لمینت دندان در بارداری

لمینت دندان در بارداری ، امری است که چندان مورد تایید دندانپزشکان نیست . لمینت دندان از جمله محبوب‌ترین خدمات ترمیمی و زیبایی دندان پزشکی است که تقاضای بسیار بالایی دارد و افراد زیادی برای زیباتر کردن لبخند خود از این روش استفاده می‌کنند. ممکن است در این میان زنان بارداری هم وجود داشته باشند که بخواهند دندان‌های خود را لمینت کنند؛

اما سوال مهمی که در اینجا باید پرسیده شود این است که آیا لمینت دندان در بارداری ضرر دارد؟ آیا می‌توان این کار را در دوران بارداری انجام داد یا باید صبر کرد و پس از زایمان دندان‌ها را لمینت کرد؟ دندانپزشکان معتقدند در صورتی که نیاز به درمان دندانپزشکی ضروری و اورژانسی باشد باید آن را انجام دهید.

به طور مثال اگر پوسیدگی دندان آنقدر شدید باشد که به تمام قسمت های دهان نفوذ کرده باشد. ولی در برخی موارد انجام خدمات دندانپزشکی مانند لمینت به خصوص در دوران بارداری هیچ گونه ضرورتی ندارد و بهتر است به تاخیر بیفتد.

لمینت دندان چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد لمینت دندان در بارداری با هم صحبت کنیم ، لازم است کمی در مورد خود لمینت دندان اطلاعات داشته باشید . لازم است بدانید لمینت یکی از خدمات زیبایی رایج و مجبوب می باشد که برای پوشاندن عیب های دندان صورت می گیرد .

معمولا افرادی که بدنبال طراحی لبخند می باشند و دوست دارند لبخند هالیودی و چهره زیبایی داشته باشند و یا برخی افراد که دندان هایشان مشکلاتی داد ، از جمله افرادی هستند که اقدام به لمینت دندان های خود میکنند ، از جمله مشکلاتی که با استفاده از لمینت امکان درمان آنها وجود دارد ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1.  پوسیدگی دندانها
  2.  شکستگی تکه ای از دندان
  3.  لب پر شدن دندانها
  4.  داشتن لکه های زرد رنگ روی دندان
  5.  داشتن لکه های قهوه ای رنگ روی دندان
  6.  نامرتب بودن دندانها
  7.  کوتاه و یا کج بودن دندانها

پس در صورتی که یکی از مشکلات گفته شده در بالا را دارید میتوانید به عنوان کاندید استفاده از لمینت دندان شناخته شوید . اما با این وجود لازم است بدانید همه امکان استفاده از این روش درمانی را ندارند و برخی از افراد با توجه به شرایط خاصی که دارند ، نمیتوانند از این عمل زیبایی استفاده کنند .

ونیر کامپوزیت دندان چیست ؟

ونیر کامپوزیت  نیز از خانواده ونیر ها است و دقیقا همان کاربردهایی را دارد که لمینت دندان دارد اما تفاوت های زیادی بین آن ها وجود دارد. ونیر کامپوزیت از جنس مواد رزین کامپوزیت هستند و به طور مشابه همرنگ دندان ها هستند. آن ها اغلب برای مشکلات جزئی دندانی مانند لب پر شدگی و شکستگی های جزئی بکار می روند اما در مواردی می توان برای بازسازی کامل دندان ها پس از عصب کشی نیز استفاده شوند.

ماندگاری ونیر کامپوزیت ها و زیباییشان کمتر از  لمینت دندان است و از این جهت هزینه کمتری هم دارند.هزینه ونیر کامپوزیت  دندان تقریبا نصف هزینه لمینت دندان است به همین جهت افراد زیادی به جای اینکه دندان هایشان را لمینت کنند برای اصلاح طرح لبخند ونیر کامپوزیت انجام می دهند.

آیا همه میتوانند از لمینت دندان استفاده کنند ؟

بهتر است بدانید که لمینت دندان در بارداری تنها موردی نیست که منع اجرا دارد و هرچند این روش درمانی برای اکثر افراد قابل اجرا است ، اما برخی از افراد که دارای شرایط زیر هستند ، امکان استفاده از این روش درمانی را ندارند و لازم است در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت لازم و کافی را داشته باشند . این افراد عبارتند از :

  • افرادی که دندان‌ها و لثه‌های سالمی ندارند و میزان پوسیدگی زیادی دارند.
  • افرادی که دندان قروچه می‌کنند؛ زیرا این کار باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شود و ممکن است لمینت‌ها را بشکند.
  • افرادی که دندان‌های آن‌ها مینای کافی ندارد. همان طور که ذکر شد برای نصب لمینت مقدار کمی از مینای دندان برش داده می‌شود.
  • افرادی که دندان‌های ضعیفی دارند. به عنوان مثال، دندان‌های آن‌ها شکستگی و پوسیدگی زیادی دارد و مدام پر شده است.

با وجود مزایایی که لمینت دندان دارد و ظاهر زیبایی که به دندان‌ها می‌دهد، نقاط ضعفی هم وجود دارد که پیش از انجام لمینت باید آن‌ها را در نظر بگیرید. لمینت را نمی‌توان ترمیم کرد. برای همین باید از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید که ترک نخورند و نشکنند.

در صورتی که این مشکلات بروز کنند، لمینت باید دوباره نصب شود. علاوه بر این، وقتی لمینت کردید، دیگر نمی‌توانید تغییرات انجام داده شده را برگشت دهید؛ زیرا دیگر مینای دندان شما تراشیده شده است و نمی‌توان آن را دوباره برگرداند. همچنین، لمینت ممکن است باعث حساس شدن دندان‌ها شود.

از موکاپ کامپوزیت یا کامپوزیت موقت چه اطلاعاتی دارید ؟ حتما بخوانید : موکاپ کامپوزیت به چه معنا است ؟

آیا امکان لمینت در بارداری وجود دارد ؟

دوران بارداری دوره شیرین و درعین‌حال حساسی برای خانم‌هاست که محدودیت‌ها و مشکلات زیادی به‌همراه دارد از جمله بیماری‌های دهان و دندان که در صورت جدی‌بودن باید درمان شوند. اما روش‌های زیبایی دندانپزشکی مثل لمینت دندان در بارداری ضرورت ندارد.

چرا که حاملگی روی دهان و دندان تاثیر می‌گذارد. تورم و التهاب لثه، تحلیل مینای دندان، و کاهش کلسیم در بدن مادر از همین تغییراتی هستند که باعث شده دندانپزشکان انجام لمینت را به بعد از این دوران و زایمان موکول کنند. این نوع مشکلات در بارداری می‌تواند علت افتادن لمینت دندان باشد. در این صورت ممکن است ماندگاری لمینت دندان کم شود.

همانطور که گفته شد لمینت دندان در باردای پیشنهاد نمی شود. زیرا می تواند روی جنین و سلامت مادر تاثیر بگذارد. پس از آن امکان دارد درگیر حساسیت و مشکل شوید. این حساسیت مهم عبارتند از:

عدم جذب کلسیم بدن خانم باردار

لمینت دندان در بارداری باعث می شود که کلسیم بدن مادر کم شود. جنین در حال رشد به مواد مغذای احتیاج دارد. به همین خاطر کلسیم منبع مهمی برای جنین در حال رشد می باشد. جنین تمام کلسیم را از دندان های مادر خارج می کند و استفاده می کند. به همین خاطر دندان ها تحلیل می روند. بنابراین به مادران باردار پیشنهاد می شود در این دوران کلسیم بیشتری مصرف کنند.

به چه علت انجام لمینت دندان در بارداری پیشنهاد نمی شود ؟

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم لمینت دندان در بارداری توصیه نمیشود و دندانپزشکان بر این عقیده هستند که بهتر است این عمل به قبل و یا حتی بعد از زایمان موکول شود . از جمله مهم ترین دلایلی که دندانپزشکان انجام لمینت دندان در بارداری را تویه نمیکنند ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- زنان باردار نباید برای طولانی مدت به قسمت پشت دراز بکشند

فرآیند لمینت دندان طولانی است بنابراین بیمار باید به مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی، به یک حالت ثابت دراز بکشد که این امر عملا برای خانم‌های باردار امکان‌پذیر نیست مخصوصا در 3 ماهه پایانی بارداری. علت این محدودیت نیز این است که در این حالت امکان آسیب رسیدن به ساختار‌های مربوط به غذارسانی جنین در رحم مادر وجود دارد و همین امر سلامتی جنین را به خطر می‌اندازد.

پس میتوان اینگونه نتیجه گرفت یکی از دلایلی که گفته میشود لمینت دندان در بارداری بهتر است انجام نشود همین دراز کشیدن طولانی مدت است که برای مادران باردار چندان امر قابل قبولی نیست و بهتر است انجام این عمل را به بعد از بارداری خود بیاندازند .

2- برای نصب لمینت احتیاج به اشعه ایکس است

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید پیش از انجام لمینت انجام شود، گرفتن تصاویر رادیوگرافی از دندان است که چنین تصاویری به کمک اشعه ایکس گرفته می‌شود. حتما به خوبی می‌دانید که قرار گرفتن خانم باردار در معرض اشعه ایکس، آسیب بسیار زیادی به مادر و علی الخصوص جنین می‌زند.

پس با توجه به نیاز دندانپزشک به عکس دندان شما ، بهتر است از انجام لمینت دندان در بارداری خودداری کنید تا خدای ناکرده از آسیب هایی که اشعه ایکس میتواند برای سلامت شما و فرزند شما داشته باشید اجتناب کرده باشید.

همه چیز در رابطه با لمینت دندان در بارداری که لازم است بدانید

3- بروز علائمی مانند التهاب لثه

تغییر هورمون‌ها در دوران بارداری امری طبیعی است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ تغییر هورمون گاهی سبب بروز علائمی مانند التهاب لثه می‌شود. التهاب لثه می‌تواند بسیار دردناک باشد و از طرفی نیز عواقبی مانند عفونت لثه را به همراه دارد.

4- انجام لمینت دندان در بارداری باعث تحلیل مینای دندان می شود

در دوران بارداری دندان‌ها به یکی از آسیب‌پذیر‌ترین عضو بدن تبدیل می‌شوند؛ بنابراین تحلیل رفتن مینای دندان در زنان باردار بسیار شایع است. حال آنکه برای لمینت، حتما باید مینای دندان تراشیده شود؛ تصور کنید که در چنین شرایطی چه ضربه و آسیب بزرگی را به دندان‌هایتان وارد می‌کنید. در دوره بارداری دندان به خودی خود دچار تحلیل و آسیب می‌شود، حال شما نیز با تراشیدن دندان‌ها زمینه تحلیل و آسیب رسیدن به آن‌ها را بیش از پیش فراهم کنید.

5- التهابات و ورم بدن در دوران بارداری را نادیده نگیرید

ورم بدن در دوران بارداری امری طبیعی است که بیش از 90 درصد بانوان به آن دچار می‌شوند؛ زمانی که بدن دچار ورم می‌شود، لثه و دندان نیز در امان نخواهند بود بنابراین به وضوح می‌توان تغییر اندازه را در تمام عضو‌های بدن مشاهده کرد.

حال نکته اصلی ماجرا این است که در انجام اصلاح طرح لبخند، مطابقت ونیر با دندان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اگر به آن توجه نشود پس از مدتی لمینت سرامیکی آسیب می‌بیند و همچنین دندان دچار پوسیدگی و… می‌شود.

پس از بارداری تمام ورم‌های بدن از بین می‌روند حال وضعیت دندان‌ها دیگر مثل 9 ماه دوران بارداری نیست و به حالت اولیه خود بازگشته است. در چنین حالتی ممکن است بین لمینت و لثه فاصله ایجاد شود و پس از مدتی دندان نیز دچار پوسیدگی شود. بنابراین علاوه‌بر به هدر رفتن تمامی هزینه‌ها، سلامت دندان خود را نیز تا حدودی از دست خواهید داد.

6- پروسه اصلاح طرح لبخند با لمینت طولانی است

و آخرین دلیل منع انجام لمینت دندان در بارداری این است که پروسه اصلاح طرح لبخند با لمینت طولانی است و حدودا دو هفته الی 3 هفته زمان نیاز است تا تمام دندان‌ها لمینت شوند. دلیل نیاز به چنین زمان طولانی، قالب‌گیری از دندان‌ها و ساخت لمینت در لابراتوار است.

آیا لمینت کردن دندان روی سلامت جنین تاثیر می‌گذارد؟

همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم، مهم است که برای انجام هر نوع فرآیند دندانپزشکی، چه درمانی و چه زیبایی ( مانند لمینت دندان در بارداری ) با پزشک زنان و دندانپزشک خود مشورت کنید و راهنمایی‌های ایشان را در نظر بگیرید.

ممکن است تشخیص پزشک با توجه به دوره‌ی بارداری شما (سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم) متفاوت باشد. برای مثال، دوره سه ماهه اول دوران حساس‌تری برای جنین محسوب می‌شود. لذا ممکن است تشخیص پزشک، انجام ندادن فرایندهای دندانپزشکی در این برهه باشد.

یا به عنوان مثالی دیگر، دوران سه ماهه آخر بارداری، سخت ترین زمان برای دراز کشیدن‌های طولانی مدت مادر و انجام دادن فرایند لمینت کردن دندان باشد. به هر حال، این پزشکان هستند که می‌توانند بر اساس وضعیت خاص شما، به شما توصیه‌های مناسب بدهند و در صورت لزوم، روش‌های جایگزینی را پیشنهاد کنند که در دوران بارداری ایمن‌تر باشند.

کاندید مناسب برای ایمپلنت All on 4 چه کسی است ؟ حتما بخوانید : ایمپلنت به روش all on 4 چگونه است ؟

بهترین زمان برای انجام درمان های زیبایی دندانپزشکی

بهتر است قبل از  انجام لمینت دندان در بارداری با دندانپزشک مشورت کنید . بهتر است در کنار مشورت با دندانپزشک خود به توصیه و هشدارهای دکتر زنان و زایمان خود نیز توجه داشته باشید ، اگر میخواهید زمان مناسب برای انجام لمینت دندان در بارداری را بدانید توصیه میکنیم وضعیت خود و درمان های احتمالی مورد نیاز را در هر کدام از سه ماهه های اول ، دوم و سوم بررسی کنید :

1 – سه ماهه اول دوران بارداری

دندانپزشکان لمینت دندان را در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی کنند. یکی از مهم ترین دلایل این امر، این است که در سه ماهه ی اول، بافت جنین تشکیل می شود و به همین دلیل استفاده از مواد شیمیایی حساسیت برانگیز است. به همین خاطر درمان های طولانی مدت و سخت پیشنهاد نمی شود. علاوه بر این گاهی مادر دارای حالات خاصی مثل بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع است که این حالات می تواند درمان را سخت کند. در این تایم دندانپزشک با دقت دندان ها را معاینه می کند. شما باید در این سه ماهه حداقل دو بار به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

2 – سه ماهه دوم دوران بارداری

در این دوران اگر دندان ها مشکل داشته باشند به خوبی ترمیم می شوند. به طور معمول ترمیم در دو جلسه صورت می گیرد که به مادر هیچ فشاری وارد نمی شود. سه ماهه دوم بهترین تایم برای انجام درمان هایی زیبایی دندانپزشکی می باشد. زیرا در این دوران اکثر اعضای جنین شکل گرفته و بافت ها در حال کامل شدن هستند. مادر می تواند در این دوران با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف کند. علاوه بر این بهتر است در این سه ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کند.

3 – سه ماهه سوم دوران بارداری

در این سه ماه جنین بیشترین میزان رشد را دارد. به همین خاطر درمان های طولانی مدت و سخت مانند لمینت دندان پیشنهاد نمی شود. البته این توصیه تنها برای لمینت دندان نیست و این توصیه برای همه درمان های دندانپزشکی میتواند گفته شود . پس به خاطر داشته باشید در سه ماهه سوم حتی الامکان از انجام درمان های دندانپزشکی اجتناب کنید .

لمینت در دوران شیردهی

مصرف داروهای ضددرد، بی‌حسی‌ها، آنتی‌بیوتیک و ضدالتهاب‌ها در دوران شیردهی عوارضی برای نوزاد ندارد. بنابراین، انجام لمینت در دوران شیردهی هیچ محدودیتی ندارد و مادران شیرده می‌توانند با خیال راحت برای انجام خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی مراجعه کنند. البته بهتر است قبل از هر اقدامی حتما با دکتر زنان مشورت کنید و دندانپزشک را در جریان شیردهی قرار دهید.

به خاطر داشته باشید

لمینت دندان در بارداری به‌ خودی‌ خود کار خطرناکی نیست اما از آنجایی که صرفا یک عمل زیبایی بوده و ضرورتی ندارد توصیه می‌شود که آن را به بعد از حاملگی موکول کنید. اشعه ایکس عکسبرداری از دهان و دندان، تشدید تورم و التهاب لثه، تحلیل مینای دندان و کاهش کلسیم بدن مادر از جمله عوارض احتمالی انجام لمینت دندان برای زنان حامله هستند.

به‌علاوه اینکه، به پشت خوابیدن طولانی‌مدت در حاملگی برای جنین خطرناک است و احتمال ازبین‌رفتن جنین وجود دارد. بهتر است برای انجام خدمات دندانپزشکی و لمینت دندان در بارداری حتما با دکتر زنان مشورت کنید و به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی