تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان یکی از بیماری‌های التهابی دهان و دندان است که متأسفانه در ۲۰ درصد افرادی که بیش از یک سال از کاشت ایمپلنت آن‌ها گذشته است، دیده می‌شود. در این بیماری، بافت نرم اطراف ایمپلنت دندان به‌مرور عفونی‌شده و شروع به تجزیه می‌کند. مهم‌ترین علائم تحلیل لثه در ایمپلنت، عفونت و التهاب، درد، تورم، مشکل در گاز گرفتن و جویدن است.

پسروی لثه با ایمپلنت معمولاً به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان ایجاد می‌شود و با ترکیبی از تمیز کردن عمیق و درمان ضد میکروبی می‌تواند درمان شود. اما اگر درمان آن جدی گرفته نشود، ممکن است نیاز به برداشتن و تعویض ایمپلنت باشد و حتی ایمپلنت شکست بخورد و نیاز باشد تا توسط دندانپزشک از لثه خارج شود.

لازم است در همین ابتدا به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که آگاهی و شناسایی زودهنگام علائم عقب نشینی لثه بعد از ایمپلنت می‌تواند از نیاز بیمار به عمل جراحی جلوگیری کند و از بسیاری مشکلات دندانی و یا عفونت های احتمالی نیز جلوگیری شود پس حتما این مقاله را با دقت مطالعه کنید و در صورت مشاهده هر کدام از موارد گفته شده در اولین فرصت ممکن با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا اقدامات درمانی لازم برای شما صورت گیرد .

علت تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان چیست ؟

یکی از عوارضی که ممکن است پس از کاشت ایمپلنت برای افراد به وجود بیاید، تحلیل لثه می باشد که در صورت عدم درمان آن، سایر دندان ها نیز دچار آسیب خواهند شد. از دلایل بروز این عارضه می توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هم از جانب بیمار و هم از جانب دندانپزشک اشاره کرد. مهم ترین عوامل موثر در تحلیل لثه بعد از ایمپلنت عبارتند از:

  • عوامل ارثی و ژنتیکی
  • استعمال دخانیات
  • محکم و سریع مسواک زدن
  • جرم گیری نکردن ایمپلنت و دندان ها
  • ابتلا به بیماری هایی مانند پریودنتال، ایدز و دیابت
  • داشتن دندان های نامنظم و کج
  • از بین رفتن دندان ها
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • ساییده شدن دندان ها به دلیل دندان قروچه
  • بروز تغییرات هورمونی

همانطور که مشاهده کردی ، دلایل متعددی برای تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان وجود دارد که می تواند ایمپلنت های دندانی شما و همچنین لثه های شما را به خطر بیندازد. اگر بخواهیم در مورد مهم ترین و رایج ترین این علت ها بیشتر با شما صحبت کنیم ، میتوان موارد زیر را مورد بررسی قرار داد :

1- بیماری لثه

بیماری های لثه یا همان پریودنتال را میتوان به عنوان دلیل اصلی تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان دانست . این وضعیت باعث آبسه لثه بعد از ایمپلنت از طریق باکتری های موجود در دهان می شود. بیماری پیشرفته لثه همچنین می تواند باعث تحلیل لثه و مشکلات جدی در دندان ها شود. در چنین شرایطی لازم است درمان های تخصی برای کنترل بیماری های لثه و جلوگیری از گسترش آن برای شما صورت گیرد .

2- سیگار و قلیان

لازم است توجه داشته باشید ، افرادی که سیگار و قلیان استعمال می کنند، نسبت به سایر افراد می توانند مستعد ابتلا به بیماری های لثه و مهم تر از آن تحلیل رفتن لثه باشند . باید بدانید که استعمال سیگار و قلیان با بیماری لثه و تحلیل رفتن لثه مرتبط است. توصیه ای که همواره به مراجعین مطب دندانپزشکی دکتر حیاتی و شما مخاطبین خود داردیم این است که سعی کنید این عادت را برای همیشه کنار بگذارید تا دندان و لثه سالم داشته باشید.

3- دندان قروچه

علت مهم بعدی که نه تنها میتواند باعث بروز تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان شود بلکه باعث تحلیل دندان های سالم نیز میشود ، دندان قروچه است . دندان قروچه فشار زیادی بر لثه ها، دندان ها و مفصل فک شما وارد می کند. در نهایت، اگر کاری برای رفع این بیماری انجام ندهید، ممکن است تحلیل لثه ایجاد شود.پس حتما در صورت داشتن دندان قروچه نسبت به درمان تخصصی آن اقدامات لازم را انجام دهید .

4- ژنتیک

بسیاری از افراد با وجود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دقیق و کافی، هنوز هم به بیماری لثه مبتلا هستند. ژنتیک این افراد ممکن است مسئول این مشکل باشد. درست مانند بقیه قسمت های بدن، لثه ها دارای ویژگی های خاصی هستند که ارثی هستند. اگر سابقه خانوادگی تحلیل لثه وجود داشته باشد خطر ابتلا به تحلیل لثه افزایش می یابد.

5- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شدید طوری که لثه ها خونریزی کنند، مضر است. فشار بیش از حد در هنگام مسواک زدن می تواند باعث تحلیل لثه و همچنین آسیب های دیگر به بافت لثه شود. به همین دلیل نه تنها برای داشتن دندان ها و لثه های سالم بعد از ایمپلنت دندان بلکه برای جلوگیری و پیشگیری از بروز هرگونه مشکل دندانی لطفا به بهداشت دهان و دندان خود توجه داشته باشید.

باید ها و نبایدهایی از ایمپلنت آلمانی که باید از آن آگاه باشید حتما بخوانید : برترین برندهای ایمپلنت آلمانی را بشناسید

نشانه های تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان

در صورتی که بعد از انجام ایمپلنت دندان و حتی با رعایت کامل توصیه های دندانپزشک خود یکی از علایم زیر ار مشاهده کردید باید بدانید که این علایم نشانه های مهمی از بروز تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان است و لازم است هرچه سریع تر برای بررسی وضعیت ایمپلنت دندان و همچنین لثه های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید . این علایم عبارتند از :

  • نامنظم و کج شدن دندان ها
  • نمایان شدن ریشه دندان ها
  • احساس ناراحتی و درد در لثه
  • بوی بد دهان
  • احساس مزه ی بد در دهان
  • قرمز شدن لثه ها و دندان ها
  • حساس شدن لثه ها و دندان ها در اثر تحریک لثه
  • عفونت لثه
  • خونریزی لثه موقع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • لق شدن دندان ها
  • کاهش اندازه لثه

چه کسانی در معرض تحلیل لثه بعد از ایمپلنت قرار دارند؟

در اینجا بهتر است به نتایج تحقیقات و مطالعاتی که در زمینه تحلیل لثه پس از ایمپلنت انجام شده اند توجه داشته باشید. نتایج این تحقیقات و مطالعات نشان می دهند افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند بیشتر از افرادی که از این بیماری رنج نمی برند در معرض خطر تحلیل لثه قرار دارند. دلیل این امر این است که بیماری دیابت یک بیماری مزمن و التهابی است و در صورت بروز زخم و یا عفونت ترمیم به سختی صورت می گیرد. به همین دلیل، افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند باید بیشتر از افراد معمولی به توصیه های دندانپزشک و مراقبت های دوره ای توجه داشته باشند.

یکی دیگر از افرادی که معمولا دچار تحلیل لثه پس از ایمپلنت می شوند افرادی هستند که از سیگار و یا انواع دراگ استفاده می کنند. استعمال سیگار و دراگ باعث می شود که بافت لثه به شدت ملتهب شود و قدرت خود را در نگهداری ریشه دندان ها از دست می دهد. با توجه به این مسئله که ایمپلنت حساس تر از دندان های طبیعی است، استعمال دخانیات در وهله اول بر روی ایمپلنت دندان اثر می گذارد و مشکلات و چالش های زیادی را برای آنها به وجود می آورد.

سیستم ایمنی ضعیف یکی از دلایل تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

توجه داشته باشید که سیستم ضعیف ایمنی بدن یکی دیگر از دلایلی است که منجر به تحلیل لثه پس از ایمپلنت می شود. به ویژه کسانی که از بیماری های حاد سیستم ایمنی از جمله بیماری ایدز رنج می برند ممکن است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل قرار داشته باشند. با توجه به تمامی این موارد توصیه می شود این افراد دائما مراقب دندان های خود باشند و به نظافت آن اهمیت بدهند.

روش تشخیص پسروی لثه بعد از ایمپلنت

به‌طور معمول تحلیل لثه، در چند سال اول پس از کاشت ایمپلنت شروع می‌شود. این نشان می‌دهد که نظارت دقیق بر تغییراتی که ممکن است در اطراف ایمپلنت‌های دندان رخ دهد، چقدر اهمیت دارد. ترشح چرک و خونریزی از دندان و تحلیل استخوان نگه‌دارنده دندان (از بین رفتن ۰.۵ میلی‌متر تا ۵ میلی‌متر از لثه و استخوان) مهم‌ترین روش تشخیص این بیماری توسط دکتر متخصص است.

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان چه علتی دارد ؟

درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت چگونه است ؟

درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت معمولاً شامل دبریدمان مکانیکی (حذف بافت آسیب‌دیده و باکتری)، درمان‌های ضدعفونی‌کننده برای جلوگیری از گسترش عفونت به استخوان فک، درمان آنتی‌بیوتیکی و جراحی است. با توجه به‌شدت پیشرفت بیماری، درمان انتخابی می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است به یک یا ترکیبی از درمان‌ها نیاز داشته باشید:

۱. دبریدمان مکانیکی

دبریدمان مکانیکی روش حذف حرفه‌ای پلاک و تارتار دندان است. به‌تنهایی مؤثر نیست زیرا نمی‌تواند همه باکتری‌ها را از بین ببرد. معمولاً همراه با درمان‌های ضدعفونی‌کننده، آنتی‌بیوتیکی یا جراحی استفاده می‌شود.

۲. درمان‌های ضدعفونی کننده

درمان‌های ضدعفونی‌کننده که همراه با دبریدمان مکانیکی استفاده می‌شوند، به‌طور منظم در یک دوره سه تا چهارهفته‌ای به شکل شستشو یا استفاده از ژل روزانه انجام می‌شود. کلرهگزیدین گلوکونات یک شستشوی ضد میکروبی رایج برای درمان پری ایمپلنتیت است. این درمان به محدود کردن تجمع پلاک کمک می‌کند. اما به دلیل عوارض جانبی آن ازجمله تغییر رنگ دندان و تغییر حس چشایی، برای استفاده طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود.

۳. درمان آنتی بیوتیکی و دارویی

درمان‌های آنتی‌بیوتیکی تجمع باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهند و معمولاً در ده روز آخر دوره درمان ضدعفونی‌کننده برای درمان عفونت تجویز می‌شوند. توجه داشته باشید نوع و میزان و نحوه استفاده از آنتی بیوتیک حتما باید زیر نظر دندانپزشک باشد و استفاده سرخودانه از این داروها میتواند باعث بروز مشکلات دیگری برای شما شود .

۴. درمان جراحی لثه تحلیل رفته

هنگامی‌که عفونت با موفقیت مدیریت شد، می‌توان عمل جراحی را در نظر گرفت. این روش برای ترمیم و بازسازی استخوان ازدست‌رفته یا شکل دادن مجدد به بافت نرم اطراف ایمپلنت استفاده می‌شود. همه این‌ها به این معنی است که برای درمان پری ایمپلنتیت، بازگشت سلامت دندان و لثه بیمار و افزایش طول عمر ایمپلنت، مراحل زیادی لازم است. برخی افراد فقط به درمان غیر جراحی و برخی دیگر به درمان ترکیبی نیاز دارند. هرچه موکوزیت و پری ایمپلنتیت زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

زمانی که التهاب تحلیل لثه بعد از ایمپلنت کنترل شد، اگر شدت بیماری زیاد باشد، دندانپزشک یا پریودنتیست ممکن است تصمیم به جراحی لثه برای ایمپلنت بگیرد. با توجه به نوع آسیب بافتی، ابتدا لثه‌های اطراف ایمپلنت را بلند می‌کنند تا عیب بررسی شود و سپس روش‌های زیر را انتخاب می‌کنند:

  • بازسازی استخوان؛ با استفاده از پیوند استخوان.
  • جراحی رزکتیو؛ که لبه‌های استخوانی لثه را برداشته و بی‌نظمی‌های استخوانی اطراف ایمپلنت را صاف می‌کنند.
  • ایمپلنتوپلاستی؛ که در آن نخ‌های روی پیچ ایمپلنت برداشته می‌شود تا سطح ایمپلنت صیقلی باقی بماند.

سفید شدن لثه‌ها بعد از ایمپلنت خطرناک است؟

چند روز پس از جراحی، یک پوشش سفید روی زخم لثه ایجاد می‌شود. این مسئله جای نگرانی ندارد؛ زیرا در واقع نوعی لخته است که به ترمیم زخم کمک می‌کند. از آنجایی که دهان همیشه مرطوب است پوسته نمی‌تواند روی زخم بازسازی شود، به همین علت این لخته روی زخم ایجاد می‌شود که آن را از محیط دهان جدا کند.. تحت هیچ شرایطی این پوسته را از روی زخم جدا نکنید.

تحت این محافظت، زخم شروع به بهبود می‌کند و بدن شما به تدریج شروع به جایگزینی بافت تخریب شده می‌نماید. برداشتن پوشش سفید رنگ فقط باعث تاخیر در بهبود زخم می‌شود. هر چه مدت زمان بهبودی بیشتر شود، احتمال التهاب بیشتر می‌شود، زیرا باکتری‌ها بهتر می‌توانند زخم محافظت نشده را آلوده کنند.

چه کسانی می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟ افرادی که یک یا چند دندان از دست‌رفته دارند، گزینه‌های مناسبی برای استفاده از ایمپلنت‌های دندانی هستند. در صورت از دست‌دادن دندان به دلایل زیر ممکن است به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید: حفره (پوسیدگی دندان). شکستگی ریشه دندان. دندان‌های از دست‌رفته مادرزادی. دندان قروچه (فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها). بیماری لثه. آسیب صورت. ایمپلنت دندان بیماران دیابتی هم مقدور است اما باید از هفته‌ها پیش از عمل تحت نظارت پزشک قرار داشته باشند و مراقب مواردی مانند سطح گلوکز خونشان باشند. این دسته از افراد باید حتما زیر نظر پزشک، شرایطشان را مدام ارزیابی کنند. چه کسانی نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟ ممکن است که ایمپلنت دندان برای شما مناسب نباشد اگر: زیر ۱۸ سال هستید. (بیشتر جراحان در این سن بیماران برای آنها ایمپلنت دندان قرار نمی‌دهند مگراینکه رشد فک متوقف شده باشد.) سیگار می‌کشید یا از محصولات تنباکو استفاده می‌کنید. بخش قابل‌توجهی از استخوان فک را از دست داده‌اید. بهداشت دهان و دندانتان ضعیف و نامناسب باشد. ایمپلنت دندان پوسیده مقدور نیست. بیماری لثه فعال یا درمان‌نشده داشته باشید. بیماری‌های خاصی مانند اختلالات استخوانی یا بیماری‌های خودایمنی داشته باشید. حتما بخوانید : ایمپلنت زیگوماتیک برای چه افرادی مناسب است ؟

عوارض تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان چه مواردی خواهد بود؟

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که عدم توجه به تحلیل لثه بعد از ایمپلمت دندان میتواند مشکلاتی بسیار جدی برای سلامت دهان ، دندان و لثه های شما ایجاد نماید که از جمله مهم ترین این موارد میتوان به نکات زیر اشاره کرد :

1- خونریزی :

شاید بتوان مهم ترین و شایع ترین مشکل تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان را خونریزی لثه دانست ، هرچند خونریزی لثه پس از تحلیل لثه معمولاً طبیعی است، اما اگر خونریزی شدید باشد یا برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

2- تورم :

در برخی موارد، ممکن است لثه ها پس از تحلیل رفتن دچار تورم شود. این تورم به طور معمول در پی ایجاد التهاب در لثه ها بوجود می آید و در صورتی که خیلی شدید باشد، می‌تواند به پیشرفت بیماری پریمپلانتیت منتهی شود.

3- درد :

ممکن است بعد از تحلیل لثه، درد و ناراحتی ایجاد شود. این عارضه معمولاً در مدت کوتاهی بعد از تحلیل لثه ایجاد می‌شود و به طور طبیعی کاهش می‌یابد. اما گاها این مشکل ادامه دار میشود که میتواند برای شما شرایطی آزار دهنده را فراهم سازد

4- عفونت :

در صورتی که تحلیل لثه به خوبی درمان نشود، می‌تواند عامل عفونت شود. علائم عفونت شامل تورم، خونریزی، درد و گاهی هم ترشحات غیرطبیعی از ناحیه تحلیل رفته لثه خواهد بود. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

5- آسیب به لثه :

از دیگر عوارض تحلیل‌رفتن لثه پس از ایمپلنت، آسیب دیدگی لثه است. در صورت تحلیل رفتن لثه ممکن است به بافت لثه آسیب برسد. این مسئله که به عنوان دگرسانی ایمپلنت شناخته می‌شود، یکی از عوارض نادر ولی جدی پس از نصب ایمپلنت است. در این حالت، پس از نصب ایمپلنت، بدن سعی در پس زدن آن دارد و به همین منظور بخشی از بافت محیط ایمپلنت (از جمله لثه) را تخریب می‌کند. این عمل، موجب تخریب بافت اطراف ایمپلنت و در نهایت باعث عدم پایداری آن در محل تعبیه شده می‌شود.

6- بیماری پریمپلانتیت :

این بیماری به عنوان یک عارضه شایع پس از ایمپلنت شناخته شده است و در اثر آن لثه های اطراف ایمپلنت دچار التهاب می‌شود. این بیماری می‌تواند به علت عدم بهداشت دهانی، بیماری های پیشین لثه ای، طراحی و نصب نادرست ایمپلنت و… ایجاد شود.

7- کاهش گردش خون :

تحلیل رفتن لثه در صورت قرارگرفتن ایمپلنت در محل خود، ممکن است باعث کاهش گردش خون شود. در مواردی ممکن است تحلیل لثه باعث تأخیر در رشد بافت و بهبودی پس از جراحی گردد.

8- اختلال در ترمیم :

از عوارض تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان، می‌توان به اختلال در ترمیم اشاره کرد. ممکن است تحلیل لثه باعث ایجاد اختلال در ترمیم بافت های لثه و به تعویق افتادن پروسه ترمیم و بهبودی پس از جراحی شود.

چگونه پس از ایمپلنت از لثه مراقبت کنیم ؟

دانستن نکات مراقبتی بعد از هر درمان به خصوص ایمپلنت دندان میتواند به شما در مراقبت و بالا بردن درصد موفقیت درمان کمک قابل توجهی داشته باشد . همانطور که در بالا با هم بررسی کردیم کی از مشکلاتی که ممکن است برای شما بعد اتفاق بیفتد تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان است . برای جلوگیری از بروز این مشکل لازم است علاوه است به توصیه های مراقبتی که توسط دندانپزشک به شما گفته میشود با دقت رعایت کنید .

با توجه به نکات گفته شده در بالا ، اول از همه باید توجه داشت که به هیچ وجه در چند ساعت اول پس از عمل، غذا نخورید یا چیزی ننوشید. هنگامی که اثر بی حسی از بین می‌رود، احساسات شما خیلی خوشایند نخواهد بود. بنابر این سعی کنید که باعث فشار به آن‌ها نشوید.

در چند هفته اول از خوردن غذاهای سفت، چسبنده یا هر چیزی که می‌تواند خرد شود یا بین دندان‌هایتان گیر کند اجتناب کنید. غذاهای با محتوای نمک و شکر زیاد و همچنین فلفل تند نامطلوب هستند. خوردن غذاهای سرشار از کلسیم را فراموش نکنید. این باعث بهبودی سریع‌تر شما می‌شود. اگر سیگار می‌کشید، بهتر است این عادت را ترک کنید یا کاهش دهید. زیرا سیگار یکی از علت‌های تحلیل لثه بعد از ایمپلنت است. همچنین سعی کنید در مکان‌های گرم مانند حمام و سونا قرار نگیرید و تا زمانی که ایمپلنت با استخوان پیوند می‌خورد شنا نکنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی