ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یکروزه روش جدیدی در دندانپزشکی است که هر روزه بر محبوبیت آن افزوده می شود. ایمپلنت فوری یک روش درمانی سریع برای مشکل بی دندانی است در این روش بلافاصله بعد از کشیدن دندان کانال دندان کشیده شده با پایه ایمپلنت فوری و پروتز موقت جایگزین خواهد شد در ایمپلنت دندان معمولی این کار حداقل 3 ماه به طول می انجامد.

این روش در مواردی که یکی یا تعدادی از دندان های فک جلو دچار تخریب شده باشد بسیار کاربردی است و زیبایی دندان ها را بلافاصله پس از خارج کردن دندان ها باز می گرداند. البته فراموش نکنید که برای انجام این روش لازم است نکات مهمی رعایت و به آن توجه شود که در ادامه این بحث همه این موارد را با هم بررسی میکنیم

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های مهم برای جایگزینی دندان های از دست رفته است و امروه به عنوان یکی از روش های تایید شده شناخته میشود . ایمپلنت دندان نیز همانند بریج دندان و دندان مصنوعی، یک روش جایگزینی دندانهای آسیب دیده و از دست رفته است. با این تفاوت که به جای این که فقط جای خالی تاج دندان پر شود، ریشه مصنوعی از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا نیز در داخل استخوان فک جایگذاری می شود.

ایمپلنت فوری چیست ؟

ایمپلنت یکی از روش های درمانی مناسب برای جایگزینی دندان های دارای مشکل می باشد. می توان با استفاده از ایمپلنت فوری به راحتی و در زمانی کوتاه، دندانی را جایگزین نمود. بسیاری از افراد که اقدام به استفاده از روش ایمپلنت فوری نموده اند، از نتیجه این عمل رضایت بسیار زیادی داشتند.

به صورت کلی باید بگوییم ایمپلنت فوری می تواند گزینه ای مناسب برای حل مشکلات دندان های از دست رفته به شمار می رود. مسئله ای که امروزه به میزان زیادی افراد را درگیر نموده است. ایمپلنت های فوری اصولا از تیتانیوم می باشند. که در داخل استخوان فک قرار می گیرند.

ایمپلنت فوری دیجیتال نوعی روش جایگذاری ریشه برای نگهداری دندان هایی است که از داشتن ریشه طبیعی محروم هستند. البته برای این کار لازم است فلز ایمپلنت را چند ماهی در استخوان فک قرار دهیم. تا قادر باشد با استخوان دندان به خوبی جوش بخورد.

پس از آن می توانیم با قرار دادن تاج بر روی ایمپلنت فوری در یک روز، دندانی طبیعی در دهان خود جای گذاری کنیم. این ایمپلنت ها به صورت پیچ هستند و در استخوان جای می گیرند. شاید برخی از افراد تصور کنند ایمپلنت در یک روز مناسب نباشد.  اما باید بیان نماییم، افراد بسیار زیادی اقدام به ایمپلنت دندان در یک روز نموده و از نتیجه آن راضی بوده اند. کاشت ایمپلنت فوری بدون شک می تواند روشی عالی برای جایگزینی دندان های طبیعی از دست رفته باشد.

تفاوت ایمپلنت دندان یک روزه با ایمپلنت معمولی

به طور کلی ایمپلنت فوری با معمولی یک تفاوت اساسی دارد و آن هم به روش جای گذاری آن مربوط می شود. بدین صورت که در ایمپلنت فوری اگر اندازه استخوان فک (طول، عرض و تراکم آن) مناسب باشد و تحلیل استخوان فک به صورت چشمگیر اتفاق نیوفتاده باشد، کاشت پروتز به محض برداشت دندان طبیعی در همان روز جراحی انجام می گردد. اما این روش برداشتن دندان طبیعی و جای گذاری پروتز در ایمپلنت معمولی حدود ۳ ماه به طول می انجامد.

در حالی که ایمپلنت فوری در همان روز جراحی انجام خواهد شد و صرفاً بعد از گذشت سه تا پنج ماه با پروتز نهایی جایگزین می گردد. نکته قابل توجه اینکه جنس ایمپلنت های فوری از پلاستیک است و بسیار سبک می باشد. علاوه بر این سطح ایمپلنت های فوری از دیگر دندان ها کوتاه تر بوده و هدف از این کار کاهش فشار وارده به ایملنت فوری هنگام جویدن مواد غذایی است. تا تیتانیوم ایمپلنت به طور کامل جوش بخورد و سپس ایمپلنت نهایی روی آن نصب شود.

خاطر نشان می شود در روش دندان ایمپلنت فوری وضعیت کنونی استخوان های فک و دندان های شما بسیار مهم است. همان گونه که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم صرفاً برای دندان هایی که از استخوان فک و لثه متاسب برخوردار هستند، می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد. در غیر این صورت تصمیم گیری نهایی با توجه به شرایط دندان، استخوان فک و لثه بیمار به عهده جراح و متخصص دندانپزشکی است. بنابراین توصیه می کنیم قبل از انجام ایمپلنت فوری به دندانپزشکان متخصص و با تجربه در زمینه کاشت ایمپلنت مشورت نمایید.

طول عمر ایمپلنت دندان چه مدت زمانی است ؟ حتما بخوانید : طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است ؟

ایمپلنت فوری چگونه انجام میشود ؟

ایمپلنت فوری معمولا به علت هایی همچون پوسیدگی و یا شکستگی دندان در اثر تصادف ها و یا هر اتفاق دیگری انجام می شود. مراحل ایمپلنت فوری ابتدا به اینگونه است که در ابتدا توسط متخصص دندان پزشک به طور کامل معاینه شده و با استفاده از عکس برداری دو بعدی و یا سه بعدی روند انجام کار برنامه ریزی خواهد شد.

در صورت وجود عفونت امکان دارد قبل از جراحی آنتی بیوتیک و یا دهانشویه هایی ضد میکروبی تجویز گردد. در هنگام جراحی از بی حسی موضعی استفاده شده و دندان آسیب دیده و یا پوسیده کشیده خواهد شد و سپس فضای بوجود آمده به طور کامل پاکسازی می شود تا هیچگونه عفونتی در محل باقی نماند.

پس از آن در صورت وجود شرایط مناسب جهت کاشت دندان فوری ایمپلنت در داخل استخوان فک دریل شده تا بتوان تاج دندان را به روی نصب نمود. گاهی امکان دارد که برای پر شدن منافذ بین ایمپلنت و حفره ایجاد شده نیاز به پیوند استخوان هم باشد. در واقع این دست اتفاق ها خیلی قابل برنامه ریزی نیست و معمولا در لحظه جراحی اتفاق می افتد.

در آخر تاج دندان موقتی به روی ایمپلنت نصب می شود البته این تاج به جهت عدم تماس به دندان مقابل خود کوتاه تر در نظر گرفته می شود تا کمترین آسیب و فشار به آن وارد شود. همچنین لازم است که بیمار دو هفته بعد از جراحی به پزشک خود مراجعه کند همچنین لازم است هر ماه  به طور مرتب چکاپ خود را انجام دهد. همچنین سه ماه بعد برای قالب گیری نهایی و روکش دائم به دندانپزشک خود مراجعه کند.

مدت زمان کاشت ایمپلنت فوری 

معمولا زمان انجام ایمپلنت فوری به دو شکل است. روش اول کاشت ایمپلنت دندان فوری، در زمان کشیدن دندان انجام می شود. در این روش بلافاصله پس از کشیدن دندان، ایمپلنت فوری در داخل استخوان فک قرار می گیرد تا تیتانیوم موجود در ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش بخورد. و در نهایت بلافاصله بعد از آن تاج موقتی از جنس پلاستیک به روی آن جایگذاری می شود.

این روکش تا زمانی که ایمپلنت با استخوان جوش بخورد و روکش دائمی ایمپلنت فوری ساخته شود در جای خود باقی خواهد ماند. ایمپلنت فوری برای ایمپلنت دندان جلو که بر زیبایی و لبخند فرد تاثیر بسزایی دارد بسیار اهمیت دارد و گاهی هم بعد از ترمیم محل کشیدن دندان ایمپلنت وارد فک خواهد شد و تاج بر روی آن نصب می شود. مواد بکار رفته هنگام انجام ایمپلنت پودر استخوان و ممبران برای پر کردن فضای خالی است که بین دندان کشیده است.

در روش های معمول ایمپلنت باید موقتا از دندان مصنوعی استفاده می شود و یا حتی فضای دندان تا روزی که پروتز اصلی نصب شود خالی می ماند. این روش برای افرادی که دندان جلویی آن ها کشیده شده باشد ممکن است نگران کننده باشد. با روش ایمپلنت فوری محدودیت های این چنینی از بین خواهد رفت.

همه چیز در رابطه با ایمپلنت فوری که لازم است بدانید

مزایا و معایب ایمپلنت فوری

این روش درمانی همانند هر روش درمانی دیگر شامل مزایا و معایبی است که دانستن هر یک از این موارد به شما در انتخاب روش درمان و اتفاقات احتمالی حین درمان آماده تر و آگاه تر میکند . مزایا و معایب این روش درمانی را میتوان بصورت زیر مورد بررسی قرار داد :

مزایا ایمپلنت فوری

از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تعداد جلسات مراجعه به مطب
  • پرشدن فضای خالی دندان ازدست‌رفته در یک جلسه
  • جراحی کم تهاجمی و بهبودی سریع‌تر.

معایب و عوارض ایمپلنت فوری

همانطور که اشاره کردیم ، هرکدام از روش‌های ایمپلنت دندان مزایا و معایب خاصی دارند. مهم‌ترین معایب این روش شامل موارد زیر می‌شود:

  • خطر شکستن ایمپلنت نسبت به روش ایمپلنت معمولی بیشتر است.
  • کاندیدهای مناسب برای کاشت دندان فوری محدود هستند.
  • به دلیل کاشت ایمپلنت هم‌زمان با کشیدن دندان احتمال عفونت بیشتر است.

علت افزایش خطر عفونت در کاشت دندان فوری

میزان موفقیت در ایمپلنت‌های معمولی ۹۵٪ است. اما در روش کاشت فوری این عدد کمتر می‌شود. زیرا احتمال عفونت و به دنبال آن شکستن ایمپلنت افزایش پیدا می‌کند. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید یا دچار بیماری لثه باشید، این خطر بیشتر هم می‌شود.

اگر پس از کشیدن دندان، حفره به‌شدت پوسیده یا عفونی باشد، نباید از روش کاشت فوری استفاده کرد. ممکن است تمام بافت عفونی برداشته نشده باشد و ایمپلنت روی آن قرار بگیرد. در این شرایط باید از ایمپلنت معمولی استفاده کرد تا زمان کافی برای بهبودی لثه وجود داشته باشد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت فوری

به خاطر داشته باشید در هر روش درمان چه ایمپلنت فوری و یا هر درمان دیگر دندانپزشکی و حتی پزشکی مراقبت های بعد از جراحی بسیار مهم و حیاتی هستند ، عدم توجه و سهل انگاری در این مراقبت ها میتواند در مواردی باعث شکست در درمان شود ، پس به منظور بالا بردن شانس موفقیت و جلوگیری از عفونت و یا شکست جراحی حتما به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • تا زمان جای‌گذاری روکش دائم نباید غذاهای سفت بخورید. زیرا احتمال شکستن روکش موقت وجود دارد.
  • داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک را به طور مرتب مصرف کنید.
  • اگر تورم دارید، کمپرس یخ می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.
مزایا و معایب عصب کشی دندان کودکان کدام است ؟ حتما بخوانید : عصب کشی دندان کودکان چگونه انجام میشود ؟

آیا همه میتوانند ایمپلنت دندان فوری انجام دهند؟

بگذارید این موضوع را به سادگی برای شما توضیح دهیم ، در پاسخ به این سوال باید گفت که ایمپلنت فوری نیز، نیاز به شرایط خاصی دارد. در واقع با توجه به وضعیت دندان های شما درباره روش ایمپلنت، تصمیم گیری خواهد شد. مهم ترین مورد این است که ایمپلنت دارای ثبات کافی در استخوان باشد. به گونه ای که در اثر immediate loading  دچار شکست نشود یا به اصطلاح fail نشود. این مورد بستگی به شرایط و طول و قطر استخوان فرد پذیرنده ایمپلنت دارد.

اکلوژن بیمار، در واقع نحوه قرار گیری دندانهای بالا و پایین نسبت بهم در حالتهای مختلف، میتواند در وارد شدن و یا نشدن نیروی مخرب به دندان ها تاثیر گذار باشد. تشخیص اینکه آیا شما کاندیدا هستید یا نه به وضعیت دندان شما و نظر متخصص پروتز بستگی دارد.

قیمت ایمپلنت فوری چگونه محاسبه میشود ؟

به این نکته توجه کنید که ایمپلنت فوری یک کار تخصصی است و باید توسط دو متخصص انجام شود: متخصص پروتز و جراح فک و صورت. اما چرا برای ایمپلنت دندان باید به دو دکتر مراجعه کنید؟ باید به این نکته توجه داشته باشید که کشیدن دندان خود عامل مهمی در انجام ایمپلنت است. اگر دندان شما به روش معمولی کشیده شود. میتواند قسمت هایی از استخوان معمولی را از بین ببرد. پزشکی که دندان را برای ایمپلنت میکشید، حتما و حتما باید طوری این کار را انجام دهد که آسیبی به استخوان های محل بی دندانی وارد نکند.

در تعیین قیمت ایمپلنت نوع برند انتخابی پزشک بسیار مهم است. قیمت ایمپلنت فوری (immediate loading) نیز نسبت به ایمپلنت معمولی بالاتر است. چرا که در ایمپلنت فوری با پروتز موقت (immediate loading) نیاز به یک پروتز موقت است تا زمان ساخت پروتز نهایی روی ایمپلنت جاگذاری شود. در واقع میتوان گفت هزینه اضافه نسبت به ایمپلنت معمولی به خاطر تهیه قطعه مخصوص ایمپلنت جهت ساخت پروتز موقت (تمپوراری اباتمنت)، قالب گیری از دهان و دندان موردنظر توسط لابراتور قبل از جلسه جراحی است.

در ایمپلنت فوری (هر دو حالت) پزشک از پودر استخوان برای کاهش تحلیل استخوان استفاده میکند. نوع کشیدن دندان نیز، در تعیین قیمت ایمپلنت تاثیر دارد. حفظ استخوان دندانی که قرار است ایمپلنت شود، عامل بسیار مهمی در حفظ دندان ایمپلنت شده ی شماست. پس برای مشخص شدن قیمت لازم است وضعیت و مراحل درمان توسط دندانپزشک مشخص و قیمت نهایی به شما اعلام شود.

پاسخ به سوالات شما

ایمپلنت دندان از جمله درمان های مهمی است که بسیاری از افراد آن را انجام میدهند ، در مورد این روش درمانی سوالاتی مطرح است که ما به متداول ترین این سوالات به طور خلاصه پاسخ خواهیم دارد :

۱.آیا می توان ایمپلنت فوری را برای دندان های عقب فک بالا و پایین انجام داد؟

در حال حاضر ایمپلنت دندان یک روزه اغلب برای دندان هایی جلویی فک بالا و پایین انجام می شود. البته اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای این درمان هستید یا خیر موضوعی است که به طور کامل در این مقاله به آن پرداخته ایم .

۲.چه کسانی نیاز به ایمپلنت دارند؟

در حال حاضر افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده یا کشیده اند، اقدام به ایمپلنت دندان می کنند. اینکه آیا نیاز به ایمپلنت دارید و یا هر درمان دیگری ، موضوعی است که لازم است توسط دندانپزشک و با بررسی وضعیت دهانی و دندانی شما مشخص شود .

۳.ایمپلنت دندان به چه خطراتی همراه است؟

انجام ایمپلنت دندان به خطرات و مشکلاتی نظیر بروز عفونت در محل ایمپلنت، ایجاد آسیب در دندان های اطراف و رگ های خونی، آسیب به عصب، درد، بی حسی، احساس مور مور شدن و مشکلات سینوسی همراه است. البته اگر به دندانپزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید، این خطرات به حداقل میزان ممکن می رسد و حتی ممکن است هیچ مشکلی در فرد پس از ایمپلنت فوری یا معمولی مشاهده نشود.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی