ماندگاری کامپوزیت دندان

ماندگاری کامپوزیت دندان به عوامل بسیاری بستگی دارد . اکثر افراد که به لمینت های دندانی از نوع کامپوزیتی علاقه دارند و تمایل دارند که به وسیله آن دندان های خود را زیبا کنند یک مسئله آن ها را بسیار نگران می کند و آن هم این است که تا چه میزان این کامپوزیت ماندگاری دارد . هرچند که لمینت های سرامیکی نسبت به نوع کامپوزیتی آن از دوام و زیبایی و استحکام بالاتری برخوردار هستند ولی ما در این بحث صرفا به نوع کامپوزیتی پرداخته ایم

کامپوزیت دندانی چیست ؟

یکی از موادی که امروزه در دنیای دندانپزشکی بسیار پر کاربرد است ، کامپوزیت ها هستند. کامپوزیت دندان به موادی خمیر مانند می گویند که پزشک با استفاده از آن دندان های پوسیده ، شکسته ، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم می کند . که البته کیفیت ها و برندهای مختلفی را دارد که در تمامی آنها ماندگاری کامپوزیت دندان از اهمیت بالای برخوردار است

کامپوزیت ونیر چیست؟

امروزه نوعی از این کامپوزیت دندانی به نام کامپوزیت ونییر وجود دارد که کاربرد زیبایی آن فراوان است و اکثرا برای قسمت جلویی دندان های که دچار فاصله شده اند و یا دچار لب پریدگی شده اند به کار می رود و چهره افراد با این ابزار زیبایی تغییر قابل ملاحظه ای می کند.

درمان ونیر کامپوزیت موجب زیباسازی دندان و سفید کردن دندان می شود بدون اینکه هیج تراشی بر روی دندان صورت گیرد و در این روش به دندان ها آسیبی وارد نمی شود ، گاهی اوقات به این روش “ارتودنسی فوری” نیز می توان گفت.

اجزای کامپوزیت از ترکیب ذرات فیلر به وجود آمده و دارای مقاومت بالایی است . کامپوزیت ونیر از ترکیبی خمیری مانند تشکیل شده که با امواج نوری با طول موج خاص سفت می شوند و ظاهری زیبا به فرد می بخشند.

نسل جدید کامپوزیت های زیبایی به جز اینکه استحکام بالایی دارند فاقد تخلخل بوده و بسیار عالی پولیش می شوند و طول عمرشان افزایش یافته است.ونیرها ساخته شده از مواد همرنگ دندان هستند که رنگ دندانهای تغییر رنگ یافته را اصلاح می کنند و ایرادهای دندان را برطرف می کنند .

تفاوت لمینت و کامپوزیت

کامپوزیت ماده‌ای خمیری شکل است که به صورت آماده و با رنگ و زیرساخت مختلف روی دندان می‌چسبد و در پرکردگی و ترمیم زیبایی بکار می‌رود. در حالیکه لمینت باید به طور یک دست در لابراتوار قالب‌گیری شود و با تراشیدگی اندک روی دندان قرار می‌گیرد. در لمینت شیارهای مختلف روی دندان قابل ایجاد است. عده زیادی معتقدند لمینت درخشندگی و زیبایی بیشتری به دندان می‌دهد.

باندینگ دندان چیست حتما بخوانید : باندینگ دندان مزایا و معایب آن

مزایای کامپوزیت ونیر دندان

روکش های کامپوزیتی یکی از درمان های کم تهاجم برای بهبود لبخند شما است. در مقایسه با روش جایگزین روکش های سرامیکی ، فواید روکش های کامپوزیتی میتوانند شامل موارد زیر باشند:

1- در تعداد بسیار زیادی از موارد نیاز به تراشیدن دندان ها نیست. این موضوع باعث میشود که روکش های کامپوزیتی یکی از مطلوب ترین درمان های دندان پزشکی باشد. به این دلیل که نیازی به تراشیدن دندان ها نیست، روکش های کامپوزیتی نوعی درمان برگشت پذیر درنظر گرفته میشوند.

2- برعکس روکش های سرامیکی ، نیازی نیست که روکش های کامپوزیتی تمام سطح دندان را بپوشانند. این موضوع به روکش های کامپوزیتی اجازه می دهد تا یک انتخاب ایده آل برای بستن یا کم کردن فضای بین دندان ها باشند. مثال خوبی برای این مورد فضای شایعی است که بین دندان ها جلویی و فوقانی وجود دارد.

3- در مقایسه با روکش های جایگزین، روکش های کامپوزیتی به سادگی ترمیم میشوند. اگر یک روکش سرامیکی شکسته شود، باید برای جایگزینی آن، یک روکش جدید توسط آزمایشگاه ساخته شود. روکش های کامپوزیتی میتوانند به سادگی و به صورت مستقیم ترمیم شوند. بدین ترتیب روکش های کامپوزیتی انتخاب های سریع تر و ارزان تری خواهند بود.البته باید این را بدانید که با این حال زیبایی و طبیعی بودن و ماندگاری نوع سرامیکی از نوع کاکپوزیتی بیشتر است .

4- تعویض کردن روکش های کامپوزیتی خیلی راحت تر از روکش های سرامیکی است. زیرا برای قرار دادن روکش های کامپوزیتی، نیاز به تراشیدن دندان در مرحله نخست وجود ندارد.

5- معمولا درمان در یک جلسه و با قرار دادن روکش های کامپوزیتی به صورت مستقیم روی دندان پایان می یابد. با قرار دادن روکش های کاموزیتی، خنده ی شما بلافاصله تغییر می یابد.

6- معمولا روکش های کامپوزیتی درمقایسه با روکش های سرامیکی و روکش های دیگر، ارزان تر هستند.

7- تقریبا تمام افراد میتوانند روکش کامپوزیت داشته باشند.

ماندگاری کامپوزیت دندان چه مدت زمان است ؟

آیا کامپوزیت دندان دائمی است؟

کامپوزیت دندان دائمی نیست و پایداری آن حتی از دیگر فیلرها مانند آمالگام هم کمتر است. اما برخی از موارد می تواند در پایداری بیشتر آن نقش داشته باشد. یکی از مهمترین عوامل در پایداری کامپوزیت ها، مهارت دندانپزشکی است که آن را قرار داده است.

تکنیک های خوب همراه با مواد با کیفیت می تواند ترمیم طولانی مدت را تضمین کند.

دومین موردی که نقش مهمی دارد، مراقبت شما از دهان و دندان خود است. اگر مراقبت دندان هایتان را واقعا خوب انجام دهید، دو بار در روز مسواک بزنید، دهانشویه استفاده کنید، هر شش ماه یکبار به دندانپزشک بروید، پایداری کامپوزیت ها می تواندتا 5 سال ادامه دار باشد .

سومین مورد هم دندانی است که کامپوزیت روی آن قرار داده شده است. هرچه این دندان بیشتر تحت فشار باشد، امکان این که کامپوزیت زودتر بشکند بیشتر است. همچنین میزان فشاری که روی آن هنگام جویدن و گاز گرفتن قرار می دهید نیز در عمر و دوام آن اثر دارد.

تغییر رنگ دندان علل و عوامل حتما بخوانید : تغییر رنگ دندان به چه علتی است ؟

ماندگاری کامپوزیت دندان چه میزان است ؟

ماندگاری کامپوزیت ونیر همان طور که گفته شد روش های مراقبتی که جهت حفظ دندان ها به کار گرفته می شود تاثیرات مهمی در ماندگاری دندان ها دارد . هر چه اندازه که دندانپزشک کار خود را به بهترین شکل انجام داده باشد و با اصول دندانپزشکی کامپوزیت ها را روی دندان فرم داده باشد همچنان احتیاج به مراقبت و نیز رعایت موارد بهداشتی از طرف بیمار خواهد داشت .

کامپوزیت ونیر همچون دندان ها دارای قابلیت رنگ پذیری هستند به همین دلیل نیاز است تا پس از خوردن قهوه و یا چای دندان های خود را مسواک کرد ، مسواک زدن تاثیر به سزایی در سفیدی این لمینت ها دارد . همین طور از آجیل های سفت نباید استفاده کرد و از گاز زدن وسایل و اجسام فلزی و سفت باید خودداری کرد . مراقبت های لازم و رعایت موارد بهداشتی از دندان های لمینت شده می تواند ماندگاری و دوام این کامپوزیت ها را تا 5 سال افزایش دهد.

استفاده و ماندگاری کامپوزیت دندان برای چه افرادی مناسب نیست

کسانی که عادت دندان قروچه دارند (دندان‌هایشان را محکم روی هم فشار دهند) و یا کسانی که به مقدار زیاد ترشی یا مواد اسیدی مصرف می‌کنند و کسانی که بیماری‌های مفصلی دارند و مهم‌تر از همه کسانی که بهداشت دهان را رعایت نمی‌کنند، نباید از این روش‌ها استفاده کنند؛ چرا که کامپوزیت ها مستلزم استفاده منظم از نخ دندان و مسواک و بهداشت دهان و دندان است.

چه افرادی کاندیدای مناسب استفاده و ماندگاری کامپوزیت دندان هستند؟

افرادی که بدفرمی‌های مادرزادی در دندان خود دارند (میخی شکل بودن دندان) یا پوسیدگی‌هایی روی سطح بیرونی دندان دارند، بین دندان‌هایشان به طور بد شکلی فاصله است و با ارتودنسی قابل درمان نیست و یا کسانی که به دلیل املاح موجود در آب آشامیدنی محل زندگی‌شان دچار بدرنگی روی دندان‌هایشان شدند ،کاندید مناسبی برای انجام لمینت هستند.

در صورتیکه بدفرمی دندان‌ها به گونه‌ای باشد که به صورت در هم رفته باشد و برای لمینت یا کامپوزیت نیاز باشد که حجم زیادی از دندان را تراشید و این کار موجب آسیب رسانی و پوسیدگی شود، باید از انجام کامپوزیت و لمینت خودداری کرد و بیمار را برای ارتودنسی ارجاع دهیم.

البته تمام مواردی که در این مورد گفته شد  ، همه و همه در کنار هم و با رعایت اصولی که پزشک شما میگوید به ماندگاری کامپوزیت دندانی کمک میکند . پس حتما تمامی مواردی را که پزشک از شما میخواهد را بطور دقیق و درست انجام دهید تا این ماندگاری ها بیشتر شود .

متخصص بیماری های دهان و دندان