چسب دندان مصنوعی

چسب دندان مصنوعی ، یک چسب خمیری یا پودری است که از یک ماده محلول در آب کاملا غیر سمی ساخته شده و بین دندان مصنوعی و خط لثه یا کام قرار می‌گیرد. این چسب‌ها به شما کمک می‌کنند تا راحت غذا بخورید، صحبت کنید و بخندید. چسب به پروتز اجازه می‌دهد تا به طور طبیعی با کمک بزاق به بافت بچسبد. فضای داخل دهان این چسب را به یک غشای الاستیک تبدیل می‌کند. به این ترتیب چسب دندان مصنوعی به لثه و پروتز می‌چسبد و آن را محکم نگه می‌دارد و همچنین چسبندگی طبیعی را بهبود می‌بخشد.

معمولا افرادی که عمده دندان‌های خود را از دست داده‌اند به فکر استفاده از دندان مصنوعی خواهند بود. البته خوشبختانه روش‌های زیادی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد ولی همانگونه که گفته شد اگر تعداد زیادی از دندان‌ها کشیده شود، قطعاً یک راهکار مناسب این است که شما به سراغ دندان مصنوعی بروید.

متأسفانه دندان مصنوعی یک عیب بزرگ دارد و آن، تحلیل رفتن استخوان فک است. به مرور زمان که شما غذا می‌خورید، فشاری که از دندان مصنوعی متحرک به فک شما وارد می‌گردد، باعث تحلیل رفتن استخوان فک شده و در نتیجه بعد از چند سال احساس می‌کنید دندان‌ها برای شما لق هستند.

تاریخچه چسب دندان مصنوعی

چسب‌های دندان مصنوعی که در سال 1913 ساخته شدند، برای کمک به عملکرد بهتر پروتزها و فردی که از آن استفاده می‌کند، طراحی شده‌اند. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) پس از توسعه بیشتر، در سال 1935 شروع به شناسایی آنها به عنوان یک محصول پزشکی کرد.

به گفته ایزچاک بارزیلای، متخصص پروتز و رئیس سابق انجمن پروتزهای آمریکا، و اوانجلوس روسووپولوس، رئیس فعلی انجمن، اگر پروتزها به درستی مناسب باشند، ممکن است چسب‌های دندان مصنوعی لازم نباشد. با این‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که چسب‌های دندان مصنوعی روی دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شوند، منجر به بهبود استفاده و کارایی می‌شوند.

دردسرهای عدم تناسب دندان مصنوعی با فک و لثه چیست؟

دندان های مصنوعی به دلایل مختلفی ممکن است لق شده و مدام بی افتند یا لیز بخورند که تحلیل استخوان فک علت اصلی این موضوع است. زیرا با افزایش سن، شکل دهان شما تغییر می کند. این امر مخصوصا با از دست دادن دندان سرعت می گیرد. زیرا ریشه دندان ها چیزی است که استخوان فک شما را قوی نگه می دارد. هنگامی که دندان مصنوعی دیگر مانند اول متناسب با لثه نباشد، می تواند باعث ناراحتی زیادی برای بیمار و بروز علائم زیر شود:

  • مشکل در صحبت کردن، خوردن یا بلعیدن
  • لغزش و حرکت پروتز مخصوصا حین صحبت کردن
  • درد لثه
  • زخم شدن لثه
  • صدا دادن دندان ها حین جویدن
  • و…

ویژگی های مهم چسب دندان

همانطور که اشاره کردیم وطیفه چسب دندان کمک به استحکام و ماندگاری پروتزهای دندانی است ، به همین دلیل است که باید ویژگی ها و خاصیت های مهمی را داشته باشید . مهمترین ویژگی‌هایی که یک چسب دندان باید داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • یک برند معتبر و شناخته شده باشد.
  • ماندگاری بالایی داشته باشد.
  • محتویات آن روی جعبه ذکر شده باشد. (مقدار روی نباید زیاد باشد.)
  • به راحتی در بزاق دهان حل نشود.
  • لقی دندان را به خوبی مهار کند.

پس هنگام خرید بهترین چسب دندان مصنوعی این نکات را باید در نظر گرفت :

1- عناصر :

مواد تشکیل دهنده بسته به شرکت سازنده متفاوت است، اما یکی از موادی که بسیاری از افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند نگران آن هستند روی است. بارزیلای توضیح می‌دهد که روی یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان، اگر مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، می‌تواند سمی باشد. اما او اطمینان می‌دهد که روی در چسب‌های دندان مصنوعی فقط در مقادیر کم وجود دارد.

بنابراین اگر از چسب‌های دندان مصنوعی به درستی استفاده کنید و از استفاده بیش از حد خودداری کنید، احتمال کمتری وجود دارد که این ماده معدنی در مقادیر مشکل‌ساز وجود داشته باشد. اگر در مورد مواد تشکیل دهنده چسب دندان مصنوعی خود – از جمله روی – نگران هستید، نگرانی خود را با متخصص پروتز خود در میان بگذارید

2- کاربرد و دستور العمل :

دندان‌های مصنوعی باید همیشه قبل از استفاده از چسب دندان مصنوعی تمیز شوند. دستورالعمل‌های استفاده بر اساس نوع چسب و محل دندان مصنوعی متفاوت است ، پس لازم است حتما در مورد کاربرد و دستورالعمل استفاده از آن اطلاعات داشته باشید . اما توصیه میکنیم در صورت لقی دندان مصنوعی و نیاز به استفاده از آن حتما با دندانپزشک خود مشورت لازم را داشته باشید

3- طول عمر نگهداری :

طول نگه داشتن بسته به نوع چسب و سازنده متفاوت است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که چسب‌های دندان مصنوعی معمولاً 12 تا 16 ساعت باقی می‌مانند . پس برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی حتما بعد از این مدت زمان نسبت به تجدید آن اقدام نمایید .

طول عمر ایمپلنت دندان چه مدت زمانی است ؟ حتما بخوانید : طول عمر ایمپلنت دندان چه میزان است ؟

انواع چسب‌ دندان مصنوعی کدام است ؟

همانطور که گفتیم استفاده از چسب دندان باکیفیت به ماندگاری این پروتز در دهان شما کمک بسیار مهمی میکند ، شما باید بدانید که چسب دندان مصنوعی را میتوان به اشکال مختلف مشاهده کرد . اینکه از کدام یک از این اشکال برای شرایط دندانی شما استفاده میشود بستگی به تشخیص دندانپزشک شما دارد . از انواع مختلف این چسب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- کرم چسب دندان مصنوعی :

کرم چسب دندان مصنوعی رایج ترین نوع چسبی است که با آن مواجه می‌شوید. کرم دندان مصنوعی معمولاً به صورت لوله‌ای هستند و به مقدار کم روی پروتزهای مرطوب و مستقیماً به قسمتی از دندان مصنوعی که با بافت استخوانی متصل می‌شود، اعمال می‌شود. بسته به اینکه از پروتز فک بالا یا تحتانی (فک پایین) استفاده می‌کنید، قرارگیری کرم چسب کمی متفاوت است. جالب است بدانید که در مورد این نوع از چسب یک مطالعه در سال 2014 انجام شده است که این مطالعه نشان داد که چسب دندان مصنوعی دارای استحکام چسبندگی بالاتری نسبت به پودر چسب است.

2- پودر چسب دندان مصنوعی :

این نوع چسب به شکل پودر است و برای چسباندن دندان مصنوعی به لثه درست مانند کرم عمل می‌کند. پودر چسب با پاشیدن پودر به طور مستقیم روی پروتزهای مرطوب، مخصوصاً در قسمتی از دندان مصنوعی که به بافت استخوانی متصل می‌شود، اعمال می‌شود. برخلاف کرم چسب دندان مصنوعی، پودر تمام سطحی که به بافت متصل می‌شود را می‌پوشاند. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که کرم چسب دارای قدرت چسبندگی بالاتری است، اما طرز استفاده از پودر چسب در مقایسه با کرم بسیار راحتتر است.

3- نوارهای چسب دندان مصنوعی :

نوارها قبل از قرار دادن آنها در دهان، مستقیماً روی پروتزهای مصنوعی قرار می‌گیرند، اما ممکن است گران باشند. این نوارها (بسته به برند: یک تکه کامل یا چند نوار کوچکتر) قبل از قرار دادن در دهان روی دندان مصنوعی خشک اعمال می‌شود.

طرز استفاده از چسب دندان مصنوعی چگونه است ؟

چسب دندان مصنوعی از ورود ذرات غذا به داخل حفره‌ها جلوگیری می‌کند و دندان مصنوعی را محکم نگه می‌دارد و به ایجاد تناسب بسیار کمک می‌کند. چسب‌های دندان مصنوعی به روش‌های زیر استفاده می‌شود:

1- فرم چسب خمیری یا کرمی :

پروتزها باید قبل از استفاده از چسب، کاملا تمیز و سپس خشک شوند. چسب باید به صورت نوارهای کوتاه، نه خیلی نزدیک به حاشیه پروتز اعمال شود. قبل از استفاده از دندان مصنوعی، دهان باید کاملا شسته شود. در نهایت پس از نصب پروتزها باید با کمک دندان‌ها فشار وارد کرد و چند ثانیه گاز گرفت تا آن‌ها را ثابت کرد.

2- فرم چسب پودری :

قبل از استفاده از چسب مبتنی بر پودر، پروتزهای مصنوعی باید کاملا تمیز شوند و مرطوب شوند. پودر چسب باید خیلی سبک و یکنواخت روی سطح دندان مصنوعی که با لثه یا داخل دهان در تماس است مالیده شود. مجددا، قبل از قرار دادن دندان مصنوعی باید دهان شسته شود.

3- فرم چسب نواری :

دندان مصنوعی باید قبل از استفاده از این نوع چسب دندان تمیز و سپس خشک شود. دست‌های شما هم باید خشک باشد. سپس نوار باز می‌شود و کمی با آب مرطوب می‌گردد. چسب به گونه‌ای قرار می‌گیرد که به لبه‌های پروتز خیلی نزدیک نباشد. قبل از قرار دادن دندان مصنوعی، دهان با آب شسته می‌شود. در نهایت پروتز دندان وارد می‌شود و با کمک دندان برای مدتی فشار وارد می‌شود.

آیا میدانید چسب دندان مصنوعی چه کاربردهایی دارد ؟

آیا لازم است از چسب دندان استفاده کنیم ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر دندان مصنوعی شما به درستی نصب شده باشد و به صورت دوره ای توسط متخصص پروتز خود ویزیت شده اید، قاعدتا نباید از چسب دندان مصنوعی استفاده کنید زیرا به آن نیازی ندارید. اما اگر دندان مصنوعی شما می لغزد یا می افتد، با دندانپزشک خودتان صحبت کنید، زیرا ممکن است نشانه این باشد که به دندان مصنوعی جدید نیاز دارید یا حتی نیاز به تعمیر و ریلاین مجدد آن باشد.

انواع برند چسب دندان مصنوعی

برندهای زیادی در بازار موجود است که اقدام به تولید چسب دندان می‌کنند و هر روزه نیز بر این برندها افزوده میشود ، اما لازم است شما با بهترین برندهای این نوع چسب آشنایی داشته باشید . رایج‌ترین و بهترین مارک چسب دندان مصنوعی موجود در بازار ایران می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فیکسودنت (Fixodent)
  • پرافشنال (Professional)
  • داینابیس (Dinabase)
  • اورال بی (Oral-b)

از دیگر انواع مهم و کاربردی این چسب میتوان به برندهای زیر نیز اشاره کرد :

  • برند آلمانی پرودوفیکس
  • برند آلمانی فیتی دنت
  • برند آلمانی دنتی پور
  • برنده آلمانی دنچر

عوارض چسب دندان مصنوعی کدام است ؟

هرچند استفاده از چسب دندان مصنوعی برای استحکام این پروتزها میتواند مفید باشد اما استفاده از آن نیز ضررهایی را به همراه دارد که از مهم ترین این موارد میتوان به نکات زیر اشاره کرد :

  • این چسب‌ها حاوی فلز روی است که ممکن است در بزاق حل شده و وارد معده شود. مصرف روی به مقدار زیاد و برای مدت طولانی می‌تواند باعث بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن در بدن، ضعف در بازوها، مشکل در راه رفتن و تعادل و مشکلات خونی شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • امکان بروز عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید نسبت به شستشوی مرتب دهان و دندان مراقبت داشته باشید.
  • این چسب‌ها دارای مواد شیمیایی مختلفی هستند که بلعیدن آن‌ها می‌تواند مضر باشد.
  • بروز واکنش آلرژیک نیز محتمل است. افراد ممکن است به هر چیزی آلرژی داشته باشند و برای برخی افراد این شامل مواد تشکیل دهنده چسب پروتز دندان نیز می‌شود. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، فورا استفاده از چسب را متوقف کنید.
  • استفاده هنگام داشتن بریدگی یا زخم باز در دهان می‌تواند موجب مضر باشد.
آیا شما میتوانید کاندید ایمپلنت فوری باشید ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با ایمپلنت فوری

به خاطر داشته باشید :

پروتزهای لق یا پروتزهای فک پایین که به اندازه کافی مناسب نیستند می توانند زندگی روزمره را دشوار کنند، زیرا غذا خوردن یا صحبت کردن با آن ها ممکن است مختل شود. از طرفی استفاده از چسب دندان برای بسیاری می تواند کار سختی باشد و همیشه برای بیمارانی که لثه های حساس دارند ایده آل نیست.

اگر نمی توانید پروتز دندان مصنوعی متحرک لق شده خود را تحمل کنید و استفاده از چسب نیز مناسب شما نیست، برای دریافت و نوسازی پروتز خود به دندانپزشک مراجعه کنید یا به فکر پروتز دندان ثابت باشید که بدون نیاز به چسب دندان به خوبی و همیشه سر جایش ثابت باقی می ماند. این پروتز ها با کمک ایمپلنت به فک متصل می شوند و هیچ حرکتی ندارند.

دندان مصنوعی های متکی بر ایمپلنت به طور خاص برای رفع مشکل لیز خوردن، لقی و افتادن دندان مصنوعی متحرک ساخته شده اند. این پروتزها با اتصال به چهار، 6 یا 8  ایمپلنت دندانی که به عنوان نقاط لنگر در لثه نصب شده اند، بهترین جایگزین دندان مصنوعی های کامل متحرک هستند. در این خصوص با یک متخصص پروتز دندان مشورت کنید تا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

پاسخ به سوالات شما

در این متن ما سعی کردیم به تمامی سوالات احتمالی شما در مورد کارایی و کاربردهای این چسب پاسخ دهیم ، اما در میان سوالاتی که معمولا از ما پیرامون این چسب پرسیده میشود سه مورد نسبت به بقیه موارد رایج تر است که در اینجا به طور مختصر به این سه مورد پاسخ میدهیم :

۱- آیا فرو بردن چسب دندان خطرناک است؟

چسب دندان حاوی مقادیری روی است که در صورت بلعیدن زیاد می‌تواند باعث بروز عوارض در شما شود.

۲- چسب دندان خمیری بهتر است یا پودری؟

به طور کلی چسب‌های دندان خمیری به علت سهولت استفاده بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرند.

۳- با وجود چسب می‌توان چند روز دندان مصنوعی را خارج نکرد؟

اگرچه بعضی چسب‌ها می‌توانند چند روز نیز پروتز را محکم در دهان شما نگه دارند، اما توصیه می‌شود که دندان مصنوعی خود را هر شب از خارج کرده و پیش استفاده دوباره شستشو دهید. چسب دندان امکان رشد آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی