دندان قروچه کودکان

دندان قروچه کودکان همچون دندان قروچه در بزرگسالان مشاهده می شود براکسیسم در کودکان و هم در بالغین مشاهده می شود براکسیسم در کودکان شایع است، اما معمولا تا سن 10 سالگی برطرف می شود. در بالغین، این عارضه بین 20 تا 40 سالگی بروز می کند و با افزایش سن، میزان بروز آن کاهش می یابد ممکن است دندان قروچه از سه سالگی شروع شده و تا آخر عمر وجود داشته باشد باید دانست دندان قروچه در کودکان و در زمان دندان های شیری نیز ممکن است به وجود آید. اما اینکه علت چیست و چه راه درمانی دارد موضوعی است که با هم بررسی خواهیم کرد .

دندان قروچه چیست ؟

دندان قروچه (Bruxism) به عادت، ساییدن و فشردن دندان ها روی هم گفته می شود که معمولا در خواب رخ می دهد ساییدن دندان ها و فشار دادن آن ها روی هم به طوری که حتی ممکن است اطرافیان را از خواب بیدار کند. دندان ها سایش پیدا کرده و مسطح و لب پریده می شوند.

چرا کودکان دچار دندان قروچه میشوند ؟

اینکه چرا کودکان دچار دندان قروچه میشوند و چه علت و عواملی میتواند باعث ایجاد این مورد شود سوال بسیاری از والدین است . بهتر است بدانید این حالت در کودکان ۳ سال به بالا دیده می‌شود که علت اصلی آن در بسیاری از موارد وجود مشکلات روحی است که کودک در طول روز با آن همراه بوده است. مانند: استرس یا تنش عصبی و خشم البته این تنها علت بروز این مشکل در میان بچه ها نیست و عوامل دیگری نیز در بروز این دندان قروچه کودکان دخالت دارند ، مثل :

  • برخی از بیماری‌ها همچون بیماری‌های انگلی و گوارشی نیز می‌تواند در ایجاد دندان‌ قروچه نقش داشته باشد.
  • هنگامی که دندان‌های بالا و پایین در راستای یکدیگر و به‌طور منظم قرار نگرفته‌اند.
  • بعضی کودکان این کار را در پاسخ به درد انجام می‌دهند، مانند گوش درد یا درد ناشی از در آمدن دندان‌ها. اگر دندان قروچه کودک به این دلایل باشد با رشد و بزرگ‌تر شدن آن‌ها خود به خود برطرف خواهد شد.
  • برخی از کودکان بیش فعال نیز دندان قروچه را تجربه می‌کنند.
  • گاهی اوقات مشکلات پزشکی کودکان مانند فلج مغزی و یا درمان‌های دارویی جدی موجب دندان قروچه می‌شوند.
  • یکی از علتهایی که در رابطه با علت دندان قروچه پیدا شده، آپنه تنفسی حین خواب (OSA) است. این افراد در خواب، تنفس سختی دارند و خواب آنها معمولا با خروپف شدید، حرف زدن درخواب و قروچه دندان ها همراه است.
  • مصرف نوشابه های حاوی کافئین مانند کولاها، قهوه و شکلات، مصرف الکل زیاد، مصرف مواد مخدر یا روان گردان و سیگارکشیدن از دیگر عوامل دندان قروچه می تواند باشد.
پر کردن دندان توسط دندانپزشک چگونه انجام میشود حتما بخوانید : پر کردن دندان چگونه صورت میگیرد ؟

علایم دندان قروچه کودکان چیست ؟

دانستن اینکه آیا فزرند شما دچا مشکل ساییدگی دندانها به هم را دارد یا خیر ، میتواند کمک بسازایی در درمان های مربوط به سلامت دهان و دندان کودک شما داشته باشد ، پس اهمیت به این مشکل بسیار مهم است . از جمله نشانه‌های هشداردهنده وجود دندان قروچه کودک این است:

  • هنگام خواب کودک‌تان ممکن است صدای ساییده‌ شدن دندان به گوش برسد.
  • فک و صورت کودک در صبح روز بعد دردناک است.
  • کودک‌تان شستش را می‌مکد.
  • کودک شما ناخن‌هایش را می‌جود.
  • کودک‌ شما نشانه‌هایی از گازگرفتن داخل گونه‌اش دارد.
  • کودک شما به طور مکرر چیزهایی مانند اسباب‌بازی یا مداد را می‌‌جود.

دندان قروچه چه عوارضی را به دنبال دارد ؟

دندان‌قروچه مداوم باعث می‌شود مینای دندان از بین رفته و در نتیجه این شرایط عاج دندان در معرض محیط خارجی قرار گیرد. عاج دندان لایه داخلی دندان است که زیر مینای دندان قرار گرفته و نرم می‌باشد. به این ترتیب فرسایش این ناحیه از دندان سریع‌تر از مینای سخت دندان انجام شده و در نهایت ناحیه پالپ دندان دچار عفونت می‌شود. بی‌توجهی به این شرایط در مراحل اولیه آن گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی و مشکلات حاد در این رابطه شود.

دندان قروچه کودکان چه مشکلاتی برای سلامتی دندان دارد

هر چند که این مشکل در بسیاری موارد حاد نبوده و با یک دوره درمانی ساده میتوان آن را حل کرد ولی در برخی از موارد، دندان‌ قروچه‌ کودکان در  شب و یا قفل شدن فک می‌توانند باعث موارد زیر شوند:

  • صدای دندان قروچه به هنگام شب
  • سردردهای صبحگاهی
  • درد عضلات فک و صورت
  • مشکلات مربوط به فک مانند بیماری‌های مفصل فکی گیجگاهی (TMJ). البته بیشتر کودکانی که دندان قروچه می‌کنند. مشکلات مربوط به TMJ را نخواهند داشت، تا زمانی که دندان ‌قروچه‌ی آن‌ها بسیار شدید شود.
  • دندان شکسته و یا ترک‌خورده
  • ساییده شدن مینای دندان
  • حساسیت زیاد (نسبت به دما) و یا لق شدن دندان
  • آسیب به دندان، شکستن پرکردگی‌های دندان و آسیب به لثه‌ها
  • تغییر شکل دادن زبان
  • تورم (در برخی از موارد) در کنار فک پایین که به دلیل قفل شدن دندان‌ها ایجاد می‌شود.

دندان قروچه کودکان چگونه درمان میشود ؟

متاسفانه درمان مشخصی برای این عادت وجود ندارد. دارو درمانی، درمان های روانپزشکی، تغییر وضعیت خوابیدن، اصلاح نحوه جفت شدن دندان ها و غیره جهت درمان دندان قروچه پیشنهاد شده است تنها راه جلوگیری از آسیب به دندانها و مفصل از طریق کاربرد نایت گارد است. نایت گارد قطعه ای پلاستیکی است که توسط دندانپزشک بر روی قالب فک بیمار ساخته می شود و بیمار باید هر شب موقع خواب آن را بر روی دندانها بگذارد تا فشارها و تماس های نا صحیح بر دندانها برداشته شوند و از آسیب جلو گیری کند. نایت گارد هر شب و تا وقتی که شخص دندان دارد باید در دهان گذارده شود.

دندان عقل نهفته چه مشکلاتی را ایجاد میکند ؟ حتما بخوانید : دندان عقل نهفته چه مشکلاتی ایجاد میکند ؟

همچنین اگر علت دندان قروچه کودکان ناشی از جفت شدن نا مناسب دندان های شما باشد، دندانپزشک آن را تصحیح می کند. در موارد خیلی شدید وقتی که پوشش روی دندان ها منجر به افزایش حساسیت یا ناتوانی در جویدن مناسب شود از Crown هایی استفاده می شود که به صورت کامل سطح جونده دندان های شما را می پوشاند. در بعضی از کودکان که دندان قروچه دارند، هیچ درمان خاصی لازم نیست در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد که دندان قروچه باعث ساییدگی دندان های کودک می شود نایت گارد را به خانواده کودک می دهد که شب ها در دهان کودک جاگذاری کنند تا در صورت بروز این پدیده به مینای دندان صدمه وارد نشود.

به خاطر داشته باشید

 

در وهله اول همانطور که گفته شد، لازم است که والدین وضعیت روحی و روانی کودک خود را دقیقا زیر نظر بگیرند. می‌توانید قبل از خواب با به آغوش کشیدن و نوازش او، بخواهید که درباره مشکلاتش صحبت کند و مسائل درونی اش را با شما در میان بگذارد. کم کردن رنجش‌ها و خشم‌های درونی کودک، می‌تواند دندان قروچه را کاهش داده و یا حتی از بین ببرد. کارهایی مثل بازی با کودک، حمام آب گرم و ماساژ کودک قبل از خواب نیز می‌تواند به این جریان کمک کن

در صورتی که کودک تان دندان قروچه می‌کرد، او را نزد دندانپزشک ببرید. دندانپزشک ممکن است یک گارد مخصوص برای محافظت دندان‌های کودک که برای جلوگیری از آسیب‌های فک و لثه در دهان کودک بگذارد. مسواک‌های برقی نیز نباید برای این کودکان استفاده شود. همچنین از آن جا که دندان قروچه یکی از نتایج استرس کودکان است، برای حل مشکل به صورت ریشه ای حتما به یک مشاوره کودک مراجعه کرده و مساله را برای همیشه حل کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی