تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان یکی از مواردی است که تاثیرات آن را نمیتوان نادیده گرفت .سیگار کشیدن یکی از عادات متداول افراد در جامعه است که اثرات منفی بسیار زیادی دارد. اما اثرات منفی آن روی کاشت دندان به روش ایمپلنت در تحقیقات متعددی ثابت شده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد نیکوتین موجود در سیگار روی فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک تاثیر قابل توجهی گذاشته و در نتیجه احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت را بالا می برد.

هم چنین چون افراد سیگاری معمولاً نمی توانند به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنند و با بیماری های متعدد لثه و دندان دست و پنجه نرم می کنند؛ ریسک بروز بیماری التهاب لثه اطراف ایمپلنت یا Preimplantities در آنها بسیار بالاست. به همین دلیل است که دندانپزشکان توصیه میکنند تا از کشیدن سیگار حتی الامکان خودداری نمایید .

آیا افراد سیگاری کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت هستند؟

اگر سیگار می‌کشید کاندید ایده آلی برای انجام ایمپلنت دندانی نیستسد. البته بهتر است پیش از تصمیم گیری با دندان پزشک مشورت کرده و روش های ترک عادت سیگار کشیدن را نیز جویا شوید. هر چند می توان ایمپلنت دندان را حتی زمانی که سیگار می کشید در دهان شما کاشت اما دندانپزشک عوارض و پیامدهای ناشی از کشیدن سیگار روی ایمپلنت های دندان را به تفصیل برای شما شرح خواهد داد.

مهمترین پیامد کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری، بهبود نیافتن زخم آنها پس از انجام عمل جراحی و عارضه ای به نام حفره خشک است. این عارضه مهم ترین دلیل عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری است. به همین علت پزشک شما را از کشیدن سیگار منع می کند چون سیگار تهدید جدی برای ایمپلنت دندان است.

چرا دندانپزشکان معمولا از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری خودداری می کنند؟

بسیاری از دندانپزشکان از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری خودداری می کنند و ممکن است در صورتی که سیگاری باشید؛ مجبور شوید به چندین دندانپزشک مراجعه کنید تا یکی از آنها کاشت ایمپلنت را در دهان شما بپذیرد. مشکل اصلی افراد سیگاری، لثه ها و استخوان های آنهاست که به اندازه کافی قدرت و استحکام ندارد که بتواند پایه ایمپلنت را در خود نگه دارد. هر چند پیوند استخوان می تواند برای افزایش استحکام و کمک به رشد استخوان مفید باشد اما عمل پیوند استخوان در افراد سیگاری نیز با مشکل جدی کند بودن روند بهبود پس از جراحی مواجه است.

سیگار کشیدن موجب می‌شود رشد استخوان در ناحیه ای که پیوند انجام شده به اندازه کافی نباشد و در نتیجه فرآیند خوب شدن و بهبود یافتن با مشکل مواجه شود. در این شرایط هیچ دندانپزشکی نمی تواند پایه ایمپلنت را در استخوان فک فرد سیگاری بکارد.

چگونگی تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

به دلیل تاثیر منفی که نیکوتین و دود سیگار و تنباکو بر جراحی کاشت ایمپلنت دارد این درمان در همه افراد سیگاری موفقیت آمیز نیست. چگونگی چگونگی تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان را می توان اینگونه شرح داد :

1- صدمه دود سیگار به لثه و استخوان فک

چرخش دود سیگار در دهان باعث سوختن و آسیب دیدن بافت های داخلی دهان شده و به غدد بزاقی نیز آسیب و صدمه وارد می کند. در واقع سیگار کشیدن دشمن غدد بزاقی است. آسیب دیدن غدد بزاقی، مسدود شدن آن ها و کاهش تولید بزاق باعث خشکی دهان و در نتیجه افزایش رشد باکتری ها، پوسیدگی دندان، بیماری لثه و تضعیف توده استخوانی اطراف ایمپلنت خواهد شد. برای کاشت موفق ایمپلنت دندان فرد باید بافت لثه و استخوان فک سالمی داشته باشد که اغلب افراد سیگاری این شرایط را ندارند.

2- کاهش سطح عملکرد سیستم دفاعی بدن به دلیل نیکوتین تنباکو و سیگار

نیکوتین به هر طریقی که وارد بدن شود سیستم ایمنی بدن را تضعیف و میزان اکسیژن خون و خونرسانی به استخوان ها و بافت ها را کاهش می دهد. از آنجایی که بهبود سریع زخم جراحی کاشت ایمپلنت نیازمند سرعت عمل سیستم ایمنی بدن، وجود اکسیژن و خونرسانی کافی است، بنابراین با وجود نیکوتین در بدن زخم دیرتر ترمیم شده یا ممکن است هیچگاه ترمیم نشود.

با طولانی شدن زمان بهبود زخم جراحی احتمال عفونت افزایش می یابد. لذا نیکوتین سیگار نیز عاملی برای عدم موفقیت کاشت ایمپلنت به شمار می رود. بنابراین احتمال عفونت افزایش پیدا می‌کند. این موضوع تنها تأثیر سیگار بر ایمپلنت به شمار نمی‌رود. به طور کلی مانعی برای تمام عمل‌های جراحی است که با ایجاد برش نیاز دارند یا تهاجمی هستند.

3- ممانعت نیکوتین از آمیختن و احاطه شدن پایه ایمپلنت توسط استخوان فک

نیکوتین و سیگار کشیدن علاوه بر کاهش اکسیژن خون و خونرسانی به بافت جراحی شده برای ترمیم، مانع از فرآیند جوش خوردن استخوان فک به ایمپلنت دندانی می شود. تحقیقات نشان می دهد زمان جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک (استئواینتگریشن) در افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد است و این موضوع می تواند کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری را با چالش جدی مواجه نماید.

4- تحلیل استخوان فک

تاثیر منفی نیکوتین بر ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری به تضعیف سیستم دفاعی بدن و جلوگیری از جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک محدود نمی شود. زیرا حتی در صورتی که ایمپلنت با موفقیت به استخوان فک جوش بخورد، احتمال تحلیل استخوان فک به دلیل استعمال سیگار وجود دارد. تحلیل استخوان فک نیز موجب لق شدن و افتادن ایمپلنت در افراد سیگاری می شود. همچنین عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان در افراد سیگاری تشکیل جرم دندان، عفونت و التهاب لثه و در نتیجه تحلیل استخوان فک و افتادن ایمپلنت خواهد شد.

مزایا و معایب سفید کردن دندان با لیزر کدام است ؟ حتما بخوانید : سفید کردن دندان با لیزر چگونه انجام میشود ؟

چگونه برای افراد سیگاری میتوان ایمپلنت انجام داد

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد ، میتوان تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان را نادیده گرفت . برای انجام ایمپلنت در افراد سیگاری لازم است به نکاتی توجه داشته باشد . از جمله اینکه در افراد سیگاری چون زمان جوش خوردن طولانی تر می باشد، بنابراین اگر در فک بالا 4 ماه صبر می کنیم تا ایمپلنت جوش بخورد در این افراد بایستی 5 الی 6 ماه صبر کنیم.

نکته جالب این که در افراد سیگاری چون ضخامت مخاط داخل سینوس بیشتر می باشد جراحی اپن سینوس لیفت در این افراد ساده تر و آسان تر انجام می گردد و احتمال سوراخ شدن غشای سینوس کمتر می باشد.

تا 10 نخ سیگار در روز برای جراحی ایمپلنت قابل تحمل می باشد ولی کسانی که بیش از این مقدار استفاده می کنند بایستی ابتدا مصرف سیگار خود را کم کرده سپس اقدام به جراحی ایمپلنت بکنند.

در افراد سیگاری به هیچ وجه نبایستی همزمان با کشیدن دندان، ایمپلنت گذاشته شود چون حفره ی خشک در محل کشیدن دندان ایجاد می شود و آن باعث تحلیل استخوان و جوش نخوردن ایمپلنت می شود.

در افراد سیگاری ابتدا باید دندان کشیده شود و 2 تا 3 ماه بعد از کشیدن بایستی ایمپلنت گذاشته شود و اگر بعد از کشیدن دندان حفره بزرگی ایجاد شد 4 ماه بعد از کشیدن بایستی فیکسچر قرار داده شود. بهتر است در افراد سیگاری قرار دادن فیکسچر و بازسازی استخوان در یک جلسه نباشد و ابتدا بازسازی استخوان انجام شود، 4 ماه بعد ایمپلنت گذاشته شود.

تا چه مدت بعد از ایمپلنت نباید سیگار کشید ؟

همانطور که گفتیم نباید تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان را نادیده گرفت و لازم است بعد از انجام ایمپلنت حتی الامکان از کشیدن سیگار خودداری کنید اما سوالی که بیماران سیگاری مطرح می کنند این است که چند وقت بعد از جراحی ایمپلنت دندان می توانم سیگار بکشم؟

مانند هر عمل جراحی، برای اطمینان از بالا بودن میزان شانس موفقیت ایمپلنت در افراد سیگاری باید از دستور العمل ها و مراقبت های قبل و بعد از ایمپلنت مانند رعایت نکات غذایی بعد از ایمپلنت و سیگار کشیدن که توسط دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت ارائه می شود، تبعیت نمود . از جمله مهم ترین این موارد میتوان به نکات زیر اشاره کرد :

  • توصیه می شود حداقل یک یا دوهفته قبل از جراحی ایمپلنت سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • این موضوع که چند وقت بعد از ایمپلنت و کاشت دندان می توان سیگار کشید بسته به شرایط هر فرد و میزان مصرف سیگار او متفاوت است.
  • به طور کلی توصیه می شود که یک تا سه ماه بعد از جراحی ایمپلنت دندان از استعمال سیگار و دخانیات خودداری کنید تا شانس موفقیت ایمپلنت افزایش پیدا کند.
  • در چند روز اول بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت در اتسخوان فک، اطراف محل کاشت لخته های خون ایجاد می شود که از ورود مواد غذایی و باکتری ها به محل کاشت ایمپلنت دندان جلوگیری می کند.
  • سیگار کشیدن یا مصرف قلیان، تف کردن و مک زدن سبب می شود تا این لخته ها شل شود و از بین برود و باعث سوکت خشک dry socket شود که یک وضعیت فوق العاده دردناک است .
  • بسیار مهم است که مدتی از سیگار کشیدن بعد از کاشت دندان دوری کنید.

همه چیز در رابطه با تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

آیا سیگارهای الکترونیکی نیز برای ایمپلنت‌های دندانی مضر هستند ؟

یکی از راه‌هایی که افراد سیگاری برای ترک سیگار از آن استفاده می‌کنند سیگارهای الکترونیکی است این نوع سیگار نیز همانند سیگار معمولی است، با این تفاوت که یک بخار گرمایشی دارند که باعث تبدیل مایع به بخار شده و شخص نیکوتین دیگر مواد شیمیایی را به‌صورت بخار استعمال می‌کند.

به گفته پزشکان با بخار به‌اندازه دود مضر نیست؛ اما همچنان باعث خشکی دهان شده؛ بنابراین سیگارهای الکترونیکی نیز همانند سیگارهای معمولی باعث کندشدن بهبود زخم می‌شود جایگزین ولی همچنان خطرات سیگار باقی است و از بین نمی‌رود.

چگونه می‌توان تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان در سیگاری ها را کاهش داد؟

اگر همچنان نمیتوانید مصرف سیگار را ترک کنید و هنوز در مورد تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان اطلاعات کافی ندارید ، ما در اینجا سعی کردیم تا نکاتی مفید برای شما بگوییم که در صورت عمل به آن ها می توانید بهتر از ایمپلنت خود مراقبت و نگهداری کنید و شانس خود را برای داشتن یک دندان دائمی خوب افزایش دهید:

  • بهترین راه برای کاهش خطر شکست ایمپلنت و بهبود سلامت کلی شما بعد از این عمل، قطع مصرف سیگار است. هر طور شده سیگار را ترک کنید. میتوانید از پزشکان کمک بگیرید یا از مراکز و گروه های حمایتی برای ترک سیگار استفاده کنید.
  • حداقل یک هفته قبل از عمل و حداقل دو ماه بعد از آن از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • دندان های خود را مسواک زده و بعد از سیگار کشیدن از دستگاه های شوینده فشاری دهان و دندان استفاده کنید.
  • برای انجام معاینات دقیق و شستشوی تخصصی دندان ها به صورت منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چطور می توان سیگار کشید اما به عارضه حفره خشک بعد از ایمپلنت دندان دچار نشد ؟

یکی دیگر از مشکلات و تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان را میتوان ایجاد حفره خشک در دهان اشاره کرد ، اگر میخواهید از بروز حفره خشک جلوگیری کنید و از این مشکل و تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان خود جلوگیری نمایید لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید :
1. از patch نیکوتین استفاده کنید
2. به مدت ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید
3. از دندان پزشک بخواهید که حتماً مرحله زخم شما را بخیه کنند
4. هنگام سیگار کشیدن از گاز استریل روی ناحیه جراحی شده نگه دارید
5. از جویدن تنباکو و آدامس های نیکوتین دار خودداری کنیم
6. برای فراموش کردن عادت سیگار کشیدن به عادت دیگری روی بیاوریم
همه چیز در رابطه با زمان مناسب برای لمینت دندان کودکان که باید بدانید حتما بخوانید : سن مناسب برای لمینت دندان کودکان چه وقت است ؟

توصیه های مراقبتی برای کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری

با توجه به آمارهای موجود تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری با شکست مواجه می شود. به طوری که با بروز عفونت، التهاب و تحلیل شدید لثه مجبور به تعویض ایمپلنت دندان می شوند. در این راستا جهت فراهم شدن شرایط ایمپلنت برای افراد سیگاری یک سری نکات و توصیه های مراقبتی در نظر گرفته شده است. بعضی از مهمترین توصیه های مراقبتی برای کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری عبارت است از:

1- ترک مصرف سیگار به صورت جدی و در اولین فرصت :

همان گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم سیگار آثار مخربی بر سلامت دهان و دندان دارد و موجب آسیب به بافت لثه و استخوان فک می شود. بدین ترتیب اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان دارید، باید در اولین فرصت مصرف سیگار را ترک کنید.

2- از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از کاشت ایمپلنت سیگار نکشید

به طور کلی دهان و دندان افرادی که قصد جراحی های تکمیلی دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت دارند، مستعد عفونت، التهاب و تورم است. این عوارض شایع در افراد سیگاری بیشتر مشاهده می شود و احتمال پس زدن ایمپلنت را در کوتاه مدت یا بلند مدت افزایش می دهد. بنابراین بهتر است یک هفته قبل تا یک هفته بعد از کاشت ایمپلنت، مصرف سیگار را رها کنید. این کار احتمال بروز هرگونه عفونت و التهاب را برطرف می سازد.

3- مصرف روزانه سیگار را به نصف و حداقل میزان ممکن برسانید

در صورتی که نمی توانید سیگار را ترک نموده یا مصرف آن را برای چند هفته رها کنید، می توانید مصرف روزانه را به نصف و کمتر از آن کاهش دهید. انجام این کار احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را افزایش می دهد و ضمن تسریع روند بهبود زخم ها، نتیجه نهایی کاشت ایمپلنت مشخص خواهد شد.

به خاطر داشته باشید

برای کاشت ایمپلنت های دندانی شرایط جسمی افراد و وضعیت لثه و فک اهمیت فراوانی دارد. از این رو مصرف کنندگان سیگار می بایست نسبت به شرایط سیگار برای افراد سیگار آشنایی داشته باشند. تا ضمن رعایت تمامی اصول و نکات مراقبتی از بروز هرگونه عفونت و التهاب جلوگیری به عمل آورید. همواره به یاد داشته باشید که هرگونه عفونت، التهاب و بیماری مزمن دهان و دندان موجب آسیب به ساختار لثه و استخوان فک می گردد و در نتیجه احتمال موفقیت ایمپلنت کاهش می یابد. پس اگر سیگار مصرف می کنید و قصد کاشت ایمپلنت دارید، توصیه های مراقبتی که به آنها اشاره کردیم، را رعایت کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی