جراحی لثه برای ایمپلنت دندان

جراحی لثه برای ایمپلنت دندان گاهی لازم بوده و باید قبل از کاشت انجام شود. این جراحی انواع مختلفی داشته و ممکن است برای درمان بیماری لثه یا زیبایی بیشتر انجام شود. بعد از جراحی احتمال افزایش حساسیت دندان و خونریزی وجود دارد. همانطور که میدانید کاشت ایمپلنت دندان به منظور جبران دندان از دست رفته و از جمله حفظ و نگهداری استخوان ناحیه بدون دندان است.

در شرایطی که بیمار از بیماری لثه رنج می برد لازم است که ابتدا جراحی لثه را انجام داده و تا زمان بهبودی آن صبر کند. بیماری های لثه شامل علایمی از جمله التهاب لثه، قرمز و ورم و خونریزی است که نیازمند جراحی لثه می باشد. بیماری لثه در اثر عوامل مختلفی از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماری های خاص، پلاک و جرم دندان پیش خواهد آمد. در صورت عدم درمان تحلیل لثه پیش آمده و می تواند آسیب های جدی تری را برای فرد در پی داشته باشد.

ایمپلنت دندان چه مزایایی دارد ؟

ایمپلنت‌های دندانی از مزایای بسیاری برخوردار هستندو به عنوان بهترین روش برای جایگزینی دندان و یا دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار میگیرند ، از جمله عللی که باعث اهمیت استفاده از این روش درمانی میشود ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

 1- بهبودی در ظاهر دندان‌ها

ایمپلنت‌های دندانی درست مانند دندان‌های طبیعی می‌باشند و ازآنجایی‌که طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که بااستخوان جوش می‌خورند، دائمی خواهند بود و همین امر باعث میشود از نظر شباهت و ظاهر ، بیشترین نزدیکی را به دندان ها داشته باشد و باعث بهبود وضعیت ظاهری و طرح لبخند شخص میشود .

2- بهبودی در نحوه‌ی صحبت کردن

وقتی از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنید، دندان‌ها ممکن است در دهان حرکت کنند و سر بخورند که باعث مشکلاتی در بیان کلمات (لکنت و من من کردن) می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی به شما اجازه می‌دهند تا بدون لکنت یا نوک زبانی صحبت کنید و ازآنجایی‌که این دندان‌ها بخشی از بدن شما می‌شوند، دیگر ناراحتی ناشی از استفاده از دندان‌های مصنوعی متحرک را وجود نخواهد داشت.

3- راحت‌تر غذا خوردن

حرکت کردن دندان مصنوعی در دهان می‌تواند جویدن و خوردن غذا را دشوار کند. ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی‌تان عمل می‌کنند و می‌توانید غذاهای موردعلاقه‌تان را با اطمینان و با خیال راحت و بدون درد بخورید.

4- بهبود سلامت دهان و دندان

برای ایمپلنت‌های دندانی نیازی نیست که دندان‌های مجاور تراش داده شوند، کاری که در بریج دندانی روی دندان‌های نگه‌دارنده‌ی مجاور انجام می‌گیرد. ازآنجایی‌که برای کاشت این ایمپلنت‌ها نیازی به تغییر دندان‌های مجاور نیست، دندان‌های دیگر شما سالم خواهند ماند و این سلامت دهان و دندانتان را برای مدت طولانی‌تری حفظ خواهد کرد. هر ایمپلنت دندانی را می‌توان به‌راحتی در بین دندان‌ها قرار داد و این امر بهداشت دهان و دندان را بهبود خواهد بخشید.

5- دوام

ایمپلنت‌های دندانی بسیار مقاوم هستند و می‌توانند برای سال‌ها دوام داشته باشند. با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، بسیاری از ایمپلنت‌ها می‌توانند برای تمام طول عمر دردهان باقی بمانند.

6- راحتی

دندان‌های مصنوعی متحرک همان‌طور که از نامشان پیداست، متحرک و جداشدنی هستند. ایمپلنت‌های دندانی این مشکل آزاردهنده و گاهی خجالت‌آور دندان‌های مصنوعی متحرک را ندارند و نیز برای قرار دادن آن‌ها در جای خود، نیازی به استفاده از چسب نیست.

چرا ممکن است جراحی لثه برای ایمپلنت دندان نیاز باشد؟

ایمپلنت دندان به طور معمول نیازمند جراحی لثه و استخوان فک می‌باشد. دلیل اصلی این جراحی به دلیل ماهیت ایمپلنت و نحوه جایگذاری آن در استخوان فک است. وقتی یک ایمپلنت دندان جایگذاری می‌شود، در واقع یک پیچ یا ساختار مشابه به استخوان فک تزریق می‌شود تا با استخوان ادغام شود.

این ادغام باعث ثبات ایمپلنت در دهان می‌شود که به نتیجه رسیدن این مرحله نیازمند زمان و فرآیند ترمیم یافتن است. جراحی لثه در اینجا به دلیل دو دلیل اساسی انجام می‌شود:

1- دسترسی به استخوان :

برای جایگذاری ایمپلنت به درستی، لازم است که یک بخش از لثه باز شود تا استخوان زیر آن آشکار شود. این کار به جراحی کوچکی در لثه منجر می‌شود تا ایمپلنت به درستی در استخوان قرار بگیرد.

2- ادغام ایمپلنت با لثه :

بعد از جایگذاری ایمپلنت، لازم است که لثه به طور محکم به اطراف آن ادغام شود تا ایمپلنت در زیر آن کاملاً پوشانده شود. این کار باعث محافظت ایمپلنت از عوامل خارجی و همچنین ایجاد زیبایی ظاهری می‌شود.

به طور خلاصه، جراحی لثه در جایگذاری ایمپلنت دندان به منظور ایجاد دسترسی به استخوان و ادغام ایمپلنت با لثه انجام می‌شود. این مراحل برای به دست آوردن یک نتیجه پایدار و جذاب در جایگزینی دندان ها بسیار مهم هستند.

آیا میدانید علت تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان چیست ؟ حتما بخوانید : علت تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان

انواع جراحی لثه برای ایمپلنت

جراحی لثه برای ایمپلنت انواع مختلفی دارد. گاهی جراحی تنها جنبه زیبایی داشته و گاهی برای پیشگیری از عوارض جدی بعد از ایمپلنت این جراحی توصیه می‌شود. باتوجه‌به هدف جراحی، یکی از روش‌های زیر باید انتخاب شود.

۱. جراحی فلپ لثه (جراحی پاکت لثه)

زمانی که رسوبات و باکتری‌ها در قسمت‌های عمیق لثه نفوذ کرده باشند، این جراحی انجام می‌شود. در جراحی فلپ، بافت لثه بلند شده و رسوبات حذف می‌شوند. بعد از تمیزشدن ناحیه موردنظر، لثه بخیه زده می‌شود. گاهی استخوان هم نیاز به تغییر شکل دارد که در طول این جراحی انجام می‌شود.

۲. بازسازی لثه و پیوند استخوان

اگر استخوان استحکام کافی نداشته باشد، عمل پیوند استخوان انجام می‌شود. ممکن است استخوان آسیب دیده باشد یا مقداری از آن از بین رفته باشد. در جراحی پیوند استخوان، استخوان جدید جایگزین می‌شود. اگر جراح مقداری از لثه را نیز برداشته باشد، برای ترمیم و بازسازی لثه، پیوند غشا یا پروتئین‌های محرک را نیز انجام می‌دهد.

۳. افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان هم جنبه زیبایی داشته و هم برای درمان برخی بیماری‌های لثه انجام می‌شود. در این روش جراحی مقداری از بافت لثه از روی دندان‌ها برداشته شده و دندان‌ها بلندتر دیده می‌شوند. زمانی که بافت نرم لثه بیش از حد عقب باشد، دندانپزشک پیوند بافت انجام می‌دهد.

۴. پیوند بافت نرم لثه

این روش برعکس جراحی افزایش تاج دندان است. زمانی که بافت لثه بیش از حد عقب باشد، نمونه بافت از قسمت دیگر دهان گرفته شده و به لثه می‌چسبد. معمولا این جراحی جنبه زیبایی داشته و خط لثه را منظم نشان می‌دهد. با پیوند بافت نرم ریشه‌های در معرض دید پوشیده می‌شوند و خطر آسیب کاهش پیدا می‌کند.

چرا برخی افراد به جراحی لثه برای ایمپلنت دندان خود نیاز دارند

در چه صورتی نیاز به جراحی لثه برای ایمپلنت دندان نداریم ؟

لثه‌ای که برای جایگذاری ایمپلنت مناسب است، که ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا موفقیت ایمپلنت‌گذاری تضمین شود. در صورتی که شرایط مناسب باشد شما به عنوان فردی شناخته میشود که نیازی به جرای لثه برای ایمپلنت دندان ندارد . در زیر ویژگی‌هایی که لثه مناسب برای ایمپلنت باید داشته باشد، آمده است:

  1. ضخامت مناسب: لثه برای جایگذاری ایمپلنت باید دارای ضخامت کافی باشد. ضخامت مناسب لثه باعث ایجاد یک پوشش محافظتی حول ایمپلنت می‌شود و به ادغام بهتر ایمپلنت با بافت‌های اطراف کمک می‌کند.
  2. سلامتی لثه: لثه باید در وضعیت سلامتی قرار داشته باشد و از عوارضی مانند التهاب، عفونت یا تحلیل مبتلا نباشد. لثه سالم به ایمپلنت اجازه می‌دهد که به درستی با لثه ادغام شود و از عوامل خارجی محافظت کند.
  3. پیوند لثه با استخوان: لثه باید به استخوان زیرین پیوند خوبی داشته باشد. این پیوند باعث ثبات ایمپلنت و جلوگیری از حرکت یا افت ایمپلنت می‌شود.
  4. کیفیت لثه: لثه باید به طور عمومی در وضعیت سالم و با کیفیت بالا باشد. لثه‌هایی که نرمی و انعطاف پذیری مناسبی دارند، به ایمپلنت اجازه می‌دهند که به خوبی به اطراف تطبیق یابد.
  5. عدم نشانه‌های التهاب یا عفونت: لثه باید بدون نشانه‌های آشکاری از التهاب یا عفونت باشد. در صورت وجود التهاب یا عفونت، ایمپلنت‌گذاری تا زمان بهبود وضعیت لثه به تعویق می‌افتد.
  6. عدم تحلیل لثه (Gum Recession): لثه اگر تحلیل یافته باشد، باید کامل درمان شود؛ زیرا تحلیل لثه می‌تواند منجر به عدم پایداری و مشکل در اطراف ایمپلنت شود.

مراحل جراحی لثه برای ایمپلنت دندان

جراحی لثه برای ایمپلنت دندان به این شیوه است که در ابتدا دندانپزشک از تجهیزات مدرن و از جمله ابزار استریل استفاده می کند. با این کار خطر عفونت در آینده برای بیمار به حداقل خواهد رسید. پس از آن نوبت به برش یا برش های کوچک در امتداد خط لثه خواهد رسید. در صورتی که دندانی باقیمانده باشد با کمک جراحی لثه برداشته شده و در کنار عفونت نیز حذف می شود.

البته در نظر داشته باشید که انواع جراحی لثه وجود دارد که هر کدام بنا به دلیل خاصی انجام می شود. اما زمانی که شما قصد جراحی لثه برای ایمپلنت دندان را دارید، روند کاملا تغییر خواهد کرد. در این شرایط به طور معلول دکتر فراز تیموری به بازسازی لثه جهت انجام کاشت ایمپلنت دندان می پردازد. زمانی که لثه برش داده شده به آرامی کنار زده شده تا باکتری ها و آلودگی ها به خوبی و دقت برداشته شود.

پس از آن غشا یا پروتئین های تحریک کننده تولید بافت در این قسمت جایگذاری شده تا باعث ایجاد رغبت لثه برای بازسازی بافت شود. در صورتی که لثه بیمار دچار تحلیل شده باشد و چاره جز پیوند لثه نباشد روند جراحی لثه برای ایمپلنت باز تغییر خواهد کرد.

جراحی لثه برای ایمپلنت درد دارد

یکی از نگرانیهای بیماران درد بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت میباشد، که عوامل مختلفی باعث بروز درد و یا تشدید درد میشود. باید خاطرنشان کرد مصرف سیگار و الکل و عدم رعایت بهداشت، از عوامل تشدید کننده درد لثه بعد از جراحی ایمپلنت میباشد.

البته تکنیک های جدیدی وجود دارد که این درد را به حداقل برساند. میتوان استفاده از لیزرتراپی و کاشت ایمپلنت بصورت پانچیا تکنیک کاشت بصورت فرش ساکت ( کشیدن همزمان دندان و  کاشت ایمپلنت ) را ذکر کرد. البته نکته ی مهم این است که جراح لثه و یا جراح ایمپلنت باید مهارت و تجربه ی کافی در خصوص ارائه این تکنیک ها داشته باشد.

باید ها و نبایدهایی از ایمپلنت آلمانی که باید از آن آگاه باشید حتما بخوانید : معرفی برندهای برتر ایمپلنت آلمانی

مراقبت بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت

بعد از جراحی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش عوارض باید نکات مراقبتی را رعایت کرد. معمولا دندانپزشک بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت موارد زیر را یادآور می‌شود:

  • داروهای مسکن را به طور منظم مصرف کنید.
  • داروهای آنتی‌بیوتیک را استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت و تمیز نگه‌داشتن دهان از دهان‌شویه استفاده کنید.
  • از ورزش و فعالیت‌های شدید دوری کنید.
  • در چند روز اول بعد از جراحی فقط غذاهای نرم بخورید.
  • غذاهای داغ و تند نخورید.
  • سیگار نکشید.
  • برای کاهش تورم در چند روز اول می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

حدود یک یا دوهفته بعد از جراحی لثه باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا روند بهبود بررسی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های بعد از جراحی لثه برای ایمپلنت می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با دندان پزشک وجود دارد.

پس از جراحی لثه برای ایمپلنت ، چه زمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

چند هفته پس از انجام جراحی لثه برای ایمپلنت دندان ، باید برای چکاپ به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک وضعیت دندان ها، لثه ها و روند بهبودی را بررسی می کند. با این حال، بهتر است در صورت مشاهده علائم زیر، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید:

  • درد، قرمزی یا ورمی که بهبود پیدا نمی کند و به تدریج در حال بد تر شدن است.
  • خون ریزی مکرر لثه؛ مخصوصا خون ریزی هایی که با آسانی متوقف نمی شوند.
  • علائم عفونت مانند تب، ترشح چرک و بوی بد دهان

به خاطر داشته باشید

جراحی لثه برای ایمپلنت جز مواردی است که برای برخی افراد ضروری است. ممکن است دندانپزشک به دلیل درمان بیماری‌های لثه یا جنبه زیبایی این جراحی را توصیه کند. جراحی لثه انواع مختلفی داشته و در هرکدام برخی مشکلات لثه برطرف می‌شود. این عمل درد خفیف تا متوسط داشته و معمولا حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

نکته مهم در مورد این جراحی و یا هر جراحی دیگر مراقبت ها و رعایت به توصیه هایی است که دندانپزشک به منظور طی کردن دوره نقاهت بعد از جراحی و بالا بردن درصد موفقیت درمان به شما توصیه میکند . پس حتما با دقت به این موارد عمل کنید و فراموش نکنید با رعایت این نکات و مراجعه به موقع به دندانپزشکی میتوانید از بروز بسیاری مشکلات دهانی و دندانی جلوگیری نمایید .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی