عصب کشی دندان جلو

عصب کشی دندان جلو ، یکی از مهمترین و تخصصی ترین انواع جراحی های دندانپزشکی محسوب میشود . دندانهای قدامی به علت داشتن ریشه های عمیق در فک و همچنین از نظر در دید بودن و جلوه ای که به لبخند میدهند ، از جمله دندانهایی است که حفظ و نگهداری آنها از اهمیت بالایی برخوردارند . در طی عصب کشی دندان جلو ، پالپ (عصب دندان) ملتهب یا عفونی از دندان خارج شده و جای آن با موادی زیست سازگار با بدن پر میشود.

عصب کُشی یا عصب کِشی؟

عصب کُشی واژه کاملا غلطی است و واژه عصب کِشی نیز تمام مراحل درمان دندان را شامل نمی شود بنابراین لفظ درمان ریشه یا درمان کانال ریشه که شامل مراحل کلی درمان مانند خارج کردن پالپ دندان (عصب و عروق)، پاک سازی و شکل دهی کانال ها، ضدعفونی کردن آنها و سپس مهر و موم کردن و پرکردن ریشه با مواد سازگار با بدن است ، صحیح می باشد.

چرا دندان نیاز به عصب کشی دارد ؟

دندان درد میتواند علل گوناگونی داشته باشد که در برخی از این موارد لازم است که عصب کشی انجام شود  ، مواردی مثل :
۱. پوسیدگی وسیع دندان
۲. پر کردگی های وسیع قدیمی دندان
۳. ترک در دندان
۴. سایشهای شدید دندانی
۵. عفونت عصب دندان
۶. آبسه دندان

چه زمان عصب کشی دندان جلو لازم است ؟

آنچه که در اصطلاح عموم با عنوان  به عصب رسیدن دندان موسوم است، معمولا التهاب ناشی از پوسیدگیهای وسیع دندانی است. درد دندانی که به عصب رسیده است ، معمولا ضرباندار و غیر قابل تحمل است:

1- معمولا درد شبانه دندان از علایم بارز آن است. درد دندان به عصب رسیده بدون مصرف مسکن، آرام نمیگیرد و بعضا با مصرف مسکن هم آرام نمی شود. این درد آنچنان آزاردهنده است که بدون مراجعه به دندانپزشک نمیتوان آن را از بین برد .

2- از علایم دندان به عصب رسیده ، حساسیت دندان به سرماست. اگر با خوردن آب سرد ، دندان درد شما شروع و نیم ساعت یا یک ساعت بصورت آزار دهنده ادامه دارد و بعضا باید مسکن مصرف کند تا درد دندان آرام گیرد.

3- یکی دیگر از علایمی که نشان دهنده این است که دندان نیاز به عصب کشی ( روت کانال ) دارد حساسیت به گرماست. که این مورد ۱۰۰٪ نشاندهنده دندان عفونی است که نیاز به عصب کشی و روت کانال دارد.

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان جلو کدام هستند حتما بخوانید : پوسیدگی دندان جلو چه مشکلاتی را ایجاد میکند

حساسیت به ضربه و لمس هم میتواند از علایم درگیری عصب دندان باشد.

4- در بسیاری از موارد دندان به هیچ عنوان درد ندارد و دندانپزشک فقط با مشاهده گرافی بیمار متوجه میشود که پوسیدگی در حدی وسیع است که احتمال باز شدن عصب دندان حین تراش وجود دارد.

5- گاهی نیز دندان بیمار مدتی درد شدید داشته و درد خوب شده و فرد فکر میکند که دندانش خوب شده، در حالی که عصب دندان از بین رفته و در واقع دندان عفونی شده است.

عصب کشی دندان جلو چگونه انجام میشود ؟

چگونگی عصب کشی دندان جلو ، همیشه جزو سوالات اکثر بیماران بودهاست . چرا که هیچ کس نمی بیند که دندانپزشکش حین انجام عصب کشی روی دندانش چه میکند ؟ و در مورد نحوه انجام این عصب کشی همیشه دچار نگرانی هستند ، به همین دلیل است که تلاش میشود تا یک تصویر ذهنی از مراحل عصب کشی دندان برای شما مشخص شود :

1- دندانپزشک بعد از بررسی عکس رادیوگرافی دندان که درآن حدود ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات دور ریشه را به ما نشان میدهد و ربطی به عکس عصب دندان ندارد. بیمار خود را بی حس میکند
2- برداشتن پوسیدگیها و تهیه حفره دسترسی به عصب دندان
3- تعیین طول ریشه که به کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی انجام میشود
4- پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری

عصب کشی دندان جلو نیاز به دقت دارد

نکته مهم که دندانپزشک به آن توجه ویژه دارد ، شستشوی کانالهای دندان حین عصیب کشی دندان جلو است.

5- خشک کردن کانال و مطمئن شدن از طول ریشه
6- پر کردن کانالهای ریشه دندان

این روش کلی و خلاصه ای از مراحلی است که دندانپزشک برای عصب کشی دندان از آن استفاده میکند .

چرا تمیز کردن و پرکردن کانال ریشه اهمیت دارد ؟

دندانپزشک بعد از اینکه پالپ دندان را برداشت کانال ریشه را تمیز و بزرگ میکند تا بتواند به راحتی آن را پر کند.کانال ریشه معمولا بسیار باریک است و به دشواری میتوان آن را پر کرد.این محل که با استفاده از یکسری فایل های کوچک کانال ریشه را بزرگ میکند و به ان فرم میدهد تابتواند به راحتی آنها را پر کند.

تکمیل این بخش از درمان عصب کشی ممکن است چند ساعت طول بکشد و نیاز به بیش از یک جلسه داشته باشد. دندان های جلو و دندانهای نیش معمولا یک ریشه شامل یک کانال هستند. دندان های آسیای کوچک و آسیای بزرگ دارای 2 یا 3 کانال در ریشه های خود هستند. برای دندانهایی که ریشه و تعداد کانال بیشتر دارند ممکن است درمان طول بکشد.

اگر درمان عصب کشی به بیش از چند جلسه نیاز داشته باشد ممکن است دندانپزشک شما مقدار کمی دارو در کانال تمیز شده قرار دهد تا باکتری های باقیمانده را از بین ببرد و بعد از ان دندان با پر کردن موقت بسته میشود.

اگر شما دچار علائم ناشی از عفونت از قبیل درجه حرارت بالا و یا تورم های بزرگ شدید ممکن است دندانپزشک شما برای مدیریت و جلوگیری از عفونت بیشتر به شما انتی بیوتیک بدهد. تمام این مراحل باید با دقت و اهمیت انجام شود ، درست عمل نکردن در هر یک از این مراحل میتواند باعث ناموفق بودن جریان عصب کشی و انجام دوباره درمان ریشه است .

مراحل انجام ایمپلنت دندان جلو حتما بخوانید : ایمپلنت دندان جلو چگونه است ؟

آیا بانوان باردار میتوانند عصب کشی را انجام دهند ؟

مواقع بسیاری وجود دارد که بانوان باردار با درد شدید به مراکز دندانپزشکی مراجعه می کنند. بیشتر این دندان ها نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) دارند. ولی به خاطر دیدگاه اشتباهی که از سوی بیماران وجود دارد (دندانپزشکان هم متاسفانه مجبور به تمکین به آن) شده اند، بسیاری از مراکز از ارائه خدمات به خانم های باردار مخصوصا در سه ماهه اول و سوم خودداری می کنند.

حقیقت این است که درمان عصب کشی برای زنان باردار عادی در تمام دوران بارداری قابل انجام است. هرچند، ترجیح داده می شود که این درمان ها بیشتر در سه ماهه دوم صورت گیرند.

مهم ترین مشکل عصب کشی دندان جلو چیست ؟

شکستن دندان عصب کشی شده ، یکی از عوارض شایع عصب کشی دندان جلو است. علت شکستن این دندانها، میتواند متنوع باشد.از ضعیف شدن دندان بعلت برداشتن حجم وسیعی از بافت دندان که در اثر پوسیدگی و…. برداشته شده تا خشک شدن دندان بعلت زنده نبودن آن.

عصب کشی در چند جلسه انجام میشود ؟

تعداد جلسات عصب کشی دندان ، موفقیت یا شکست درمان عصب کشی را کم یا زیاد نمی‌کند. تعداد جلسات ممکن است بر اساس فاکتورهای زیادی تعیین شود که قضاوت کلینیکی و تصمیم گیری بالینی خود دندانپزشک مهم‌ترین عامل در تعیین تعداد جلسات باشد. گاهی دندانپزشک ناگزیر است برای افزایش موفقیت درمان، عصب کشی را در بیش از یک یا حتی بیش ازدو جلسه انجام دهد؛ اما درمان‌های بیش از دوجلسه، خیلی شایع نیست.

همچنین بر اساس نوع کارِ عصب کشی، نوع دندان و فاکتورهای دیگر تخصصی که عصب کشی یک دندان را سخت‌تر یا ساده‌تر می‌کند، درمان عصب کشی می‌تواند طولانی یا کوتاه باشد. به طور میانگین حدود یک ساعت نشستن روی یونیت دندانپزشک برای انجام یکی از جلسات درمان ریشه، طبیعی است و امر غیرقابل انتظاری نیست. ولی توجه کنید که پیش‌بینی دقیق مدت زمان مورد نیاز برای انجام درمان ریشه به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست.