پس زدن ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت که به آن شکست ایمپلنت نیز گفته میشود یکی از پیامدهایی است که در هنگام کاشت و جراحی دندان به منظور کاشت ایمپلنت دور از ذهن نیست . استفاده ایمپلنت برای دندانها هرچند یکی از روش های ایمن و توصیه شده توسط دندانپزشکان است و در اکثر جراحی ها با موافقیت و درمان کامل بیمار همراه است ولی در مواردی نیز شاهد این موضوع بوده ایم که این جراحی با مشکلاتی همراه بوده است که درآن ایمپلنت به درستی کار خود را انجام نداده و یا در اصطلاح ایمپلنت پس زده است . به همین منظور بهتر است علتهایی که باعث بروز این مشکل میشوند را بشناسید و از آن اطلاع داشته باشید .

ایمپلنت دندان چه کاربردی دارد ؟

ایمپلنت های دندان داخل استخوان فک قرار می گیرند تا از بریج، پروتز مصنوعی، یا روکش دندان حمایت کنند و کمک کنند این دندان های مصنوعی عملکردی مشابه دندان های طبیعی داشته باشند. ایمپلنت های دندان پس از بهبود قادرند انسجام و یکپارچگی حجم استخوان فک را حفظ کنند و عملکرد بایت را احیاء نمایند.

هرچند ایمپلنت ها فواید بسیاری دارند اما، گاهی اوقات ممکن است با شکست مواجه شوند. به خاطر داشته باشید که شکست ایمپلنت های دندان همیشه در نتیجه پس زدن آنها توسط بدن نیست و می تواند ناشی از عوامل موضعی یا سیستمیک، خود فرایند جراحی، یا مراقبت های پس از آن باشد.

نشانه های پس زدن یا شکست ایمپلنت چیست ؟

در صورتی که بدن پایه ایمپلنت را به عنوان یک جسم خارجی در نظر بگیرد؛ واکنش آلرژیک نسبت به آن نشان خواهد داد. از علائم پس زدن ایمپلنت می توان به درد در ناحیه ایمپلنت شده، تورم، تب و لرز اشاره کرد.  در صورتی که علائم پس زدن ایمپلنت جدی گرفته نشوند؛ مشکلات بیشتری از جمله موارد زیر برای بیمار به وجود خواهد آمد:
• مشکل در جویدن
• التهاب لثه
تحلیل لثه
• تورم شدید
• شل شدن پایه ایمپلنت
• درد و ناراحتی بسیار شدید

پس در صورتی که بعد از اعمال جراحی ایمپلنت چنین حالاتی داشتید حتما با دندانپزشک خود مشورت لازم را داشته باشید .

چرا ایمپلنت دندان با شکست مواجه میشود ؟

همانگونه که باهم گفتیم و در نشانه های شکست ایمپلنت نیز بررسی کردیم ، این مشکل زمانی اتفاق می افتد که دندان ئ بافت لثه ، پایه ایمپلنت را بعنوان یک جسم خارجی شناسی کند ، مشاهده علائم پس زدن ایمپلنت ممکن است دلایل ساده یا پیچیده ای داشته باشد که فقط توسط دندانپزشک قابل تشخیص است. اگر علائم شکست ایمپلنت به علت شل شدن پیچ ایمپلنت باشد؛ فقط تعویض پیچ ایمپلنت و یا محکم کردن آن به سادگی تمام مشکلات بیمار را برطرف خواهد کرد.

اما در موارد پیچیده تر، در صورتی که علت پس زدن ایمپلنت، کم بودن تراکم استخوان فک باشد؛ جراح توصیه می کند که عمل جراحی پیوند استخوان بدون برداشتن پایه ایمپلنت انجام گیرد. گاهی اوقات تحلیل لثه علت شل شدن پایه ایمپلنت بوده است. در این موارد نیز مشکل بیمار با پیوند بافت لثه حل خواهد شد و ایمپلنت دندان شکست نمی خورد.

1- آبسه لثه

احساس درد در ناحیه ایمپلنت و پوست صورت و چانه و بروز تورم می تواند از علائم آبسه لثه بعد ایمپلنت باشد. معمولا دندان پزشک با عکس اشعه ایکس، علت آبسه لثه بعد از ایمپلنت را تشخیص خواهد داد. در صورتی که در عکس، تحلیل لثه مشاهده شود احتمال گسترش عفونت تا استخوان فک نیز وجود خواهد داشت و در این شرایط ایمپلنت شکست میخورد. بنابراین در صورتی که علائم مذکور را مشاهده کردید باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید چون در مراحل اولیه، جراح می‌تواند با پیوند زدن لثه بعد از برطرف شدن آبسه لثه، مشکل را حل کند تا نیازی به خارج کردن پایه ایمپلنت از دهان نباشد.

گارانتی ایمپلنت چه مزایایی دارد ؟ حتما بخوانید : گارانتی ایمپلنت چه مزایایی دارد ؟

2- شکستن تاج ایمپلنت

در صورتی که تاج دندان مصنوعی شل شود ممکن است علت آن ترک خوردن یا شکستن بخشی از تاج دندان یا اباتمنت باشد. در اینصورت پایه ایمپلنت با شکست مواجه نشده است و فقط تعویض اباتمنت و تاج دندان برای برطرف کردن علائم پس زدن ایمپلنت کفایت میکند.

3- پس زدن پایه ایمپلنت

پس زدن پایه ایمپلنت یکی از مشکلات و چالش های عمل جراحی ایمپلنت دندان است که ممکن است در مدت کوتاهی بعد از کاشت دندان و یا سالها بعد اتفاق بیفتد. پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت معمولا طی ۳ تا ۴ ماه اول مشاهده می شود باید به خاطر داشته باشید احساس کمی درد و ناراحتی بعد از عمل جراحی که با داروهای مسکن رفع می شود طبیعی است اما اگر درد بیش از حدی داشته باشید که طی ۵ تا ۷ روز بعد از کاشت ایمپلنت حتی با مسکن نیز بهبود نمی یابد می‌تواند از علائم پس زدن پایه ایمپلنت باشد.

4- جابجایی‌های میکرو در پایه ایمپلنت

جابجایی های میکرو در پایه ایمپلنت زمانی ایجاد می شود که پایه ایمپلنت درجای خود به درستی پایدار نباشد. این جا به جایی میکرو یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت دندان است که معمولاً بعد از ایمپلنت فوری مشاهده می شود. معمولاً جراح تا زمانی که پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورده باشد؛ تاج دندان را روی آن سوار نمی‌کند اما اگر در روش ایمپلنت فوری، بارگذاری تاج دندان موقت بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت انجام گیرد؛ احتمال جابجایی میکرو در پایه ایمپلنت و در نتیجه شکست ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت. در این شرایط فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد شده و منجر به جابجایی و عدم جوش خوردن آن با استخوان فک می شود.

5- تراکم ناکافی استخوان فک

از دیگر دلایل شکست ایمپلنت دندان تراکم ناکافی استخوان فک است. در صورتی که دندانپزشک بدون توجه به تراکم ناکافی استخوان فک اقدام به کاشت پایه ایمپلنت نمایند فرآیند اسئواینتگریشن (Osseointegration) به درستی انجام نمی گیرد و پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نمی‌خورد که در نهایت ایمپلنت دندان شکست می خورد.

در صورتی که به پوکی استخوان دچار باشید احتمال دارد که تراکم استخوان فک شما برای تکمیل فرایند اسئواینتگریشن کافی نباشد. در این شرایط زمانی که پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد استخوان فک به اندازه کافی اطراف آن رشد نمی کند تا از آن حمایت نماید. عدم تکمیل فرآیند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک از دیگر دلایل ایمپلنت ناموفق است. پایه ایمپلنت طی فرآیند اسئواینتگریشن به استخوان فک جوش میخورد تا پایدار و مستحکم در استخوان فک باقی بماند. اما در صورتی که فرایند جوش خوردن تکمیل نشود؛ فیکسچر توانایی حمایت کردن از تاج دندان را نخواهد داشت و ایمپلنت دندان شکست میخورد.

6- واکنش آلرژیک

از دیگر دلایل پس‌زدن ایمپلنت می تواند واکنش آلرژیک بدن به آلیاژ تیتانیوم باشد چون پایه ایمپلنت از فلز تیتانیوم ساخته می شود ممکن است بعد از کاشت آن در استخوان فک، علائمی مانند تورم، از دست دادن حس چشایی و حتی احساس خارش در ناحیه زبان و لثه مشاهده شود که حتماً باید توسط پزشک بررسی گردند. در صورتی که واکنش آلرژیک دلیل پس زدن ایمپلنت باشد؛ جراح بلافاصله پایه ایمپلنت را خارج کرده و بعد از بهبود کامل بیمار از روش های دیگر جایگزین کردن دندان یا پایه ایمپلنت سرامیکی استفاده خواهد کرد.

پس زدن ایمپلنت یا شکست ایمپلنت چه زمانی اتفاق می افتد

7- رعایت نکردن توصیه‌های جراح

فعالیت ها، عادات و سبک زندگی شما در موفقیت ایمپلنت دندان نقش مهمی ایفا می کند. در صورتیکه دستورالعمل های توصیه شده توسط جراح بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت را رعایت نکنید؛ عدم موفقیت ایمپلنت افزایش یافته و ایمپلنت دندان شکست می خورد.

بعد از کاشت ایمپلنت باید رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم را تا زمانیکه پایه ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد؛ رعایت کنید. حفظ بهداشت دهان و دندان و خودداری از مصرف مواد غذایی سفت، از دیگر مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان است. مطالعه مقاله “همه چیز هایی که بعد از ایمپلنت باید بدانید” می تواند به شما کمک کند تا طول عمر ایمپلنت را افزایش داده و از شکست ایمپلنت دندان جلوگیری کنید.

8- عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان حتی ممکن است طی عمل جراحی نیز گسترش پیدا کند. ریسک فاکتورهای ایجاد عفونت در پایه ایمپلنت شامل ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی، کشیدن سیگار و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می شود. عفونت ایمپلنت دندان اجازه جوش خوردن صحیح پایه ایمپلنت را با استخوان فک نمی دهد و یکی از دلایلی است که چرا ایمپلنت دندان شکست می خورد.

علائم عفونت ایمپلنت

• شل شدن یا لق شدن ایمپلنت
• تورم و قرمزی اطراف لثه و پایه ایمپلنت
• گیر کردن غذا ها زیر تاج دندان ایمپلنت
• احساس درد هنگام گاز گرفتن و جویدن غذا
• مشکل هنگام جویدن و خوردن غذاها

هر کدام از این علائم به تنهایی یا در کنار یکدیگر می تواند از علائم پس زدن این پلنت و عفونت ایمپلنت دندان باشد بنابراین در صورتی که این علائم را مشاهده کردید باید بلافاصله به جراح مراجعه کنیم

9- عفونت پیچ ایمپلنت

عفونت پیچ ایمپلنت از دیگر دلایل شکست ایمپلنت دندان است که می تواند به علت آسیب رسیدن به بافت یا رشته‌های عصبی حین جراحی کاشت ایمپلنت باشد. در صورتی که جراح پایه ایمپلنت را بسیار نزدیک رشته عصبی بکارد ممکن است هنگام پیچ کردن ایمپلنت به رشته عصبی آسیب وارد شود. علائم عفونت پیچ ایمپلنت شامل بی حسی و احساس خارش در زبان، لب ها، لثه یا صورت است.

10- سایر عوامل تاثیرگذار بر روی شکست ایمپلنت دندانی

در حالی که پری ایمپلنتیت و عدم موفقیت استئواینتگریشن دو عامل اصلی در عدم موفقیت ایمپلنت هستند، دلایل و علل زیر نیز می توانند در این شکست دخالت داشته باشند:

• بیماری لثه
  • کوچک بودن فک یا ناکافی بودن توده استخوانی
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • مکان نادرست کاشت ایمپلنت دهان
  • مصرف برخی داروها
  • جاگذری ضعیف ایمپلنت
  • برخی بیماری ها از جمله سرطان
  • دندان قروچه

افرادی که بیماری های مزمنی مانند دیابت، اختلالات خود ایمنی، سرطان و پوکی استخوان دارند، ممکن است در خطر بیشتری برای پس زدن ایمپلنت قرار داشته باشند. حتی ممکن است فرد مبتلا به پریودنتیت مستعد ابتلا به پری ایمپلنت باشد که می تواند خطر تخریب استخوان و عفونت های بعد از جراحی را افزایش دهد. بیماری لثه نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان یا عدم موفقیت ایمپلنت شود. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان امری ضروری است.

لثه سالم چه ویژگی هایی دارد ؟ حتما بخوانید : لثه سالم چه ویزگی هایی دارد ؟

چرا به بیماران دیابتی توصیه میشود آزماش هموگلوبین ای وان سی (HbA1C) بگیرند ؟

آزمایش هموگلوبین ای وان سی، یک آزمایش خون بسیار رایج می باشد که برای غربالگری بیماران دیابتی کارآیی داشته و نشان می دهد بیماران به چه میزان در کنترل بیماری دیابت موفق بوده اند. آزمایش هموگلوبین ای وان سی(Hb A1C) نشانگر میزان گلوگز(قند) همراه با هموگلوبین موجود در خون  و میانگین قند خون بیمار در ۲ تا ۳ ماه گذشته  است . بنابراین در صورتی که میزان قند خون در ۲ یا ۳ ماه گذشته بالا باشد نتیجه این آزمایش نشان دهنده کنترل نامناسب قند خون و در نتیجه امکان بروز عوارض بیشتر دیابت می باشد.

که این عوارض خود میتواند در موفقیت و یا شکست درمان ایمپلنت این بیماران تاثیر مستقیمی داشته باشد . پس یهتر است قبل از اقدام برای ایمپلنت گذاری حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت های لازم  و کافی را داشته باشید تا عملی موفقیت آمیز برای شما باشد .

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

48 ساعت (۲ روز) بعد از ایمپلنت را بسیار جدی بگیرید. گاز استریل روی دندان را تا یک ساعت بر ندارید و تنها در صورت خونریزی شدید آن را عوض کنید. خارش، خونریزی و تورم و درد بعد از ایمپلنت در روزهای اول طبیعی است و حتی نشانه مثبتی از بهبود محل ایمپلنت است.

در روز اول پس از ایمپلنت از مسواک نرم برای تمیز کردن سایر دندان ها استفاده کنید. در روز دوم و سوم نیز هر روز ۲-۳ مرتبه دهان خود را با دهان شویه تمیز کنید.

رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان کلید حل مسائل مربوط به شکست ایمپلنت است. دوبار در روز مسواک زدن و استفاده از دهانشویه‌ی آنتی‌باکتریال منجر به حفظ سلامت لثه‌های شما می‌شود و باعث می‌شود در مدتی که دندان جدید دارد در جایش محکم می‌شود، باکتری‌ها مشکلی ایجاد نکنند.

فراموش نکنید :

بیشتر ایمپلانت ها به خاطر عفونت و التهاب از کار می افتند، بنابراین مراقبت صحیح دهانی می تواند از وقوع این بیماری جلوگیری کند با این حال عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر موفقیت یک ایمپلنت تاثیر بگذارند، مانند؛ سیگار کشیدن یا هر شرایطی که سیستم ایمنی را به خطر می اندازد.

البته، انتخاب دندان پزشک واجد شرایط و باتجربه، به افزایش شانس موفقیتتان کمک خواهد کرد.  تفاوت در این واقعیت نهفته است که سیستم کاشت به اندازه استفاده صحیح، مهم است. هنگامی که به درستی انجام شود، میزان موفقیت جراحی ایمپلنت می تواند به اندازه 98 % باشد و خطر ایجاد هر گونه شکست ایمپلنت های دندانی به طور قابل ملاحظه ای پایین می آید.

و نکته نهایی اینکه روزانه دو بار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و مصرف دهانشویه‌های آنتی باکتریال بدون الکل برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. تغییر رژیم غذایی نیز می‌تواند مفید باشد. به بیماران توصیه می‌شود که از خوردن آب نبات و دیگر غذاهای سفت خودداری کنند. بیماران باید هر سه تا شش ماه یک بار برای معاینه و بررسی وضعیت ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنند.

به یاد داشته باشید – یک دندان شکسته یا ترک خورده باید درست قبل از اینکه باکتری ها به داخل نفوذ کنند، درمان شود.