ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو که از درمان های زیبایی محسوب می شود بیشتر در افرادی انجام می گیرد که دندان پیشین خود را کاملا از دست داده اند. از دست رفتن دندان های پیشین می تواند به علت های مختلفی از جمله تصادف یا مراقبت نامناسب پس از ضربه خوردن دندان باشد. از عواقب از دست دادن دندان های جلو، تاثیر منفی در لبخند و موضع گیر شدن فرد است.

ایمپلنت دندان جلو از روش های بهبود سلامت و بالاخص ظاهر فرد و بالا بردن اعتماد به نفس فرد میباشد . نبود دندان های قدامی می تواند صورت و ظاهر شما را کاملا تحت تاثیر قرار دهد . کسانی که دندان های جلویی خود را از دست داده اند، از لبخند زدن دوری میکنند . افرادی که با فقدان دندان قدامی مواجه هستند ، علاوه بر مشکلات ظاهری در تغذیه و گفتار هم با مشکلات دیگری روبرو می شوند.

چه کسانی کاندید استفاده از ایمپلنت دندان جلو هستند ؟

ایمپلنت دندانهای جلو یک جایگزین مصنوعی برای ریشه دندان است. ایمپلنت دندان به طور مستقیم به استخوان فک متصل می شود و دندان تاج یا مصنوعی بر روی آن قرار می گیرد. دقیقا به همان شیوه ای که ریشه ها از دندان طبیعی حمایت می کنند. اگر یک دندان جلو را از دست داده اید یا دچار بیماری هستید که ممکن است دندان خود را از دست بدهید، ممکن است به ایمپلنت دندان جلو نیاز داشته باشید.
ایمپلنت دندان جلویی می تواند یکی از بهترین راه حل ها باشد، اگر دچار یکی از موارد زیر هستید شرایط مورد نیاز برای ایمپلنت دندان را دارید و باید برای درمان و راهنمایی بیشتر به دندانپزشک یا متخصصی با تجربه در حوزه ایمپلنت مراجعه کنید. بعد از معاینات اولیه، دندانپزشک بهترین زمان و روش انجام درمان را به شما ارائه میدهد .

این موارد عبارتند از :

ریشه دندان آسیب دیده یا از دست رفته باشد.
دندان خرد شده یا شکسته شده باشد.
دندان به شدت پوسیده باشد.
دندان در اثر تصادف یا آسیب شدید از دست رفته باشد.

روش درمان ایمپلنت دندان جلو چگونه است ؟

در طی درمان، یک ایمپلنت به صورت جراحی باز و در شکافی که در استخوان آرواره ایجاد می شود، قرار داده می شود. هنگامی که ایمپلنت با استخوان آرواره ادغام می شود، به عنوان یک ریشه جدید برای تاج عمل می کند. این تاج جایگزین دندان جلوی از دست رفته شما می شود. روکش یا تاج تقریبا مثل یک دندان طبیعی است، به ایمپلنت متصل شده و فضای خالی ناشی از دندان از دست رفته را پر می کند.

ایمپلنت دندان جلو فک بالا یا فک پایین یک درمان پیچیده است. به گفته دندانپزشکان در سراسر جهان، برای موفقیت در این درمان، لازم است تا استخوان کافی در فک وجود داشته باشد. میزان کم استخوان فک می تواند منجر به شکست ایمپلنت دندانی شود. علاوه بر این، داشتن فکی قوی لازم است تا بتواند ایمپلنت را در زمان جویدن غذا، صحبت کردن و انجام سایر فعالیت های روزانه بطور محکم نگه دارد و از آن حمایت نماید.
خوشبختانه، اگر شما فضای کافی استخوان فک برای ایمپلنت ندارید، می توانید از پیوند استخوان استفاده کنید.

پیوند استخوان در ایمپلنت لازم است ؟

تقویت استخوان یک اصطلاح پزشکی است که متشکل از انواع روش هایی است که برای ساختن استخوان به کار می روند تا ایمپلنت های دندانی بتوانند به طور محکم در جای خود قرار گیرند. این روش ها معمولا شامل پیوند (اضافه کردن) مواد استخوانی یا شبه استخوان به فک می باشند؛ از این رو، به عنوان پیوند استخوان شناخته شده است. علاوه بر این، دندان های طبیعی و بافت های حمایت کننده در نزدیکی محل قرار گیری ایمپلنت باید در سلامت خوب باشند.

پین دندان چه کاربردهایی دارد حتما بخوانید : پین دندان چیست و چه کاربردی دارد ؟

مزایای ایمپلنت دندان جلو

1- دایمی بودن

مهم ترین مزیت ایمپلنت دندان جلو ، دایمی بودن آن میباشد. به صورتی که دندانپزشک آن را در دهان فیکس می‌کند و پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش می‌خورد و عضوی از بدن میشود و بیمار می‌تواند با دندان‌های ایمپلنت همچون دندان دایمی رفتار کند.

2- مقاومت بالا

ایمپلنت دندان جلو دارای مقاومت بالایی میباشد و به راحتی آسیب نمیبیند و شکسته نمیشود. همچنین اگر بیمار تمامی توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم را در مورد دندان‌های کاشته شده به کار ببرد، مشکل خاصی متوجه دندان‌های کاشته شده او نمی‌شود.

3- زیبایی

از دیگر مزایای ایمپلنت دندان جلو باید به زیبایی آن اشاره نمود. به طوری که ایمپلنت شباهت زیادی به دندان طبیعی دارد و از این نظر مانند دندان‌های مصنوعی به نظر نمی‌رسند.

4- قابل ترمیم بودن

اگر آسیبی به تاج ایمپلنت دندانهای جلو وارد شود ، دندانپزشک می‌تواند آن را جدا و ترمیم کند و یا یک تاج دیگر را روی پایه قرار دهد .

معایب ایمپلنت دندان جلو

اگر چه ایمپلنت دندان جلو مزایای زیادی دارد، اما عاری از عیب و نقص نیست و کسانی که به این شیوه درمانی علاقه زیادی دارند، باید به معایب آن هم دقت کنند . از مهم ترین معایب این روش می‌توان به هزینه بالا ، طولانی بودن فرآیند درمان و درد پس از کاشت دندان اشاره کرد.

مراحل انجام ایمپلنت دندان جلو

برای انجام ایمپلنت چه شرایطی لازم است ؟

افرادی که دندان جلوی خود را کاملا از دست داده باشند ، ایمپلنت دندان جلو برایشان ضرورت دارد. اما برای انجام این کار تنها سالم بودن دهان و بافت لثه لازم نیست. بیماری ها و شرایط هایی وجود دارند که می توانند بر درمان ایمپلنت دندان جلو تاثیر گذار باشند .به عنوان مثال بیماری هایی مثل سرطان، دیابت کنترل نشده، رادیوتراپی آرواره، مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن و بیماری های پریودنتال می توانند بر کاشت دندان جلو تاثیر گذار باشند. این بیماری ها از ادغام صقوی و صحیح ایمپلنت دندان جلو با استخوان جلوگیری میکند. بنابراین اگر از هر کدام از این بیماری ها رنج می برید، باید دندانپزشک و جراح خود را از این موضوع و داروهایی که مصرف میکنید باخبر کنید .

مدت زمان درمان ایمپلنت

مدت زمان درمان ایمپلنت برای همه بیماران یکسان نیست. برای مثال اگر بیمار با مشکل تحلیل استخوان مواجه نباشد و استخوان فک او قوی باشد کاشت فوری دندان برایش انجام شده و مشکل بی دندانی او حل می شود. طول این درمان یک روز تا یک هفته است.در صورتی که شرایط بیمار اینگونه نباشد از روش معمول کاشت دندان استفاده خواهد شد. حداقل مدت درمان در این روش برای فک پایین سه ماه و فک بالا شش ماه خواهد بود. طی این مدت جراحی و جایگذاری روکش دائمی انجام می شود. توجه کنید که اگر بیمار به فرآیندپیوند یا گرفت استخوان و  انجام لیفت سینوس احتیاج داشته باشد مدت درمان می تواند تا یکسال ادامه پیدا کند.

ایمپلنت دندان های جلو راحت تر است یا دندان های آسیا؟

به طور کلی چون در قسمت جلوی فک محدودیت های سینوس و عصب وجود ندارد ایمپلنت دندان های جلو راحت تر است. اما دندانپزشک متخصص باید تبحر کافی در کاشت دندان جلو را داشته باشد تا از لحاظ اهمیت دندان جلو در زیبایی ظاهری ملاحظات لازم انجام پذیرد.

اوردنچر چیست حتما بخوانید : اوردنچر بر پایه ایمپلنت

هزینه کاشت ایمپلنت دندان چقدر است؟

قیمت برای همه بیماران یکسان نیست. درمان با توجه به ساده یا پیچیده بودن آن روند مختلف و هزینه متفاوتی را دربر خواهد داشت. شرایط بیماران از جمله: نیاز به کشیدن دندان ها، شرایط استخوان ها و سینوس های فک بالا و نوع برند مورد استفاده در قیمت آن بسیار موثر خواهد بود.

افراد با برخی از بیماری های خاص مانند افراد دیابتی باید حتما از برند های خاصی استفاده کنند. در نتیجه برای این بیماران، افراد سیگاری و آن هایی که نیاز به کاشت فوری دندان دارند از برند های خاصی استفاده خواهد شد که هزینه های متفاوتی دارند.

توجه کنید برخی از بیماران که مدت زیادی در فکین خود دندانی نداشته اند، این افراد جهت کاشت ایمپلنت نیازمند پیوند استخوان هستند چون استخوان به مرور زمان تحلیل رفته و امکان کاشت بدون انجام پیوند را بسیار کم کرده است. ممکن است نیاز به جراحی سینوس لیفت  که با توجه به شرایط بیمار ممکن است لیفت باز یا بسته باشد، نیز وجود داشته باشد و این امر نیز بر روی قیمت  تاثیر دارد.

فراموش نکنید

در مواردی که قبلا دندان کشیده شده، توصیه می شود، در اسرع وقت جایگزینی با ایمپلنت انجام شود. با گذشت زمان هم جراحی و کاشت ایمپلنت و هم ساخت پروتز یا روکش آن با مشکلات بیشتری مواجه میشود.

با توجه به اینکه روند تحلیل استخوان در دندانهای قدامی از سمت خارج فک است ، تحلیل زیاد باعث نازیبایی پروتز دندان جلو خواهد بود. چون با تحلیل استخوان قسمت سرویکال یا گردن دندان عقبتر از لبه آن قرار میگیرد، با این شرایط هم زیبایی دندان به خطر می افتد و هم باعث تجمع غذا در مجاور لثه میشود.

در صورتیکه نتوان لبه برنده دندان را به علت تحلیل زیاد در جای طبیعی قرار داد، در این صورت دندان بالا عقبتر از دندان پایین قرار خواهد گرفت و یه اصطلاح رابطه کلاس سه ایجاد می شود. که این نیز باعث نازیبایی میشود.

تحلیل ریج یا استخوان فک در بعد عمودی نیز اتفاق می افتد، که باعث افزایش طول تاج پروتز دندان می شود یعنی منجر به دندانهای دراز میشود یا حتی در صورت استفاده از پرسلن صورتی برای جایگزینی نسج لثه با پروتز، قطعا زیبایی زمانی را نخواهد داشت که پروتز با طول طبیعی دندان جایگزین میشود.

متخصص بیماری های دهان و دندان