لمینت دندان کودکان

لمینت دندان کودکان یکی از روش های درمانی به منظور اصلاح بدفرمی و یا برخی مشکلات دندانی برای کودکان و بزرگسالان انجام میشود . همانطور که میدانید  لمینت دندان نوعی خدمات دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است که عیوب جزئی و سطحی دندان‌ها را برطرف می‌کند. دندان‌های کج، نامنظم یا نامرتب در کودکان می‌تواند نگران‌کننده باشد و به همین دلیل والدین به‌دنبال راهی برای حل این مشکل هستند. اما چاره کار لمینت دندان نیست چرا که کودکان گزینه مناسبی برای این کار نیستند.

لمینت دندان چیست؟ (Veneer)

قبل از آنکه بخواهیم در مورد لمینت دندان کودکان با هم صحبت کنیم بهتر است در مورد لمینت دندان اطلاعاتی داشته باشید . لازم است بدانید که لمینت دندان (لمینت چینی که به‌عنوان روکش چینی شناخته می‌شود) یک پوسته نازک است که توسط مواد رنگی دندان، بر اساس نیاز شما طراحی می‌شود. این پوسته به‌منظور تغییر رنگ، شکل یا اندازه، به سطوح جلوی دندان‌ها وصل می‌شود.

لمینتِ ساخته شده، با لایه‌های مینایِ دندان طبیعی، جایگزین می‌شود. برخلاف باور عمومی مردم، برای ساخت یک لمینت دندان سرامیکی، نیازی به خردکردن دندان نیست و در صورت انتخابِ روش درمانی مناسب توسط دکتر جراح لمینت دندان، فقط برخی از نیازهای آماده‌سازی و جای‌گذاری، بدون هیچ‌گونه آسیب به دندان‌های طبیعی انجام می‌شود.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان یکی از روش های درمانی مناسب به منظور برطرف کردن برخی مشکلات دندانی است که نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز مورد استفاده قرار میگیرد . در یک تعریف کلی میتوان اینگونه گفت که لمینت دندان برای موارد زیر مناسب است :

  • زرد شدن یا لکه دندانها که با بلیچینگ برطرف نمی شود.
  • ترک خوردگی سطحی یا کم عمق دندانها که آسیبی به پالپ نرسانده باشد.
  • لب پر شدگی دندان
  • فاصله جزئی بین دندانها در صورتی که مشکل ارتودنسی جدی تری وجود نداشته باشد.
  • کجی و نامرتبی خفیف دندانها
  • بدشکلی دندانها
  • کوتاه یا باریک بودن دندانها یا نامتناسب بودن ابعاد آنها با یکدیگر

آیا لمینت دندان کودکان انجام می شود ؟

لمینت جز کارهای دندانپزشکی بسیار پرطرفدار است. کودکان معمولا اهمیتی به مراقبت و نگهداری از دندان‌های خود نمی‌دهند، به‌همین دلیل دندان کودکان بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی، پوسیدگی، کجی یا منظمی قرار دارد. ورم لثه در کودکان هم مشکل شایع دیگری است که باید به آن توجه داشت. لازم است بداندی که لمینت دندان کودکان انجام می‌شود اما باید مراقب بود که این خدمات دندانپزشکی را پیش دندانپزشک متخصص انجام دهید تا از عوارض لمینت دندان مصون بمانید.

مزیت لمینت دندان کودکان در مقایسه با ارتودنسی بدون درد بودن و پروسه درمانی کوتاه‌مدت آن است. اما موضوع مهم نصب این ونیرهای دندانی برای کودکان، مراقبت‌های ثانویه بعد از نصب است؛ چرا که عدم رعایت بهداشت احتمال عفونت لثه‌ها و پوسیدگی دندان‌ها را بیشتر می‌کند. البته تشخیص انجام این کار و استفاده از این خدمات دندانپزشکی برای کودکان به دندانپزشک و شرایط دهان و دندان کودک بستگی دارد.

برخی از دندانپزشکان لمینت را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌کنند، چرا که تا قبل 18 سالگی همچنان رشد استخوانی فک صورت می‌گیرد و موقعیت دندان و لثه‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل ممکن است مدتی پس از نصب، لمینت‌ها با لثه ناهماهنگ شوند.

کاربردهای لمینت دندان کودکان چیست ؟

اینکه چرا و به چه علتی ممکن کودکان به لمینت دندان نیاز داشتند باشند ، سوالی است که سعی داریم به آن پاسخ دهیم . اینکه چرا انجام لمینت دندان کودکان میتواند برای آنان مفید باشد . از کاربردهای ونیر لمینت‌ دندان برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱. اصلاح دندان های فرسوده

استرس و اختلال گیجگاهی-فکی گاهی دلیل دندان قروچه در خواب برای کودکان و نوجوانان است. که به‌شدت به دندان‌ها آسیب می‌رساند. در چنین مواردی لمینت دندان می‌تواند از آسیب دندانی ناشی از دندان‌قروچه بکاهد. پس از این روش میتوان به عنوان یکی از راه های درمانی برای جلوگیری از فرودگی دندان ها اشاره کرد .

۲. اصلاح دندان های زرد یا تغییر رنگ یافته

مصرف برخی داروها، قطره تراسایکیلن یا برخی خوراکی‌ها باعث زردی یا تغییر رنگ دندان‌های کودکان می‌شود. این تغییر رنگ دندان ها میتواند برای آنان ایجاد ظاهر و لبخندی نازیبا را داشته باشد که نه تنها در اعتماد به نفس کودکان بلکه برای والدین نیز میتواند آزار دهنده باشد به همین دلیل است که در چنین شرایطی و با صلاح دید دندانپزشک میتوان از لمینت دندان کودکان استفاده کرد.

آبسه لثه چگونه ایجاده شده و چه درمانی دارد ؟ حتما بخوانید : آبسه لثه چیست و چه درمانی دارد ؟

۳. دندان شکسته و لب پر شده

یکی از بهترین روش‌های رفع شکستگی‌ها یا لب‌پرشدگی کوچک دندان‌های کودکان استفاده از لمینت دندان است. اما برای بهره‌مندی از این خدمات دندانپزشکی برای کودکان حتما پیش از هر اقدامی ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که انجام و یا عدم انجام هر درمانی لازن است طبق نظر دندانپزشک صورت گیرد .

۴. دندان های نامرتب و نامنظم

کج درآمدن دندان‌ها در کودکان زیاد دیده می‌شود. گاهی برای جلوگیری از بی‌نظمی جزئی در رشد دندان‌ها، دندانپزشک لمینت دندان را تجویز می‌کند. استفاده از لمینت دندان کودکان به خصوص در چنین شرایطی که دندان ها ظاهری نامنظم دارند میتواند در وضعیت چهره و ظاهر کودک تاثیر بسزایی داشته باشد .

۵. فاصله بین دندان ها

دیگر کاربرد لمینت دندان کودکان رفع فاصله بین دندان‌ها است که باید با مشورت دندانپزشک انجام شود تا فاصله غیرطبیعی بین دندان‌ها برطرف شود. این فاصله ها در صورتی که غیر متعارف باشند میتوانند با این روش برطرف شده و به کودک شما لبخندی زیباتر را هدیه دهند .

انواع لمینت دندان برای کودکان

انواع لمینت دندان کودکان عبارتند از لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی که به ادامه هر یک از این روش ها را به طور خلاصه توضیح میدهیم :

1- لمینت سرامیکی

به آن ونیر لمینت یا پرسلن ونیر هم می‌گویند. لمینت سرامیکی قیمت بالاتری دارد. برای نصب لمینت سرامیکی نیاز به تراشیدن ۱ تا ۲ میلی‌متر مینای دندان است. طول‌عمر لمینت سرامیک بیشتر است

2- لمینت کامپوزیتی

برای نصب نیازی به تراشیدن میانی دندان نیست. از لمینت سرامیکی ارزان‌تر است. طول‌عمر کمتر برای حفظ رنگ و درخشندگی و لازم است سالی یک‌بار باید پولیش شود.

همه چیز در رابطه با زمان مناسب برای لمینت دندان کودکان که باید بدانید

لمینت متحرک برای کودکان

طبق نظر و تشخیص دندانپزشک، می‌توان از لمینت متحرک دندان یا اسنپ اسمایل برای کودکان استفاده کرد. اما بسته به سن، ممکن است کودک با مشکلات و عوارض لمینت دندان روبه‌رو شود. شاید مزیت لمینت متحرک‌‌ برای کودک این باشد که قابل برداشتن است، اما بازهم با‌توجه‌به سن پایین، تصور کودکی که از لمینت متحرک استفاده کند کمی غیرواقعی است.

چه کودکانی می توانند از لمینت استفاده کنند ؟

هرچند سن پایین معمولا محدودیتی برای استفاده لمینت دندان کودکان نیست، اما بیشتر دندانپزشک‌ها با این روش برای کودکان مخالفند؛ چرا که کودکان در سنین پایین معمولا دندان شیری دارند و هنوز دندان‌های دائمی به‌طور کامل رشد نکرده‌اند.

درصورتی‌که شرایط غیرعادی باشد و هیچ راهی برای درمان مشکل دندانی کودک نباشد، دندانپزشک متخصص بنابه تشخیص و شرایط می‌تواند علیرغم وجود دندان‌های شیری، از روکش ونیر لمینت برای کودکان استفاده کند. کودکانی که مشکلات دندانی جزئی مثل نامرتبی، ناهمواری یا بدشکلی، دندان‌های زاویه‌دار و فاصله بین دندانی کمی دارند، می‌توانند از لمینت استفاده کنند.

لمینت دندان شیری چگونه است ؟

لمینت‌های دندان شیری معمولاً در مواردی استفاده می‌شوند که دندان شیری به شدت تغییر رنگ داده، بدشکل شده‌اند یا پوسیدگی قابل‌توجهی دارند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای اصلاح ناهماهنگی‌های جزئی یا شکاف بین دندان‌های شیری استفاده کرد.

فرایند استفاده از لمینت دندان شیری شامل برداشتن مقدار کمی مینا از سطح جلویی دندان می‌شود. سپس از دندان قالب گرفته می‌شود و یک لمینت سفارشی در آزمایشگاه دندانپزشکی برای دندان‌های فرد ساخته می‌شود تا روی دندان قرار گیرد. در نهایت لمینت را با استفاده از چسب مخصوص به دندان می‌چسبانند.

به طور کلی لمینت دندان شیری یک راه‌حل موقت است، زیرا دندان‌های شیری به طور طبیعی با بیرون آمدن دندان‌های دائمی می‌ریزند. با این حال، می‌توان با کمک لمینت عمر دندان‌های شیری را کمی طولانی‌تر کرد و ظاهر آنها را تغییر داد. مخصوصاً زمانی که دندان شیری خیلی زود خراب شده یا آسیب دیده باشد. زیرا زود افتادن دندان شیری می‌تواند روی کیفیت دندان دائمی جایگزین آن اثر منفی بگذارد.

آمادگی برای لمینت دندان کودکان

از آنجایی که رشد استخوان و دندان‌ها در سن پایین همچنان ادامه دارد این روش را نمی‌توان جزء خدمات دندانپزشکی مفید برای کودکان دانست. اما اگر بنا به دلایل، دندانپزشک تشخیص داد که باید از ونیر لمینت برای دندان کودک استفاده کند ابتدا باید پوسیدگی‌های اولیه و التهاب لثه‌ای را کامل برطرف کند و بعد سراغ تراشیدن مینای دندان و کارگذاشتن روکش‌ها برود.

مراقبت های بعد از لمینت دندان کودکان

مراقبت های بعد از هر درمان ضامن مهمی در موفقت آن درمان است ، این موضوع در لمینت دندان کودکان نیز صادق است . یکی از اصول مهم برای افزایش طول عمر و ماندگاری ونیر لمینت، مراقبت‌های بعد از نصب است. کودکان به‌تنهایی اهمیتی به بهداشت دهان و دندان خود نمی‌دهند. اگر برای کودک خود لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی نصب کرده‌اید باید شیوه مراقبت از این ونیرها را هم به کودک آموزش دهید.

مسواک‌زدن، استفاده مرتب از دهان‌شویه و نخ‌دندان برای این کودکان لازم و ضروری است. نوع خمیردندان و جنس مسواک هم بسیار مهم است تا باعث فرسایش ونیرها نشوند. نخ‌دندان از تجمع آلودگی و میکروب در فواصل بین دندانی و عفونت و التهاب لثه جلوگیری می‌کند.

همه چیز در رابطه با لمینت دندان در بارداری که لازم است بدانید حتما بخوانید : لمینت دندان در بارداری چگونه است ؟

عوارض و خطرات لمینت دندان کودکان

لازم است بدانید هر درمانی در کنار مزایا خود دارای معایبی نیز هست و شما به هیچ عنوان نباید معایب و عوارض لمینت دندان کودکان را نادیده بگیرید . کودکان در سن رشد هستند و فک و لثه‌ها هم به‌خاطر رشد تغییر می‌کنند. این اتفاق باعث اختلال در لمینت‌ها می‌شود. به‌علاوه اینکه کودکان معمولا توجهی به مراقبت از دندان‌ها ندارند، و روکش‌های لمینتی مراقبت ویژه می‌طلبند.

بنابراین احتمال بروز عفونت و خونریزی لثه و آسیب لثه‌ای در کودکان زیاد می‌شود و حساسیت دندان‌ها بالا می‌رود. این را هم درنظر بگیرید که برخلاف لمینت متحرک، این نوع لمینت‌ها ثابت هستند و نمی‌توان آن‌ها را برداشت. برای اطلاع از عوارض این روش زیبایی برای کودکان باید با دندانپزشک مشورت کنید.

قیمت لمینت دندان کودکان

یکی از سوالات پرتکرار را میتوان در مورد قیمت لمینت دندان کودکان دانست ، در پاسخ باید بگوییم که بسته به وضعیت سلامت دهان و دندان کودک، نوع لمینت سرامیکی یا لمینت کامپوزیتی که انتخاب می‌کنید، دندانپزشک و کلینیک دندانپزشکی و تجیهزاتی که دندانپزشک برای ارائه این خدمات دندانپزشکی استفاده می‌کند، قیمت لمینت دندان کودکان متفاوت خواهد بود و لازم است در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید.

به خاطر داشته باشید

قبل از هر اقدامی مهم‌ترین سوال این است که لمینت دندان کودکان انجام می شود؟ لمینت دندان بیشتر روشی برای برطرف‌کردن مشکلات دندان در سنین بزرگسالی است تا کودکی. هرچند که می‌توان از آن برای حل مشکلات دندانی کودکان هم کمک گرفت که حتما باید زیر نظر دندانپزشک متخصص باشد تا از لمینت مخصوص کودکان برای این کار استفاده کند.

به‌طورمعمول به‌خاطر اینکه بچه‌ها در سن رشد هستند استخوان‌های فک و لثه هم همزمان تغییر می‌کنند و به همین دلیل لمینت گزینه مناسبی برای کودکان نیست. این را هم اضافه کنید که کودکان خیلی روش‌های مراقبت از دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند و احتمال عفونت، التهاب لثه، تحلیل لثه و مشکلات دندانی ثانویه وجود دارد و نکته آخر مهم اینکه قبل از لمینت دندان کودکان باید با دندانپزشک مشورت کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی