تحلیل لثه چه معنایی دارد ؟

تحلیل لثه عارضه‌ای است که در اثر آن لثه از روی سطح دندان عقب می‌رود و سطوح ریشه دندان نمایان می‌شود. تحلیل لثه فقط یکی از بیماری‌های لثه است که پی‌آمد رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می باشد و به نوبه خود به از دست دادن دندان منجر می‌شود. تحلیل لثه شایع‌ترین بیماری لثه ای در بین افراد ۴۰ سال به بالا است و به دلیل این سن شیوع، غالباً به اشتباه نشانه پیری در نظر گرفته می‌شود. به علاوه مردان بیشتر از زنان دچار این ناراحتی می‌شوند..

تحلیل لثه و مشکلات آن

همانطور که گفتیم تحلیل لثه به فرآیندی اطلاق می شود که مقدار لثه اطراف دندان شروع به تخریب شدن می کند. این باعث می شود که خط لثه آهسته به عقب بکشد، که باعث آشکار شدن مقدار بیشتری از دندان و ریشه آن می گردد. هرچه بیشتر مقدار دندان آشکار می شود، ریسک افزایش ایجاد فضا بین لثه و دندان شما بیشتر می شود.( به این فضا پاکت گفنه می شود).این پاکت به باکتریها اجازه می دهد تا در خط لثه جمع شوند که می تواند منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.این فرآیند اگر درمان نشده رها شود، به استخوان و بافت اطراف دندان اجازه می دهد تا بشدت آسیب ببینند و ممکنست همین اتفاق منجر به از دست رفتن دندان شود.

اگرچه این تحلیل در بین مردم شایع است، ولی اغلب مردم متوجه این وضعیت نمی شوند زیرا خیلی به آرامی اتفاق می افتد. حساسیت دندان به سرما یا گرما، عموما” یکی از علایم اولیه این تحلیل است.
این مورد مشکلی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید و حتما” باید دندانپزشک را ملاقات کنید. هنگام تحلیل لثه ممکنست متوجه متوجه مسیله ای غیرعادی در دندان خود شوید. معمولا” می توانید یک فاصله غیرعادی را بین لثه و دندان حس کنید.

خطرات بروز تحلیل لثه

آنچه باعث می‌شود تحلیل لثه مضر و خطرناک باشد نحوه‌ی ایجاد شکاف بین خط لثه و دندان است، که منجر به آشکار شدن ریشه‌ی دندان خواهد شد. به مرور زمان، باکتری‌ها در این شکاف‌ها انباشته می‌شوند، که برطرف کردن آنها را حتی با بهترین مسواک‌های برقی در بازار دشوار خواهد کرد. این مشکل آنقدر وخیم خواهد شد که استخوان و بافت پیرامون دندان آسیب خواهند دید، تا جایی که دندان لق خواهد شد و در نهایت خواهد افتاد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تحلیل لثه آن است که این مشکل پوشیده باقی می‌ماند تا جایی که به مراحل پیشرفته و حاد خود می‌رسد. بخش خوب این مسئله آن است که دندانپزشک به سادگی می‌تواند علائم و نشانه‌های آن را شناسایی نماید، که به جلوگیری از پیشرفت آن پیش از بروز و آشکار شدن کمک خواهد نمود.

علتهای تحلیل لثه کدامند ؟

تحلیل لثه زمانی رخ می دهد که بافت لثه عقب نشینی کند و از روی دندان پایین تر برود، در نتیجه ریشه دندان بیرون می زند. این عارضه در اثر برخی عادات روزمره ایجاد می شود و دوره درمان به علت مشکل بستگی دارد. برخی از علل رایج تحلیل لثه عبارتند از:

1- نحوه غلط مسواک زدن

هر شب مسواک زدن کار بسیار خوبی است، اما باید مراقب باشید که این کار را خیلی شدید انجام ندهید. صرفا از مسواک سافت استفاده کنید و با ملایمت دندان های خود را تمیز کنید. بسیاری از افراد با این دید که من هر شب مسواک میزنم ولی چرا دندانهایم پوسیده و یا به مشکلاتی مثل تحلیل لثه دچار شده ام به نزد دندانپزشک میروند ! علت زیاد هم دور از ذهن نیست ، نحوه اشتباه مسواک زدن با مسواک نزدن برابر است . پس حتما از دندانپزشک خود نحوه صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید .

2- نحوه غلط نخ دندان کشیدن

به همان اندازه که روش ها و نکات مراقبتی از دندان مهم است و رعایت آنها جزو اصول سلامت دندانها هستند به همان میزان اگر این روشهای مراقبتی را اشتباه انجام دهید باعث میشود مشکلات جبران ناپذیری به دندانهای شما وارد شود . نحوه غلط نخ دندان کشیدن نیز جزو مواردی است که میتواند باعث تحلیل لثه شود . پس حتما نحوه صحیح کشیدن نخ دندان را از دندانپزشک خود یاد بگیرید .

3- ژنتیک

ویژگی و نوع بافت لثه شما توسط ژنتیک مشخص می شود. در صورتی که والدینتان دچار این مشکل شده اند، ریسک ابتلا به آن در شما افزایش می یابد.اما با مراقبت های درست میتوانید این رییسک را به حداقل برسانید .

مسواک بین دندانی چه ویژگی هایی دارد حتما بخوانید : مسواک بین دندانی چه کاربردی دارد ؟

4- موقعیت دندان

در صورتی که دندان های شما تراز نباشند، ممکن است دچار تحلیل لثه شوید. افرادی که دارای نامرتبی دندانی هستند بعلت فشارهایی که بر لثه و دندانها وارد میشود میتوانند جزو افرادی باشند که با این مشکل مواجه شوند . پس حتما وضعیت دندانی خود را بررسی کنید .

5- دندان قروچه

آیا اغلب با سردرد بیدار می شوید؟ آیا کسی تا به حال به شما گفته است که شب ها دندان قروچه می روید؟ دندان قروچه نه تنها می تواند باعث تحلیل لثه که بسیاری از دیگر مشکلات دهان و دندان شود. در صورتی که دچار این مشکل هستید، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان های ارزان متعددی مانند استفاده از گارد دهان در دسترس هستند. اگر این مشکل را نادیده بگیرید علاوه بر تحلیل لثه در بلند مدت به مشکل ساییدگی دندانها نیز دچار میشود که خود مشکلات زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت .

6- بهداشت دهان و دندان ضعیف

در صورتی که بهداشت دهان و دندان خود را جدی نمی گیرید، تحلیل لثه می تواند در اثر ابتلا به شکل پیشرفته بیماری لثه، پریودنتیت، رخ دهد. بیماری های لثه میتوانند به سرعت پیشرفت کرده و آسیب های جبران ناپذیری را به سلامت لثه ها وارد کنند . پس مراقب لثه های خود باشید .

چکونه تحلیل لثه را درمان کنیم

7- تغییرات هورمونی

تغییرات سطح هورمون در زنان می‌تواند حساسیت لثه‌های آنها را افزایش داده و باعث بالا رفتن خطر تحلیل رفتن لثه‌ها شود. پس باید در نظر داشت که بررسی وضعیت هورمونهای بدن بر سلامت نگه داشتن و مراقبت از لثه ها و پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان بسیار ضروری می باشد .

8- پیرسینگ یا ایجاد سوراخ در بدن 

اگر بر روی لب‌ها یا زبان خود پیرسینگ انجام داده باشید. باید منتظر بروز مشکلاتی نظیر تحلیل رفتن لثه ها نیز باشید . جواهر به کار رفته در پیرسینگ ممکن است لثه‌ شما را تحریک کرده و در نهایت آن را فرسوده کند. به همین دلیل است که باید مراقبت های دهانی را بعد از انجام اینگونه اعمال زیبایی بیشتر از قبل رعایت کنید .

9- غذاهای تشدید کننده تحلیل لثه

مصرف برخی غذاها باعث بدتر شدن عارضه می شود. بنابراین با اجتناب از غذاهای تشدید کننده تحلیل لثه می توانید تا حد زیادی به درمان بیماری خود کمک کنید. غذایی مثل :

الف – اجتناب از غذاهای اسیدی

باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم های بیماری زا در محیط اسیدی رشد می کنند که در نتیجه باعث تحلیل و التهاب لثه می شوند. علاوه بر این، غذاهای بیش از حد اسیدی ممکن است به لایه محافظتی دندان آسیب برساند. نمونه هایی از غذاها و نوشیدنی های اسیدی شامل مصرف بیش از حد گوشت، مرکبات، نان سفید، ماکارونی با آرد سفید، ترشی و مواد تخمیر شده، نوشیدنی های الکلی، قهوه و چای سیاه.

ب – اجتناب از غذاهای قندی

غذاهای شیرین بسیار اسیدی هستند و تکثیر باکتری ها را تشدید می کنند. به همین دلیل است که مصرف مواد غذایی بسیار شیرین باعث افزایش پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود. نمونه هایی از غذاهای تشدید کننده تحلیل لثه که شیرین هستند عبارتند از آب نبات، دونات، کیک، کلوچه، شکلات، سودا، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها هستند. کربوهیدرات های جویدنی حاوی گلوتن، مانند نان سفید و دونات ممکن است بین دندان و لثه گیر کنند و التهاب لثه را بیشتر کنند.

آیا برداشتن کامپوزیت دندان امکان دارد حتما بخوانید : برداشتن کامپوزیت دندان امکان دارد ؟

ج – اجتناب از غذاهای سرد:

هنگامی که لثه ها تحلیل یافته اند، اعصاب دندان به غذاهای سرد و نوشیدنی ها حساس تر می شوند. از غذاهای سرد مانند بستنی، یخ های خرد شده، میوه و سبزیجات فریز شده که درد را تشدید می کنند پرهیز کنید. جویدن یخ یا هر ماده سختی می تواند دندان های شما را لق کند و به مینای دندان و لثه آسیب بزند. ضمن پرهیز از این دسته غذاهای تشدید کننده تحلیل لثه تلاش کنید موادی را مصرف کنید که در دمای اتاق قرار دارند و بافت آنها نرم است.

پیشگیری از عقب رفتگی لثه یا تحلیل لثه :

از مسواکی با برس نرم استفاده کنید.

دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از شوینده‌های ضدباکتری برای کنترل باکتری‌هایی استفاده کنید که سبب ایجاد رسوب در اطراف دندان‌ها و خط لثه‌ها می‌شوند.

برای تمیز کردن رسوبات دندانی به پزشک مراجعه کنید. و اگر مبتلا به دیابت هستید حتماً دندانپزشک‌تان را از بیماری‌تان مطلع کنید.

بطور منظم دهان‌تان را بررسی کنید و اگر اثری از تورم، زخم یا خونریزی لثه مشاهده کردید به دندانپزشک مراجعه کنید.

به دندانپزشک مراجعه کنید :

زمانی که تحلیل لثه ایجاد می‌شود، اولین قدم برای درمان، از بین بردن عامل اصلی ایجادکننده مشکل است. زمانی که عوامل سیستمیک و موضعی حذف شود، مشکل بیمار هم تا حد زیادی برطرف خواهد شد و در بسیاری مواقع حتی به درمان خاصی هم نیاز نداریم.

در صورتی که مشکل همچنان ادامه داشته باشد هم با نظر دندانپزشک می‌توانید از روش‌های درمانی مختلف کمک بگیرید ، این روش‌های درمانی می‌تواند از جرمگیری ساده تا جراحی‌های پیشرفته متغیر باشد.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی