. کامپوزیت IPS با ونیر تقریبا هم خانواده می‌باشند اما دارای تفاوت‌های کوچکی می‌باشند. اگر بخواهیم نگاهی به این تفاوت بندازیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قیمت: یکی از اصلی‌ترین تفاوت کامپوزیت IPS با ونیر قیمت آن است. این کامپوزیت قیمت بسیار پایین و به صرفه تری نسبت به ونیر و دیگر رقبای خود دارد.
  • شفافیت: از دیگر تفاوت‌های کامپوزیت آی پی اس با ونیر شفافیت قابل تنظیم است. این کامپوزیت سه مدل مات، شفاف و صیقلی دارد.
  • طول عمر: طول عمر بالاتر یکی از مهم‌ترین مزایای این مدل می‌باشد. با توجه به سرامیکی بودن این مدل در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم است. همچنین طول عمری بین 7 تا 10 سال دارد.
  • سازگاری با دهان: از دیگر مزایای این کامپوزیت سازگاری به شدت مناسبی است که با دندان‌ها دارد. این مدل به دلیل استفاده از سرامیک در ساخت برای دهان و لثه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

طول عمر کامپوزیت IPS

به طور معمول، طول عمر کامپوزیت دندان بین 5 تا 7 سال است، با این تفاوت که این کامپوزیت در صورت مراقبت صحیح می تواند تا 15 سال نیز طول عمر داشته باشد. با وجود اینکه برند انتخابی و کیفیت مواد به کار رفته در کامپوزیت، نقش موثری در طول عمر آن دارد، اما عوامل مهم دیگری از جمله تجربه و مهارت دندانپزشک و مراقبت های بعد از درمان نیز نقش بسزایی در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان دارند.

ایمپلنت ایرانی چه مزایا و معایبی برای شما دارد ؟ حتما بخوانید : مزایا و معایب ایمپلنت ایرانی چیست ؟

قیمت کامپوزیت IPS چه میزان است ؟

کامپوزیت IPS از باکیفیت‌ترین کامپوزیت‌ها محسوب‌ می‌شوند و همین موضوع روی قیمت هر واحد کامپوزیت ای پی اس نیز تاثیر گذاشته است. قیمت کامپوزیت دندان ips با توجه به برند و کشور سازنده کامپوزیت، کیفیت و مواد تشکیل دهنده کامپوزیت، تعداد دندان‌هایی که‌ می‌خواهید کامپوزیت کنید و موارد دیگر متغیر خواهد بود.

  • برند و کیفیت مواد اولیه: قیمت روکش دندان ips برندهای مختلف، متغیر است. هر چه اعتبار و کیفیت برند بیشتر باشد، هزینه نهایی درمان نیز بیشتر خواهد بود.
  • تعداد واحد کامپوزیت: قیمت کامپوزیت آی پی اس با توجه به تعداد واحد کامپوزیت یا همان تعداد دندان‌هایی که کامپوزیت‌ می‌کنید، تعیین‌ می‌شود.
  • تجربه و مهارت دندانپزشک: تخصص و تجربه دندانپزشک و اعتبار کلینیک دندانپزشکی روی قیمت هر واحد كامپوزيت ips تاثیر خواهد داشت. فراموش نکنید استفاده از بهترین کامپوزیت، اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد، رضایت شما را در پی نخواهد داشت.
  • هزینه درمان‌های جانبی: گاهی لازم است پیش از کامپوزیت، عفونت دهان و دندان برطرف شده یا جرم‌گیری انجام شود که هزینه خودش را دارد و روی قیمت ونیر کامپوزیت آی پی اس و طرح درمان شما تاثیر‌ می‌گذارد.

مراقبت‌های لازم پس از انجام کامپوزیت آی پی اس

به منظور بالا رفتن ماندگاری این نوع از کامپوزیت لازم است ، مراقبت های لازم از آن با دقت رعایت شود ، از جمله مهمترین مراقبت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگ دار مثل نوشابه، قهوه، چای تا 24 ساعت اکیدا ممنوع می باشد و پس از آن نیز مصرف این قبیل خوراکی‌ها را به حداقل برسانید.
  • پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده شود.
  • از مسواک بسیار نرم استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت مثل ته دیگ، آجیل خودداری کنید زیرا باعث لب پر شدن یا شکستن کامپوزیت می‌شوند.
  • سالانه یکبار به دندانپزشک برای انجام پولیش مراجعه کنید.
  • هر 6 ماه جهت چکاب به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید.

به خاطر داشته باشید

از کامپوزیت IPS برای اصلاح و ترمیم دندان های قدامی و خلفی استفاده می شود و دارای پنج سطح شفافیت و طیف رنگی گسترده ای می باشد. اگر شما هم از افرادی هستید که به دلیل مواردی مانند شکستگی دندان ها، دندان های نامنظم و روی هم قرار گرفته، دندان های کوتاه و یا خیلی بلند، دندان های رنگ گرفته به دلیل مصرف نوشیدنی های رنگی و … از لبخند زدن و یا خندیدن اجتناب می کنید؛ کافیست برای زیباتر کردن لبخند و ظاهر دندان هایتان به بهترین متخصصین دندانپزشکی مراجعه کنید تا بعد از کاشت کامپوزیت آی پی اس از طرح لبخند خود لذت ببرید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی