موکاپ کامپوزیت یا کامپوزیت موقت

موکاپ کامپوزیت نقش مهمی در دندانپزشکی زیبایی بخصوص برای کامپوزیت دندان ایفا می کند. موکاپ کامپوزیت (Mock-up) روشی است که از طریق آن  سلیقه بیمار برای طراحی و ساخت لمینت دندان ارزیابی می شود. تکنیکهای ساخت موکاپ به منظور ارزیابی زیبایی تشخیصی لمینت دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. موکاپ های تشخیصی به روش غیرمستقیم که براساس مدل های مطالعاتی ساخته شده اند روی دندان های طبیعی پیش از آماده سازی برای لمینیت دندان قرار می‌گیرند.

در حالی که برای ارزیابی زیبایی می‌توان موکاپ ها را به طور مستقیم روی دندان هایی که برای نصب  لمینت سرامیکی نهایی به طور کامل آماده سازی شده اند؛ و یا تاحدودی آماده سازی شده اند؛ قرارداد. در حقیقت موکاپ را می‌توان در جلسه آماده سازی دندان ها بلافاصله بعد از تراش دادن مینای دندان (Enamel)، روی دندان های بیمار قرار داد تا عملکرد و زیبایی ونیر سرامیکی که قرار است در آزمایشگاه ساخته شود؛ را ارزیابی کرد.

کامپوزیت دندان چیست ؟

یکی دیگر از نام های کامپوزیت دندان، لمینت کامپوزیتی است که بر روی سطح خارجی دندان گذاشته می شود. این ماده تناژ رنگی مختلفی از سفید را دارد. این به این معنی است که شما می توانید با در نظر گرفتن رنگ پوست و یا دیگر دندان ها، رنگ مور نظر خود را انتخاب کنید و این به طبیعی بودن آن کمک می کند. در واقع شما می توانید رنگ دندانهای خود را از بین طیف وسیعی از رنگ ها شامل رنگ های طبیعی تا رنگ های بلیچ و سوپر بلیچ انتخاب کنید.

ونییر ها ی کامپوزیتی پوسته های نازکی از جنس کامپوزیت (رزین) هستند که به منظور اصلاح شکل و فرم و رنگ دندان ، توسط دندانپزشک متخصص زیبایی، مستقیما روی سطح خارجی و لبه ی دندان های طبیعی فرد کار می شود.

کاربرد کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت ونیر کاربرد زیبایی و درمانی دارد. از نظر زیبایی می توان با این روش رنگ، شکل و فرم و یا دیاستم (فاصله ی بین دندانی) را اصلاح کرد. از نظر درمانی، کامپوزیت ونییر یکی از درمانهای مناسب برای افرادی است که نقص مینای دندان داردند و یا به دلایل مختلف مانند کهولت سن یا دندان قروچه دچار سایش لبه ی دندانها شده اند و از حساسیت دندانی رنج میبرند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست ؟

معمولا کامپوزیت هیچ احتیاجی به تراشیدن دندان ندارد ولی در لمینیت به مقدار کم باید دندان ها تراش داده شود. کامپوزیت برای افراد محافظه کارتر که تمایل دارند دستکاری کمتری روی دندانهایشان انجام شود بسیار مناسب است چون که قابلیت برگشت را دارد

کامپوزیت در یک مرحله در مطب انجام می شود ولی لمینیت نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دارد پس زمانبرتر است. به طور متوسط مدت زمان درمان از معاینه تا قالبگیری به جهت موکاپ لمینیت حدود 3 هفته به طول می انجامد.

از نظر قدرت و مقاومت لمینیت از کامپوزیت دندان بسیار بادوام تر می باشد. البته این به این معنی نیست که از لمینیت ها نباید مراقبت کرد. لمینیت سرامیکی رنگ پذیری کمتری نسبت به لمینیت کامپوزیت دارد و این به دلیل لعاب سطحی لمینیت است.

دلیل استفاده از موکاپ کامپوزیت چیست ؟

بیاید کمی بیشتر در مورد اینکه موکاپ کامپوزیت چه مزیت هایی دارد و استفاده از آن چه کمکی به دندانپزشک و بیمار در انجام طرح لبخند میکند ، بیشتر صحبت کنیم . از جمله علل مهم استفاده از موکاپ کامپوزیت را میتوان در موارد زیر بررسی کرد :

1- تشخیص نحوه اصلاح طرح لبخند

شکل و نحوه قرارگیری لمنیت سرامیکی روی دندان ها باید با توجه به سلیقه بیمار و تشخیص دندانپزشک برای ترمیم و فرم دهی دندان ها انجام گیرد. دندنپزشک با درنظر گرفتن تمام اصول زیبایی شناختی که در تعیین تقارن و یکنواختی دندان ها موثر است سعی می کند با شکل دادن موکاپ کامپوزیت تمام عیوب ظاهری دندان مانند فاصله دندان تا خط لب ، ارتفاع دندان ها و فاصله دندان ها از یکدیگر را اصلاح کند و نحوه آماده سازی دندان های بیمار برای اصلاح طرح لبخند تشخیص دهد.

همه چیز درباره مزایا و معایب روش کاشت ایمپلنت all on 4 حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با ایمپلنت All on 4

2- طراحی لمینت بر اساس سلیقه مشتری

سلیقه مشتری فاکتور مهم دیگری است که در نتیجه لمینت دندان موثر است معمولاً دندانپزشک با نشان دادن چند طرح لبخند مختلف به بیمار که شامل عکسهای قبل و بعد بیماران قبلی، تصاویر لمینت دندان سلبریتی ها و عکس های دیجیتالی می شود؛ سلیقه مشتری را در طراحی لمینت دندان تشخیص میدهد. سپس با ساخت موکاپ ها پیش از ارسال قالب دندان به لابراتوار، اصلاحات لازم را طبق درخواست مشتری روی لمینت دندان اعمال میکند.

3- تشخیص نوع فک و نحوه قرارگیری دندان های بیمار در فک

دندانپزشک می تواند از موکاپ هایی که برای مدلهای مطالعاتی، طراحی و ساخته شده استفاده کند تا فرم فک و موقعیت قرارگیری دندان های بیمار در فک را تشخیص دهد. این روش معمولاً در لمینت دندان دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد و با قرار دادن موکاپ ها روی دندان کامپیوتر با استفاده از نرم افزار های مخصوص می تواند مدل نهایی و ایده آل شده را بر اساس محدودیت های موجود طراحی کند.

4- تعیین محدودیت های موجود برای لمینت دندان

در صورتی که عیوب ظاهری دندان های بیمار را نتوان با لمینت‌ دندان پوشاند از طریق قرار دادن موکاپ ها مشخص می‌شود که بیمار نیاز به ارتودنسی یا درمان های پریودنتال دارد. در نتیجه بیمار این فرصت را دارد که با توجه به محدودیت های موجود، تصمیم درستی در خصوص اصلاح طرح لبخند و استفاده از روش‌هایی مانند ارتودنسی پیش از لمینیت دندان بگیرد.

5- تعیین میزان تراش دادن دندان

در صورتی که دندان پزشک از دندان های اولیه بیمار mock-up تهیه کند می تواند پیش از تراش دادن دندانهای طبیعی بیمار، ابتدا موکاپ ها را لایه برداری کند و تشخیص دهد که دندان های بیمار تا چه حد نیاز به تراشیدن مینای دندان دارند. در صورتی که نتیجه نهایی طرح لبخند روی موکاپ طراحی شده طبق رضایت دندانپزشک و بیمار باشد؛ به همان اندازه که مینای دندان روی mock up تراشیده شده از ضخامت دندان بیمار کم میشود و احتمال آسیب دیدن دندان های بیمار به حداقل می‌رسد.

از موکاپ کامپوزیت یا کامپوزیت موقت چه اطلاعاتی دارید ؟

تفاوت موکاپ کامپوزیت با ونیر دندان چیست ؟

موکاپ کامپوزیت به بیمار اجازه می‌دهند تا تصویری از لمینت‌دندان نهایی خود به صورت واقعی مشاهده کند. زمانی که موکاپ روی دندان قرار می‌گیرد هیچگونه پیوندی با دندان بیمار ایجاد نمی کند و به راحتی از روی دندان بیمار برداشته می شود. در صورتی که ونیرهای سرامیکی با مینای دندان پیوند برقرار کرده و در نتیجه اصلاح طرح لبخند آنها به صورت دائمی است.

گاهی اوقات بیماران در فاصله بین جلسه آماده سازی و تراش دادن دندان تا ساخت کامل لمینت ها در لابراتوار، mock up ها را برای استفاده موقت روی دندان های خود قرار می دهند اما در استفاده از آن ها باید احتیاط زیادی کرد چون به طور کامل با دندان پیوند نمی خورند و به راحتی از روی دندانها می افتند.

آیا شما کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت دندان هستید؟

همانگونه که در بالا اشاره کردیم موکاپ کامپوزیت به دندانپزشک و بیمار این امکان را میدهد تا دیدی کامل از انجام طرح لبخند بدست آورند و سلیقه بیمار و همچنین نحوه کار دندانپزشک برای بیمار مشخص شود . اما قبل از اینکه شما اقدام به انجام موکاپ کامپوزیت کنید لازم است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا شما میتوانید به عنوان یک کاندید مناسب برای انجام این طرح لبخند باشد .

این مسئله پس از معاینه ی حضوری و بررسی توسط دندانپزشک مشخص می شود. در واقع موارد مشخصی وجود دارد که می تواند شما را در دسته ی افرادی قرار دهد که کاندیدای مناسبی برای انجام کامپوزیت دندان نیستند. مثلا اگر بهم ریختگی دندان ها بیش ار حد باشد، معمولا بیمار برای انجام درمان ارتودنسی ارجاع داده می شود و یا در موارد وجود مشکلات فکی مانند کج بودن پلن فک یا میدلاین و یا عدم موقعیت مناسب دو فک نسبت به هم، از مواردی است که کامپوزیت ونییر قابل انجام نیست.

آیا برای لک دندان درمانی وجود دارد ؟ حتما بخوانید : منظور از لک دندان چیست ؟

چرا باید برای انجام موکاپ کامپوزیت دندان حتما به نزد دندانپزشک متخصص بروید ؟

همانگونه که گفتیم موکاپ کامپوزیت روشی برای روشن شدن درمان کامپوزیت است و کامپوزیت روشی است که لازم است به طور دقیق ، اصولی و صحیح برای بیمار انجام شود ، در واقع این درمان اگر با اصول علمی انجام نشود به احتمال زیاد دچار عوارض جبران ناپذیری می شوید.

مثلا در بعضی موارد دیده شده که فردی که عمل کامپوزیت را انجام داده نمی تواند نخ دندان بکشد و در صورتی که به دست افراد ناوارد این کار انجام شود دچار این مشکلات می شوید. اگر بیمار نتواند نخ دندان بکشد این امر باعث التهاب لثه ها می شود و بسیار خطرناک است. پس با این وجود در انتخاب پزشک متخصص کامپوزیت دندان دقت کنید بهترین انتخاب بهترین کیفیت است.

به خاطر داشته باشید :

باید به خاطر بسپارید ، همانگونه که قبلا اشاره کردیم ، یکی از مزایای اصلی موکاپ کامپوزیت مستقیم دندان قبل از آماده سازی این است که به دندانپزشک اجازه می دهد نتیجه اصلاح طرح لبخند روی دندان بیمار را به صورت واقعی مشاهده کند. به این ترتیب اگر نیاز به هرگونه اصلاحی در طول یا شکل ونیرهای دندان مطابق با خط لب یا ارزیابی‌های زیبایی شناسی یا لبه های دندان یا فاصله بین دندان ها باشد می تواند در همان مرحله پیش از طراحی و ساخت لمینت ها در نظر بگیرد.

مزیت دیگر mock-up این است که می‌توان از آنها به عنوان ونیر دندان موقتی استفاده کرد همچنین لابراتوار می‌تواند از آنها استفاده کند تا طراحی دقیق تری از لمینت دندان برای بیمار انجام دهد. معمولاً زمانی که از موکاپ ها استفاده می شود نتیجه طراحی و ساخت لمینت دندان به سلیقه مشتری نزدیکتر خواهد بود.

از دیگر مزایای استفاده از موکاپ کامپوزیت ، امکان طراحی و ساخت لمینت‌دندان دیجیتالی از طریق نرم افزار های کامپیوتری و پرینترهای سه بعدی است چون کامپیوتر به راحتی می تواند تصاویری که از موکاپ گرفته شده را ارزیابی کرده و از روی آنها بهترین لمینت دندان را برای بیمار طراحی کند.

پس از فرم دهیموکاپ کامپوزیت بیمار می تواند ارتفاع، رنگ و شکل موکاپ را طبق سلیقه خود با مشورت پزشک تغییر دهد تا نتایج نهایی لمینت دندان کاملا کنترل شده و مطابق با خواسته او باشد. از موکاپ کامپوزیت میتوان به عنوان یک نمونه  پایه برای تهیه نمونه لمینیت سرامیکی اصلی در لابراتوار استفاده کرد تا اطلاعات با ارزشی را با یک روش عینی بین دندانپزشک، بیمار و تکنسین آزمایشگاه به اشتراک بگذارد.

موکاپ کامپوزیت تشخیصی که توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرند تمام مراحل درمانی شامل آماده سازی دندان ها را به طور دقیق مشخص کرده و از بروز هرگونه مشکلی در اصلاح طرح لبخند برای بیمار بعد از نصب لمینت دندان جلوگیری می کند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی