دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته یکی از حالت هایی است که دندان عقل رویش پیدا کرده و به دندانی می‌گویند که در سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی در انتهایی ترین بخش دندان‌های فک بالا و پایین تشکیل می‌شوند. اگر فضای کافی برای خروج این دندان وجود نداشته باشد، فرد ممکن است دچار فک درد، دندان درد، بیماری‌های لثه، کیست و شکستگی استخوان فک شود.

انواع دندان عقل

عموما سه نوع دندان عقل داریم: دندان عقلی که به صورت کامل روییده است، دندان عقل نیمه نهفته و نهفته که زمانی به صورت نهفته و نیمه نهفته رشد می‌کند که استخوان فک فضای کافی برای رویش آن نداشته باشد.

همه افراد دندان عقل دارند ؟

در جواب این سوال باید بگوییم ، همه افراد دندان عقل ندارند. درنیامدن دندان عقل می تواند سه دلیل داشته باشد.

1- دندان در فک وجود دارد، اما هنوز بیرون نزده است.

2- گاهی دندان به دلیل عدم وجود فضای کافی هرگز رشد نمی کند و وارد دهان نمی شود. دندان عقل نهفته ممکن است سال ها در استخوان فک پنهان بماند.

3- درنیامدن دندان عقل می تواند به ژن ها مربوط باشد.

مطالعه ای در دانشگاه پرینستون نشان می دهد که تکامل نیز می تواند نقش مهمی در فقدان دندان عقل بازی کند. این مطالعه نشان می دهد که بزرگ شدن اندازه مغز در طول صدها و هزاران سال، به این معنی است که جمجمه دیگر فضایی برای جای دادن یک مغز بزرگ و یک سری دندان اضافه تر ندارد. بنابراین یک تغییر تدریجی در مهندسی فک دیگر اجازه رشد دندان مولار سوم را نمی دهد و انسان باید تنها به دندان های مولار اول و دوم خود برای جویدن تکیه کند.

دردهای ناشی از دندان عقل نهفته

عموما دندان عقل چه در حال رویش و چه بصورت های نیمه نهفته و نهفته کامل دارای دردهایی است ، از جمله :

1. عفونت در دهان و لثه
  2. گوش درد
  3. التهاب و درد در لثه
  4. عدم توانایی در باز کردن دهان به طور کامل
  5. ایجاد درد در گردن و غدد لنفاوی
  6. احساس سختی و درد هنگام جویدن غذا
  7. درد مفصل گیجگاهی و فک

دندان عقل نهفته چگونه تشخیص داده میشود ؟

دندان های نیش معمولا تا 14 سالگی به طور کامل رشد می کنند. در این زمان درمان دندان نیش نهفته با ارتودنسی یکی از روش های موثر درمان محسوب می شود. همچنین میانگین سن رویش دندان های عقل نیز 20 سال تعیین شده است که نهایتا تا سن 35 سالگی، رویش دندان های عقل باید کامل شده باشد. در صورتی که این دندان ها تا این سن های ذکر شده رویش نیافته و رشد نکرده باشند، باید از نظر احتمال نهفتگی دندان بررسی شوند.

از علایم نهفتگی دندان می توان به درد لثه و استخوان فک، التهاب و خارش لثه در محل دندان نهفته، سر درد های مزمن که به درمان پاسخ نمی دهند، گوش درد، درد چشم و اختلال های موقتی در بینایی، گلو درد و بهم ریختگی دندان ها، اشاره کرد.

همچنین در برخی موارد ممکن است دندان عقل هیچگاه تشکیل نشود. به همین دلیل، لازم است افراد 20 تا 25 سالی که از وجود یا عدم وجود دندان های نهفته خود اطمینان ندارند، به دندان پزشک مراجعه کرده و با تهیه عکس رادیولوژی، امکان نهفتگی دندان و وجود دندان عقل نهفته را بررسی کنند.

پیشگیری از عوارض نهفتگی دندان، با تشخیص به موقع و خارج کردن به موقع دندان نهفته امکان پذیر است. والدین باید فرزندان خود را به صورت منظم و از ابتدای دوران کودکی تحت نظر دندانپزشک قرار دهند

روکش سرامیکی دندان چه ویژگی هایی دارد حتما بخوانید : روکش سرامیکی دندان چه ویژگی دارد ؟

دندان عقل نهفته چه مشکلاتی ایجاد میکند ؟

این دندان در صورتی که به موقع به آن رسیدگی نشود و تحت نظر دندانپزشک قرار نگیرید میتواند مشکلاتی را ایجاد کند . از جمله :

1- درد در سایر دندانها :

از جمله مشکلاتی که دندان عقل نهفته ایجاد می‌کند، ایجاد درد در سایر دندان‌ها است. افرادی که دندان عقل پنهان دارند معمولاً به صورت نامنظم دچار درد در دندان‌های مجاور خود می‌شوند و گاهی این درد به فک درد نیز منتهی می‌شود. از آن جایی که دندان عقل به مولر دوم فشار می‌آورد، ممکن است به مولر دوم آسیب برساند و یا خطر ابتلا به عفونت در آن ناحیه را افزایش دهد.

2- ایجاد بوی بد در دهان

این دندان باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود و گاهی طعم ناخوشایندی در دهان ایجاد می‌کند.به همین دلیل است که دندانپزشکان بر این عقیده هستند که بهتر است این دندان قبل از آسیب رساندن به سایر دندانها درمان شود .

3- ایجاد کیست توسط دندان عقل نهفته

دندان عقل پنهان ممکن است موجب ایجاد کیست در داخل استخوان فک شود. این کیست می‌تواند به دندان‌ها و اعصاب آن آسیب برساند. معمولاً این تومور خوش‌خیم است اما اگر کیست دندان عقل خارج نشود، ممکن است نیاز به حذف بافت و استخوان شود.

4- برهم ریختگی دندانها

از آن جایی که در بسیاری از موارد دندان عقل پنهان جایی برای رویش ندارد، در صورتی که رویش کند، موجب تغییر شکل دندان‌های دیگر می‌شود. درواقع در افرادی که دندان عقل پنهان به اجبار فضایی برای رویش پیدا می‌کند، برهم ریختگی دندان‌ها و نامرتب شدن آن‌ها را مشاهده خواهیم کرد که در این صورت، نیاز به ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها، خواهیم داشت.

دندان عقل نهفته را چگونه میتوان درمان کرد

5- شکستگی استخوان

در برخی موارد، شکستگی استخوان فک در ناحیه دندان عقل نهفته را مشاهده می‌کنیم. این آسیب زمانی اتفاق می‌افتد که استقامت استخوان فک، کم باشد. در این صورت ضربه وارد شده از طریق دندان عقل به سمت فک، موجب شکستگی می‌شود.

6- تورم در ناحیه لثه

تورم لثه، تورم فک و خونریزی لثه، از دیگر مواردی است که در پس آسیب‌های یک دندان عقل پنهان قرار گرفته است. در چنین شرایطی دندانپزشک مجبور به جراحی و بیرون آوردن این دندان میشود تا از دیگر آسیب های دندانی جلوگیری نماید .

7- پوسیدگی دندان

گاهی اوقات نیز دندان عقل پنهان هیچ مشکلی در رویش ندارد و به راحتی می‌روید اما از آن جایی که در انتهایی ترین بخش دندان‌ها قرار گرفته، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و ایجاد بیماری‌های لثه‌ای خواهد بود.

راه های درمان دندان عقل نهفته چیست ؟

برای درمان این دندان ، دندانپزشک دو روش را با توجه به وضعیت و نهفته درمان پیشنهاد میدهد :

کشیدن دندان عقل

در صورتی که دندان عقل بطور نیمه نهفته باشد و یا بطور کامل در آمده باشد کشیدن جزو گزینه های پیشنهادی دندانپزشک است .عمل کشیدن دندان عقل به سطح دشواری بیرون کشیدن دندان بستگی دارد. کشیدن دندان عقل بالا نسبت به فک پایین معمولاً راحت‌تر است. ما در مقاله حاضر کلیاتی را برای آشنایی شما با این عمل توضیح داده‌ایم، اما جزییات دقیق عمل با توجه به شرایط خاص هر بیمار متفاوت خواهد بود که دندانپزشک معالج یا جراح دهان و دندان به تفصیل در این‌باره با شما صحبت خواهد کرد.

جراحی دندان عقل

درصورتی که دندان عقل بصورت نهفته باشد جراحی تنها راه چاره است . برای این کار دندانپزشک مراحل زیر را انجام میدهد :

• تمام بافت و استخوان قرار گرفته روی دندان عقل با بهره‌گیری از تجهیزات تخصصی و پیشرفته جراحی برداشته می‌شود.
  • از وسایل مخصوص کشیدن دندان برای شل و لق کردن دندان و جدا کردن آن از بافت پیوندی حفره دندانی استفاده می‌شود.
  • پس از آن که دندان به حد کافی شل شد، جراح آن را با انبر (فورسپس) خارج می‌کند. این عمل هیچ دردی ندارد و بیمار فقط قدری فشار و لرزش حس می‌کند.
  • جراح برای این که بتواند دندان را خارج کند، باید آن را بشکند. شنیدن صدای ترک خوردن طبیعی است.
  • دندانپزشک برای بسته شدن بافت آن را بخیه می‌زند تا سریعتر جوش بخورد و التیام بیابد. بیمار موظف است تمامی دستورات و توصیه‌های جراح را به دقت رعایت کند.
کاندیدیازیس دهانی چگونه درمان میشود حتما بخوانید : کاندیدیازیس دهانی چیست ؟

هزینه جراحی دندان عقل نهفته چه میزان است ؟

مهم تریت فاکتور برای حساب و کتاب خرج این جراحی،تعداد دندان هایی است که قرار است کشیده شوند. بعد از اینکه پزشک بتواند تعداد دندان های شما را حساب کند، نیاز به بررسی دیگر فرایند ها دارد. جراحی در تمامی افراد به یک شکل صورت نمیگیرد و متفاوت است. به همین دلیل پزشک نمی تواند یک نرخ ثابت را برای خود مشخص کند و آن را به همه اعلام کند. گاهی ممکن است بافت و لثه ای که بر روی دندان عقل نهفته قرار دارند بسیار سخت باشند که این خود هزینه جراحی را افزایش می دهد.

زاویه و نوع فرم دندان عقل نهفته هم در هزینه تاثیر دارد زیرا مدت زمان جراحی را کمتر یا بیشتر می کند. بعد از آن باید به وسایلی که پزشک استفاده می کند، دقت کرد. هرچه این وسایل مدرن تر باشند هزینه جراحی افزایش پیدا می کند و شما باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید. همچنینن تجربه پزشک هم بر روی قیمت تاثیر دارد. هرچقدر یک پزشک تجربه بیشتری داشته باشد، هزینه بیشتری را دریافت می کند زیرا می تواند این اطمینان را به شخص بدهد که جراحی دندان عقل نهفته او موفقیت آمیز خواهد بود.

به خاطر داشته باشید

اگر دندان های عقل به درستی درنیایند و باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شوند، امکان دارد دندانپزشک توصیه کند با استفاده از جراحی این دندان ها را خارج کنند. این جراحی نیز مانند هر جراحی دیگری دوره بهبودی دارد. بهترین راه برای بهبودی جراحی دندان عقل پیروی منظم از دستورالعمل های جراح است.

عدم رعایت دستورات دندانپزشک جراح ممکن است روند بهبودی را دردناک کرده و منجر به بروز حفره خشک شود. این حفره پس از کشیدن دندان عقل نهفته باقی مانده و دلمه نبسته است و لذا دیر خوب می شود. پس حتما به منظور تسریع در روند بهبودی و سلامت خود دستورات دندانپزشک را به درستی انجام دهید تا سلامت دهان و دندان خود را بدست آورید.