ترمیم دندان با لیزر

ترمیم دندان با لیزر از جمله مواردی است که صحبت در مورد آن بسیار رایج است . پر کردن دندان یک نوع از خدمات دندان پزشکی ترمیمی است که برای اصلاح ترک خوردگی های جزئی دندان، پوسیدگی دندان یا سایر آسیب های وارد شده به سطح دندان ها پس از بررسی عکس دندان استفاده می شود. پر کردن دندان با لیزر دندانپزشکی بسیار دقیق تر از مته است.

زمانی که دندانپزشک از مته برای ترمیم پوسیدگی دندان استفاده می کند، ممکن است قسمت های سالم نیز تحت تماس با مته قرار گیرند. اما لیزر این گونه نیست. لیزر تنها نقاطی را هدف قرار می دهد که آسیب دیده اند. استقاده از این روش هیچ گونه عوارض جانبی برای بیمار ندارد. در نتیجه بیمار درد، خونریزی لثه، و عفونت پس از درمان را تجربه نخواهد کرد.

لیزر دندانپزشکی چیست ؟

لیزر انرژی متمرکز شده نور است که به صورت پرتو منتشر می شود. لیزر به جای برش، بافت پوسیده را تبخیر می کند. زمانی که بافت آسیب دیده برداشته شد، دندانپزشک از لیزر برای سخت کردن مواد پر کننده استفاده می کند. لیزر از جنس امواج الکترومغناطیسی (نور) می باشد و تفاوت اصلی لیزر با نور معمولی اینست که در نور معمولی انواع طول موجها وجود دارد و مجموعه آنها یک نور را تشکیل می دهد ولی در لیزر فقط یک طول موج وجود دارد.

از لیزر به تازگی در درمانهای دندانپزشکی استفاده می شود. انواع برشها و برداشت بافتهای پوسیده دندانی و یا حذف بافت های استخوانی که تا کنون فقط با دریل ها امکان پذیر بود، امروزه با لیزر نیز امکانپذیر است که محاسن بسیار دارد

تشخیص پوسیدگی به وسیله لیزر

استفاده از لیزر در تشخیص پوسیدگی از جمله روش های جدید است . دستگاه های تشخیص لیزر اشعه لیزر که طول موج بخصوصی از نور است را می تاباند و برگشت و بازتاب این اشعه را از بافت های دندان جذب می کند. بافت های سالم طول موج بخصوصی را بازتاب می کنند و بافت های پوسیده طول موج دیگری را باز می تابانند که به این عمل فلورسانس می گویند. پس توسط عمل فلورسانس بافتهای سالم و پوسیده بدون هیچ گونه عوارض و خطری با دقت بالائی حدود 99% می توان دندان پوسیده را تشخیص داد.

این دستگاه پوسیدگی را به صورت اعداد نمایش می دهد و از روی عدد پزشک می تواند بگوید پوسیدگی در کجای دندان قرار دارد و حجم آن چقدر است و شدت پوسیدگی چه میزانی است. در این موارد چنانچه پوسیدگی در مینا است و هنوز به عاج نرسیده است، دندان پزشک فقط دستور بهداشتی می دهد و بیمار را تشویق به رعایت بهداشت بهتر می کند و یا شاید وسایل کمک بهداشتی معرفی کند. پوسیدگی می تواند در همین مرحله متوقف گردد، گاها با شیار بندی دندان های می تواند از پیشرفت بسیاری از اینها جلوگیری کرد.

ولی چناچه پوسیدگی به عاج دندان رسیده باشد حالا دیگر از دسترس مسواک و بزاق دور شده است و بایستی حتما ترمیم گردد، زیرا قابل برگشت نیستند و پیشرفت می کنند.

لیزر دایود در دندانپزشکی حتما بخوانید : لیزر دایود در دندانپزشکی

درمان پوسیدگی دندان با لیزر

به کمک لیزر می توان در همان درمان ابتدایی از وسیع تر شدن پوسیدگی و درمان های سخت و آزار دهنده و پر هزینه پیشگیری کرد. با تکیه بر کمک لیزر میتوان پوسیدگی ها را به نحو کامل بازیابی کنیم . لیزر مولوکول های موجود در آب را در داخل دندان به جنبش وا داشته و به کمک همین جنبش ملکول های آب قسمت های پوسیده و ضعیف دندان برداشته می شود و قسمت های سالم و قوی دندان باقی می ماند. این یکی از مزایای معجزه آسای لیزر است که برخلاف مته که به بافت سالم، بدون اینکه عمدی در کار باشد، آسیب می رسانند، بافت سالم دست نخورده باقی می ماند.

استفاده از لیزر در تراشیدن دندان

جایگزین بسیار عالی به جای تراشیدن دندان ، لیزر است که در این روش بدون اعمال سوراخ کردن، لرزش و… حتی تماس فیزیکی با دندان صورت نمی گیرد، تمامی پلاکها و جرم ها و قسمت های دندان پوسیده را از بین می برند. درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد نمی شود. علاوه بر این، با استفاده از لیزر می توان به طور دقیقی حفره ی مورد نظر را در دندان ایجاد کرد، به صورتی که شکل دندان کامل حفظ شود و دندانپزشک با دقت تمام بر این عمل نظارت می کند با استفاده از لیزر، به طور همزمان دندان ضدعفونی نیز می شود که این موضوع باعث عوارض بعد از درمان و احتمال عود کردن مجدد پوسیدگی دندان می شود.

همچنین به این خاطر که نفوذ لیزر تنها در سطح دندان است، این روش ایجاد گرمای کمتری می کند.درمان بافت های سخت دندانی، از لیزری استفاده می شود که توسط آب موجود در بافت دندان و ماده ی هیدروکسی آپاتیت در دندان به خود جذب می کند. انرژی الکترومغناطیسی که به واسطه ی مولکول ها جذب می شود، به انرژی گرمایی تبدیل می شود و دمای آب را بالاتر از دمای جوش می برد.

گرمای افزایش یافته در آب موجب تبدیل شدن آب میان بافتی دندان به بخار می شود و نتیجه آن افزایش فشار، اتفاقات انفجاری در سطح میکروسکوپی در بافت دندان ایجاد می شود که باعث می شود در قسمت آسیب دیده از روی دندان لایه برداری شود و از دندان جدا شود.

ترمیم دندان با لیزر روش جدید برای درمان دندان است

آیا لیزر در هنگام تراشیدن به دندان آسیب میرساند ؟

وارد کردن اشعه ی لیزر به دندان باعث به وجود آمدن برش در بافت سالم مینا و عاج می شود. نتیجه ی موثر بودن این روش بر روی دندان به میزان آب موجود در بافت مینا و عاج دندان بستگی دارد. بافت های آسیب دیده ی دندان دارای آب زیادتری نسبت به بافت سالم عاج هستند ( ۲۵ درصد در برابر ۸ درصد ) و به همین علت قسمت های پوسیده ی دندان توسط لیزر با سرعت بسیار بیشتری انجام می پذیرند و از بین می روند. این موضوع در مینای دندان نیز صدق می کند و به خاطر کم بودن میزان آب موجود در بافت مینای دندان، لیزر تاثیر کمتری بر مینای دندان دارد.

لیزر، سطح دندان را تا فاصله ی نیم میلی متر تبخیر می کند، درحالی که در روش تراشیدن دندان، بخش عظیمی از دندان به صورت سه بعدی تراشیده می شود. شعاع لیزری در نقطه ی برخورد اشعه بسیار کوچک است و اشعه کاملا متمرکز است و به همین علت، برداشتن بافت های آسیب دیده ی دندان و درست کردن حفره در دندان با دقت و ظرافت بسیار بالایی انجام می پذیرد.

دقت دندانپزشک در استفاده از لیزر

به علت استفاده نکردن از دستگاه تراش، دید دندانپزشک در زمان تبخیر سطح دندان با لیزر، بسیار وسیع تر است و می تواند با دقت بالایی ناحیه های مورد نظر را با لیزر لایه برداری کند و فقط نواحی آسیب دیده و پوسیده ی دندان را کنار بزند و به بافت های سالم اطراف آن هیچ آسیبی نرساند. با تنظیمات درست و مناست صحیح و مناسب انرژی لیزر دیگر هیچ نیازی به اعمال بی حس کننده نیست و بی حسی تزریق شده با دوز بسیار پایین خواهد بود (این خاصیت لیزر مخصوصا برای دندانپزشکی کودکان بسیار موثر و قابل کاربرد می باشد، که البته این مطلب تا حد زیادی به دانش و تخصص بالای دندانپزشک بستگی دارد.

بعد از بر کناری بافت آسیب دیده، بازسازی و پرکردن دندان به روش معمول انجام می شود. اما مطالعات اخیر نشان دهنده ی این موضوع می باشد که استفاده کردن از لیزر برای آماده سازی دندان باعث می شود که چسبندگی مواد پرکننده ی دندان به بافت دندان بسیار بیشتر می شود و در نتیجه استحکام پرکردگی دندان بیشتر بوده و نتیجه ی پرکردن دندان تضمین شده هستند.

علت شیرین شدن دهان چیست حتما بخوانید : علت شیرین شدن دهان چیست ؟

چرا پر کردن دندان با لیزر دندانپزشکی بهتر است؟

روش های قدیمی پر کردن دندان با خونریزی و درد زیادی همراه بودند. در عین حال، سیاه شدن ماده پر کننده نیز ظاهر بیمار را تحت تاثیر قرار می داد. امروزه تمام عوارض و مشکلات قبلی با کاربرد لیزر در دندانپزشکی حل شده است.

برای اثبات مزیت پر کردن دندان با لیزر دندانپزشکی دلایل متعددی وجود دارد :

1- حذف بافت های پوسیده در هنگام استفاده از دریل ها و فرزها و بافت سالم هم حذف می شود ولی لیزر توانایی این را دارد که بافت سالم را تخریب نکدن و فقط پوسیدگی را بردارد.لیزر نسبت به مته باعث آسیب کمتری به بافت دندان می شود، زیرا دقیقا نقاط تیره و نرم دندان را هدف می گیرد که فرسوده شده اند

2- حفره ای که با دریل ها و فرزها ایجاد می کنیم کاملا عفونی است ولی لیزر در هنگام تراش، حفره را استریل می کند و از ایجاد پوسیدگی مجدد جلوگیری می کند.

3- در بسیاری از موارد هنگامی که پوسیدگی عمیق است چنانچه حذف پوسیدگی با لیزر انجام شود می توان بدون عصب کشی کردن فقط دندان را پر کرد.

4- باقیمانده دندان بعد از تراش با لیزر، مقاوم تر از زمانی است که با روش های معمولی درمان می شود، دندان معمولی با همان میزان پوسیدگی است که از ایجاد پوسیدگی مجدد جلوگیری می کند.

5- از لیزر برای شناسایی نقاط پوسیده دندان استفاده می شود. بدین ترتیب مواجهه بیمار با اشعه X در رادیوگرافی به صفر می رسد. این روش به طور خاص خبر خوبی برای زنان باردار و افرادی است که استفاده از رادیوگرافی برای آنان با ممنوعیت همراه است.

درمان ریشه با لیزر

استفاده از لیزر در درمان ریشه نویدگر درمانی مطمئن و استاندارد خواهد بود. لیزر با عمق نفوذ بسیار بالا، تمام باکتری های عفونی درون دندان را از بین ​می برد. می دانیم درون دندان ها قسمتی وجود دارد که اصطلاحا عصب (Pulp) نامیده می شود. ولی این قسمت غیر از عصب دارای عروق خونی، بافت لنفاوی و سلول های عاج ساز و … می باشد. چناچه پوسیدگی که از بیرون دندان ها شروع می شود، پیشرفت کند و به بافت زنده درون دندان (pulp) برسد، این بافت عفونی می شود و بایستی خارج گردد؛

به این کار اصطلاحا عصب کُشی یا عصب کِشی می گویند که اصطلاح بهتر برای آن درمان ریشه است (Root canal thrapy). استفاده از لیزر در زمینه عصب کشی می تواند لایه برجا مانده از تمیز کردن و سائیدن کانال ریشه که معمولا به جا می ماند و مملو از باکتری و ذرات دندان و بافت عفونی است را حذف کند . همچنین ریشه دندان را کاملا استریل می کند و به دلیل نفوذ لیزر در دندان تا عمق زیادی که فراتر از حضور باکتری ها در ریشه است، دندان را استریل می کند و هیچ باکتری، دیگر نمی تواند باقی بماند .

چناچه کانال فرعی هم وجود داشته باشد از آنجا که توسط لیزر استریل می شود، دردسر ساز نخواهد بود و درد بعد از درمان نیز به دلیل خاصیت ضد التهابی لیزر، تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به این ترتیب استفاده از لیزر در درمان ریشه نویدگر درمانی مطمئن و بسیار استاندارد خواهد بود.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندانپزشک و متخصص در کاشت ایمپلنت و دندان