مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی مسواکی است که از آن برای تمیز کردن فاصله بین دندان ها در دندان های ارتودنسی شده استفاده می شود. با استفاده از مسواک های معمولی شما تنها می توانید جلو ، پشت و سطح دندان هایتان را تمیز کنید. اما در صورتی که از این مسواکها برای تمیز کردن فاصله های بین دندانی و همینطور فاصله بین دندانهای ارتودنسی شده استفاده کرد و آن را تمیز نگه داشت .

مسواک بین دندانی چه ویژگی هایی دارد ؟

این مسواک برس کوچکی به شکل استوانه و شبیه مخروط شیشه شوی است که پرزهایی اطراف آن را پوشانده‌اند. از مسواک بین دندانی در اصل برای تمیز کردن فضای زیر سیم‌های ارتودنسی و همچنین اطراف کش‌ها و براکت‌ها استفاده می‌شود. تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها نیز با این مسواک امکان پذیر است.

این مسواک‌ها پلاک‌های تشکیل شده بین دندان‌ها در اثر وجود دستگاه‌های ارتودنسی را به خوبی تمیز می‌کند. این مسواک نسبت به خلال دندان به عمق کمتری نفوذ پیدا می‌کند. جایگزینی این مسواک به جای نخ دندان در حالت عادی باید با توصیه دندانپزشک باشد.

شکل استوانه مسواک بین دندانی و نیز اندازه برس آن باید طوری انتخاب شود که کار کردن با آن آزاد و بدون هیچ فشاری باشد. فشارهای دردناک به لثه ممکن است موجب تحلیل لثه شوند.

دسته‌های این مسواک‌ها در دو مدل کوتاه و بلند هستند که بسته به راحتی استفاده کننده با هر کدام انتخاب می‌شوند، البته بهتر است انتخاب نوع و اندازه آن بر عهده ارتودنتیست گذاشته شود. اندازه و شکل‌های آن بسته به فاصله بین دندان‌ها متفاوت است. مسواک بزرگ برای فاصله‌های دندانی باریک و کوچک مناسب نیست و نباید با فشار آن را بین دندان‌ها فرو کرد.

مسواک بین دندانی چه کاربردی دارد ؟

از مسواکهای بین دندانی برای تمیز کردن مواردی مثل :

  • سیم و براکت های ارتودنسی دندان
  • پل های دندانی
  • در مواردی که لثه تحلیل رفته و ریشه دندان آشکار شده است می توان استفاده کرد .
  • تمیز کردن فاصله بین دندانی در افرادی که به طور طبیعی فاصله دندانی دارند
  • نواحی زیر سیم های قوس دار ارتودنسی
  • مابین پیچ های ایمپلنت و زیر پروتز
  • تمیز کردن فاصله بین دندان های ارتودنسی شده

در واقع با استفاده از این مسواکها شما از عفونت های قارچی دهان و دندان در مواردی که گفته شد ، در امان می مانید.

چگونه میتوان پلاک دندان را میتوان از بین برد حتما بخوانید : پلاک دندانی باعث بیماری دندان میشود

مسواک بین دندانی برای چه کسانی مناسب است؟

برای اینکه بدانیم مسواک بین دندانی برای چه افرادی مناسب است بهتر است در مورد این موارد بیشتر فکر کنید :

1- افرادی با توانایی حرکتی محدود:

افرادی که بیماری های مفصلی دارند و یا توانایی­ حرکتی آنها محدود است، احتمالا استفاده از مسواک بین دندانی را به نخ دندان ترجیح خواهند داد.

2- افراد دارای ارتودنسی دندان:

استفاده از نخ دندان برای افراد دارای ارتودنسی ثابت معمولا میسر نیست. این مسواک ­های باریک برای خارج کردن باقیمانده غذا و پلاک از بین دندان­ ها و گوشه براکت ­های ارتودنسی مناسب است.

3- افرادی که بین دندان­هایشان فاصله دارند:

اگر فاصله بین دندان های شما زیاد است، سطح دندان­های شما ناصاف است و یا لثه های شما در حال تحلیل است، نمی­توانید با استفاده از نخ دندان، آن را به طور کامل تمیز کنید چرا که نخ دندان فضاهای خالی را به طور کامل پر نمی کند. در این موارد استفاده از مسواک­ بین دندانی، انتخابی مناسب جهت خارج کردن پلاک و باقی مانده غذا است.

4- افرادی که علاقه به استفاده از نخ دندان ندارند:

استفاده از نخ دندان برای بسیاری از افراد خوشایند نیست، به عنوان مثال ممکن است این کار برای آنها سخت باشد و یا از حس آن خوششان نیاید. در هر صورت چنانچه علاقه ای به استفاده از نخ دندان ندارید، مسواک بین دندانی انتخابی بهتر برای شما بوده و به علاوه استفاده از آن نیز ساده تر است.

چرا باید از مسواک بین دندانی استفاده کنیم ؟

چگونه از این مسواک استفاده کنیم ؟

پس از انتخاب نوع مناسب مسواک و با توجه به توصیه های دندانپزشک خود ، حداقل روزی یک بار ترجیحا بعد از وعده اصلی غذایتان از آن استفاده کنید . مسواک را بدون فشار وارد فضای بین دندان هایتان کرده و به آرامی و بطور مایل از بالا به پایین برای فک بالا و از پایین به بالا برای فک پایین در بین فضا ی دندان ها حرکت دهید .

از مسواک بین دندانی برای ماساژ لثه نیز استفاده می کنند . به این ترتیب که به منظور خون رسانی به بافت لثه در اطراف ایمپلنت از مسواک بین دندانی مناسب استفاده می کنند. این کار باعث می شود ایمپلنت دندانی نسبت به هجوم باکتری مقاوم شده و کمتر آسیب ببیند .

همچنین برای مسواک زدن ما بین پیچ های ایمپلنت و زیر پروتز نیز از این نوع مسواک استفاده  می شود. به این ترتیب که مسواک را ما بین پین های ایمپلنت قرار داده و به آرامی با حرکات رفت و برگشت بین پین ها را تمیز می کنیم.

بطور کلی نحوه استفاده از مسواک بدین گونه است :

1- برس بین دندانی را در نقطه ی اتصال بین دندان ها و لثه قرار دهید.

2- نوک برس را به زاویه مرکز خط دندان ها بچرخانید و آن را به آرامی با زاویه درست تا مرکز دندان ها بکشید.

3- بدون اعمال فشار بیشتر بر روی برس دستگیره مسواک را در زاویه 90 درجه نگه دارید.

4- حالا می توانید برس را کمی فشار دهید و آهسته بیرون بکشید / کار تمام شده است.

مزایا و معایب استفاده از مسواک­ بین دندانی

استفاده از این نوع مسواک نیز دارای مزایا و معایبی است که بهتر است آن را بدانید  :

الف – مزایا:

استفاده آسان (دسته مسواک را بگیرید و دندان­هایتان را تمیز کنید)

سادگی تمیز کردن مسواک میان دندانی

قابلیت تمیز کردن فواصل بزرگ میان دندان­ها، مخصوصا میان دندان­های کج، تاج دندان یا بریج دندان.

بر عکس نخ دندان های مومی، لایه مومی از خود بر روی سطح دندان بر جا نمی گذارد (لایه های مومی روی دندان، موجب تجمع پلاک می شوند)

براکت ارتودنسی چیست حتما بخوانید : براکت ارتودنسی و انواع آن

ب – معایب:

قیمت بالاتر نسبت به نخ دندان

مسواک میان دندانی در مرکز خود دارای یک سیم ظریف بوده که معمولا هنگام استفاده به لثه ها آسیب می زند.

با وجود اینکه می­ توانید آن را تمیز کنید اما امکان استریل کردن آن وجود ندارد. از آنجایی که استفاده از مسواک میان دندانی ممکن است به لثه آسیب بزند، این امر باعث ایجاد عفونت خواهد شد.

فراموش نکنید :

برای تمیز کردن مناسب دندان بسیار مهم است که برس بین دندانی با اندازه مناسب انتخاب کنید. اغلب اوقات بیشتر از یک سایز برس، مورد نیاز است. دندانپزشک شما می‌تواند به انتخاب مناسب‌ترین اندازه برس برای شما کمک کند.

یک بار در روز و ترجیحاً شب‌ها از مسواک بین‌دندانی استفاده کنید. در هر فضای بین دندانی چندین بار برس را به جلو و عقب حرکت دهید. برای استفاده آسان‌تر از آن به آینه نگاه کنید. هنگامی که رشته‌های برس پوسیده می‌شوند آن را عوض کنید. لطفاً از محصولات دارای بسته‌بندی و تولید استاندارد استفاده کنید.

متخصص بیماری های دهان و دندان