پوسیدگی دندان جلو

پوسیدگی دندان جلو می تواند یکی از مواردی باشد که علاوه بر دردناک بودن و اذیت شدن فرد مبتلا، سبب به خطر افتادن سلامتی و خدشه دار شدن ظاهر و زیبایی فرد نیز تاثیرات قابل توجهی را ممکن است در بر داشته باشد.

دندان جلوی خود را بشناسید :

دندان های جلویی یا Incisors که هشت دندان ، شامل چهار دندان بالایی و چهار دندان پایینی است ، در 6-8 ماهگی پدیدار شده و علاوه بر نقش مهم آنها در غذا خوردن، بخش مهم و قابل توجهی از طرح لبخند به شمار می آیند. روند اصلاحی انجام شده در این قسمت از دهان بسیار مهم است. اگر می خواهید لبخند شما زیبا و درخشان باشد، باید با انجام اصول پیشگیری از پوسیدگی دندان به خصوص پوسیدن دندان جلو  ، جلوگیری نمایید .

چرا دندانها دچار پوسیدگی میشوند ؟

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات غذایی حاوی کربوهیدرات بین دندان‎های شما به دام می‎افتند و با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور کامل برداشته نمی‎شوند. این می‌تواند شروعی برای فعالیت باکتری‏‌های دهان و در نتیجه پوسیدگی دندان‏‌ها باشد.

اسید تولید شده توسط باکتری‏‌های دهان به آرامی سوراخ‎هایی را روی دندان‏ شما ایجاد می‌‏کنند و در صورتی که به موقع به درمان پوسیدگی دندان‏ نپردازید، حفره‌ها در طول زمان بزرگتر می‎شوند و حتی می‎توانند کل دندان شما را نابود کنند.

مهم‎ترین علت پوسیدگی دندان مواد غذایی و نوشیدنی‏‌های قنددار و چسبنده است. باکتری‌های دهان با مصرف این قندها اسید تولید کرده و موجب ایجاد پوسیدگی در بافت سخت دندان می‌شود.

به طور کلی غذاهایی که به دندان‎های شما می‏‌چسبند، احتمال بروز پوسیدگی را افزایش می‌دهند. تمامی غذاهای قند و نشاسته‎دار مثل شیر، عسل، کشمش، آبنبات، غلات و حبوبات و نان جزو این غذاها به شمار می‎آیند.

علت پوسیدگی دندان جلو چیست ؟

معمولا دندان‌ درد بر همه دندان ها تاثیر نمی گذارد ولی وقتی یکی از دندان هایتان خراب شود چندتا از دندان های اطراف را هم به این درد مبتلا می کند؛ فرقی نمی کند دندان جلویی باشد یا دندان نیش یا دندان های عقبی. یکی از ناحیه هایی که ممکن است درد دندان در آن بپیچد، دندان های جلویی هستند که میزان آن بسته به علت درد متفاوت است. پوسیدگی دندان جلو و دردهای ناشی از آن جزو آزاردهنده ترین دردها هستند. در زیر به دلایل مختلف درد دندان های جلویی اشاره می کنیم.

۱- حساسیت به دما

گاهی دندانتان به دمای موادغذایی حساسیت دارد و موقع خوردن غذاهای یخ یا داغ، درد می گیرد. این درد معمولا برای دندان های جلویی اتفاق می افتد و دلیل آن هم این است که ساختار حفاظتی عصب های داخلی دندان پوسیده شده یا آسیب دیده‌اند.

پوسیدگی این عصب ها علل مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به محکم مسواک زدن یا اشتباه نخ دندان کشیدن اشاره کرد. اگر هنگام خوردن غذاهای خیلی داغ یا سرد، (داخل دندان یا اطراف آن) احساس درد کردید، احتمالا علت آن حساسیت به دماست که البته باید به آن رسیدگی شود.

۲- برگشت لثه

همه دوست دارند دندان هایی سفید و براق داشته باشند؛ به همین خاطر، گاهی ممکن است خیلی سفت مسواک بزنند و فشار زیادی روی آن ایجاد کنند ولی نمی دانند که گاهی این کار برعکس عمل می کند. اگر بیش از حد محکم مسواک بزنید، مینای دندانتان آسیب می بیند و لثه ها دچار برگشتگی می شوند. این مسئله به نوبه خود باعث می شود دندان خراب شده و رفته رفته به عصب برسد. درنتیجه هنگام خوردن غذا و نوشیدنی های سرد  احساس درد می کنید.

جراحی فلپ لثه چیست ؟ حتما بخوانید : جراحی لثه و دانستی های مربوط به آن

۳- صدمه دیدن دندان

گاهی به دلایل مختلف مثل تصادف دهان و دندان ها آسیب می بینند و دندان دچار شکستگی می شود یا ترک بر می دارد. دندان های جلویی بالا از همه دندان ها بیشتر در معرض آسیب هستند که با توجه به موقعیت قرارگرفتن‌شان در دهان، بسیار منطقی است.

فرقی نمی کند در ماشین تصادف کرده باشید، توپ به صورتتان خورده باشد یا روی زمین سر خورده باشید؛ در هر صورت دندان های جلویی همیشه بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند. این آسیب حتی ممکن است به دلیل جویدن موادغذایی سفت (مثلا شکستن مغزیجات با دندان) هم اتفاق بیفتد.

وقتی دندان آسیب فیزیکی ببیند، ممکن است عواقب آن تا سال ها با شما همراه باشد و همیشه به خاطر آن احساس درد داشته باشید. معمولا هنگامی که غذایی را می جوید، این درد کمی اذیتتان می کند و احساس می کنید عصب های دندان های جلویی‌تان تحریک می شوند.

۴- عفونت لثه

عفونت لثه های جلویی می تواند یکی دیگر از دلایل درد دندان باشد. این امر معمولا به خاطر تکثیر جرم یا باکتری در اطراف لثه یا دندان اتفاق می افتد. با ازدیاد میکروب، دندان عفونت می کند و وقتی این عفونت تکثیر شود، ساختارهای زیرین لثه ملتهب می شوند. این التهاب معمولا با درد و تورم همراه است و گاهی علائمی مانند دانه های چرکی، خروج عفونت و طعم بعد دهان را از هم خودش بروز می دهد.

۵- دندان‌ قروچه هنگام خواب

دندان‌ قروچه اگر مدام اتفاق بیفتد، به مرور باعث پوسیدگی و آسیب دندان های جلویی می شود. حتی گاهی ممکن است در نتیجه این اتفاق دندانتان ترک بردارد و درد بگیرد. بنابراین اگر عادت دارید در خواب دندان هایتان را محکم به هم فشار دهید، شاید دلیل درد دندان های جلویی‌تان این مسئله باشد.

۶- فرایندهای درمانی یا زیبایی

اگر اخیرا یکی از دندان هایی جلویی‌تان را درست کرده‌اید یا فرایندی روی آن انجام داده‌اید، این مسئله ممکن است یکی دیگر از دلایل احساس درد در آن ناحیه باشد. پر کردن دندان گاهی باعث حساسیت و در نتیجه احساس درد در دندان های جلویی می شود. این درد معمولا موقع خوردن غذا و نوشیدنی های سرد بیشتر احساس می شود.

۷- آبسه دندان

وقتی باکتری های بد در دندان یا بافت زیرین لثه رشد کنند، دندان دچار عفونت شده و به اصطلاح آبسه می کند. گسترش باکتری ابتدا از پالپ دندان شروع می شود و بعد به بافت لثه و نوک عصب هم سرایت می کند. اگر زود به این مسئله رسیدگی نکنید، باعث تورم بافت لثه و احساس درد شدید می شود.

۸- تورم پالپ

اگر تورم پالپ داشته باشید، این هم می تواند یکی از دلایل درد دندان جلویی به حساب بیاید. تورم پالپ قسمت مرکزی دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث التهاب و ایجاد درد در آن ناحیه می شود. این التهاب ممکن است به دندان های دیگر هم سرایت کرده و دردتان را پخش کند.

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان جلو کدام هستند

دندانپزشگ چگونه پوسیدگی دندان جلو را درمان میکند ؟

هر چه شما زودتر به دنبال درمان پوسیدگی دندان‏‌های‌ خود باشید، شانس شما را برای جلوگیری از پیشرفت آن بیشتر خواهد بود. درمان پوسیدگی دندان به وضعیت شما و شدت پوسیدگی بستگی دارد و یکی از گزینه‏‌های درمانی زیر می‎تواند مشکل شما را حل کند :

1- چکاب‎های منظم

چکاب‎های منظم دندانپزشکی می‌تواند به شما کمک کند تا هر گونه پوسیدگی جزئی و دیگر بیماری‎های دندانی را شناسایی کنید و از ایجاد حفره و بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری نمایید.

2- درمان فلوراید در پوسیدگی دندان جلو

اگر پوسیدگی دندان شما در مراحل اولیه خود باشد، درمان فلوراید می‌تواند مینای دندان شما را به شکل اولیه خود برگرداند. در واقع در درمان فلوراید دندانپزشک شما، مقدار بیشتری فلوراید نسبت به آب آشامیدنی، خمیر دندان و دهانشویه‏‌ها استفاده می‌کند و پوسیدگی را در همان مراحل اول مهار می‎کند. در این درمان، فلوراید به شکل مایع، ژل، فوم یا وارنیش روی دندان قرار می‎گیرد.

3- پر کردن دندان

پر کردن دندان که ترمیم دندان نیز نامیده می‏‌شود، گزینه‏‌ی اصلی برای درمان پوسیدگی است. اگر پوسیدگی دندان جلو شما پیشرفت کرده باشد و از فرسایش مینای دندان فراتر رفته و باعث ایجاد سوراخ در دندان‎تان شده باشد، احتمالا دندانپزشک به شما، پر کردن دندان را توصیه خواهد کرد.

به هنگام پر کردن دندان، دندانپرشک مواد پوسیده را از دندان شما خارج کرده و آن را پر می‏‌کند تا دندان به شکل اولیه خود باز گردد. برای پر کردن دندان جلو معمولا دندانپزشکان از کامپوزیت استفاده می‎کنند.

4- تاج دندان

در مواردی که پوسیدگی دندان جلو شدید می‌باشد، معمولا دندانپزشکان به جای پر کردن دندان از تاج دندان برای ترمیم محل آسیب دیده استفاده می‎کنند. در این روش درمان، تاج دندان روی سطح دندان پوسیده قرار می‎گیرد و آن را پوشش می‎دهد.

5- کانال ریشه دندان

زمانی که پوسیدگی به مغز درونی دندان یا همان پالپ می‎رسد، شما به کانال ریشه دندان برای درمان نیاز خواهید داشت. این روش درمان بیشتر برای ترمیم دندان‎های عفونی یا دندان‎هایی که به شدت پوسیده شده‎اند، بکار می‎رود.

6- کشیدن دندان

در صورتی که پوسیدگی دندان شما بسیار شدید باشد و دیگر دندانپزشک نتواند آن را ترمیم کند، تنها راه‌حل، کشیدن دندان می‎باشد. شما می‎توانید با کمک بریج یا پل دندان و ایمپلنت، دندان‏‌های از بین رفته را جایگزین کنید.

7- روکش دندان جلو

اگر دندان جلویی تا حدی خراب شده باشد که ظاهر بدی پیدا کند، دندانپزشک پس از ترمیم دندان جلو برای زیبایی دندان از تاج یا ونیر استفاده می کند. تاج یک ماده ترمیمی سفیدرنگ به شکل دندان است که روی پوسیدگی را می پوشاند و ونیر تکه‌ای سرامیکی است که به سطح رویی دندان می چسبد.

این دو فرایند معمولا به دو یا چند جلسه درمانی احتیاج دارند و طوری طراحی می شوند که با رنگ دندان بیمار همخوانی داشته باشند. بسته به شرایط هر بیمار، پزشک از بین این روش ها بهترین نوع درمانی را به او پیشنهاد می دهد.

مراحل نصب روکش دندان حتما بخوانید : روکش دندان و مراحل انجام آن چگونه است

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان جلو

  • ابتدایی ترین امکانات برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده از خمیردندان خوب حاوی فلوراید است.
  • می توانید از دندانپزشک خود درباره خمیردندان خوب پرس و جو کنید.
  • حتما سعی کنید دندان های خود را دو بار در طول شبانه روز مسواک بزنید که بهترین زمان آن صبح ها و قبل از خواب است.
  • تمیز نگه داشتن دندان ها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها امری بسیار مهم است.
  • سعی کنید پس از هر وعده غذایی دهان خود را با آب بشویید، این امر ذرات باقی مانده غذا را از میان دندان ها خارج می کند.
  • روزانه حداقل یک بار فضای بین دندان ها را نخ دندان بکشید.
  • هر چند وقت یکبار به دندانپزشکی مراجعه کنید و از دندانپزشک خود بخواهید تا دندان های شما را معاینه و بررسی کند.
  • با پزشک خود درباره روکش های دندانی مشورت کنید، زیرا آن ها لایه محافظتی در برابر آسیب و پوسیدگی دندان ایجاد می کنند.
  • از پزشک خود درمورد دهان شویه های حاوی فلوراید سوال کنید و نحوه و زمان استفاده از آن را از وی جویا شوید.
  • از مصرف غذاهایی که سطح قند بالا دارند مانند شکلات ، آب نبات و امثال آن ها بپرهیزید.
  • از مواد غذایی چسبنده که به سخی از روی دندان ها پاک می شوند استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از موارد فوق حتما دندان های خود را مسواک بزنید.
  • به دندان های خود استراحت بدهید به گونه که در طول شبانه روز درحال جویدن نباشند.
  • از تغذیه خوب و متعادل که حاوی انواع مواد مغذی مورد نیاز است استفاده کنید.
  • اگر از علاقه مندان استفاده از آدامس هستید به دنبال نوع بدون قند آن باشید.

با رعایت موارد فوق می توانید از ایجاد پوسیدگی در دندان جلو و حتی کل دندان جلوگیری کنید.

فراموش نکنید

بهداشت دهان و دندان و تغییر عادات تغذیه‌ای از جمله مواردی است که به شما کمک خواهد کرد تا دندانهایی زیبا و درخشنده داشته باشید . منظور از بهداشت دهان و دندان، مسواک کردن دندان‌ها حداقل دوبار در روز، کشیدن نخ دندان حداقل یکبار در روز  و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها در مطب دندانپزشکی هر شش ماه یکبار و معاینه شدن توسط دندانپزشک و بررسی وضعیت دندان با کمک تصاویر رادیوگرافی می‌باشد.

کاهش میزان قند مصرفی -خصوصا نوشیدنی‌های شیرین- می‌تواند در پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان موثر باشد. بهتر است بعد از خوردن غذاهای چسبنده، دندان خود را مسواک بزنید و دهان خود را بشویید.

توصیه می‌شود که غذاهای شیرین و چسبنده مانند میوه‌های خشک را به جای این که به عنوان میان‌وعده مصرف کنید، همراه با وعده‌های اصلی غذا میل کنید. اجتناب از خوردن میان‌ وعده‌های متعدد در طول روز، نخوردن شکلات و شیرینی و خوشبوکننده‌های شیرین نیز می‌تواند در جلوگیری از تشکیل اسید در دهان شما (که منجر به پوسیدگی می‌شود) موثر باشد.

انجام فیشورسیلانت برای پیشگیری از پوسیدگی دندان نیز بسیار موثر است. فیشور سیلانت در اغلب موارد برای کودکان و بعد از این که دندان‌های آسیا آن‌ها درآمد، انجام می‌شود. فیشور سیلانت به صورت یک پوشش نازک پلاستیک مانند روی سطح دندان‌های آسیا است که از تشکیل پلاک روی این دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

فلوراید‌تراپی نیز یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان است. ممکن است فلوراید در آب آشامیدنی موجود باشد و همچنین می‌توان از محلول فلوراید نیز استفاده کرد. در معاینات روتین دندانپزشکی نیز از محلول موضعی فلوراید استفاده می‌شود. دندانپزشک شما ممکن است علاوه بر این کار، به شما توصیه کند که از دهان شویه و خمیردندان حاوی فلوراید نیز استفاده کنید

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی