طول عمر ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان از سوالات پرتکرار و یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری بیماران است. همانطور که شما هم میدانید ایمپلنت دندان، از محبوب ترین و بهترین روش های کاشت دندان به شمار می رود که اعتماد به نفس و زیبایی لبخند را برای شما به ارمغان می آورد.

ایمپلنت یکی از روش های محبوب برای جایگزینی دندان های از دست رفته است . باید بدانید روش های مختلفی برای کاشت دندان از طریق ایمپلنت وجود دارد. باید بدانید دندانپزشکان پس از بررسی و معاینات لازم یکی از انواع ایمپلنت دندان را انتخاب و پیاده سازی میکند. اما آیا ایمپلنت مادام العمر است؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است که با جراحی در فک شما قرار می گیرد تا دندان یا پل جایگزین را در جای خود نگه دارد. طول عمر ایمپلنت دندان یکی از مزایای مهم آن می باشد. ایمپلنت دندان به دلیل شباهت زیاد آنها به دندان های واقعی و عدم نیاز به حمایت از دندان های مجاور به دلیل ماهیت دائمی و پایداری آن ها گزینه مناسبی بشمار می رود. ایمپلنت های دندانی برای افرادی که دندان یا دندان های خود را به دلیل بیماری پریودنتال، آسیب و غیره از دست داده اند ایده آل است.

اگرچه طول عمر ایمپلنت دندان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است، بسیاری از افراد گزارش می دهند که ایمپلنت آنها تا 30 سال پس از جراحی دوام می آورد. از طریق رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن منظم، ایمپلنت های دندانی باید یک عمر باقی بمانند!

ایمپلنت ها از سه بخش تشکیل شده اند:

  • ایمپلنت
  • اباتمنت
  • تاج

ایمپلنت : یک پست یا میله کوچک تیتانیومی است که به طور مستقیم در استخوان فک شما وارد می شود و از طریق لثه های شما دقیقاً مانند ریشه دندان های طبیعی، امتداد می یابد.

اباتمنت : یک قطعه پروتزی است که روی ایمپلنت پیچ می شود و روی ایمپلنت قرار می گیرد. بالای لثه شما قرار می گیرد و به عنوان پایه ای برای تاج عمل می کند.

تاج : پوشش بیرونی پروتز است که شبیه یک دندان واقعی است. این تاج که عمدتا از چینی ساخته شده است، به صورت سفارشی و متناسب با دهان شما ساخته شده است.

انواع ایمپلنت دندان ها

انواع مختلفی از ایمپلنت دندان وجود دارد که در یک بررسی کلی میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد :

نوع اول : ایمپلنت اوردنچر

در این نوع ایمپلنت که مانند یک دندان مصنوعی است، پروتز دندانی روی لثه و بر پایه ایمپلنت سوار می شود. این نوع ایمپلنت یکی از روش های رایج در جایگزینی دندان های از دست رفته است که بسیار مورد توجه است .

نوع دوم : ایمپلنت All On 4

این نوع از ایمپلنت ها برای کسانی که استخوان دندان آن ها فضای کافی برای کاشت بیش از ۴ ایمپلنت را ندارد، استفاده می شود. ایمپلنت ALL ON 4 معمولا در چهار ناحیه مختلف از استخوان که فضا و تراک بیشتری از نظر استخوان فک دارند، کاشت می شود.

نوع سوم : مینی ایمپلنت

روش مینی ایمپلنت ، معمولا یک پایه تیتانیومی درون استخوان فک قرار داده می شود که برای چسباندن دندان بر روی آن به کار می رود. این نوع ایمپلنت می تواند در یک جلسه انجام شود.

البته توجه داشته باشید که نواع دیگری از ایمپلنت ها نیز وجود دارند که از مهمترنی آنی می توان موارد زیر را نام برد:

  • ایمپلنت دیجیتال
  • ایمپلنت های سنتی و غیره.

مزایا و معایب کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی دائمی نقش کلیدی در حمایت از ساختارهای دندانی بیماران دارند. هنگامی که شما دندان های خود را از دست می دهید، فشار در هنگام جویدن به طور نابرابر روی دندان ها، لثه ها و فک شما توزیع می شود. با گذشت زمان، این می تواند به ساختارهای دهان شما آسیب برساند.

جایگزینی دندان از طریق ایمپلنت اجازه می دهد تا فشار به طور یکنواخت توزیع شود و از چنین آسیبی جلوگیری می کند و از دهان و استخوان شما محافظت می کند. ایمپلنت همچنین باعث می شود راحت غذا بخورید و واضح صحبت کنید.

انجام ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد و معایب کمی دارد. جنبه های منفی معمولا به عوارض جانبی نسبت داده می شود و ممکن است بر اساس انواع ایمپلنت های دندانی دریافت شده متفاوت باشد.

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • ظاهر فیزیکی بهبود یافته که منجر به افزایش اعتماد به نفس می شود
  • بهبود توانایی های گفتاری در مقابل دندان های از دست رفته
  • افزایش راحتی در مورد دندان های از دست رفته یا پروتزهای سنتی
  • غذا خوردن راحت تر
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • ماندگاری بالا
  • افزایش راحتی در مقایسه با سایر گزینه های درمان
  • حفظ ساختار دندان
  • ایمپلنت‌ها بسیار پایدار هستند و برعکس پروتز ها که ممکن است حرکت کنند، حرکت نمی‌کنند
  • بیماران کاشت ایمپلنت به دلیل داشتن دندان هیچ محدودیت غذایی ندارند
  • ماندگاری ایمپلنت ها بسیار بیشتر از سایر جایگزین هاست
  • ایمپلنت ها می توانند به عنوان پایه ای برای سایر کارهای دندانپزشکی عمل کنند
  • بیماران معمولاً ایمپلنت را راحت ترین و راحت ترین گزینه می دانند
  • هزینه ایمپلنت دندان بسیار مقرون به صرفه است
مزایا و معایب عصب کشی دندان کودکان کدام است ؟ حتما بخوانید : عصب کشی دندان کودکان چگونه انجام میشود ؟

طول عمر ایمپلنت دندان تا چه اندازه است ؟

ماهیت ساختاری ایمپلنت های دندانی به طرق مختلف باعث افزایش طول عمر آن می شود. ظرف چند ماه پس از عمل جراحی که در آن جراح دهان، ایمپلنت دندانی را در دهان قرار می دهد، دستگاه با استخوان جوش می خورد تا به ساختاری دائمی در فک تبدیل شود. خود ایمپلنت نیز به دلیل ارتباط فیزیکی که با فک دارد در برابر پوسیدگی مقاوم است که از فرسایش استخوان فک جلوگیری می کند.

موفقیت با مناسب بودن بیمار برای این روش و تلاش های بیمار پس از عمل برای مراقبت از ایمپلنت، همراه با دندان های بیولوژیکی باقی مانده تعریف می شود. یکی از اولین سوالاتی که بیماران در مورد ایمپلنت دندان می پرسند این است که “دوام آنها چقدر است؟” این نگرانی در مورد طول عمر ایمپلنت های دندان منطقی است. مدت زمان ماندگاری ایمپلنت ها یک فاکتور کلیدی است که باید هنگام سنجش آن ها با سایر گزینه های بالقوه در نظر گرفت.

بسیاری از بیماران از این موضوع متعجب می شوند که در صورت مراقبت مناسب، ایمپلنت های دندانی می توانند حدود 25 سال دوام بیاورند. اکنون به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا درباره ایمپلنت های دندانی و مزایای آن بیشتر بدانید.

تا به حال، پاسخ اساسی به این سوال که ایمپلنت های دندانی چقدر دوام می آورند را می دانید؟ می دانید که ایمپلنت های دندانی می توانند تقریباً 25 سال دوام بیاورند که بسیار بیشتر از بسیاری از جایگزین ها است.

چه عواملی در طول عمر ایمپلنت دندان نقش دارند؟

طول عمر ایمپلنت دندان میتواند به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد و شما با دانستن این علل و عوامل میتوانید ماندگاری آن را بیشتر کنید . از جمله مهم ترین علل و عواملی که میتواند باعث افزایش طول عمر ایمپلنت دندان شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- مهارت و تجربه دندانپزشک

قبل از هر چیز میزان تخصص و مهارت دندانپزشک برای انجام این روش و نحوه درمان انجام شده توسط او می تواند در طول عمر ایمپلنت بسیار تاثیر گذار باشد. ایمپلنت های دندانی در انواع و سایزهای مختلفی تولید می شوند. بنابراین، انتخاب ایمپلنت دندانی که مناسب با شرایط دهان و دندان بیمار باشد؛ فقط از یک دندانپزشک متبحر و باتجربه برمی‌آید که از مهمترین عوامل موثر در افزایش طول عمر ایمپلنت دندان است.

عامل مهم دیگری که دندانپزشک باید پیش از کاشت ایمپلنت در نظر بگیرد؛ تراکم استخوان فک و ارتفاع آن است. استخوان فک قرار است پایه ایمپلنت را در خود نگه دارد و با آن جوش بخورد؛ هر بار که شما غذایی را میجوید یا گاز میزنید؛ به پایه ایمپلنتی که در استخوان فک شما کاشته شده؛ فشار وارد می آید و در صورتی که ایمپلنت به درستی کاشته نشده باشد و به استخوان فک شما جوش نخورده باشد؛ احتمال عدم موفقیت عمل جراحی کاشت ایمپلنت و کاهش طول عمر آن وجود دارد.

در صورتی که به یک دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید؛ پیش از شروع عمل جراحی کاشت ایمپلنت از شما عکس های اشعه ایکس یا CBCT گرفته می شود تا میزان تراکم استخوان فک به درستی تعیین شود. اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید باید پیش از شروع کاشت دندان، عمل جراحی دیگری جهت پیوند گرفت استخوان برای شما انجام گیرد.

در کلینیک‌های تخصصی مجهز به دستگاههای پیشرفته و تکنولوژی‌های روز دنیا، از روش کاشت ایمپلنت دیجیتالی استفاده می شود که می تواند طول عمر ایمپلنت را افزایش داده و نرخ موفقیت آن را بالا ببرد.

2- برند ایمپلنت

برند ایمپلنت دندان از دیگر عواملی است که روی طول عمر آن تاثیر گذار است. هر سازنده ایمپلنت  دندان از پوشش خاصی برای سطح پایه ایمپلنت استفاده می‌کند که می‌تواند به فرایند اسئواینتگریشن و جوش خوردن بهتر پایه ایمپلنت به استخوان فک کمک کند. هرچقدر تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری برای بهبود سطح پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار گرفته باشد؛ استحکام آن در استخوان فک بیشتر بوده و در نتیجه طول عمر آن افزایش پیدا می کند. به همین علت کیفیت برند ایمپلنت در دوام و ماندگاری آن تاثیر قابل توجهی دارد.

3- شرایط بیمار پیش از کاشت ایمپلنت

خود بیمار نیز میتواند در این زمینه عاملی موثر باشد. سن و سال بیمار برای کاشت ایمپلنت، میزان تراکم استخوان فک و بافت لثه از عواملی است که طول عمر ایمپلنت دندان را تعیین می کند.  برای اینکه دوام و طول عمر ایمپلنت دندان افزایش یابد شما باید کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت باشید. دندانپزشک پیش از شروع فرایند کاشت‌دندان، شرایط بیمار را بررسی می‌کند و در صورتی که هر گونه مشکلی در استخوان فک یا لثه وجود داشته باشد؛ آن را برطرف کرده و سپس فرایند کاشت پایه ایمپلنت را ادامه می‌دهد.

راه های افزایش طول عمر ایمپلنت دندان چیست ؟

4- رعایت مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان و حفظ بهداشت و سلامت دندان و لثه های بیمار و همچنین در بسیاری موارد دیگر شیوه زندگی بیمار می تواند کاشت ایمپلنت را برای او دائمی کند یا برعکس پس از مدت کوتاهی با کاهش کیفیت آن دوباره او را مجبور کند که راه های درمان را در پیش بگیرد.

در صورتی که بهداشت لازم برای ایمپلنت دندان رعایت نشود میکروبها و جرم ها در اطراف ایمپلنت تجمع یافته و سبب استخوان فک تحلیل برود و در نتیجه ایمپلنت دندان آسیب ببیند. علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان نحوه مراقبت از ایمپلنت های دندانی نقش مهمی در افزایش طول عمر آنها ایفا می کند.

اگر شما عادت دارید که دندان قروچه کنید یا دندان‌های خود را به یکدیگر بسایید؛ مطمئناً برای ایمپلنت دندان شما در طولانی مدت، مشکلاتی به وجود خواهد آمد. چون به طور مداوم فشار بیش از حدی روی آن وارد می کنید که می تواند اتصال بین پایه ایمپلنت و استخوان فک را تضعیف کند.

البته، اگر مشکل دندان قروچه کردن خود را پیش از کاشت ایمپلنت با دندانپزشک مطرح کنید؛  ایمپلنتولوژیست میتواند نوعی از فیکسچرها را در استخوان فک شما بکارد که در برابر این فشارها مقاومت کند.

5- جنس ایمپلنت دندان

امروزه آلیاژ تیتانیوم رایج ترین ماده مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت های دندانی می باشد که بر خلاف دندانهای طبیعی، زیاد در معرض پوسیدگی نیستند اما این به آن معنا نیست که نیازی به توجه ندارند یا پس از کاشت ایمپلنت نیازی به رعایت بهداشت دهان و دندان نیست.

طول عمر ایمپلنت دندان ایرانی

ایمپلنت های ایرانی در مقایسه با ایمپلنت های سایر کشورها قیمت پایین تری دارند و دسترسی به قطعات آنها برای دندانپزشک بسیار آسان است. به همین دلیل، انتخاب بسیاری از بیماران می باشند. اما توجه به این نکته ضروری است که کیفیت آنها نیز در مقابل سایر برندهای خارجی، کمتر است و طول عمر کوتاه تری دارند.

همچنین امکان شکستن آنها بسیار زیاد است و سازگاری مطلوبی با نیازهای بیمار ندارند. در واقع دندانپزشکان معمولا در صورتی استفاده از برندهای ایمپلنت ایرانی را توصیه می کنند که بودجه محدودی در اختیار داشته باشید و یا تعداد ایمپلنت های مورد نیازتان زیاد باشد.

شایان ذکر است که عواملی که بر طول عمر ایمپلنت دندان تأثیر می گذارند (مانند وضعیت فک و استخوان بیمار، تبحر دندانپزشک و مراقبت صحیح از ایمپلنت) نیز می توانند باعث دوام کمتر یا بیشتر ایمپلنت های ایرانی شوند. اما به طور کلی طول عمر ایمپلنت دندان ایرانی کمتر از همتایان خارجی خود می باشد.

طول عمر ایمپلنت دندان آلمانی

ایمپلنت های آلمانی در رتبه دوم لیست بهترین ایمپلنت های دنیا قرار می گیرند (پس از ایمپلنت های آمریکایی). استفاده از تکنولوژی روز دنیا و به کار بردن متریال بسیار با کیفیت برای ساخت ایمپلنت های آلمانی باعث رضایت بالای بیماران و ماندگاری بسیار مطلوب این ایمپلنت ها شده است.

طول عمر ایمپلنت دندان آلمانی بین ۱۵ تا ۲۰ سال است. آنها مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی دارند و طبیعی است که قیمت بالاتری نیز داشته باشند. اکثر کلینیک های دندانپزشکی کشور ما از برندهای ایمپلنت آلمانی استفاده می کنند و در صورت عدم محدودیت بودجه، پیشنهاد اول دندانپزشکان خواهد بود.

طول عمر ایمپلنت دندان سوئیسی

ایمپلنت های ساخت سوئیس از تنوع بسیاری برخوردار هستند و قیمت های مختلفی دارند. برندهای مختلف ایمپلنت سوئیس تأییدیه FDA را دارا می باشند و بنابراین میتوان گفت که کیفیت بسیار مطلوب و طول عمر ایمپلنت دندان سوئیسی نسبت به سایر همتایان خود بالاتر است .

البته ماندگاری و کیفیت آنها مشابه ایمپلنت های آلمانی است و به خاطر سابقه زیاد کشور سوئیس در ساخت ایمپلنت شاید بتوان گفت کیفیت و ماندگاری ایمپلنت های سوئیسی از انواع آلمانی نیز بیشتر است.  ایمپلنت های سوئیسی جزء ایمپلنت های رده بالای جهانی محسوب می شوند و به دلیل تنوع زیاد و قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا معمولا تقاضا برای ایمپلنت های سوئیسی بیشتر است.

آیا خمیر دندان بدون فلوراید برای دندان مفید است حتما بخوانید : آیا استفاده از خمیر دندان بدون فلوراید درست است ؟

چرا ایمپلنت های دندانی شکست می خورند

هرچند با شناخت باید ها و نباید هایی میتوان انتظار طول عمر ایمپلنت دندان را بالا دانست ، باید بدانید که ایمپلنت های دندانی به دلایل مختلفی ممکن است با شکست مواجه شوند. درک آنها می تواند به شما کمک کند تا گام های پیشگیرانه ای برای افزایش عمر ایمپلنت های خود بردارید. از جمله این دلایل میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- ساییدگی و آسیب دیدگی

سایش غیرمنطقی دندان ها یا دهان می تواند طول عمر ایمپلنت ها را کاهش دهد. به طور معمول، این شامل فعالیت‌هایی مانند استفاده از دندان‌ها برای باز کردن بطری‌ها یا بسته‌های چوب پنبه‌دار یا جویدن موادی است که برای مصرف مناسب نیستند. ایمپلنت های پشت دهان در طول زمان بیشتر از ایمپلنت های جلویی شکست می خورند. این امر حتی در استفاده معمولی و مناسب نیز صادق است، به دلیل تفاوت فشار در هنگام غذا خوردن.

2- عادات ناسالم

مصرف بیش از حد سیگار و الکل می تواند بدن را ضعیف کند. به ویژه، آنها می توانند آسیب زیادی به دهان وارد کنند. این می تواند بر یکپارچگی و طول عمر ایمپلنت های دندانی تأثیر منفی بگذارد.

3- شرایط پزشکی

به طور مشابه، برخی بیماری ها و شرایط پزشکی می توانند طول عمر ایمپلنت های شما را کاهش دهند. این می تواند از طریق مکانیسم های مختلفی اتفاق بیفتد. رایج ترین مقصران عبارتند از:

  • دیابت
  • سرطان
  • بیماری لثه
  • بیماری های خود ایمنی
  • روماتیسم مفصلی

مصرف برخی داروها در دوره ای که برای اولین بار ایمپلنت های خود را انجام می دهید نیز می تواند احتمال موفقیت و طول عمر آنها را کاهش دهد.

پاسخ به سوالات پرتکرار

ایمپلنت دندان یکی از روش های مطرح برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که بسیار مورد توجه است ، از مهم ترین سوالات پرتکرار در این زمینه را میتوان در سوالات زیر خلاصه کرد :

1- آیا ایمپلنت مادام العمر است؟

مادام العمری تقریبا موردی بعید است ، اما در صورتی که مراقبت ها و توصیه های دندانپزشک خود را رعایت کنید ، میتوان انتظار بالایی از ایمپلنت خود داشته باشید.

2- آیا ایمپلنت باعث سرطان می‌ شود؟

خوشبختانه ایمپلنت باعث ایجاد بیماری‌ های خطرناکی مانند سرطان نمی‌ شود. برخی از افراد در حین مراحل انجام کار متوجه وجود سرطان می‌ شوند. در غیر این صورت کاشت دندان این بیماری را به وجود نمی‌ آورد.

3- آیا ایمپلنت دندان قابل تعویض است؟

باید بگوییم که بله در مواردی که از ایمپلنت های بی کیفیت و در شرایط خاصی میتوان تعویض را انجام داد . به خاطر داشته باشید که برای تعویض حتما به متخصص ایمپلنت مراجعه و حتما از برندهای معتبر استفاده نمایید .

4- آیا ایمپلنت فوری وجود دارد؟

البته باید در این مورد بیشتر صحبت کنیم ، یکی از روش‌ هایی ارزان قیمت ایمپلنت فوری است. این روش عمر زیادی ندارد و معمولا پیشنهاد نمی‌ شود. اما با این وجود برای برخی از افراد مقرون به صرفه بوده و آن را انجام می‌ دهند.

5- آیا امکان لق شدن ایمپلنت وجود دارد؟

در جواب به لق شدن ایمپلنت دندان باید بگوییم که متاسفانه در صورتی که موارد مراقبتی به خوبی انجام نشود، بله امکان لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد ، به همین دلیل است که مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت بسیار مهم است .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی