خمیر دندان بدون فلوراید

خمیر دندان بدون فلوراید همانطور که از نامش مشخص است یکی از انواع خمیر دندان هاست با این تفاوت که برخلاف سایر انواع که دارای مقادیری از فلوراید در فرمولاسیون آن ها وجود دارد در این نوع از خمیر دندان این ماده از آن حذف شده است . اما یک سوال مهم مطرح است و آن اینکه آیا خمیر دندان بدون فلوراید میتواند برای سلامتی دندان های ما مفید باشد یا خیر ؟

فلوراید چیست ؟

قطعا بارها ام فلوراید و اهمیت استفاده از آن را شنیده اید و شاید کمی برای شما عجیب باشد که ما در مورد خمیر دندان بدون فلوراید صحبت میکنیم ، بیایید قبل از بررسی این موضوع و اینکه آیا عدم استفاده از فلوراید در خمیر دندان مفید است یا مضر کمی در مورد فلوراید و نقش آن صحبت کنیم .

فلوراید کی ماده معدنی است که به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارد و در خاک، آب و هوا پخش می شود. فلوراید دندان ‌ها را محکم ‌تر و در برابر اسید هایی که باعث ایجاد حفره می ‌شوند، مقاوم ‌تر می ‌کند و خیلی قبل از اینکه متوجه آن شوید، از خراب شدن آن‌ ها جلوگیری می ‌کند. از آنجا که نشان داده شده است که در برابر حفره ها موثر است، فلوراید گاهی اوقات به آب جامعه اضافه می شود.

مروری کوتاه بر نقش فلوراید

باید بدانید که رابطه بین فلوراید و سلامت دهان موضوع تحقیقات گسترده ای برای بیش از 100 سال بوده است. مؤسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه و صورت منشأ مطالعه فلوراید را از سال 1901 تا 1930 دنبال می کند. در چندین شهر کوچک، دندان های دائمی کودکان با لکه های قهوه ای رشد می کنند. با این حال، دندان های ساکنان در برابر حفره ها نیز مقاوم بودند.

محققان دریافتند که میزان بالای فلوراید در آب آشامیدنی این شهرها عامل اصلی ایجاد لکه ها بوده و استحکام دندان های ساکنان آنها را توضیح دادند. در دهه 1940، مشخص شد که فلوراید در مقادیر تنظیم شده می تواند به جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. پس از افزودن فلوراید به آب شهری در گرند راپیدز، میشیگان، میزان حفره های دوران کودکی بیش از 60 درصد کاهش یافت.

در حال حاضر، تزریق آب با فلوراید برای اطمینان از اینکه مردم به اندازه کافی از آن دریافت می کنند، معمول است. برخی غذاها، نوشیدنی ها، خمیردندان ها، مکمل ها و حتی برخی از دهانشویه ها نیز حاوی آن هستند.

اهمیت فلوراید بر سلامتی دندان ها

از آنجایی که باکتری‌ ها و قند ها اسید هایی را تشکیل می‌ دهند که به آرامی باعث ایجاد حفره می ‌شوند، فلوراید برای تقویت مینای دندان، سطح محافظ اطراف دندان ‌ها برای جلوگیری از خراب شدن کار می ‌کند. قبل از بیرون آمدن دندان های شیری کودک، مینای دندان توسط فلوراید مصرفی در غذاها و نوشیدنی ها تقویت می شود.

همانطور که دندان ها از لثه بیرون می آیند، این منابع طبیعی فلوراید به بازسازی مینای دندان که در طول رشد آنها ضعیف شده است کمک می کند و این فقط برای بچه ها نیست! فلوراید به پیشگیری از پوسیدگی در بزرگسالان نیز کمک می کند. فلوراید موجود در خمیردندان و دهانشویه که فلوراید موضعی نامیده می شود، افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حال، هم کودکان و هم بزرگسالان باید هنگام مصرف آب بطری اقدامات احتیاطی را انجام دهند. از آنجایی که بسیاری از برندها فلورایده نیستند، ممکن است علاوه بر خمیردندان حاوی فلوراید، به درمان بیشتری نیز نیاز باشد. در مورد این موضوع و گزینه های درمانی احتمالی با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که عادات روزانه شما حاوی مقدار کافی فلوراید است.

اثرات فلوراید بر روی دندان

مصرف فلوراید می‌تواند اثرات متفاوتی بر روی دندان‌های انسان داشته باشد. همانطور که در بالا اشاره کردیم تاثیر فلوراید بر بهداشت و سلامت دندان ها بسیار مهم است که عدم وجود این ماده درخمیر دندان بدون فلوراید این میزان تاثیر را بسیار کاهش میدهد ، اگر بخواهیم این اثرات مفید را جمع بندی و به مهم ترین آن ها اشاره کنیم میتوان آنها را در دو مورد زیر خلاصه کرد :

1. کاهش تولید اسید در دهان

 فلورایدی که استفاده می‌کنیم از طریق خمیر دندان با بزاق دهان ترکیب می‌شود که غلظت این فلوراید ورودی به بزاق دهان تقریباً کم است. اما نکته قابل توجه در این است که مقدار آن در برابر پلاک میکروبی، زیاد محسوب می‌شود. همین امر، موجب می‌شود تا این ماده بتواند باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها شود.

به همین دلیل است که دندانپزشکان توصیه میکنند از خمیر دندان فلوراید دار استفاده شود چرا که عدم وجود این ماده در خمیر دندان بدون فلوراید ، این تاثیر مهم آن را بر روی دندان ها نداشته و میتواند باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها شود .

2. افزایش استحکام دندان ‌ها

 یکی دیگر از محل‌هایی که فلوراید پس از ورود به دهان در آنجا قرار می‌گیرد، عاج و مینای دندان‌هایی است که هنوز به طور کامل رشد نکرده‌اند. ورود این ماده به درون عاج سبب افزایش استحکام دندان‌ها ‌شده که این امر موجب مراقبت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی نیز می‌شود.

هر شخص با استفاده از محصولات بهداشتی مانند انواع خمیر دندان‌ها، دهان شویه‌ها و سایر محصولات بهداشتی دهان، می‌تواند موجب مستحکم‌تر شدن دندان‌های خود شود. علاوه بر محصولات بهداشتی دهان، آشامیدن آبی که حاوی فلوراید باشد نیز می‌تواند در افزایش استحکام دندان‌ها تاثیر گذار باشد.

پس این مورد هم یکی دیگر از عواملی است که باعث میشود شما به اهیمت نبودن این ماده در خمیر دندان بدون فلوراید پی ببرید . عدم وجود این ماده در این نوع خمیر دندان ها میتواند در دراز مدت باعث آسیب دیدگی جدی به دندان های شما شود .

از ویژگی های پالپوتومی دندان شیری کودکان چه اطلاعاتی دارید ؟ حتما بخوانید : پالپوتومی دندان شیری به چه معنایی است ؟

ویژگی ‌های خمیر دندان با فلوراید

با توجه به نکات ذکر شده، یک خمیر دندان حاوی فلوراید می‌تواند ویژگی‌های زیادی را برای مصرف کنندگان این محصول به ارمغان بیاورد. در این بخش، به برخی از ویژگی‌های بارز خمیر دندان‌های حاوی فلوراید اشاره می‌کنیم:

1. جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر

خمیر دندان‌های حاوی فلوراید می‌تواند با توجه به خاصیت ضد باکتری بودن خود، باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر شود. این ماده، می‌تواند علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها، از چسبیدن آنها به دندان‌ها نیز جلوگیری کند.

نبود فلوراید در خمیر دندان بدون فلوراید میتواند باعث ایجاد فضای مناسب برای رشد باکتری های مضر دندانی شود . عدم توجه به بهداشت دهان و دندان نیز میتواند این اثربخشی را بیشتر کند پس حتما لازم است از خمیر دندانی استفاده کنید که دارای فلوراید است .

3. ترمیم شدن مینای دندان

این ماده با ورود به ناحیه پوسیده شده، موجب جذب سایر مواد معدنی مانند کلسیم به درون این نواحی شده است که این خاصیت فلوراید موجب ترمیم شدن مینای دندان می‌شود. البته مقدار این ترمیم به اندازه‌ای نیست که بتواند بصورت کامل نواحی پوسیده شده را ترمیم کند.

اما همین میزان نیز میتواند مانعی مهم برای از دست دادن مینای دندان باشد . پس باید توجه داشته باشید این قابلیت در خمیر دندان بدون فلوراید وجود ندارد . پس برای مراقبت از مینای دندان لازم است به وجود این ماده در خمیر دندان خود توجه داشته باشید.

آیا خمیر دندان بدون فلوراید برای دندان مفید است

خمیر دندان بدون فلوراید چیست و چرا رایج شده است؟

خمیر دندان بدون فلوراید مدت زیادی است که تولید می شود. شرکت های بسیار معتبر و گاه گمنام زیادی اقدام به تولید خمیردندان بدون فلوراید در انواع مختلف نموده اند و همگی این کار را به این دلیل انجام داده اند که امروزه نیاز زیادی به وجود فلوراید در خمیردندان احساس نمی شود.

استفاده از خمیر دندان بدون فلوراید به خصوص برای کودکان و خردسالان می تواند کاملا مناسب باشد مشروط به اینکه حتما کودکان مراقبت های دندانپزکی تخصصی کافی را دریافت کرده باشند و حتما هم در رعایت بهداشت دهان و دندان کاملا همکاری کافی داشته باشند. استفاده از خمیر دندان بدون فلوراید در کودکانی که بهداشت دهان را درست رعایت نمی کنند ریسک پوسدگی دندان های آن ها صد چندان می کند!

فراموش نکنید که گرچه فلوراید به آب آشامیدنی شهری اضافه می شود ولی امروزه آب شهری اغلب شهرها به قدری آلوده است که اغلب ما یا از آب بطری استفاده می کنیم و یا با دستگاه های تصفیه سعی در کاهش املاح آب ( و به دنبال آن کاهش فلوراید آب) می نماییم! بنابراین فلوراید داخل آب ممکن است به همه جای بدن برسد جز به دهان و دندان ها!

آیا خمیر دندان بدون فلوراید فوایدی دارد ؟

شاید بتوان گفت تنها نکته مثبت و قابل توجه ای که میشود در مورد خمیر دندان بدون فلوراید گفت ، استفاده آن برای کودکان است . این نکته را باید بدانید که بسیاری از کودکان در مراحل اولیه یادگیری چگونه استفاده کردن از مسواک و خمیر دندان ، گاها و بدون عمد اقدام به خوردن خمیر دندان میکنند که این عمل کودک میتواند برای سلامتی وی مضر باشد.

به همین دلیل است که از خمیر دندان بدون فلوراید برای بچه ها استفاه میشود تا از بروز مشکلات احتمالی در آنها جلوگیری نماید به خصوص که در برخی از انواع این نوع خمیر دندان و مواد تشکیل دهنده آن به گونه ای طراحی شده است که دارای مواد مفید برای سلامت و بهداشت دندان بچه ها هستند

تاثیر رژیم گیاه خواری بر سلامت و بهداشت دندان ها حتما بخوانید : آیا رژیم گیاه خواری برای سلامت دندان مضر است ؟

آیا استفاده از خمیر دندان بدون فلوراید توط دندان پزشکان توصیه می شود؟

هرزمانی که درمورد یک محصول تحقیقات کافی انجام شده باشد، نهاد های علمی برای تصمیم گیری درمورد توصیه یا عدم توصیه این محصول به تحقیقات معتبر تکیه می کنند. تحقیقات متعدد انجام شده نشان داده است که وجود فلوراید در خمیر دندان ها بیشتر از آنکه مضر باشد، مفید و نجات بخش است لذا امروزه فعلا تمامی مراکز معتبر از تایید خمیر دندان بدون فلوراید اجتناب کرده اند!

پس توجه داشته باشید که به علت کمبود چنین تحقیقاتی از یک طرف و وجود تحقیقات متعدد در مورد “فایده بیشتر وجود فلوراید نسبت به خطر و ضرر آن”، مراکزی مانند ADA و FDA هنوز این محصولات را تایید نکرده اند.

آیا خمیر دندان بدون فلوراید در ایران موجود است ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم در حال حاضر برخی از شرکت های داخلی اقدام به تولید این نوع از خمیر دندان کرده و آن را وارد بازار مصرف کننده ایرانی کرده اند . اما باز هم توصیه میکنیم استفاده از این نوع خمیر دندان را تنها در شرایطی خاص و آن هم با توصیه دندانپزشک انجام دهید و تنها به علت حدس و گمان و حرف هایی که منشا علمی ندارند ، اقدام به استفاه از این نوع خمیر دندان نکنید

مهم است بدانید

مراقبت از دندان ها ، کار چندان دشواری نیست . همواره به این موضوع تاکید داشته ایم که استفاده از مسواک به روش صحیح در کنار نخ دندان میتواند تا حد قابل قبولی از بروز مشکلات دهانی و دندانی شما جلوگیری کند . در کنار این اقدامات ساده ، توجه به توصیه های دندانپزشکتان در کنار مراجعات دوره ای و منظم میتواند به شما در تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات دهانی و دندانی کمک کند .

فراموش نکنید هدف و تلاش دندانپزشک شما مراقبت و حفظ و نگهداری از دندان های شما است ، پس در این زمینه حتما به توصیه های وی عمل کنید و اطمینان داشته باشید با رعایت نکات ساده ای که در بالا اشاره کردیم ، میتوانید از سلامت و بهداشت دندان های خود اطمینان داشته باشید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی