ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک یکی از بهترین روش‌ها برای افراد با تراکم کم استخوان فک است. در این روش ایمپلنت به استخوان گونه وصل می‌شود و پایداری بالایی دارد. هزینه آن نسبت به ایمپلنت معمولی بیشتر است. هرچند این روش دندانپزشکی یکی از گزینه های موجود است، همچنان ایمپلنت دندان به روش های معمولی به عنوان متداول ترین نوع ایمپلنت و کاشت دندان شناخته میشوند . بنابراین می توان گفت ایمپلنت زیگوماتیک نوعی درمان تخصصی و ویژه است که به عوامل زیادی بستگی دارد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندانی پایه‌های رشته‌ای کوچکی هستند که جایگزین ریشه دندان‌های از دست رفته می‌شوند. جنس ایمپلنت از چیست؟ بیشتر ایمپلنت‌های دندانی از جنس تیتانیوم‌اند اما برخی از آنها سرامیکی هستند. هر دوی این مواد بی خطر و سازگار با محیط زیست به شمار می‌روند. این مواد به بافت‌های داخل دهان آسیب نمی‌رسانند.

سن مناسب برای ایمپلنت چیست و در چه زمانی امکان انجام این عمل وجود دارد هم نکته مهمی است. باید بدانید که در سنین زیر ۱۸ سال که هنوز ثبات فک وجود ندارد، معمولا این عمل انجام نمی‌شود. اگر بخواهید بدانید که مدت زمان انجام ایمپلنت چقدر است هم باید بگوییم که این جراحی معمولا برای هر ایمپلنت حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

انواع روش های ایمپلنت دندان

به طور کلی ایمپلنت دارای سه روش می باشد، که در این مقاله به روش سوم پرداخته شده و به طور مختصر آن را مورد بررسی قرار می دهیم :

  • ایمپلنت  اندواستیل
  • ایمپلنت ساب پریواستیل
  • ایمپلنت زیگوماتیک

روزانه افراد زیادی برای کاشت دندان نزد پزشک می روند و برخی از آنها با این حقیقت تلخ که استخوان فک آنها قابلیت ایمپلنت به روش معمول را ندارد ، رو به رو می شوند . این افراد یا باید به پیوند استخوان روی بیاورند که خود پروسه ای طولانی مدت می باشد و مستلزم هزینه و زمان بسیار است یا باید از ایمپلنت زیگوماتیک بهره مند شوند .

ایمپلنت زیگوماتیک یکی از روش های ایمپلنت دو مرحله ای محسوب می شود که امروزه با پروتکل کاشت فوری نیز انجام می شود . ایمپلنت های Zygomatic به عنوان راه حلی برای توانبخشی فک بالا خلفی آتروفیک با هر دو پروتکل دو مرحله ای و کاشت فوری ثبت شده است .

در این روش ایمپلنت ها بجای اینکه در استخوان فک کاشته شوند از مجاوت سینوس ها عبور کرده و در استخوان گونه کاشته می شوند . به همین دلیل طول ایمپلنت از ایمپلنت های استفاده شده در روش های دیگر بیشتر است .

معمولا برای افرادی که دچار تحلیل استخوانی در ناحیه فک شده و امکان انجام ایمپلنت به روش رایج ( اندواستیل ) برایشان وجود نداشته باشد به ناچار از این روش استفاده می شود . ایمپلنت های زیگوماتیک از انجام عمل پیوند سینوس جلوگیری می کنند و بنابراین به یک درمان کوتاه تر و راحت تر در این مورد کمک می کنند.

چه کسانی می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

افرادی که یک یا چند دندان از دست‌رفته دارند، گزینه‌های مناسبی برای استفاده از ایمپلنت‌های دندانی هستند. در صورت از دست‌دادن دندان به دلایل زیر ممکن است به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید:

  • حفره (پوسیدگی دندان).
  • شکستگی ریشه دندان.
  • دندان‌های از دست‌رفته مادرزادی.
  • دندان قروچه (فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها).
  • بیماری لثه.
  • آسیب صورت.

ایمپلنت دندان بیماران دیابتی هم مقدور است اما باید از هفته‌ها پیش از عمل تحت نظارت پزشک قرار داشته باشند و مراقب مواردی مانند سطح گلوکز خونشان باشند. این دسته از افراد باید حتما زیر نظر پزشک، شرایطشان را مدام ارزیابی کنند.

همه چیز در رابطه با تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان حتما بخوانید : تاثیر سیگار بر موفقیت ایمپلنت دندان

چه کسانی نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

ممکن است که ایمپلنت دندان برای شما مناسب نباشد اگر:

  • زیر ۱۸ سال هستید. (بیشتر جراحان در این سن بیماران برای آنها ایمپلنت دندان قرار نمی‌دهند مگراینکه رشد فک متوقف شده باشد.)
  • سیگار می‌کشید یا از محصولات تنباکو استفاده می‌کنید.
  • بخش قابل‌توجهی از استخوان فک را از دست داده‌اید.
  • بهداشت دهان و دندانتان ضعیف و نامناسب باشد.
  • ایمپلنت دندان پوسیده مقدور نیست.
  • بیماری لثه فعال یا درمان‌نشده داشته باشید.
  • بیماری‌های خاصی مانند اختلالات استخوانی یا بیماری‌های خودایمنی داشته باشید.

ایمپلنت زیگوماتیک چیست ؟

یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته ایمپلنت دندان است. اما ایمپلنت دندان مراحلی دارد که باید پیش از انجام آن از این مراحل آگاهی داشته باشید. برخی افراد به دلیل تحلیل استخوان فک قبل از نصب ایمپلنت به پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیاز دارند. اما با استفاده از روش ایمپلنت زیگوماتیک یا زیگوما دیگر نیازی به پیوند استخوان نبوده و درمان راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

در این روش ایمپلنت به بخش قوی استخوان گونه به نام استخوان زیگوماتیک متصل می‌شود. با این روش ایمپلنت می‌توان جراحی را در یک مرحله انجام داد. درصورتی‌که در روش ایمپلنت معمولی بین جراحی پیوند استخوان و کاشت دندان باید حدود ۳ تا ۹ ماه فاصله باشد. ایمپلنت زیگوما از سال ۱۹۸۰ مورداستفاده قرار گرفت. این روش جایگزین خوبی برای عمل پیوند استخوان در فک بالا است.

چه زمانی بیمار نیاز به ارائه روش ایمپلنت زیگوماتیک دارد ؟

زمانی که با کمبود تراکم استخوان فک بالا مواجه می شویم ایمپلنت های زیگوماتیک یک روش جالب و کاربردی در این شرایط می باشند. متخصص ایمپلنت دندان برای بیمارانی که نیاز به کاشت ایمپلنت دندان در فک بالا دارند، اما از تراکم کافی استخوان برخوردار نیستند ممکن است ایمپلنت زیگوماتیک را ارائه دهند. این روش کاشت ایمپلنت دندان بیمار را از پیوند استخوان بی نیاز می کند.

ایمپلنت‌های سنتی (ریشه مصنوعی) درون استخوان فک قرار می گیرند در حالی که ایمپلنت های زیگوماتیک درون استخوان گونه (استخوان زیگوماتیک) کاشته می شوند تا بتوانند از دندان‌های فک بالا ، بریج‌ها و پروتزها پشتیبانی کنند. با توجه به نیاز بیمار، 2 ایمپلنت (هر طرف یکی) یا 4 (هر طرف دو تا) ایمپلنت برای پشتیبانی از بریج های کامل یا جزئی دندان قرار می گیرند. همانطور که می دانیم روش‌ پیوند استخوان فک یک روش موفقیت ‌آمیز می باشد، اما مشکلات خاص خود را به همراه دارد که یکی از آنها طولانی شدن پروسه کاشت دندان و انجام اقدامات اضافی است.

همچنین در زمان بهبودی پیوند استخوان که حداقل 3 یا 4 ماه طول می کشد بیمار نیاز به دندان مصنوعی موقت دارد. در بعضی موارد هم پیش میاید که پیوند استخوان رد می شود. علاوه بر این موارد در زمان بهبودی پیوند استخوان بیمار درد و تورم زیادی را تجربه خواهد کرد. روش ایمپلنت دندان زیگوماتیک با حذف پیوند استخوان پروسه کاشت دندان را برای بیمار راحت تر می کند.

چه کسانی می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟ افرادی که یک یا چند دندان از دست‌رفته دارند، گزینه‌های مناسبی برای استفاده از ایمپلنت‌های دندانی هستند. در صورت از دست‌دادن دندان به دلایل زیر ممکن است به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید: حفره (پوسیدگی دندان). شکستگی ریشه دندان. دندان‌های از دست‌رفته مادرزادی. دندان قروچه (فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها). بیماری لثه. آسیب صورت. ایمپلنت دندان بیماران دیابتی هم مقدور است اما باید از هفته‌ها پیش از عمل تحت نظارت پزشک قرار داشته باشند و مراقب مواردی مانند سطح گلوکز خونشان باشند. این دسته از افراد باید حتما زیر نظر پزشک، شرایطشان را مدام ارزیابی کنند. چه کسانی نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟ ممکن است که ایمپلنت دندان برای شما مناسب نباشد اگر: زیر ۱۸ سال هستید. (بیشتر جراحان در این سن بیماران برای آنها ایمپلنت دندان قرار نمی‌دهند مگراینکه رشد فک متوقف شده باشد.) سیگار می‌کشید یا از محصولات تنباکو استفاده می‌کنید. بخش قابل‌توجهی از استخوان فک را از دست داده‌اید. بهداشت دهان و دندانتان ضعیف و نامناسب باشد. ایمپلنت دندان پوسیده مقدور نیست. بیماری لثه فعال یا درمان‌نشده داشته باشید. بیماری‌های خاصی مانند اختلالات استخوانی یا بیماری‌های خودایمنی داشته باشید.

مزایا و معایب ایمپلنت زیگوماتیک چیست ؟

همانطور که میدانید هر روش درمانی دارای مزایا و معایبی است ، این مورد در مورد ایمپلنت زیگوماتیک نیز صادق است . به طور کلی میتوان مزایا و معایب این روش درمانی را بصورت زیر خلاصه و مورد بررسی قرار داد :

 مزایای ایمپلنت زیگوماتیک

از مهم ترین نکات مثبت و مزایا روش ایمپلنت زیگوماتیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- مناسب برای افرادی که دچار تحلیل شدید استخوان فک هستند

در صورتی که ضخامت، تراکم یا ارتفاع استخوان فک در اثر تحلیل کم باشد، امکان ایمپلنت معمولی بدون پیوند استخوان وجود ندارد. در صورتی که ایمپلنت زیگوماتیک نیازی به پیوند ندارد.

2- یک اساس محکم برای بازیابی و ترمیم دندان ها

ایمپلنت زیگوماتیک یک اساس و زیر سازی قوی برای روش های بازیابی دیگر مانند پل یا دندان مصنوعی است. مجموعه این موارد باعث می شود بیمار بتواند توانایی جویدن غذا و صحبت کردن طبیعی را دوباره بدست آورد.

3- بهبود سریع و کاهش طول درمان

زمان بهبودی که برای ایمپلنت زیگوماتیک لازم دارید بسیار کمتر از ایمپلنت اندواستیل است و بعد از چند روز می توانید به زندگی و فعالیت عادی خود برگردید. به دلیل استحکام زیاد استخوان گونه امکان کاشت فوری ایمپلنت و پروتز در همان روز مراجعه وجود دارد. از آن جا که نیازی به پیوند استخوان نیز وجود ندارد زمان کوتاه درمان احتمالا بزرگترین مزیت ایمپلنت زیگوماتیک است.

4- دوام بالای ایمپلنت زیگوماتیک

در صورت رعایت بهداشت و مراقبت های لازم این نوع از ایمپلنت دوام بسیار بالایی دارد و درمانی دائمی حساب می شود.

5- زیبایی ظاهری

کاشت ایمپلنت زیگوماتیک دندان های افتاده را با حفظ ظاهری طبیعی بازیابی می کند که باعث زیبایی لبخند و افزایش اعتماد بنفس بیمار می شود.

از دیگر مزایای ایمپلنت زیگوماتیک می توان به نکات زیر اشاره کرد :

  • بازیابی زیبایی لبخند، بهبود اعتماد به نفس و راحتی در صحبت کردن، غذا جویدن و رفع محدودیت هایی غذایی به علت فقدان دندان، مدت زمان بهبودی کوتاه تر نسبت به پیوند استخوان را نام برد.
  • امکان نصب روکش یا تاج دندان در همان روز جراحی ایمپلنت وجود دارد بدین سبب  ایمپلنت زیگوماتیک به نوعی ایمپلنت یک روزه نیز شناخته می شود.
  • روشی کابردی و اثر بخش در مورد بیمارانی که نمی توانند ایمپلنت به روش عادی انجام دهند.

 عوارض ایمپلنت زیگوماتیک

عمل ایمپلنت زیگوماتیک هم مانند هر نوع عمل دندانپزشکی دیگری با معایبی همراه است. بارزترین عارضه ای که می توان برای این نوع ایمپلنت در نظر گرفت، تحریک سینوس ها است چون عمل جراحی در ناحیه سینوس ها صورت می گیرد و پایه ی ایمپلنت هم از کنار آن عبور کرده و در استخوان گونه(زیگومایتک) کاشته می شود. البته عوارض ایمپلت دندان می تواند کنترل شده و به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند. مثلا اگر  متخصص ایمپلنت دقت ومهارت لازم را بکار گیرد و یا از روش جراحی خارج سینوس استفاده کند می توان ریسک تحریک سینوس ها را کاهش داد.

مزایا و معایب سفید کردن دندان با لیزر کدام است ؟ حتما بخوانید : سفید کردن دندان با لیزر چگونه است ؟

مراحل جراحی ایمپلنت زیگوماتیک چگونه است ؟

برخلاف ایمپلنت‌های سنتی دندان که در هرجایی از فک بالا یا پایین قرار می‌گیرند، ایمپلنت‌های زیگوماتیک برای بیمارانی که از دست دادن استخوان شدید در فک بالایی دارند، حمایت بیشتری فراهم می‌کنند. برای دانستن آنکه مراحل جراحی ایمپلنت زیگوماتیک چگونه است ، در ادامه به طور خلاصه این مراحل را برای شما توضیح داده ایم :

1- مشاوره :

اولین قدم در این فرآیند، مشاوره با جراح فک و صورت یا دندانپزشک متخصص در دندانپزشکی ایمپلنت است. در طول این مشاوره، سلامت دهان و دندان شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و آن‌ها تعیین می‌کنند که آیا ایمپلنت‌های زیگوماتیک گزینه‌ درمانی مناسبی هستند یا خیر.

2- برنامه ریزی :

اگر ایمپلنت‌های زیگوماتیک برای شما بهترین هستند، دندانپزشک از فناوری پیشرفته ایمپلنت دندان مانند سی تی اسکن برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی استفاده می‌کند. این برنامه قرار دادن بهینه ایمپلنت‌ها را تعیین می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که دندان‌های مصنوعی به درستی تراز خواهند شد.

3- تسکین دندان :

قبل از شروع عمل، بیمار بی حسی موضعی یا آرام بخش IV دریافت می‌کند تا ناحیه جراحی را بی حس کند. این بی حسی به شما کمک میکند تا در حین روند درمان و جراحی احساس درد نداشته باشید.

4- برش‌ها :

جراح برش‌های کوچکی در بافت لثه ایجاد می‌کند تا به استخوان زیگوماتیک دسترسی پیدا کند. سپس ایمپلنت‌ها را مستقیما در استخوان قرار می‌دهد تا پایه محکم تری برای دندان‌های مصنوعی ایجاد کند.

5- اتصال :

هنگامی که ایمپلنت‌ها به طور ایمن در جای خود قرار گرفتند، جراح اباتمنت‌هایی را به بالای ایمپلنت‌ها متصل می‌کند. این اباتمنت‌ها به عنوان اتصل دهنده بین ایمپلنت و دندان‌های مصنوعی عمل می‌کنند.

6- بهبودی :

پس از اتمام عمل، بیمار باید صبر کند تا ایمپلنت‌ها بهبود یابند و با استخوان ادغام شوند. این فرآیند معمولا چندین ماه طول می‌کشد و نیاز به بهداشت دقیق دهان و دندان و معاینه منظم با دندانپزشک دارد.

7- دندان‌های مصنوعی :

هنگامی که ایمپلنت‌ها به طور کامل بهبود یافتند، دندانپزشک دندان‌های مصنوعی مانند بریج یا پروتز دندان رامتصل می‌کند. این دندان‌ها متناسب با دهان بیمار ساخته می‌شوند و راه حلی طبیعی برای دندان‌های از دست رفته ارائه می‌دهند.

آیا کاشت ایمپلنت زیگوماتیک دردناک است ؟

گرچه مقداری ترسناک به نظر می رسند، اما دردی که ایمپلنت های زیگوماتیک با خود به همراه دارند حدوداً به اندازه دردی است که برای انجام فرایند پیوند استخوان باید تحمل شود. دندانپزشک نوعی داروی ضد التهاب خاص داخل کتف بیمار تزریق می کند و تحت بی حسی وریدی انجام می شود تا به کاهش درد پس از جراحی کمک نماید. اکثر بیماران مقداری کبودی موضعی را تجربه خواهند کرد. تعداد زیادی از بیماران حتی نیاز به مسکن قوی هم ندارند و با استفاده از ترکیبی از ایبوپروفن و تیلنول (استامینوفن) تا پایان روز دوم هیچ دردی احساس نخواهند کرد. اکثر بیماران از اینکه این فرایند چقدر راحت انجام می شود شگفت زده می شوند.

قیمت ایمپلنت زیگوماتیک چگونه محاسبه میشود ؟

به‌طورکلی باید بدانید که جراحی ایمپلنت به عنوان یکی از روش های گران دندانپزشکی شناخته میشود که لازم است در هنگام برآورد هزینه آن ، قیمت خدمات جانبی را محاسبه کرد. به‌عنوان‌مثال برای ایمپلنت معمولی ممکن است نیاز به پیوند استخوان یا جراحی لثه داشته باشید. باید بدانید که یکی از مزایای ایمپلنت زیگوماتیک کاهش هزینه جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس است.

هرچند شما در این روش نیازی به پیوند اسنخوان ندارید اما لازم بدانید که جراحی کاشت دندان زیگوما به نسبت ایمپلنت معمولی هزینه بالاتری داشته و حساسیت‌های بیشتری دارد. به همین دلیل است که قیمت دقیق آن را نمی‌توان مشخص کرد، زیرا نوع ایمپلنت استفاده شده، تجربه جراح، محل کاشت دندان و برخی نکات دیگر در قیمت نهایی تاثیر زیادی دارند.

هنگام در نظر گرفتن هزینه، بیماران باید مزایای طولانی مدت ایمپلنت زیگوماتیک را نیز در نظر بگیرند. در حالی که هزینه اولیه ممکن است بیشتر از ایمپلنت‌های سنتی باشد، ایمپلنت‌های زیگوماتیک راه حلی طولانی مدت را برای بیماران مبتلا به تحلیل استخوان شدید ارائه می‌دهند. این ایمپلنت‌ها نیاز به روش‌های پر هزینه پیوند استخوان یا لیفت سینوس را از بین می‌برد و پایه‌ای قوی برای ترمیم دندان برای چندین سال‌ تضمین می‌کند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی