سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر یا بلیچینگ به وسیله لیزر روش نوینی در زیبایی لبخند است که مورد استقبال افراد زیادی در دنیا قرار گرفته است. یکی از پرتقاضا ترین خدمات دندانپزشكی زیبایی روشن كردن رنگ دندانهاست. در آمریكا بر اساس آمار ۸۶ درصد بزرگسالان حداقل یكی از روش های سفید كردن دندان را تجربه كرده اند. سفید کردن دندان با لیزر روشی ایمن، بدون درد، با ماندگاری بالا و مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا که لبخندی درخشان و زیبا را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دلايل زيادی وجود دارند که باعث می شوند برای رفع بد رنگی های دندان و لثه تلاش نماييم. گر چه بهداشت خوب دهان تاثير مثبتی بر دهان دارد اما فرد را از انجام درمان های زیبایی بی نیاز نمی سازد. تغيير رنگ می تواند تنها لثه يا دندان يا هر دو را درگير کند. ممکن است به صورت موضعی یا کلی باشد. مصرف بيش از حد نوشابه های تيره يا مشروبات الکلی، آلرژي، مصرف برخی داروها و ميزان زياد فلورايد در بدن می توانند از علل تغییر رنگ ها باشند.

چرا دندان ها تغییر رنگ پیدا میکنند ؟

لایه بیرونی دندان های ما از دو قسمت عاج و مینای دندان تشکیل شده است. مینای دندان که سطحی استخوانی و شکننده دارد به مرور زمان در سطح خود دچار خراشیدگی و شکستگی های میشود که باعث میشود محل مناسبی برای تجمع باکتری یا مواد دیگر شود و از این راه باعث تغییر رنگ دندان ها میشود. در ادامه چند مواردی که با قرار گرفتن در این لایه ها باعث تغییر رنگ دندان میش.ند را برای شما اورده ایم:

  • غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ : مواردی مانند قهوه ، چای ، شراب قرمز ، سس های گوجه فرنگی و غذاهایی که حاوی رنگدانه های هستند، به راحتی به مینای دندان شما می چسبند.
  • دخانیات : سیگار یا سایر دخانیات حاوی مواد شیمیایی بی شماری است. دو مورد از این مواد شیمیایی تار و نیکوتین است. تار به طور طبیعی رنگ تیره داشته و نیکوتین اگرچه شفاف میباشد اما در صورت ترکیب شدن با اکسیژن به رنگ تیره تغییر میکند.
  • دارو : داروهای خاصی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین.
  • سن : هر چه پیرتر می شوید ، مینای دندان شما می پوسد. در نهایت ، رنگ زرد عاج دندان شما نمایان تر میشود.
  • وارثت : وراثت و ژنتیک نیز یکی از عللی است که باعث تغییر رنگ دندان ها میشود

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی چیست؟

امروز استفاده از لیزر در درمان های دندانپزشکی کاربردهای زیادی دارد و سفید کردن دندان با

شناسایی پوسیدگی دندان: از لیزر می توان برای تشخیص پوسیدگی ها استفاده کرد.

آماده کردن و پر کردن دندان: در پر کردن دندان با لیزر دیگر نیازی به استفاده از دریل دندانپزشکی و تحمل لرزش و صدای آن نیست بلکه بدون نیاز به بی حسی، دندان پر می شود.

درمان حساسیت دندان: دندانهایی که به سرما و گرما حساسیت پیدا کرده اند را می توان با لیزر و مهر و موم کردن توبولهای ریشه دندان، درمان کرد.

سفید کردن دندان : استفاده از لیزر در بلیچینگ عوارضی مانند حساسیت دندان، آسیب رسیدن به مینای دندان و گاها ترک های ریز دندانی را کاهش می دهد.

جراحی لثه: از لیزر می توان برای برش و جراحی لثه استفاده کرد. این روش درد و ناراحتی کمتری را برای بیمار بوجود می آورد و طول درمان را کوتاه تر می کند.

کاربرد لیزر در سفید کردن دندان ها و رفع بد رنگی لثه

استفاده از انرژی لیزر در پروسه سفید کردن دندانها توسط FDA ، مجامع علمی و دانشگاهی کاملا  تائید شده است، مدت تابش بسیار کوتاه (کمتر از ۸۰ ثانیه) احتمال آسیب دیدن دندانها را به حداقل می رساند.به علاوه در این نوع سفیدکردن لثه ها کاملا محافظت می شوند و در نهایت مدت اثر طولانی تری را به دنبال خواهد داشت(۷-۱۰سال).

تا قبل از حضور لیزر در عرصه دندانپزشکی راه حلی برای این گونه مشکلات وجود نداشت، خوشبختانه تکنولوژی لیزر با ایجاد امکان درمان محافظه کارانه به ما این اجازه را می دهد بدون نیاز به حذف بافت لثه و بدون هر گونه آسیب دیدگی، تغییر رنگ و حتی بد رنگی های لثه را برای همیشه رفع کنیم. به دلیل بروز حساسیت های دندانی طولانی مدت در روش های گذشته بلیچینگ ،معمولا افراد از توصیه سفید کردن دندان به اطرافیان خودداری می کردند حتی گاهی تصور می شد که به مینای دندان آسیب جدی می رسد.

اما با استفاده از لیزر تمایل مردم نسبت به سفید کردن رنگ دندان ها افزایش یافته است به علاوه مدت اثر طولانی تر بلیچینگ (۷ تا ۱۰ سال در مقابل سایر روشها که ۱ تا ۳ سال می باشد) نیاز به استفاده از روشهای بلیچینگ خانگی و سایر روشهای معمول دندانپزشکی را حدف می کند.

انواع لیزر برای سفید کردن دندان ها

در کل نوع لیزر مورد استفاده برای بلیچینگ دندان با لیزر متفاوت است. در حال حاضر تنها سه نوع لیزر وجود دارد که توسط FDA برای سفید کردن دندان با لیزر تایید شده است. اینها شامل لیزرهای آرگون، دی‌اکسیدکربن و دیود هستند. در هر کدام از آنها نوع نورهایی که استفاده می‌شود متفاوت است و طول‌موج‌های مختلفی دارند؛ در نتیجه می‌توانند اثرات متفاوتی بر فرایند بلیچینگ دندان داشته باشند؛ بنابراین بهتر است حتماً قبل از درمان در خصوص روش‌های موجود از دندانپزشک خود سوال بپرسید و بهترین روش را انتخاب کنید.

در ایران نیز پزشکان از دو دستگاه لیزر ZOOM و لیزر BT COOL برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند که جزو پیشرفته‌ترین دستگاه‌های حال حاضر در دنیاست. دستگاه BT Cool از جمله دستگاه‌هایی است که از لامپ‌های ال‌ای‌دی دیودی استفاده می‌کنند. دستگاه ZOOM نیز از نور فعال‌کننده پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. در واقع این نور به جای اشعه لیزر می‌تواند ماده سفید کننده مخصوص استفاده شده برای سفید کردن دندان‌ها را فعال کند تا به این ترتیب لکه‌های روی دندان‌ها از بین بروند.

آیا برای لک دندان درمانی وجود دارد ؟ حتما بخوانید : منظور از لک دندان چیست و چه درمانی دارد ؟

مراحل سفید کردن دندان با لیزر

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که مراحل کار ممکن است از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت باشد، اما به‌صورت معمول یک روش روتین سفید کردن دندان با لیزر شامل چند مرحله به‌خصوص است. در مرحله اول دندانپزشک یک پایه پلاستیکی را در دهان بیمار قرار می‌دهد تا دهان کاملاً باز نگه داشته شود. در مرحله بعدی دندانپزشک از بیمار می‌خواهد که برای محافظت از چشمان خود از عینک محافظ استفاده کند.

همچنین از یک سد لثه هم برای محافظت از لثه‌ها استفاده می‌کند که ممکن است رزینی باشد. سپس در مرحله شروع سفید کردن دندان با لیزر از یک ژل بلیچینگ روی دندان‌های بیمار استفاده می‌شود. پس از چند دقیقه، دندانپزشک از لیزر برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کرده و اشعه لیزر را روی دندان‌ها هدایت می‌کند. لیزر ژل سفید کننده را گرم می‌کند تا خاصیت سفید کنندگی آن را فعال کند. دندانپزشک در نهایت سد لثه را برداشته و ژل سفید کننده را شستشو می‌دهد.

کاربرد اشعه آبی در سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان از انواع خدمات دندانپزشکی است که محبوبیت زیادی دارد. در طول درمان سفید کردن دندان با لیزر بعد از اینکه ژل سفید کننده روی دندان‌ها زده شد، یک نور آبی قوی به دندان‌ها تابیده می‌شود. نقش اشعه آبی فعال کردن ژل سفید کننده است تا هر گونه لکه و تغییر رنگی که روی دندان‌ها وجود دارد از بین برود. نتیجه نهایی سفیدتر شدن محسوس دندان‌ها در همان جلسه اول است.

مزایای سفید کردن دندان با لیزر چیست ؟

سفید کردن دندان با لیزر مزیت‌های زیادی دارد. اول از همه این که این روش نتایج سریع‌تری را نسبت به سایر روش‌های سفید کردن دندان، خصوصاً روش‌های خانگی به دنبال دارد. اثرات نیز می‌توانند حداقل تا ۳ سال ماندگاری داشته باشند. لیزر به تسریع فرآیند بلیچینگ کمک می‌کند، به این معنی که شما می‌توانید نتایج را تنها در یک جلسه مشاهده کنید. سفید کردن دندان با لیزر نیز نسبتاً بدون درد است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

مزایا و معایب سفید کردن دندان با لیزر کدام است ؟

در این روش شما می‌توانید با انتخاب میزان رنگ سفیدی که برای دندان‌هایتان می‌خواهید، نتایج دلخواه را به دست آورید. این روش در مقایسه با بسیاری از درمان‌های دیگر مانند استفاده از ونیرهای دندانی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است و آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌کند. این روش در کل یک روش ایمن و کم‌خطر است.

عوارض و معایب سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر در مقایسه با سایر روش‌ها هزینه بیشتری دارد و ممکن است به چندین بار مراجعه به دندانپزشک نیاز باشد. نکته منفی دیگر در خصوص سفید کردن دندان با لیزر این است که احتمال تحریک شدن لثه‌ها و افزایش حساسیت دندان‌ها وجود دارد. به‌علاوه این روش کاملاً بدون خطر نیست و برخی از عوارض جانبی احتمالی می‌تواند شامل آسیب به لثه‌ها، آسیب به پالپ دندان یا بافت‌های دهان، از دست‌دادن فلوراید و مواد معدنی در دندان و افزایش خطر فرسایش و پوسیدگی دندان‌ها باشد. برای درمان پوسیدگی دندان باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

در برخی از افراد به‌صورت نادر ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد شود. این واکنش‌ها معمولاً به دلیل حساسیت اجزای ژل مورد استفاده برای درمان ایجاد می‌شود. از طرفی یکی دیگر از اشکالات استفاده از لیزر برای سفید کردن دندان‌ها این است که گرمای بیش از حد می‌تواند روند را برای برخی از بیماران ناراحت‌کننده کند. دندان‌ها ممکن است به طور ناخواسته بیش از حد گرم شوند. بدترین اتفاقی که ممکن است در این شرایط بیفتد، آسیب عصبی است.

مراقبت بعد از سفید کردن دندان با لیزر چیست؟

پس از اینکه سفید کردن دندان با لیزر انجام شد به علت اینکه ممکن است دندان ها حساسیت پیدا کنند می بایست از خوردن مایعات بسیار داغ و یا بسیار سرد در مدت معینی و در حدود یک هفته باید خودداری گردد.

از خوردن مایعات رنگدانه دار و صنعتی مثل آبمیوه های گازدار و حساسیت زا باید محدودیت ایجاد گردد.از استعمال دخانیات و مواد دخانی که می توان گفت از عوامل اصلی زردی و لک شدن دندان ها می تواند باشد باید جداً پرهیز شود.رعایت بهداشت و مسواک زدن نیز به عنوان یک اصل و عادت باید بعد از صرف هر وعده غذایی رعایت و انجام شود.

همه چیز در رابطه با زمان مناسب برای لمینت دندان کودکان که باید بدانید حتما بخوانید : سن مناسب برای لمینت دندان کودکان چه زمانی است ؟

وقتی که فرایند سفید کردن دندان‌های شما با لیزر به پایان می‌رسد و رنگ‌ها و لکه‌های روی دندان‌هایتان برطرف می‌شود، به احتمال زیاد این سؤال برای شما مطرح می‌شود که برای حفظ زیبایی و درخشندگی دندان‌هایتان چه کاری می‌توانید انجام دهید. در واقع شما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید شدت تغییر رنگ دندان‌هایتان در آینده را کمتر کنید و لبخند زیبا و درخشان خود را تا مدت طولانی‌تری حفظ کنید. به همین منظور ما توصیه می‌کنیم که:

  • روزی دو بار دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
  • هر شب قبل از خوابیدن، نخ دندان بکشید.
  • سالی دو بار با مراجعه به دندانپزشک، دندان‌هایتان را به بهترین نحو تمیز کنید.
  • از مصرف نوشابه‌های حاوی مواد رنگی تیره خودداری کنید.
  • از میان‌وعده‌های غذایی سالم‌تر و حاوی قند کمتر مانند میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و ماست کم چرب استفاده کنید.

شما با رعایت همین چند دستورالعمل ساده می‌توانید نه تنها زیبایی دندان‌ها و جذابیت طرح لبخند جدید خود را حفظ کنید، بلکه می‌توانید سلامت دهان و دندان خود را نیز بهبود ببخشید و خطر بروز پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را نیز کمتر کنید. به خاطر داشته باشید که یک لبخند زیبا اغلب نشانه‌ای از سلامت یک فرد است.

هزینه سفید کردن دندان با لیزر چقدر است ؟

هزینه ای که با روش سفید کردن دندان با لیزر باید پرداخت شود نسبت به دیگر روش ها مقداری بالاتر و بیشتر است و شاید افرادی این مورد را از معایب این روش بدانند ولی در جواب این افراد باید بگوییم که اگر هزینه ی بیشتر در این مورد باید داد در عوض میزان ماندگاری سفیدی دندان بیشتر است و زمان انجام این درمان بسیار اندک و کم است که می توان این را از برتری نسبت به دیگر روش ها دانست و هزینه ای که برای انجام این روش پرداخته می شود نتایج بهتر و قابل قبول تری را برای استفاده کننده دارد.

به خاطر داشته باشید

سفید کردن دندان با لیزر کاملاً ایمن است. تنها اثرهای جانبی اندکی مانند گلو درد، لکه‌های سفید روی لثه، حساسیت به سرما یا گرما و تحریک یا التهاب لثه‌ها بروز می‌یابد. دندانپزشک راهکارهای مدیریت این اثرهای جانبی جزیی و خفیف را ارائه می‌دهد، البته تمام این موارد پس از اتمام درمان برطرف می‌شود.

رعایت احتیاط‌ های لازم مفید خواهد بود. اولین و مهم‌ ترین نکته مراجعه به دندانپزشک مجرب و ماهر است. نظرخواهی از بیماران پیشین نیز کمک موثری خواهد بود. همواره به خاطر داشته باشید که نتایج سفید کردن دندان دائمی نیست و برای حفظ نتیجه باید مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را در برنامه روزانه گنجاند. سالانه دو بار نیز باید به دندانپزشک مراجعه کرد. نکته دیگر داشتن انتظارات واقع بینانه است، توقع نداشته باشید سفیدی رنگ دندان‌ها کور کننده باشد و چشم‌ها را خیره کند.

کودکان، بانوان باردار، افراد دارای دندان‌های حساس، پوسیده، نیازمند عصب کشی دندان یا مبتلا به آلرژی باید مشکل موجود را ابتدا رفع کنند و سپس سفید کردن دندان را انجام دهند. همچنین این عمل در صورت ساییدگی پرکردگی یا مینای دندان باید تا زمان ترمیم دندان به تعویق انداخته شود.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی