برداشتن کامپوزیت دندان

برداشتن کامپوزیت دندان از دغدغه هایی است که ذهن افرادی را که میواهند اصلاح طرح لبخند را برای خود داشته باشند ، بسیار درگیر کرده است . یکی از روش هایی که به تازگی در بین تمامی افراد از محبوبیت بالایی برخوردار است، کامپوزیتهای دندان می باشد. استفاده از کامپوزیت دندانی در سه دهه گذشته بسیار افزایش یافته است. با استفاده از کامپوزیت دندانی می توان تغییرات کوچک که نیاز به ارتودنسی دندان دارند را نیز رفع نمود. اصلاح طرح لبخند، افزایش زیبایی از مهم ترین ویژگی های این روش زیبایی در دندانپزشکی به شمار می آید.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت هم در دندانپزشکی زیبایی و هم در دندانپزشکی درمانی کاربرد دارد. کامپوزیت در حقیقت یک لایه ای می باشد که بر روی سطح دندان ها قرار می گیرد و موجب اصلاح بد رنگی های دندان، نامرتبی دندان ها و غیره می شود. به دلیل کاربرد های بسیار کامپوزیتهای دندان ، این درمان در دندانپزشکی ها طرفداران بسیاری دارد.

چرا کامپوزیت دندان مورد توجه قرار گرفت ؟

یکی از بهترین متریالی که در دندانپزشکی ها جهت ترمیم دندان ها و ایجاد لبخندی زیبا مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیت دندان است که دندانپزشک زیبایی بدون کمترین آسیبی می تواند آن را بر روی دندان ها قرار دهد و نتیجه ایده آلی برای بیمار ایجاد کند. در حقیقت این درمان به دلیل این که آسیب کمتری به دندان ها وارد می کند مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

طرح لبخند هالیوودی چیست ؟ حتما بخوانید : طرح لبخند هالیوودی چیست ؟

چه کسانی کاندید استفاده از درمان کامپوزیت هستند ؟

مشاوره‌ و بررسی‌ وضعیت دندان ها توسط دندانپزشک زیبایی ، مناسب‌ بودن‌ شما برای‌ استفاده از ونیر کامپوزیت را مشخص میکند. دراین حالت‌لازم است‌که شما هیچ بیماری فعال لثه یا التهاب های‌ مربوط به‌ آن‌ را قبل‌ از شروع درمان نداشته‌ باشید.
با اینحال روش ترمیم دندان ها و دندانپزشکی زیبایی به‌ کمک کامپوزیت ها برای اکثر افراد مناسب‌ و ایده آل است‌ و کار آمدترین گزینه‌ برای اشخاصی است‌ که‌ با مشکلات زیر مواجهند :

  • دندان نا مرتب
  • دندان هایی‌که روی یکدیگر قرار میگیرند
  • رنگ بد دندان
  • موارد لب پر و شکستگی دندان
  • دندانهای‌ بلند، کوتاه یا کوچک

بهترین مارک کامپوزیت دندان چیست؟

ژاپن، آلمان و آمریکا، سه کشور معتبر در زمینه ی تولید کامپوزیت های دندانی هستند. ممکن قیمت خرید این کامپوزیت ها متفاوت باشند اما به لحاظ کیفی نمیتوان تفاوت زیادی بین آنها قائل شد. معمولا انتخاب بر اساس نوع رنگ مورد نظر و شرایط دندان های بیماران انتخاب میشود. البته در مورد انتخاب کامپوزیت دندانی ما بیشتر نوع سرامیکی را که از محبوبیت بیشتری برخوردار است را پیشنهاد میکنیم .

چرا کامپوزیتهای سرامیکی محبوب تر هستند

این یک واقعیت است که کامپوزیتهای سرامیکی از محبوبیت بیشتر نسبت به ونیر برخوردار هستند ، و آن هم به دلیل :

1. تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت ها

تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت ها یکی از معایب آن هاست چون ونیر های کامپوزیت دندانی مثل لمینت های سرامیکی نسبت به زرد شدن مقاوم نیستند. پس از مدتی بیماران در اثر تغییر رنگ آنها تصمیم می گیرند که کامپوزیت ونیر ها را از روی دندان هایشان بردارد.
برداشتن کامپوزیت دندان و جایگزین کردن آن چگونه است

2. شکستن و لب پر شدن

در صورتیکه کامپوزیت ونیر ها شکسته شده و یا ترک خورده باشد می توان به راحتی آنها را از روی دندان‌ها برداشت. این ونیرها که از جنس رزین کامپوزیت هستند مانند لمینت های پرسلین مقاومت بالایی ندارند و اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید به راحتی میشکند و مجبور می شوید به جای آنها از ونیر های لمینت سرامیکی استفاده کنید.

3. پوسیده شدن دندان های زیر ونیر

در صورتی که دندان های زیر ونیر های کامپوزیت دچار پوسیدگی شود ونیر شروع به جدا شدن از دندان هایی که به آنها چسبیده بود؛ می کند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری لثه می تواند از دلایل پوسیدگی دندانها باشد.

4. جدا شدن کامپوزیت دندان

در صورتی که به خوبی از دندان ها و لثه خود مراقبت نکنید ممکن است به بیماری های لثه، بیماری پریودنتال، عفونت دهانی و یا پوسیدگی دندان دچار شوید. اگر لثه های شما شروع به تحلیل رفتن کند؛ فاصله‌ای بین ونیر ها و لثه شما به وجود خواهد آمد در نتیجه مجبور می شوید کامپوزیت ها را از روی دندان های خود برداشته و از لمینت های سرامیکی پس از درمان بیماری های دهان و دندان خود استفاده کنید.

5. نادرست بودن اندازه ونیرهای نصب شده

اگر ونیر های کامپوزیت که از ابتدا روی دندانهایتان نصب شده از لحاظ شکل و اندازه با دندانهای طبیعی مطابقت نداشته باشد نه تنها به سرعت آسیب می بیند بلکه درد شدیدی نیز احساس خواهید کرد. بسیار مهم است که پزشک به مهارت کافی کامپوزیت ها را شکل ‌دهد. اگر دندانپزشک تبحر و تجربه کافی در انجام این کار نداشته باشد؛ ونیر کامپوزیت ممکن است از روی دندان ها بیافتد. در نتیجه باید به جای کامپوزیت ونیر های خود لمینت سرامیکی قرار دهید.

مراحل کامپوزیت دندان چگونه است ؟

برای روکش ونیر کامپوزیت دندانپزشک ابتدا دندان ها تمیزمی کند و آن ها را جرم گیری می نماید تا سطحی تمیز برای کار گذاشتن روکش ونیر داشته باشد ؛ سپس دندان ها را خشک کرده و از هرگونه رطوبت یا بزاق پاک می کند تا عملکرد مواد باندینگ مختل نشود.

بعد سطح جلوی دندان ها به وسیله مواد اسیدی متخلخل می شود تا به چسبیدن ونیر کامپوزیت به سطح دندان کمک کند و در آخر مواد باندینگ مخصوص (چسب) را بر روی سطح دندان استفاده می کنند و مواد کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد.نتیجه به دست آمده بستگی به تجربه دندانپزشک و توانایی های اودارد.

مسواک بین دندانی چه ویژگی هایی دارد حتما بخوانید : مسواک بین دندانی چه کاربردی دارد ؟

چگونه به جای کامپوزیت ونیر از کامپوزیت سرامیکی استفاده میشود؟

برداشتن کامپوزیت دندان زمانی است که ونیر های کامپوزیت به طور کامل ساییده شده باید تعویض شود. بهتر است کامپوزیت ونیرها را با لمینت های سرامیکی که دوام و طول عمر بیشتری دارند؛ جایگزین کنید. برای نصب لمینت های سرامیکی دندان پزشک ابتدا بخشی از مینای دندان را می تراشد و سپس لمینیت های سرامیکی را به مینای دندان پیوند می زند.
جایگزین کردن ونیر دندانی با نصب اولیه آن مشابه است.
برای برداشتن کامپوزیت دندان ابتدا دندانپزشک کاموزیت های قبلی را با استفاده از مواد خاصی از بین برده و سپس از دندان شما قالب تهیه می‌کند. با استفاده از این قالب لمینت های سرامیکی در لابراتوار آماده شده و دندانپزشک ان ها را روی دندان شما پیوند میزند.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

دوام کامپوزیت دندان رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ و … طول عمر درمان را افزایش میدهد. البته اگر کامپوزیت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان برداشتن کامپوزیت دندان وجود دارد . هرچند انتخاب نوع سرامیکی در کنار زیبایی دارای استحکام بیشتری نسبت به نوع ونیر آن دارد . با این حال در صورتی که از کامپوزیت ونیر نیز استفاده کرده باشید نگران برداشتن کامپوزیت دندان خود نباشید این کار امکانپذیر است .

 

متخصص بیماری های دهان و دندان