کرونا دلتا و مطب دندانپرشکی

کرونا دلتا نام یکی از جهش های ویروس کرونا است که بسیار مورد بحث در میان افراد جامعه است ، این نگرانی ها پیرامون بیماران و مراجعین مطب و کلینیک های دندانپزشکی نیز به چشم میخورد ، باید ها و نبایدهایی که باید از این جهش ویروس کرونا بشناسیم و نکاتی که برای حضور در مطب لازم است در مواقع بحرانی و شیوع اپیدمی انواع جهش های کرونا انجام شود از جمله نکاتی است که باید به دقت بررسی و به آن عمل شود

مهم است بدانید مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) دلتا را از سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا، و همچنین ویروس‌هایی که باعث آبله، MERS ،SARS و ابولا می‌شوند، واگیرتر توصیف کرده و مانند آبله مرغان مسری در نیویورک تایمز گزارش شده است. CDC می‌گوید بیش‌ترین شیوع موارد و پیامدهای شدید در نقاطی با نرخ واکسیناسیون پایین اتفاق می‌افتد و تقریبا همه بستری‌ها و مرگ‌ها در میان افراد واکسینه نشده بوده است. البته CDC داده‌هایی را در ماه ژانویه منتشر کرد که نشان می‌داد افراد واکسینه شده نیز می‌توانند کرونا دلتا را منتقل کنند که این باعث شد مطالعات گسترده‌تری روی این موضوع انجام شود.

نحوه نامگذاری کرونا چگونه است؟

قبل از بررسی نحوه مقابله با کرونا دلتا در مطب های دندانپزشکی شاید برای شما جالب باشد که بدانید نحوه نامگذاری انواع ویروس ها چگونه است ، مردم اغلب نام بیماری را می‌دانند، اما نام ویروس عامل آن را نمی‌دانند.ویروس‌ها بر اساس ساختار ژنتیکی‌شان نام گذاری می‌شوند تا روند تولید آزمایش‌های تشخیصی، واکسن‌ها و داروها را تسهیل کنند. ویروس‌شناسان این کار را انجام می‌دهند؛ بنابراین ویروس‌ها توسط کمیته بین‌المللی طبقه‌بندی ویروس‌ها (ICTV) نام گذاری می‌شوند.

در مورد ویروس کرونا هم دقیقا همین‌طور است. در ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۰ «سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس ۲ (SARS-CoV-2)» را به عنوان نام ویروس جدیدی اعلام کردند. این نام به این دلیل انتخاب شده است که این ویروس از نظر ژنتیکی به ویروس کرونا سارس SARS که در سال ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد، مربوط می‌شود. اما در عین اینکه این دو ویروس به هم مرتبط هستند، ولی کاملا با هم تفاوت دارند. در همین راستا جهت تحقیق، تشخیص و درمان راحت‌تر از این به بعد جهش‌های مختلف را با نام جدیدی نام گذاری می‌کنند.

در مورد کرونا دلتا نیز این موضوع صدق می‌کند. در حال حاضر ۴ گونه جهش یافته به نام‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا وجود دارند و گونه دلتا بسیار بحث‌برانگیز شده است. این نام گذاری‌ها بر اساس الفبای یونانی هستند. به گفته بسیاری از کارشناسان این ویروس مُسری‌ترین ویروس بیست سال اخیر است و به همین دلیل به سرعت می‌تواند از فرد مبتلا به اطرافیان و خانواده منتقل می شود. به عبارت بهتر هر فرد مبتلا به سویه دلتا می‌تواند بطور متوسط ۶ و حتی تا ۸ یا ۹ نفر را آلوده کند که سرایت پذیری معادل ویروس آبله مرغان است

واکسن کرونا ، آیا برای بدن ایمنی کامل به همراه دارد ؟ حتما بخوانید : واکسن کرونا در برابر کرونا ویروس ایمنی ایجاد میکند ؟

چرا کرونا باعث ایجاد محدودیت هایی در کار دندانپزشکی شده است؟

هنگامی که دندانپزشکان روی دندانهای شما کار می کنند عملیاتی همچون دندانپزشکی اطفال، لمینت دندان، ایمپلنت دندان، ارتودنسی دندان و … یا مثلا حین تراش دندان با توربین و یا هنگام جرمگیری و پولیش دندان ها با برس های پرداخت، آئروسل ها- قطرات معلق در هوا از بزاق یا خون -ایجاد می شود. دندانپزشکان درشرایط عادی هم موظفند تمامی بیماران را مبتلا به بیماری های عفونی فرض کرده و اقدامات احتیاطی در زمینه کنترل عفونت را برای همه بیماران انجام دهند تا خطر انتقال بیماری های واگیر تنفسی و  خونی کاهش یابد.

این اقدامات احتیاطی باعث می شود هم بیماران و هم دندانپزشکان در امان بمانند. اما با وجود  همه گیری ویروس کرونا، خطر وجود آئروسلهای حامل ویروس حین اعمال دندانپزشکی افزایش یافته است که یا مستقیماً پرسنل مطب را آلوده می کند و یا با نشستن روی سطحی که توسط پرسنل یا بیماران بعدی لمس می شود، باعث انتقال بیماری می شود.

حتی در بیماران به ظاهر سالم هم امکان انتقال وجود دارد زیرا همه افراد مبتلا به ویروس دارای علائم  بیماری کرونا نیستند. از همین رو کنترل عفونت و اجرای تمهیدات ویژه در ضدعفونی، در دوره ای که ویروس کرونا شیوع دارد، اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

علایم کرونا دلتا

به‌ نظر می‌رسد علائم کرونا دلتا همانند علائم گونه‌ی اصلی کووید ۱۹ باشد؛ اما پزشکان می‌بینند که برخی افراد به‌خصوص جوان‌ترها، سریع‌تر بیمار می‌شوند. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند گونه دلتا در دستگاه تنفسی در سطوح بسیار بالاتر و بسیار سریع‌تر تکثیر می‌شود. معمولا افراد واکسینه‌شده در صورت دچار شدن به گونه دلتا، بدون علامت هستند یا دچار علائم بسیار خفیفی می‌شوند. علائم آن‌ها بیشتر شبیه سرماخوردگی مانند تب، سرفه یا سردرد و از دست دادن قابل‌ توجه حس بویایی است. متخصصان می‌گویند در صورت خفیف بودن علائم، ممکن است بیماری خود را با آلرژی اشتباه بگیرید. نکات مهم در مورد علائم کرونا اصلی و علائم دلتا کرونا عبارت‌اند از:

  • سرفه، تب و تنگی تنفس از علائم شایع کووید ۱۹ است. 
  • گرفتگی سینوس‌ها ، آبریزش بینی و گلودرد علائم آلوده شدن به گونه دلتا است. 
  • عطسه بیش‌ از‌ حد نشانه‌ی دچار شدن به گونه دلتا است. 
  • گونه دلتای کووید ۱۹ می‌تواند علائمی داشته باشد که خفیف‌تر  هستند و معمولا با این ویروس مرتبط نیستند؛ به‌طوری‌که برخی ممکن است آن را با آلرژی یا بیماری رایج دیگری اشتباه بگیرند.

تاکید میکینم در صورتی که هر یک از علایم بالا را داشتید لازم است با مطب تماس گرفته و این موضوع را اطلاع دهید و وقت خود را کنسل و برای زمان جدید وقت بگیرید

تاثیر واکسن بر کرونای دلتا چه مقدار است؟

متاسفانه واریانت دلتا نسبت به واکسن‌ها تقریبا مقاوم است، خصوصا در افرادی که فقط یک دوز دریافت کرده‌اند. طبق تحقیقات، یک دوز واکسن آسترازنکا یا فایزر، خطر ابتلا به گونه دلتا را در افراد تا حدود ۳۳٪ کاهش می‌دهد. در حالی که این در برابر گونه آلفا، ۵۰ % ایمنی ایجاد می‌کند. دوز دوم واکسن آسترازنکا باعث محافظت ۶۰ درصدی در برابر دلتا می‌شود و این مقدار در فایزر تا ۸۸% هم موثر است.

دانشمندان واکسن مدرنا را نیز مورد بررسی قرار دادند، و دریافتند که آنتی بادی‌های داوطلبان می‌توانند به طور موثری ویروس را با جهش‌های مختلف دلتا خنثی کنند. در حالیکه توانایی خنثی‌سازی نوع دلتا در مقایسه با نوع آلفا کمتر است، ولی باز هم دانشمندان معتقدند که این واکسن هنوز هم می‌تواند در کاهش علائم دلتا موثر باشد.

سازندگان واکسن روسی اسپوتنیک، اخیرا در توییتر اعلام کردند که واکسن آن‌ها در برابر نوع دلتا بیشتر از سایر واکسن ها موثر است. آن‌ها اضافه کردند که این داده‌ها را برای ارزیابی به یک مجله بین المللی تحویل می‌دهند. این شرکت همچنین گفته که به زودی موردی را ارائه می‌دهد که به طور خاص برای کار در برابر نوع دلتا طراحی شده است. ولی تا زمانی که داده‌ها به صورت عمومی در دسترس نباشند، ارزیابی صحت این گفته‌ها در مورد واکسن اسپوتنیک امکان پذیر نیست.

نکاتی که برا عدم شیوع کرونا دلتا باید در مطب رعایت کرد

در شرایط شیوع اپیدمی برای حضور در مطب چه باید کرد ؟

دهان بینی و چشم جزء اصلی ترین اجزاء ورود ویروس کرونا به داخل بدن می باشد و در دندانپزشکی در دوران کرونا اگر فواصل زمانی وقتدهی بیماران یا فاصله ارتباط بیمار با افراد محیط نزدیک و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی باشد زمینه انتقال ویروس به راحتی فراهم می شود.در حال حاضر توصیه های زیادی برای در خانه ماندن و دورکاری جهت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به افراد میگردد.

این روز ها عدم مراجعه به دندانپزشکی گزینه مناسبی برای غلبه بر ترس از کرونا نمیباشد و نباید به دلیل ترس از کرونا درمان های اضطراری دندان را به تعویق انداخت چون بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد و افرادی که نیازمند درمان های اورژانسی دندان می باشند به دلیل ترس از ابتلا به کرونا درمان خود را به تعویق میاندازند که این اقدام میتواند سلامت این افراد را به خطر اندازد

رعایت این نکات را به خاطر داشته باشید

  • ده دقیقه قبل از زمان خود به مطب مراجعه کنید
  • از آوردن همراه در این دوران به مطب خودداری کنید
  • علایم و نشانه ها و سوابق بیماری خود را با منشی در میان بگذارید
  • از ماسک های پزشکی و همچنین دستکش استفاده نمایید
  • ماده ضدعفونی کننده به همراه داشته باشید
  • تنها هنگام انجام اعمال دندانپزشکی ماسک خود را بردارید
  • در صندلی های مشخص شده بنشینید و فاصله اجتماعی را در مطب رعایت نمایید
  • از آوردن وجه نقد خودداری نمایید و تنها از کارت های بانکی برای پرداخت استفاده نمایید
انواع قارچ سیاه چیست؟ حتما بخوانید : قارچ سیاه بیماری نوظهوری نیست

درمان های اورژانسی دندانپزشکی در زمان ویروس کرونا دلتا

بهتر است علاوه بر رعایت نکات نحوه حضور در مطب های دندانپزشکی به خصوص در مرحله شیوع ویروس کرونا از جمله کرونا دلتا ، تنها در زمان هایی که نیاز به درمان اورژانسی دارید به مطب مراجعه فرمایید ، از جمله درمانی های اورژانسی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شکستگی دندان
  • درد خونریزی
  • آبسه دندان
  • التهاب و عفونت لثه
  • دندان های مصنوعی دردناک و یا شکسته
  • روکش های ناتمام دندان
  • درمان هایی که از قبل شروع شده و با عدم پیگیری امکان بدتر شدن شرایط دندان یا عفونت مجدد آن شود.

در حال حاضر اگر با رعایت تمامی نکات بهداشتی دهان و دندان نیاز به مراجعه حضوری به مراکز دندانپزشکی بود بهتر است با مدنظر قرار دادن پروتکل های بهداشتی به مراکز درمانی که تمام اصول بهداشتی دهان و دندان را رعایت می کنند اقدام به درمان کنید تا بدون هیچ نگرانی از انتقال بیماری مصون بمانید.

اهمیت مراقبت از دندان در همه گیری کرونا

در حال حاضر  که همه گیری کرونا و به خصوص نوع کرونا دلتا بعد از حدود دو سال همچنان ادامه دارد و در حال دست و پنجه نرم کردن با گونه‌های جهش یافته کرونا مثل سویه دلتا و سویه لامبدا هستیم، در خانه ماندن یا از راه دور کارکردن به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس کماکان توصیه می‌شود. با این شرایط، خانواده‌ها در شرایط فعلی ممکن است از خوراکی‌های شیرین و تنقلات بیشتری در خانه استفاده کنند و همانطور که احتمالا می‌دانید، این خوراکی‌ها ممکن است باعث افزایش پوسیدگی‌های دندان شوند. مواجهه با دندان درد و کرونا به طور همزمان می‌تواند بسیار نگران کننده باشد.

بعلاوه، در این دوران به علت سردرگمی و بلا تکلیفی از شرایط پیش آمده، از دست دادن کار، ترس از بیمار شدن و آینده نا معلوم، بسیاری از افراد دچار استرس و درد‌های عصبی فک و صورت ناشی از اضطراب و استرس می‌شوند و دندان درد در کرونا را تجربه می‌کنند. از این رو، پیش از اینکه حتی بررسی کنیم که آیا رفتن به دندانپزشکی در دوران کرونا به خصوص کرونا دلتا خطرناک است یا خیر، توصیه می‌شود که بیش از پیش بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید.

روزانه حداقل 2 بار مسواک زدن قبل و بعد از خواب و حداقل یک بار نخ دندان قبل از خواب به همه افراد و کودکان توصیه می‌شود تا از پوسیدگی‌های دندان جلوگیری شود. کودکان و خردسالان به علت نداشتن مهارت در استفاده از مسواک و نخ دندان، احتیاج به کمک و راهنمایی افراد بزرگتر دارند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی