ایمپلنت ایرانی

ایمپلنت ایرانی با پیشرفت روز افزون خود امروزه کیفیت بسیار خوبی به شما ارائه می دهند هرچند نمی توان انتظار کیفیت ایمپلنت سوئیسی یا آمریکایی را از آنها داشت. لازم است بدانید که امروزه ایمپلنت ایرانی دارای تاییدیه مستقیم از سازمان غذا و دارو هستند. با توجه به گسترش کاربرد ایمپلنت دندان در جهان؛ شرکت های سازنده ایمپلنت های دندانی در تلاش اند تا کیفیت و کارآیی ایمپلنت ها را با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های ساخت و مواد اولیه مرغوب افزایش دهند.

در حال حاضر حدود 60 کشور در جهان تکنولوژی ساخت ایمپلنت های دندانی را به دست آورده اند که خوشبختانه کشور ایران نیز یکی از آنها است. با وجود اینکه سازندگان ایمپلنت ایرانی ادعا می کنند کیفیت آنها با نمونه های اروپایی رقابت می کند اما طبق گفته متخصصین ایمپلنت ایرانی با محدودیت هایی از لحاظ سازگاری با شرایط فیزیکی بیماران مختلف وضعیت دهان و دندان آنها مواجهند و بهتر است بتوانند ایمپلنت هایی که دقیق تر، ظریف تر، زیباتر و سازگارتر با پروفایل emergency افراد باشند؛ تولید کنند؛ تا استقبال از ایمپلنت ایرانی با توجه به قیمت مقرون به صرفه آن بیشتر شود.

ایمپلنت چه کاربردی دارد؟

ساخت ایمپلنت های دندان بخصوص ایمپلنت ایرانی باعث خواهد شد که هزینه های بیمارانی که به ایمپلنت دندان نیاز دارند، کاهش پیدا کرده و علاوه براین بازار صادرات رونق پیدا کند. ایمپلنت دندان به عنوان یک جایگزین عالی و موثر برای دندان های از دست رفته در هر کلینیک و مطب دندانپزشکی وجود دارد. بریج و دندان مصنوعی بایستی براساس شرایط خاصی ساخته شود و تمامی بیماران نمی توانند از آن استفاده کنند. علاوه براین ایمپلنت دندان بسیار شباهت به دندان طبیعی دارد و همین امر باعث شده است که اشتیاق برای کاشت آن بیشتر از دیگر روش های کاشت دندان باشد.

آشنایی با ایمپلنت ایرانی

بدیهی است یکی از گزینه‌های مهم در بالا رفتن کیفیت هر کالای تولیدی، سابقه و تجربه ساخت کارخانه سازنده آن است. ایمپلنت‌های ایرانی پیشینه درازی ندارند و چند سالی بیشتر از آغاز ساخت آنها نمی‌گذرد. همین نکته مشخص می‌کند انتظار شما از این پروتزها باید در چه حدی باشد. ایمپلنت‌های ایرانی از ماده تیتانیوم، البته در درجه‌بندی‌های گوناگون ساخته شده‌اند. اتصالات این ایمپلنت‌ها نیز به شکل‌های شش‌گوش و هشت‌گوش طراحی شده‌اند.

برندهای ایمپلنت ایرانی که در حال فعالیت در بازارهای ایران هستند، گواهینامه‌های تأیید کیفیت را از سازمان استاندارد پزشکی ایران دریافت کرده‌اند. اما برای اطمینان از کیفیت بالاتر این برندها، آنها باید به تأیید سازمان‌های جهانی برسند. سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA یکی از سازمان‌های مرجع در تأیید محصولات پزشکی است. استاندارد CE یا استاندارد اتحادیه اروپا نیز یکی از مهم‌ترین سازمان‌های استاندارد جهانی است. تأییدیه این سازمان نیز نشانگر کیفیت محصولات تولیدی یک شرکت است. متاسفانه شرکت‌های ایرانی تاکنون مدرکی مبنی بر تایید به‌وسیله این شرکت‌ها ارائه نکرده‌اند.

مزایا و معایب ایمپلنت ایرانی

همانطور که گفتیم امروزه ایمپلنت ایرانی نیز توانسته چایگاه خود را در میان انواع برندهای مورد استفاده برای جراحی ایکپلنت دندان بدست آورد ، هرچند هنوز فاصله بسیار زیادی بین انواع ایمپلنت ایرانی و ایمپلنت های روز دنیا وجود دارد . به طور کلی لازم است شما به عنوان فردی که کاندید استفاده از ایمپلنت دندان هستید لازم است در مورد مزایا و معایب ایمپلنت ایرانی بیشتر بدانید .

مزایای ایمپلنت ایرانی

اگر بخواهیم مزایای ایمپلنت‌ ایرانی را نام ببریم بهتر است در ابتدا آن را با دیگر ایمپلنت کره ای مقایسه کنیم که مزایای بیشتر خود را نشان دهد. برای نمونه ایمپلنت  کیمیا ۱ با ایمپلنت دندان کره ای برابری می کند در حالی که از نظر هزینه نهایی نصف هزینه ایمپلنت کره ای موجود در بازار است. ایمپلنت‌ایرانی کیمیا۲ را براساس استانداردهای کشورهای اروپایی سوئیس، آلمان و فرانسه می سازند و با آنها وارد رقابت شده است. خط سوم تولید را به ایمپلنت  کیمیا۳ اختصاص داده اند که از نظر کیفیت با ایمپلنت آمریکایی وارد رقابت شده است.

از این رو بیشترین مزایای ایمپلنت با لیزر را علاوه بر افزایش قدرت جویدن، تکلم و شباهت با دندان طبیعی، می توان به قیمت مناسب و گارانتی مادام العمر آن اختصاص داد. شرکت کیمیا کاشت اطبا با گارانتی مادام العمر محصولات خود توانست نامی ماندگار در میان رقبای خود به جای گذارد. به نحوی که حتی شرکت های آمریکایی قطعات ایمپلنت دندان را به صورت مادام العمر گارانتی و ضمانت نمی کنند. یکی دیگر از مزایای ایمپلنت‌ایرانی به تنوع سایز آن می باشد که در اندازه های ۸ میلی متر تا ۱۴ میلی متر متنوع می باشد.

معایب ایمپلنت ایرانی

ایمپلنت ایرانی در کنار مزیت هایی که دارد از معایبی نیز برخوردار است که معایب آن از قبیل زیر است:

  • بهره بردن از کیفیت پایین تر در مقایسه با ایمپلنت های خارجی
  • طول عمر و دوام کمتر
  • ایجاد ظاهری غیر طبیعی تر در مقایسه با ایمپلنت های خارجی
  • آسیب پذیری بیشتر
در مورد لزوم جراحی لثه برای ایمپلنت دندان چه میدانید ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با جراحی لثه و ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت ایرانی کدام است ؟

همانطور که میدانید ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، می‌توانید با روش کاشت دندان این مشکل را برطرف کنید. در این مسیر علاوه بر انتخاب دندانپزشک ماهر و باتجربه یکی دیگر از چالش‌ها انتخاب برند ایمپلنت است.

در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور ایمپلنت دندان تولید کرده و در بازار جهانی توزیع می‌کنند. ایران یکی از کشورهایی است که به این صنعت دست پیدا کرده است. شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند ایمپلنت‌هایی باکیفیت و بادوام بسازند. این ایمپلنت‌ها از سازمان غذا و دارو تاییدیه دریافت کرده‌اند.

تمامی ایمپلنت‌های ایرانی از جنس تیتانیوم هستند، زیرا این فلز زیست‌سازگار بوده و به‌خوبی با استخوان پیوند می‌خورد. اما تفاوت برندهای مختلف ایمپلنت در نوع ساخت و سازگاری پایه‌های فلزی است. یکی از ضعف‌های ایمپلنت‌های ایرانی نسبت به برندهای اروپایی و آمریکایی، سازگار نبودن ایمپلنت با نیازهای مختلف بیمار است. زمانی که ایمپلنت به طور کامل با ناحیه موردنظر سازگار باشد، احتمال شکستن یا شل شدن آن به صفر می‌رسد. در ادامه ایمپلنت‌های تولیدشده توسط شرکت‌های ایرانی را عنوان کرده و در مورد کیفیت و میزان دوام هر یک توضیح می‌دهیم

۱. ایمپلنت ایرانی شرکت کیمیا کاشت اطبا

شرکت کیمیا کاشت اطبا از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرد. این شرکت در استان کردستان تاسیس شده و از بهترین تجهیزات و دستگاه‌ها برای ساخت ایمپلنت استفاده می‌کنند. در این شرکت بهترین متخصصان، دندانپزشکان و مهندسان فعالیت می‌کنند. بری ساخت ایمپلنت دندان از دستگاه CNC سوئیس استفاده می‌شود. ایمپلنت‌ها به نسبت قیمت پایینی که دارند، کیفیت خوبی داشته و دندانپزشکان زیادی از آنها استفاده می‌کنند. البته اگر قصد ایمپلنت فوری را دارید، بهتر است از برندهای خارجی استفاده کنید.

شرکت کیمیا کاشت اطبا ایمپلنت‌های خود را با ۳ کیفیت به نام‌های کیمیا ۱، کیمیا ۲ و کیمیا ۳ روانه بازار می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که کیمیا ۱ همسطح با برندهای کره‌ای ایمپلنت است. اما هزینه آن تقریبا نصف هزینه ایمپلنت‌های کره‌ای می‌شود. کیمیا ۲ مطابق با استانداردهای شرکت‌های سوئیسی، آلمانی و فرانسوی تولید می‌شود. کیمیا ۳ نیز هم سطح با برند آمریکایی زیمر است. سطح کیفیت این سه محصول متفاوت بوده و برای بیماران با بودجه‌های مختلف مناسب است.

سایز ایمپلنت‌های این شرکت از ۸ تا ۱۴ میلی‌متر متغیر است. تیتانیوم استفاده شده درجه ۴ و ۵ هستند. البته این درجه ارتباطی به کیفیت ایمپلنت ندارد. هر درجه مربوط به مواد خاصی است که با تیتانیوم ترکیب شده‌اند.

مهم‌ترین مزیت ایمپلنت شرکت کیمیا کاشت اطبا گارانتی مادام‌العمر آن است. بهترین برندهای سوئیسی و آمریکایی هم گارانتی مادام‌العمر ندارند. اما شما با استفاده از ایمپلنت‌های این برند می‌توانید از گارانتی همیشگی آن استفاده کنید.

۲. ایمپلنت ایرانی شرکت مهندسی تولیدی کوشا فن پارس

شرکت کوشا فن پارس یکی دیگر از شرکت‌هایی است که تولید ایمپلنت را در ایران شروع کرد. این شرکت با شرکت‌های اشترومن قرارداد امضا کرده و تحت لیسانس اشترومن، ایمپلنت‌های خود را تولید می‌کند. شرکت مهندسی تولیدی کوشا فن پارس علاوه بر ساخت ایمپلنت، تجهیزات سایر خدمات دندانپزشکی را نیز تولید می‌کند. تجهیزاتی مانند روکش‌های دندان، پروتزهای دندانی، لمینت و محصولات دندانپزشکی از جنس زیرکونیا یا پورسلین از تولیدات این شرکت هستند.

بایدها و نبایدهای ایمپلنت ایرانی که از آن آگاه نیستید

ایمپلنت‌های این شرکت باکیفیت بوده و با قیمت مناسب وارد بازار می‌شود. لابراتوارها و آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای در این کارخانه وجود داشته که به تحقیق و توسعه دررابطه‌با ایمپلنت‌ها کمک می‌کنند. متخصصان در حوزه‌های مختلف مهندسی، دندانپزشکی و پروتودنتیست در این شرکت مشغول به کار بوده و تحت لیسانس اشترومن آلمان تجهیزات را تولید می‌کنند.

این شرکت ایمپلنت دندانی اویتا را روانه بازار کرده است. ایمپلنت اویتا تمامی تست‌های حیوانی، بیولوژیکی و بالینی را پشت سر گذاشته است. این ایمپلنت در آزمایشگاه‌های مرجع سوئیس و دانشگاه‌های برتر ایران مانند دانشگاه شریف و امیرکبیر تست‌ها را انجام داده است.

۳. ایمپلنت ایرانی شرکت نیک کاشت آسیا

یکی دیگر از انواع ایمپلنت ایرانی توسط شرکت نیک کاشت آسیا تولید می‌شود. شرکت نیک کاشت آسیا بعد از ۷ سال تحقیق ایمپلنت سینابایونیک را تولید و روانه بازار کرد. تحقیقات اولیه در سال ۱۳۸۹ توسط رئیس مرکز تحقیقات ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد. اما در آن زمان قیمت تجهیزات و ماشین‌آلات بالا بوده و شاخت ایمپلنت به تعویق افتاد.

در سال ۱۳۹۳ شرکت نیک کاشت آسیا ایمپلنت‌هایی با نام بایونیک را تولید کرد. پس از قرارداد با مرکز تحقیقات ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکی تهران ایمپلنت سینابایونیک تحت لیسانس ایمپلازا آلمان با کیفیت خوب تولید شد. در این کارخانه با استفاده از دستگاه CNC ایمپلنت‌ها تولید می‌شوند. ایمپلنت‌های این شرکت با دو کیفیت تیپ ۲ و تیپ ۳ تولید شده که قیمت مناسبی دارند.

مقایسه ایمپلنت‌ ایرانی با ایمپلنت برندهای خارجی

بیشترین ایمپلنت‌های بازار پزشکی ایران از کشورهای آمریکا، سوئیس و کره وارد کشور می‌شوند. بد نیست مقایسه‌ای میان این ایمپلنت‌ها با ایمپلنت‌های ایرانی داشته باشیم:

1- مقایسه ایمپلنت ایرانی با ایمپلنت‌های آمریکایی:

یکی از برترین ایمپلنت‌های دنیای پزشکی که خوشبختانه در ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، ایمپلنت آمریکایی زیمر است. ایمپلنت زیمر یکی از برترین پروتزهای دندانی در دنیای دندان‌پزشکی به شمار می‌رود. ماندگاری این نوع ایمپلنت به بیش از 20 سال می‌رسد و در صورت نگهداری درست از آن، می‌تواند تا پایان عمر همراه شما باشد. بدیهی است کیفیت و دوام این دندان‌ها با ایمپلنت‌های ایرانی قابل مقایسه نیستند.

2- مقایسه ایمپلنت‌ ایرانی با ایمپلنت‌های سوئیسی:

کشور سوئیس هم برترین ایمپلنت‌های دنیا را تولید می‌کند. ایمپلنت اشترومن در رقابت سرسخت با ایمپلنت‌های زیمر است. برخی از این دندان‌ها نیز ماندگاری بیش از 20 سال، و حتی همیشگی دارند. بسیاری از پروتزهای دندانی برند اشترومن آب‌دوست هستند و جوش خوردن به استخوان فک شما را سرعت می‌بخشند. برخی نیز مناسب ایمپلنت فوری هستند. مقایسه این برند ایمپلنت نیز با انواع ایمپلنت ایرانی مقایسه‌ای نابرابر است.

3- مقایسه ایمپلنت‌ ایرانی با ایمپلنت‌های کره‌ای:

در چند سال اخیر، ایمپلنت‌های کره‌ای نیز در بازارهای پزشکی دنیا اسم‌ورسمی به هم زده‌اند. برخی از این ایمپلنت‌ها هم کیفیت بالایی دارند و 10 تا 15 سال در دهان شما دوام می‌آورند. برخی نیز از کیفیت متوسطی برخوردارند و حدود پنج سال یا کمتر ماندگاری دارند. کیفیت بهترین ایمپلنت‌های ایرانی تا حدودی با ایمپلنت‌های متوسط کره‌ای برابری می‌کند.

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت دندان چه علتی دارد ؟ حتما بخوانید : علت تحلیل لثه بعد از جراحی ایمپلنت دندان چیست ؟

مقایسه قیمت ایمپلنت ایرانی با برندهای خارجی

به طور کلی قیمت ایمپلنت های ایرانی پایین تر از برندهای خارجی است. اگرچه قیمت برندهای مختلف ایمپلنت ایرانی با یکدیگر متفاوت است اما با کیفیت ترین و گران ترین ایمپلنت های ایرانی نیز در مقایسه با همتایان خارجی خود، قیمت مناسب تری دارند و این مسئله در وهله اول، عمده ترین دلیل استقبال مردم از برندهای ایمپلنت ایرانی است. قیمت ایمپلنت های خارجی با بالا رفتن ارز، افزایش می یابد. علاوه بر این در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که به دلیل دسترسی دشوار به ایمپلنت خارجی اصل و قطعات مورد نیاز آن، قیمت نهایی اعلام شده بسیار بالاتر از قیمت واقعی ایمپلنت خواهد بود. به این خاطر، هر روز به طرفداران ایمپلنت های ایرانی افزوده می شود.

ایمپلنت ایرانی برای چه افرادی مناسب است ؟

اگر برای انتخاب نوع و برند ایمپلنت دندان خود دچار تردید هستید و در بین گزینه های انتخابی شما ایمپلنت ایرانی نیز وجود دارد ، لازم است به نکات زیر توجه کنید و با توجه به موارد گفته شده در زیر خود شما به این نتیجه برسید که آیا فرد مناسبی برای ایمپلنت ایرانی هستید یا خیر ، این موارد عبارتند از :

  • افرادی که دارای بودجه محدود برای درمان ایمپلنت هستند.
  • افرادی که قصد حمایت از تولید داخلی را دارند.
  • افرادی که قصد انجام ایمپلنت دیجیتال و فوری را ندارند.
  • افرادی که دارای شرایط و نیاز به پایه های خاص ایمپلنت را ندارند.
  • مرکز ایمپلنتی که به آن مراجعه کردید امکان انجام ایمپلنت ایرانی را داشته باشد.

سوالات متداول پیرامون ایمپلنت ایرانی

از جمله متداول ترین سوالات پیرامون ایمپلنت ایرانی که بسیاری از مراجعین و بیماران میپرسند ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- آیا ایمپلنت ایرانی خوب است؟

ایمپلنت‌های ایرانی هنوز در آغاز راه هستند و برای داشتن کیفیت برتر، راه طولانی در پیش دارند. بدیهی است کیفیت این پروتزها قابل مقایسه با برندهای برتر جهانی نیستند. کیفیت ایمپلنت‌های ایرانی از برندهای آسیایی پیشتاز نیز پایین‌تر است.

2- بهترین دلیل برای استفاده از ایمپلنت‌های ایرانی چیست؟

یک دلیل بسیار مهم برای بهره بردن از ایمپلنت‌های ایرانی وجود دارد. محدودیت بودجه اصلی‌ترین دلیل انتخاب برندهای ایرانی ایمپلنت است. دومین دلیل انتخاب این برندها هم که به‌صورت غیرمستقیم با بودجه شما ارتباط دارد، بیمه گروهی ایمپلنت است. اگر شما زیر پوشش بیمه‌های گروهی دندان‌پزشکی باشید هم ممکن است اجبار به استفاده از این ایمپلنت‌ها داشته باشید.

3- از کجا بدانم ایمپلنت ایرانی استفاده کنم یا خیر؟

یک راه مطمئن برای تصمیم‌گیری شما وجود دارد. پیش از هرگونه تصمیمی اجازه دهید متخصص ایمپلنت فک و دندان‌های شما را معاینه کند. پس از آن درباره انتخاب ایمپلنت‌های ایرانی با او به گفت‌وگو بنشینید. اگر ایمپلنتولوژیست شما بهره بردن از آن را توصیه کرد، با خیال راحت آن را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید

برندهای ایمپلنت ایرانی می توانند انتخاب مناسبی برای جایگزینی دندان های از دست رفته شما باشند، خصوصا اگر به تعداد زیادی ایمپلنت دندان نیاز دارید. با وجود آنکه کیفیت و ماندگاری ایمپلنت های ایرانی در سطح ایمپلنت های خارجی شناخته شده نمی باشد اما در حد قابل قبولی قرار دارد و برندهای ایرانی توانسته اند تأییدیه سازمان غذا و دارو ایران را دریافت کنند. اما برای دریافت گواهینامه ها و تأییدیه های بین المللی و در دست گرفتن بازار ایمپلنت داخل کشور لازم است برندهای ایرانی به صرف زمان و هزینه بیشتری برای تحقیق و توسعه بپردازند.

همچنین با در نظر گرفتن نیازهای مختلف بیماران، ارتقاء طراحی و همکاری با کمپانی های مطرح ایمپلنت جهان برای بهره مندی از تجربیات سودمند آنها، اعتماد مشتریان، دندانپزشکان و متخصصان داخلی را جلب نمایند. با آرزوی موفقیت روزافزون برای برندهای ایمپلنت ایرانی و کسب توانمنیدی های بیشتر تولید کنندگان این ایمپلنت ها و جایگزینی این ایمپلنت با انواع خارجی آن از برندهای دیگر .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی