ایمپلنت All on 4

ایمپلنت All on 4 جدیدترین و یک روش دائمی برای کاشت ایمپلنت تمام فک است و گزینه بسیار مناسبی برای اشخاصی که دندان های خود را در اثر بیماری یا تصادف از دست داده اند می باشد. امروزه دندانپزشکان با روش های نوین و متعدد دندانپزشکی قادر هستند تا در هر شرایط و هر ویژگی آناتومی، مشکلات دهان و دندان افراد را حل کنند.

با ایمپلنت All on 4 می توان کل پروتز یک فک را با قرار دادن 4 ایمپلنت در هر فک بی دندان سوار کرد. این روش دائمی یک جایگزین ایده آل برای تمامی دندان های از دست رفته است که برای هر قوس دندان از چهار ایمپلنت در هر فک استفاده می شود. از آنجایی که این نوع ایمپلنت دندان با زوایای دقیقی کاشته می شود پس بیشترین ثبات در استخوان را دارد.

ایمپلنت دندان به روش All on 4 را بهتر بشناسید

All-on-4 یک روش جدید است. در روش‌های قدیمی ، اگر به نوسازی فک کامل یا فکی که دندان‌ها را از دست داده، نیاز باشد، یا اگر دندانی در شرایط مناسبی نباشد و باید کشیده شود، پزشک حدود 8-10 ایمپلنت را گذاشته و یک ردیف 10-14 دندان غیرمتحرک را روی آن قرار می‌دهد. در حدود 100 درصد مواردی که از روش All-on-4  استفاده می‌کنند، نیازی به هیچ نوع پیوند استخوان در هیچ کدام از فک‌ها نیست، و این مسئله چیزی است که در روش‌های دیگر اجتناب ناپذیر است.

در این روش بیشتر فشار بیومکانیکی جویدن در دو ایمپلنت جلو و در دو ایمپلنت عقب متمرکز می‌شود. ایمپلنت های باقی مانده مسئول 15 درصد فشار باقی مانده ناشی از جویدن هستند. این واقعیت به این منجر شد که دندانپزشک یک روش ایمپلنت منحصر بفرد را ایجاد کند که All-on-4 نامیده می‌شود. این روش جدید نیاز مشکل‌ساز به پیوند استخوان یا لیفت سینوس را حذف کرده و از این رو برای هر فردی مناسب است.

All-on-4 از درد غیرضروری جلوگیری کرده و درمانی کوتاه و متمرکز بوده و نتایج آن بسیار موفقیت‌آمیز است. در این روش چهار ایمپلنت منحصر بفرد در فک وارد می‌شود. قرار دادن ایمپلنت در زاویه 45 درجه بوده و یک ردیف 10-12 دندان در همان روز کاشت ایمپلنت، قرار داده می‌شود.این ردیف دندان‌ها به پشت ایمپلنت‌ها با پیچ در جای خود محکم می شود.

ایمپلنت All on 4 در مقابل ایمپلنت دندان قدیمی

در روش قدیمی کاشت ایمپلنت دندان، تقریباً ۷۰ درصد از موارد به پیوند استخوان نیاز دارد (بویژه برای فک بالا). پیوند استخوان یک روش مقدماتی جراحی برای قرار دادن ایمپلنت است. به همین دلیل است که امکان قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک وجود دارد چون به اندازه کافی قوی است و تا سال‌ها دوام دارد. این کار به حداقل ۱۰ میلیمتر طول استخوان و حداقل ۴ میلیمتر عرض نیاز دارد. هر بیماری این حجم استخوانی را ندارد.

اگر حجم استخوان کمتر از این مقدار باشد، دندانپزشک جراحی مقدماتی را انجام می‌دهد که در آن استخوانی را به این ناحیه که ایمپلنت در آن قرار می‌گیرد، پیوند می‌زند. این استخوان می‌تواند از منابع متعددی فراهم شود. اولین منبع استخوان هم‌جوش – استخوانی است که از نواحی دیگر دهان گرفته می‌شود- چانه، لثه  و غیره است. مزایای این استخوان این است که درصد پذیرش آن بالا است؛ اما عوارض آن این است که این ناحیه که استخوان از آن گرفته می‌شود آسیب دیده و تا مدت طولانی حساس است.

همچنین برداشت مقدار زیادی استخوان در صورتی که نیاز باشد، امکان پذیر نیست. منبع دوم استخوان از انسان دیگر یا حیوان گرفته می‌شود. مزایای این روش این است که درد و رنج ناشی از برداشت استخوان وجود ندارد چون که از بدن فرد دیگری گرفته شده است. اما عوارض آن این است که درصد پذیرش آن پایین بوده و هزینه آن بالا است. منبع سوم استفاده از استخوان مصنوعی است که در آزمایشگاه تولید می‌شود.

اهمیت بهبودی کامل دهان در روز اول نیز تنها یک مسئله زیبایی نیست. برای بیمارانی که یک یا چند دندان از دست داده‌اند،  ایمپلنت توانایی جویدن و به درستی صحبت کردن را فراهم می‌کند. پیوند استخوان یک روش جراحی تهاجمی بوده  و درصد موفقیت آن 65 تا 75 درصد است. این کار منجر به درد در ناحیه پیوند شده ، و نیاز دارد تا 6 ماه تا حدود یک سال کامل قبل از قرار دادن ایملپنت صبر کرد. گاهی اوقات پیوند استخوان از خود ایملپنت پرهزینه‌تر است.

در تقریباً 100 درصد موارد، استفاده از روش  All-on-4 در هر دو فک نیازی به پیوند استخوان نیست، و این مسئله گاهی اوقات در روش‌های دیگر اجتناب‌ناپذیر است. All-on-4 تحت بی‌حسی موضعی انجام شده و در پایان درمان، بیمار با بازسازی دندان دائمی و ثابت که می‌تواند بدون ترس با آنها شروع به جویدن کند، از مطب خارج می‌شود.

کاندید مناسب برای ایمپلنت All on 4 چه کسی است ؟

دندانپزشکان از ایمپلنت All on 4 بسته به نیاز بیماران و برای ایمن سازی پروتزهای دندانی در قوس بالا، قوس پایین یا هر دو بهره می گیرند. این روش درمانی هم برای افرادی که اکنون دارای دندان های مصنوعی هستند و هم آنهایی که برای اولین بار قرار است پروتز را تجربه نمایند ایده آل می باشد. به ویژه افرادی که در حال حاضر پروتز دارند. در واقع برخلاف پروتزهای معمولی، این ایمپلنت از جای خود تکان نخورده و تغییر مکان نمی دهد. از سوی دیگر، گاز گرفتن، جویدن، صحبت کردن و لبخند زدن نیز با سهولت و اطمینان بیشتری حاصل می آیند.

آیا برای لک دندان درمانی وجود دارد ؟ حتما بخوانید : منظور از لک دندان چیست ؟

به طور کلی، کاندیداهای مناسب ایمپلنت All on 4 عبارتند از:

– افرادی که تمام دندان ها یا اکثر آنها را در هر دو قوس از دست داده اند: در حالی که از ایمپلنت های دندانی می توان برای ایمن سازی تاج ها و بریج ها نیز استفاده نمود، All on 4 روشی است که به طور انحصاری برای ایمن سازی پروتزهای دندان با قوس کامل استفاده می شود.

– برخورداری از سلامت کافی جهت انجام جراحی: به طور کلی قرار دادن ایمپلنت یک روش جراحی بوده و با درجات خاصی از خطر همراه است. پس کاندید ایمپلنت All on 4 باید از سلامت کافی برای این جراحی برخوردار باشد.

– نکشیدن سیگار: سیگار کشیدن در دوره نقاهت پس از عمل جراحی کاملا ممنوع بوده و به بیماران توصیه اکید می شود که پس از بهبودی نیز سیگار نکشند. سیگار کشیدن منجر به بسیاری از مشکلات دهان و دندان می شود از جمله بیماری لثه که می تواند کاشت ایمپلنت را با شکست روبرو کند.

– برخورداری از تراکم استخوان مناسب در فک: در حالی که ایمپلنت All on 4 نسبت به ایمپلنت های معمولی به تراکم استخوان کمتری نیاز دارد اما برای حمایت از این سیستم، میزان مشخصی از تراکم لازم است. بیمارانی که تراکم استخوان کافی برای دریافت این نوع ایمپلنت را ندارند باید قبل از جایگذاری آن، یک جراحی پیوند استخوان انجام دهند.

مقایسه ایمپلنت All on 4  با دندان های مصنوعی

برخی بیماران معتقدند که تفاوت چندانی بین ایمپلنت All-on-4 و دندانهای مصنوعی وجود ندارد. دلیل این مقایسه به این دلیل است که دندان های مصنوعی هم جایگزین کل فک میشوند و متحرک هستند. این در حالی است که ایمپلنت ها به صورت ثابت در داخل فک قرار می گیرند. هنگام استفاده از دندان مصنوعی، با توجه به اینکه هیچ گونه تکیه گاهی برای استخوان فک وجود ندارد، به مرور زمان استخوان پشتیبان از بین رفته و این باعث سست شدن دندانهای مصنوعی می شود. در نتیجه برای جلوگیری از پوکی استخوان و مشکل در خوردن غذا، باید دائماً تعویض شوند.

در مقابل، ایمپلنت All-on-4 به صورت ثابت در دهان فرد قرار دارند و از نظر ظاهری و جویدن غذا مانند دندان های طبیعی عمل می کنند. خوشبختانه ایمپلنت ها هیچ نشانه‌ای از لغزش ندارند و این کار فرد را برای صحبت کردن و غذا خوردن راحت می کند. بنابراین اگرچه دندان مصنوعی گزینه‌ای ارزان‌تر است، اما از لحاظ کارایی و عملکرد در طولانی مدت قابل مقایسه با ایمپلنت ها نیست.

مزایا و معایب استفاده از روش ایمپلنت All on 4

بهتر است بدانید این روش درمانی به خودی خود دارای مزایا و معایبی است که بهتر است در مورد آن اطلاعتی داشته باشید ، دانستن این مزایا و معایب به شما کمک خواهد کرد تا در مورد این روش درمانی اطلاعاتی داشته باشید و با آگاهی بهتری آن را انجام دهید .

مزایای ایمپلنت All on 4

ایمپلنت All-on-4 نسبت به روش های سنتی و ایمپلنت های معمولی و همچنین نسبت به دندان مصنوعی متحرک مزایای جالب توجهی دارد. برخی از مزایای ایمپلنت ها:

  • کاهش مدت زمان درمان و دوره ریکاوری
  • امکان بهره‌برداری و استفاده سریع تر از ایمپلنت
  • ایجاد ساختار راحت و پایدار برای پشتیبانی از روکش دندان و بریج دندانی
  • امکان نصب به صورت ثابت بدون برداشتن برای تمیز کردن
  • به حداقل رسیدن امکان حرکت ایمپلنت
  • مناسب برای بیمارانی که به تحلیل استخوان فک مبتلا هستند
  • گزینه‌ای ارزانتر نسبت به تکنیک های سنتی که نیاز به کاشت ۸ تا ۱۰ ایمپلنت دارند.

کاندید مناسب برای ایمپلنت All on 4 چه کسی است ؟

معایب ایمپلنت All on 4

علیرغم مزایای گفته شده ایمپلنت All-on-4 طبیعی است که در برخی زمینه‌ها معایبی هم دارد که ممکن است برای مصرف‌کنندگان ناراحت کننده باشد. در مورد معایب این ایمپلنت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نتایج آن ممکن است به اندازه کاشت ایمپلنت های تکی خوب نباشد
  • برخی از افراد مشکل در صحبت کردن و حرف زدن را گزارش کردند
  • به عقیده برخی از دندانپزشکان به عنوان یک راه حل کوتاه مدت شناخته می شود
  • امکان سفارشی سازی آن کم است

مراحل کاشت دندان به روش All-on-۴

برای کاشت دندان به روش All-on-۴ باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود تا تراکم استخوان مشخص شود.
  2. در روز جراحی بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود.
  3. دندانپزشک برش‌های کوچکی روی لثه ایجاد می‌کند تا ایمپلنت‌ها را قرار دهد.
  4. پس از قراردادن ایمپلنت‌ها دندان‌های موقت روی آنها قرار می‌گیرد.
  5. دندانپزشک باید میزان بازسازی استخوان و بهبود زخم‌ها را بررسی کند تا بتواند درمان را ادامه دهد.
  6. پروتزهای اصلی ۴ تا ۶ ماه بعد از جراحی روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرند.

تفاوت ایمپلنت All on 4 با ایمپلنت های All on 6 و All on 8

All on 6 ، All on 4 و All on 8 سیستم های ایمپلنت دندانی هستند که برای جایگزینی دندان های از دست رفته در فک بالا یا پایین مراجعه کننده استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین آنها تعداد ایمپلنت های دندانی است که برای حمایت از پروتز ثابت استفاده می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، All on 4 از چهار ایمپلنت برای پشتیبانی از قوس کامل دندان استفاده می کند. All on 6 از شش ایمپلنت استفاده می کند و All on 8 از هشت ایمپلنت استفاده می کند. ایده این است که هرچه تعداد ایمپلنت های بیشتری استفاده شود، حمایت و پایداری بیشتر برای دندان مصنوعی خواهد بود.

ایمپلنت های All on 6 و All on 8 مشابه All on 4 هستند، اما ثبات و پشتیبانی بیشتری را برای دندان مصنوعی ارائه می دهند، به خصوص در مواردی که استخوان فک مراجعه کننده ضعیف است یا از دست دادن استخوان قابل توجهی را تجربه کرده است. با این حال، قرار دادن ایمپلنت های اضافی ممکن است به زمان جراحی بیشتری نیاز داشته باشد و هزینه عمل ممکن است بالاتر باشد.

در نهایت، انتخاب بین All on 6 ، All on 4 و All on 8 به نیازهای دندانی خاص مراجعه کننده، وضعیت استخوان فک و بودجه او بستگی دارد. دندانپزشک یا جراح دهان می تواند وضعیت فردی بیمار را ارزیابی کرده و بهترین گزینه را برای او پیشنهاد کند.

مراقبت های بعد از کاشت دندان به روش All-on-۴

بعد از کاشت دندان به روش All on 4 نیاز به مراقبت‌های خاصی نیست. برای مراقبت از ایمپلنت باید به بهداشت دهان و دندان توجه زیادی داشته و روزانه مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. هر چند وقت یک بار برای معاینه کلی به دندانپزشک مراجعه کرده تا احتمال عفونت ایمپلنت بررسی شود. اگر ایمپلنت شما دچار عفونت شود، ممکن است دندانپزشک مجبور شود آن را کامل خارج کند.

هزینه ایمپلنت All on 4 چقدر است ؟

هزینه هر درمانی به عنوان یکی از سالاتی است که مراجعین میخواهند در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند ، این سوال در مورد ایمپلنت All on 4 نیز بسیار پرسیده میشود . در جواب به این سوال باید بگوییم که هزینه های درمانی در مورد این نوع از کاشت دندان و در حالت کلی تر در مورد هر یک از درمان های مربوط به کاشت ایمپلنت به موارد و معیارهای زیادی بستگی دارند. از جمله مهم ترین این موارد میتوان به نکات زیر اشاره کرد :

  • کیفیت مواد مصرفی
  • میزان تخصص پزشک
  • تعداد واحد هایی که باید دندان ها ایمپلنت شوند

موارد گفته شده تنها بخشی از هزینه تمام شده را تعیین میکنند . از سوی دیگر نیز افراد گاها با مشکلات زمینه ای در بخش لثه ها و دندان ها مراجعه می کنند که ابتدائا آن ها باید برطرف شوند و در نهایت روند کاشت آل آن 4 برای بیمار آغاز شود که این فرآیند خود هزینه های جداگانه ای در بردارد . به همین دلیل توصیه میکنیم برای مشخص شدن هزینه نهایی حتما مراجعه حضوری و ویزیت صورت گیرد .

آیا میدانید چسب دندان مصنوعی چه کاربردهایی دارد ؟ حتما بخوانید : ویژگی و اهمیت چسب دندان مصنوعی

سوالات متداول در مورد ایمپلنت All on 4

اکثر بیماران هنگام مراجعه به دندانپزشکی سوالاتی را در مورد این روش درمانی از دندانپزشک می پرسند:

– تفاوت ایمپلنت All on 4 با پروتزهای دندانی چیست؟

تفاوت عمده ایمپلنت All on 4با پروتزهای مختلف این است که آنها یک راه حل دائمی را برای از بین رفتن دندان ها یا آسیب دیدگی شدید آنها ارائه می دهند. در واقع این نوع ایمپلنت مستقیما در فک شما جای گرفته و عملکرد و ظاهر آنها دقیقا مشابه با دندان های طبیعی است.

– جراحی ایمپلنت All on 4 چقدر طول می کشد؟

جراحی تقریبا هر هر قوس به میزان 2.5 ساعت به طول می انجامد.

– میزان موفقیت با ایمپلنت دندان All on 4 چقدر است؟

مطالعات منتشر شده میزان موفقیت 98 درصدی را با استفاده از ایمپلنت All on 4نشان می دهد.

– آیا نتایج درمان طبیعی به نظر می رسند؟

نتایج درمان با ایمپلنت All on 4 کاملا طبیعی به نظر می رسند. در واقع دوستان شما به سختی متوجه خواهند شد که شما از ایمپلنت استفاده نموده اید مگر اینکه خودتان به آنها بگویید.

– نیاز به ایمپلنت All on 4در مورد دو قوس بالا و پایین دهان یا یک قوس چگونه است؟

ایمپلنت All on 4را تنها می توان روی قوس بالا یا پایین قرار داد. اما پس از اینکه دندانپزشک متخصص شرایط شما را ارزیابی نمودند و احساس کردند که شما در هر دو قوس نیاز به ایمپلنت All on 4 نیاز دارید، روش را به طور همزمان روی هر دو قوس انجام می دهند. در واقع این امر ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه، نتایج بهتری را نیز برای شما در پی خواهد داشت.

– پس از ایمپلنت All on 4 چه نوع مراقبتی لازم است؟

پس از این ایمپلنت، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان روزانه مانند دندان های طبیعی شما توصیه می شود. دندانپزشک متخصص پس از درمان، تمامی دستورالعمل های بهداشت دهان و دندان را در اختیار شما قرار داده و مناسب ترین برنامه بهداشت روزانه را متناسب با نیازهای شما توصیه می نماید.

مهم است به خاطر داشته باشید

کاشت دندان به روش all-on-۴ یکی از بهترین روش‌ها برای افرادی است که همه یا بیشتر دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند. در این روش ۴ ایمپلنت در فک بالا یا پایین قرار گرفته و پل ثابت روی آنها نصب می‌شود. دو ایمپلنت در جلوی فک بوده و دو ایمپلنت در پشت با زاویه ۴۵ درجه قرار می‌گیرند. در این روش به دلیل زاویه‌دار بودن ایمپلنت‌ها نیازی به جراحی پیوند استخوان نیست.

ایمپلنت all-on-۴ تا سال‌های طولانی دوام داشته و ظاهر طبیعی دارند. به همین دلیل نسبت به پروتز دندان مصنوعی انتخاب بهتری هستند. این جراحی باید توسط جراح باتجربه و حرفه‌ای انجام شود تا عوارضی در پی نداشته باشد. اما این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که این روش برای همه افراد قابل اجرا نیست و لازم است بررسی های لازم در این زمینه انجام شود .

مجددا تاکید میکنیم که ایمپلنت All on 4 می تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که دندان های خود را از دست داده اند و خطراتی مانند رکود لثه، تحلیل استخوان و سایر نگرانی های مرتبط با بهداشت دهان و دندان در صورت عدم درمان، آنها را تهدید می نماید. این افراد می توانند با بهره گیری از این روش درمانی، در سلامت دهان و دندان خود سرمایه گذاری نموده و از وجود مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری نمایند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی