چسب روکش دندان

چسب روکش دندان ، چسبی است که دندانپزشک از آن برای ایمن‌سازی ایمپلنت دندان یا ترمیم دندان‌های شکسته شده استفاده می‌کند. چسب‌های دندان دارای ویژگی‌های شیمیایی منحصر به فردی هستند که می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن روی دندان شکسته شده تاثیر مثبتی داشته باشند. مدل‌هایی که در معمولا به‌راحتی در دسترس هستند و شما هم می‌توانید به‌ راحتی آنها را خریداری کنید، معمولا تاثیری کوتاه مدت دارد. ولی چسب‌های قوی‌تر و حرفه‌ای تری نیز وجود دارند که تاثیر بلند مدت دارند و بیشتر پزشکان در کلنیک‌های زیبایی دهان و دندان از آنها استفاده می‌کنند.

روکش دندان چیست؟

روکش یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت، که به انگلیسی dental crown نامیده می شود، یک کلاهک فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندانهای با تخریب گسترده گذاشته میشود، تا علاوه بر حفاظت از آنها در برابر شکستن، عملکرد و زیبایی دندان نیز مجددا به آن باز گردانده شود.

انواع روکش دندان کدام است؟

روکشهای دندانی انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

1- روکشهای تمام فلزی ( all metal):

روکشهای تمام فلزی همانطور که از نام آن بر می آید تمام بخش پوشش دهنده دندان از فلز ساخته شده که بسته به نوع فلزات موجود در آلیاژ آن می تواند فلز سفید یا زرد باشد.

2- روکش سرامیکی دندان (all ceramic):

روکشهای تمام سرامیک همانطور که از نام آن بر می آید به طور کامل از نوعی چینی مانند پرسلن ساخته شده است. این روکشها در مقایسه با روکشهای pfm که روتین مطبهای دندانپزشکی است بسیار طبیعی تر به نظر می رسد چرا که فلزی در زیر آن به کار نرفته است.

3- روکشهای pfm ترکیب سرامیک  و فلز ( چینی باند شده به فلز )

روکشهای ترکیب سرامیک و فلز آنچه که امروزه به عنوان روکش به صورت غالب در مطبهای دندانپزشکی استفاده می شود همین نوع روکش است. در واقع بخش فلزی دور تا دور دندان را پوشش میدهد و به عنوان بخش هسته ای استحکام روکش را سبب می شود و پرسلن یا چینی روی آن ،زیبایی روکش را منجر می شود. در واقع ترکیبی از زیبایی و استحکام.

چگونه دندانپزشکان چسب روکش دندان را انتخاب می‏کنند؟

معمولاً دندانپزشکان با توجه به سه عامل زیر نوع چسب روکش دندان را انتخاب می‎کنند:

1- طول عمر

طول عمر یکی از اصلی‏ترین عواملی است که دندانپزشک در هنگام انتخاب بهترین چسب برای شما در نظر خواهد گرفت. به عنوان مثال بسته به مدت زمان نیاز به تاج، ممکن است از چسب موقت یا دائمی استفاده کند.

2- ماندگاری

ماندگاری در هنگام انتخاب نوع مناسب چسب روکش دندان بسیار مهم است و اساساً به نوع ترمیم مورد استفاده بستگی دارد. چسب دندان دائمی دوام خوبی داشته و برای ثابت نگه داشتن تاج‏ها و بریج‎های بلند مدت استفاده می‏شود. افرادی که به ماندگاری بالا نیاز ندارند می‏توانند چسب بدون اوژنول را استفاده کنند.

3- زیبایی شناسی

با توجه به نوع زیبایی که مورد نظر شما است، دندانپزشکان از انواع مختلفی از چسب دندان استفاده می‎کنند. بیش‎تر افراد از چسب دندان دارای رزین استفاده می‎کنند چون روشن بوده و از نظر زیبایی، خوشایند است. البته از بین بردن این چسب سخت است و ممکن است خیلی راحت رنگش تغییر کند. بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد نوع صحیح چسب دندان باید تمام این عوامل را در نظر داشته باشید.

در صورت ایجاد ترومای دندانی چه کنیم ؟ حتما بخوانید : ترومای دندانی و آسیب هایی که به همراه دارد ؟

با روکش افتاده دندان چه باید کرد؟

در صورتی که متوجه شدید چسب روکش دندان شما در حال جدا شدن است بهتر است نکات زیر را رعایت نمایید :

1- روکش را بردارید و در جای مطمئنی نگهداری کنید.

پس از این که متوجه شدید روکش دندانتان شل شده و ممکن است بیفتد، آن را از روی دندان بردارید تا تصادفا آن را نبلعید یا استنشاق نکنید. در صورتی که روکش را قورت دادید نترسید، معمولا بدون مشکل از بدن دفع می‌شود. اما استنشاق آن، ممکن است منجر به خفگی شود و یا ممکن است در ریه‌ها گیر کند و مشکلات بعدی ایجاد نماید. اگر چه این اتفاق نادر است، اما باید از آن جلوگیری کنید. روکش را تمیز کنید و جای مناسبی بگذارید تا همراه خود به دندانپزشکی ببرید.

2- فورا با دندانپزشک تماس بگیرید.

اقدام بعدی این است که هر چه سریعتر نوبت دندانپزشکی بگیرید و روکش را همراه خود ببرید. اگر چند روزی طول می‌کشد تا نوبتتان برسد، در این مدت باید از دندان بدون محافظ خود مراقبت کنید.

3- از مواد پر کننده موقتی برای محافظت از دندان استفاده کنید.

نگرانی اصلی تا زمان مراجعه به دندانپزشک، سلامت دندانی است که روکش آن جدا شده است. ممکن است دندانپزشک به شما بگوید “اگر روکشتان سالم است موقتا آن را با چسب دندان موقتی بچسبانید تا زمانی که نوبتتان برسد”. برای این منظور ابتدا باید روکش را تمیز کنید. سپس بگذارید خشک شود. روکش را با چسب دندان آغشته کنید و آن را روی دندان بگذارید.

چسب روکش دندان را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. می‌توانید به جای آغشته کردن روکش به چسب، دندان را چسب بمالید تا از نفوذ باکتری‌ها به آن جلوگیری شود. علاوه بر این می‌توانید مقداری موم دندانپزشکی روی دندان و سوراخ‌های آن بمالید تا در این مدت از آن محافظت کند. هیچ راه حل دائمی وجود ندارد و این راهکارها فقط برای مدت زمانی است که طول می‌کشد تا نوبت‌تان برسد و به دندانپزشک مراجعه کنید.

4- بهداشت دهان را خوب رعایت کنید.

همیشه باید مراقب بهداشت دهان باشید، اما در صورتی که دندانتان به واسطه در آمدن روکش یا پر شدگی آسیب‌پذیر شده است، اهمیت این موضوع بسیار بیشتر می‌شود. با ملایمت مسواک را اطراف و داخل دندان بکشید تا همه ذرات چسبیده به آن پاک شوند. دهان خود را هم با محلول آب نمک گرم بشویید

چسب روکش دندان چه کاربردی دارد ؟.

5- حساسیت یا درد دندان را کنترل کنید.

گاهی پس از در آمدن روکش یا هر ترمیم دیگر ممکن است عصب‌های داخل دندان بیرون زده و باعث ایجاد درد یا حساسیت هنگام غذا خوردن شود. درد ممکن است مبهم یا تیز و تیر کشنده باشد. راه حل آن استفاده از روغن میخک است. روغن میخک را با پنبه روی دندان بمالید. این کار به برطرف شدن ناراحتی و کاهش درد کمک می‌کند. اگر درد ادامه پیدا کرد، مسکن مصرف کنید.

6- در این مدت از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید.

اگر هنوز نگران حساسیت دندانتان هستید یا مشکل دیگری دارید، غذاها را با سمت دیگر دهان بجوید. سعی کنید غذاهایی را که باعث تحریک دندان می‌شوند یا پوسیدگی را بدتر می‌کنند نخورید. از جمله این غذاها و خوراکی ها عبارتند از:

  • غذاها و خوراکی‌های شیرین
  • غذاهای سفت
  • غذاهای خیلی سرد یا داغ
  • نوشیدنی‌ها و غذاهای اسیدی

یادتان باشد این پرهیزها به خصوص در صورتی که دندانتان پوسیده باشد، اهمیت زیادی دارد تا مشکل پیشروی نکند. از طرفی معمولا پرهیزها موقتی هستند و زمانی که دندان دوباره ترمیم شود، می‌توانید همانند گذشته از آنها استفاده کنید

سوالات پرتکرار در زمینه روکش دندان

سوالاتی زیادی از ما در مورد روکش دندان و چسب روکش دندان پرسیده میشود که مهم ترین آنها عبارتند از :

1- علت افتادن روکش دندان :

پوسیدگی ثانویه و فعالیت باکتری های بیهوازی در زیر روکش از مهمترین دلایل افتادن روکش دندان است

2- اگر روکش دندان افتاد چکار کنیم :

سعی کنید قبل از بلعیدن روکش دندان آن را از دهان خارج کنید. البته اگر آن را بلعیدید هم جای نگرانی نیست و دفع میشود. برای بررسی وضعیت دندان و چسباندن روشک حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید

پیشتازان ساخت ایمپلنت دندان کدام کشورها هستند ؟ حتما بخوانید : ساخت ایمپلنت دندان در کدام کشورها صورت نمیگیرد

3- چگونه روکش دندان را بچسبانیم :

چسب دندانپزشکی در حقیقت سمان مخصوصی است که برای محیط دهانی بیضرر است. پس حتما از دندانپزشک خود بخواهید تا پس از بررسی وضعیت زیر روکش و یافتن علیت افتادن آن و برطرف کردن علت آن را برای شما بچسباند.

4- چگونه چسب دندان بسازیم :

در حقیقت چیزی به نام چسب موقت روکش دندان وجود ندارد تا بتوان آن را ساخت. پس اگر اگر روکش دندان بیفتد باید به دندان پزشک مراجعه کنیم.

5- هزینه چسباندن روکش دندان :

در حقیقت دندانپزشک شما ابتدا وضعیت دندان را بررسی میکند تا ببیند آیا روکش قبلی همچنان قابل استفاده هست یا خیر. اگر قابل استفاده بود بدون هزینه یا با هزینه ای اندک آن را برای شما میچسباند.

نکات طلایی برای حفظ چسب روکش دندان

  • پس از این که روکش دائمی قرار داده شد، دندان پزشک اطلاعاتی در مورد مراقبت و نگهداری از روکش دندان به شما می دهد. به طور کلی، حفظ بهداشت دهان و دندان با روزی دو مرتبه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن یا استفاده روزانه از تمیز کننده‌های بین دندانی (مسواک‌ها مخصوص و خلال دندان) توصیه می‌شود.
  • این کارها باعث جدا شدن پلاک از جایی می‌شود که روکش به لثه می‌رسد و به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک می‌کند.
  • از جویدن غذاهای سفت، یخ یا دیگر مواد خوردنی سفت خودداری کنید، زیرا این کار به روکش دندان شما آسیب وارد می‌کند. همچنین باید از جویدن ناخن‌های دست و دندان قروچه رفتن خودداری کنید، زیرا انجام این کارها باعث می‌شود که طول عمر و دوام روکش دندان شما کاهش پیدا کند.
  • در صورتی که بر حسب عادت دندان قروچه بروید، دندان پزشک محافظ دندان شبانه را برای محافظت از روکش‌ها در هنگام خواب توصیه می‌کند. عمر متوسط روکش‌های معمولی بین هشت تا ده سال است، پس از آن می توان اقدام به تعویض روکش دندان نمود.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی