روکش سرامیکی دندان

روکش سرامیکی دندانی یکی از انواع روکش های دندان است که برای پر کردن و بازسازی دندان و یا دندان های پوسیده و به منظور ایجاد یک ظاهر طبیعی و زیبا به دندانها مورد استفاده دندانپزشکان قرار میگیرد . این روکش ها بعلت آنکه در آنها از فلز داخلی استفاده نمیشود برای زیبایی بسیار مورد استفاده قرار میگیرند و برخلاف انواع قدیمی که به دلیل داشتن فلز پایه ، دندان حالتی تیره و کدر به خود میرفت در این چنین مشکل و نازیبایی به وجود نمی آید و حتی میتوان ادعا کرد که دقیقا شبیه دندان واقعی هستند . با ما همراه باشید تا بیشتر از این روکش دندان با هم صحبت کنیم .

چرا روکش دندان استفاده میکنیم ؟

تخریب دندان‌ها ممکن است در اثر پوسیدگی یا ضربه اتفاق بیفتد. دندان‌هایی که پوسیدگی‌های شدید دارند، مقدار زیادی از نسج خود را از دست می‌دهند و دندانپزشک برای بازسازی آنها مجبور به استفاده از روکش‌ها خواهد شد. گاهی اوقات ضربه‌هایی که به دندان‌ها می‌خورد نیز باعث می‌شود که دندان بشکند. اگر شکستگی‌ دندان کوچک باشد می‌توان آن را به کمک مواد پرکردنی، ترمیم کرد اما شکستگی‌های بزرگ دندان باید به کمک روکش‌ها اصلاح شوند. 

دندان‌های دچار شکستگی‌های مادرزادی مثل دندان‌های میخی شکل یا دندان‌هایی که اندازه‌های کوچکتر یا نامتناسب با دندان‌های دیگر دارند و نیز بد رنگی‌های دندان‌ها، به کمک روکش‌ها قابل اصلاح است. در مجموع به کمک یک روکش می‌توان عملکرد و یا زیبایی از دست رفته یک دندان را به آن باز گرداند . به همین دلیل است که ما نیازمند به استفاده از روکش دندا هستیم و در این میان روکش سرامیکی دندان نزدیکترین حالت به دندان واقعی را دارد .

روکش سرامیکی دندان چه ویژگی هایی دارد ؟

همانطور که میدانید روکش سرامیکی دندان به عنوان یکی از محبوب ترین انواع روکش های دندان شناخته میشود . انواع مختلف روکش سرامیکی برای یک دندان دارای مزیت هایی بسیاری زیادی هستند که میتوان هر کدام از این مزیت ها را به طور جداگانه مورد بحث و بررسی قرار داد ، از جمله مهمترین مزایای استفاده از روکش سرامیکی دندان ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- اصلاح طرح لخند :

اولین مزایای روکش تمام سرامیک دندان زیبایی دندان و اصلاح طرح لبخند است. با وجود این روکش‌‌ها تمامی معایب و نقص‌‌های دندان‌‌ها پوشانده می‌شود. در صورتی که دندان شکسته باشد، با کمک روکش تمام سرامیک دندان به راحتی می‌توان این قسمت را در پشت روکش پنهان کرد. همچنین زمانی که دندان‌‌های بیمار کوتاه هستند، با کمک روکش تمام سرامیک دندان می‌توان طول دندان‌‌ها را افزایش داد.

برای پر کردن فاصله‌ی بین دندان ها، لمینت دندان بهترین و آسانترین راه است. زمانی که این فاصله تا 2 میلیمتر باشد، با روش روکش کردن، به راحتی فاصله بین دندان‌‌ها پر می‌شود.

2- محافظت از دندان :

یکی دیگر از مزیت‌‌های روکش تمام سرامیک دندان محافظت از دندان هاست. وقتی یک دندان ترمیم می‌شود، راه نفوذ میکروب از طریق کانال به قسمت ریشه‌ی دندان فراهم می‌شود. در این موارد احتمال عفونی شدن و آبسه‌ی دندان وجود دارد. با روکش کردن دندان راه نفوذ میکروب به سمت ریشه‌ی دندان به طور کامل بسته می‌شود.

3- طبیعی بودن :

از دیگر مزیت‌‌های روکش تمام سرامیک دندان نسبت به روکش‌‌های فلزی می‌توان به زیبایی و طبیعی بودن آن‌‌ها اشاره کرد. بیمار می‌تواند براساس سلیقه‌ی خود یک روکش با رنگ سفید روشن یا همرنگ دندان طبیعی انتخاب کند. در روکش‌‌های PFM و فلزی از یک لایه پرسلن نیمه شفاف استفاده می‌شود که بعد از مدتی این لایه از بین می‌رود.

4- سبک بودن :

روکش‌‌های تمام سرامیک سبک وزن هستند و بیمار وجود آن‌‌ها را روی دندان خود احساس نمی‌کند. روکش‌‌های فلزی یا روکش‌‌های PFM که از جنس فلز هستند، وزن سنگینی دارند. وقتی از این نوع روکش استفاده می‌شود، بیمار در روزهای اول احساس سنگینی رو دندان‌‌ها دارد. در روکش‌‌های تمام سرامیک لبه‌ی فلزی ندارند. به همین دلیل در محل اتصال با لثه مشکلی ایجاد نمی‌شود.

5- نحوه تراش دندان :

برای نصب روکش تمام سرامیک دندان مینای دندان به مقدار کمی تراش داده می‌شود. این نوع روکش بیشتر با دندان‌‌های طبیعی سازگار است.

6- زمان نصب روکش

روکش کردن دندان با استفاده از روکش‌‌های تمام سرامیکی در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. ابتدا دندانپزشک دندان بیمار را قالب‌گیری می‌کند. سپس با استفاده از قالب بدست آمده، در لابراتوار دندانپزشکی به مدت حاکثر 2 هفته روکش‌‌ها ساخته می‌شود. جاگذاری روکش‌‌ها بر روی دندان در یک جلسه و با استفاده از چسب مخصوص انجام می‌شود.

عصب کشی دندان جلو نیاز به دقت دارد حتما بخوانید : عصب کشی دندان جلو چگونه است ؟

انواع روکش سرامیکی دندان کدام است ؟

روکش سرامیکی دارای انواع مختلغی است که بر اساس جنس و ترکیب سرامیکی همچنین روش ساخت متفاوت هستند. انواع روکش سرامیکی دندان عبارتند از :

1- روکش زیرکونیا

اولین نوع از انواع روکش سرامیکی دندان را میتوان روکش زیرکونیا دانست .روکش زیرکونیا از جنس اکسید زیرکونیوم بر روی قالب گچی گرفته شده از دندان های بیمار توسط خمیر چینی لایه لایه ساخته و در نهایت در کوره پخته می شود. ویژگی اصلی روکش زیرکونیا استحکام و مقاومت بالا و ضعف آن شفافیت کمتر نسبت به برخی از سیستم های دیگر است.

2- روکش ایى ماکس

روکش ایی ماکس از جنس لیتیوم دی سیلیکات با روش ریختگی ساخته شده است نیز یکی از انواع مهم و کاربردی روکش سرامیکی دندان است . به این صورت که پس از تهیه قالب گچی از دندان های بیمار ، الگوی موم ساخته و بصورت ذوب و مولد آماده می شود تا لیتیوم دی سیلیکات بصورت مذاب وارد مولد آمده شده از قبل شود و شکل آن را به خود بگیرد. عیب روکش ایی ماکس استحکام پایین است اما شفافیت و زیبایی بالایی دارد.

3- روکش کاد کام

روکش کاد کام از جنس سرامیک که کاربرد آن در ساخت روکش دندان و لمینت دندان است ، نحوه ساخت این روکش به این صورت است که بلوک سرامیکی توسط کامپیوتر با تراش شکل می گیرد. مزیت فوق العاده این روش در سرعت آماده شدن این سیستم می باشد ، به این صورت که می توان در ظرف چند ساعت در مطب روکش سرامیکی و یا لمینت دندان را ساخت.

روکش سرامیکی دندان چگونه بر روی دندان قرار میگیرد

جهت ساخت روکش کاد کام ابتدا اسکن دندان های بیمار گرفته می شود سپس اطلاعات اسکن به کامپیوتر ارسال می شود و بصورت مجازی طراحی روکش دندان یا لمینت دندان انجام و سپس اطلاعات طراحی به دستگاه تراش ارسال و دستگاه تراش بلوک سرامیکی را می تراشد. عیب این سیستم به دلیل آنکه از یک بلوک تک رنگ برای ساخت روکش دندان استفاده می شود نسبت به دیگر سیستم های روکش دندان که لایه لایه از رنگ های گوناگون ساخته می شوند کمتر است.

4-روکش لومینیرز

نوع دیگری از روکش سرامیکی دندان ، روکش لومینیرز است . روکش لومینیرز ویژگی عالی دارد و آن عدم نیاز به تراش دندان است ، این سیستم به دلیل استحکام بالایی که دارد در ضخامت های خیلی نازک ساخته می شود ، این ویژگی باعث شده دندان ها هنگام نصب این سیستم سرامیکی به حداقل تراش دندان نیاز داشته باشند.

در واقع روکش لومینیرز یک نوع سیستم کانتکت لنز می باشد. عیب روکش لومینیرز هزینه بالای آن و تحت انحصار بودن آن در شرکت سازنده آمریکایی می باشد ، از این جهت که باید قالب گیری انجام شده را با پست به آمریکا ارسال کرد.

5- روکش بریلیانس

آخرین نوع از انواع روکش سرامیکی دندان ، روکش بریلیانس است . روکش بریلیانس به دلیل مقاومت زیاد آن امکان ساخت بصورت خیلی نازک تر را داد در واقع روکش بریلیانس نسل جدید لومینیرز می باشد که به دلیل نازکی زیاد نیازی به تراش دندان ندارد. مزایای روکش بریلیانس شفافیت و زیبایی خیلی بالاتر نسبت به لومینیرز و طبیعی بودن آن را می توان نام برد.

چگونه روکش بر روی دندان قرار میگیرد ؟

برای قرار دادن یک روکش بر روی دندان، مراحل مختلفی باید طی شود. اول از همه دندانپزشک، دندان مورد نظر را از نظر موقعیت، وجود فضای کافی در فک مقابل، وضعیت لثه و…. بررسی می‌کند و اگر تمام شرایط برای قرارگیری یک روکش بر روی دندان مناسب بود،این مراحل را اینگونه میتوان تقسیم بندی کرد :

1- برداشتن پوسیدگی ها :

تمام پوسیدگی‌های دندان برداشته می‌شود و سپس دندان به کمک یک ماده ترمیم کننده مناسب مثل آمالگام یا کامپوزیت به صورت کامل ترمیم می‌شود. در ابتدای کار، در صورت نیاز بی‌حسی انجام می‌شود.

2- تراش دادن دندان :

فرم خاصی از تراش برای دندانی که قرار است زیر روکش برود لازم است. برای قرار گرفتن دندانی که زیر روکش می‌رود لازم است دندان در اطراف و سطح جونده به فرمی تراش بخورد و از نسج‌دندانی آن حذف شود که فضای کافی برای قرارگیری روی دندان ایجاد شود. بعد از آنکه تراش دندان کامل شد، از ناحیه دندان تراش خورده و همچنین فک مقابل آن قالب‌گیری می‌شود و قالب تهیه شده برای ساخت روکش به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا روکش موردنظر ساخته شود. روی دندان تراش خورده معمولا روکش موقتی قرار می‌گیرد و بیمار مرخص می‌شود.

3- پایه فلزی :

در جلسه ملاقات بعدی، پایه فلزی روکش ساخته شده روی دندان موردنظر امتحان می‌شود. در این جلسه باید مسائلی مثل تطابق کامل روکش با دندان و وضعیت آن نسبت به لثه بررسی شود و رنگ روکش انتخاب شود و بیمار برای جلسه بعدی فراخوانده ‌شود. البته برای روکش های سرامیکی از پایه فلزی استفاده نمیشود و به همین دلیل است که این دندان ها بسیار طبیعی تر هستند .

پس زدن ایمپلنت یا شکست ایمپلنت چه علتی دارد ؟ حتما بخوانید : پس زدن ایمپلنت به چه معنایی است ؟

4- قرار دادن روکش :

در این جلسه روکش ساخته شده‌ای که روی آن لایه چینی (پرسلن) هم قرار گرفته بر روی دندان امتحان می‌شود و رنگ آن بررسی می‌شود. در مورد رنگ روکش ساخته شده از بیمار هم نظرخواهی می‌شود و اگر مورد رضایت بود، روکش به صورت موقت بر روی دندان چسبانده می‌شود.

5- فیکس نهایی :

بعد از چند هفته اگر مشکلی برای روکش به وجود نیامد، به صورت دائمی به دندان چسبیده می‌شود.

طول عمر روکش سرامیکی دندان

روکش سرامیکی نیز مانند دیگر روش های دندانپزشکی زیبایی طول عمرش وابسته به نحوه استفاده و رعایت بهداشت دندان ها می باشد. اما در صورت مراقبت و باند صحیح روکش به دندان ، انتظار می رود سالیان سال برای شما کار کند.

به خاطر داشته باشید

اگر روکش سرامیکی دندان به درستی توسط متخصص دندانپزشکی نصب شده باشد ، احتمال جدا شدن و خرابی روکش خیلی به ندرت می باشد. به یاد داشته باشید احتمال پوسیدگی دندان های زیر روکش به همان اندازه محتمل است که دندان ها بدون روکش هستند ، با اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان ها طول عمر روکش تمام سرامیک را افزایش دهید.

در هر حال روکش تمام سرامیک یکی از درمان های رایج در دندانپزشکی زیبایی می باشد که اگر به درستی و اصولی انجام شود نه تنها آسیبی به دندان ها نمی رساند بلکه در صورتی که آسیب رسیده به مینای دندان شدید باشد روکش تمام سرامیک می تواند قابلیت قبلی دندان را بازگرداند. توجه به دستورات و نکاتی که دندانپزشک به شما میگوید و مراجعات منظم و دوره ای میتواند به سلامت و بهداشت دهان و دندان شما کمک کند .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی