واکسن کرونا

واکسن کرونا و دغدغه های مربوط به آن از جمله نکاتی است که شاید بهتر باشد آن را بررسی کنیم . از همان روزهای نخست همه‌گیری کرونا، دانشمندان آستین‌ها را بالا زدند تا برای مقابله با این ویروس ناشناخته راه‌ حلی بیابند. چند ماهی نگذشته بود که خبرهای خوبی از تولید نمونه‌های اولیه واکسن‌ این بیماری رسید. سپس مدتی نگذشت که شرکت‌های متعددی دست به کار شدند و تعداد پروژه‌های تولید واکسن در دنیا افزایش یافت.

حالا مدتی از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف می‌گذرد و با این که برخی شرکت‌ها ادعا می‌کنند واکسن‌های تولیدی آنها تا درصدهای زیادی مانع ابتلا به کرونا می‌شود، نتایج به‌دست‌آمده و مرگ‌ومیرهایی که در پی تزریق برخی واکسن‌ها رخ داده، از واقعیت دیگری خبر می‌دهد. با آن‌ که عده‌ای گمان می‌کنند با تزریق واکسن همه‌ چیز به روال عادی برمی‌گردد و می‌توانند با خیال راحت ماسک‌ها را کنار بگذارند، حقیقت چیز دیگری است.

لزوم استفاده از واکسن کرونا

جدال بر سر استفاده از یا عدم استفاده از واکسن در کنار اتواع مختلف واکسن های موجود باعث شده است بسیاری بر استفاده از این واکسن دچار تردید شوند . اما نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که تزریق واکسن کرونا و البته هر دو دوز این واکسن تا درصد قابل توجهی افراد را در مقابل این ویروس ایمن میکند اما نکته مهم تر این است که عدم رعایت پروتکل های مراقبتی و بهداشتی میتواند باعث بروز مجدد علایم و بیماری شود .

به همین دلیل توصیه میشود همه افراد جامعه برای ایمنی خود و اطرافیان خود حتما از واکسن و به خصوص دو دوز این واکسن استفاده کنند و به جو سازی های مربوط به عدم استفاده از این واکسن ها اعتماد نکنند . اما برخی نکات را بهتر است در استفاده از واکسن ها بدانید .

آیا با تزریق واکسن مصونیت کامل می‌شود و دیگر کرونا نمی‌گیریم؟

بهتر است بدانید پزشکان معتقدند حدود ۹۵ درصد مردم با تزریق دوز اول واکسن کرونا و ورود ویروس ضعیف‌شده به بدن، در برابر آن مصون می‌شوند و دو هفته بعد از آن با تزریق دوز دوم، این مصونیت به حدود ۱۰۰درصد می‌رسد اما در این میان، پژوهشگران بر این باورند که با وجود تزریق واکسن، ۵ درصد افراد از آنجا که بدن آنها واکنش محافظت‌کننده کاملی نشان نمی‌دهد، همچنان ممکن است به کرونا مبتلا شوند.

درست است که این احتمال پایین است اما می‌توان گفت هنوز احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در افرادی که واکسینه شده‌اند، وجود دارد. اما انتظار می‌رود در صورت ابتلا، علائم نسبتا خفیفی نشان دهند اما همچنان ناقل ویروس هستند.

آیا بعد از تزریق واکسن زندگی به روال عادی برمی‌گردد؟

در این مورد به‌ طور دقیق نمیتوان پاسخ داد . این درست است که همه مردم می‌خواهند با تزریق واکسن به‌ زندگی عادی پیش از همه‌گیری کرونا برگردند اما این روند به‌ سادگی اتفاق نمی‌افتد. تزریق واکسن در کنار استفاده از ماسک گزینه‌های خوبی است که می‌تواند احتمال ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر این دو کنار هم ادامه داشته‌ باشد، بعد از گذشت مدت زمانی می‌توان دقیق‌تر نسبت به این مسأله توضیح داد چه زمانی وضعیت عادی خواهد شد.

چه‌ بسا شیوع انواع جدیدی از کروناویروس، هر بار وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند و هنوز مشخص نیست تزریق واکسن به‌ طور کامل می‌تواند مانع انتقال دوباره ویروس شود یا نه. در واقع، ایمنی کامل زمانی رخ می‌دهد که بیشتر مردم جهان واکسینه شده‌ باشند و آن زمان می‌توان به بازگشت به وضعیت‌ عادی امیدوارتر بود.

واکسن بخشی از استراتژی پیشگیری از ابتلا به کروناست و علاوه بر آن، شست‌وشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌ اجتماعی راهکارهای جامعی هستند که رعایت آنها می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را در دوران همه‌گیری تحت تأثیر قرار دهد. در این میان، تزریق واکسن حرکت به سمت عادی‌شدن وضعیت را سرعت می‌بخشد.

چه نکاتی را باید در مورد واکسن کرونا بدانیم

آیا انجام دادن آزمایش آنتی‌بادی ضرورت دارد؟

انجام دادن آزمایش برای تشخیص بیماری کووید -۱۹، یکی از راه‌های اصلی مقابله با این همه‌گیری و پیشگیری از شیوع گسترده آن است. در حال حاضر افراد زیادی در سراسر دنیا آزمایش‌های آنتی‌بادی انجام می‌دهند تا متوجه شوند آیا به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر.

افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بیش از دیگران تمایل دارند آزمایش آنتی‌بادی را انجام دهند تا از میزان تأثیر واکسن بر سیستم ایمنی بدن خود مطلع شوند. پزشکان به گروه‌های آسیب پذیر در برابر بیماری کرونا و افراد مسن توصیه کرده‌اند که پس از دریافت واکسن ، آزمایش آنتی‌بادی انجام دهند تا میزان عملکرد واکسن بر بدن آن‌ها مشخص شود.

اگر آنتی‌بادی کافی در بدن تولید نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

به نظر می‌رسد که آنتی‌بادی بین ۱۰ تا هزار واحد بین‌المللی می‌تواند از افراد در برابر بیماری محافظت کند. محققان معتقد هستند که تزریق واکسن می‌تواند میزان آنتی‌بادی بدن را به بالای ۳۰۰ واحد افزایش دهد، البته ایجاد ایمنی لازم در بدن فقط به افزایش عدد آنتی‌بادی بستگی ندارد به عنوان مثال ممکن است افراد به خوبی در برابر بیماری مورد نظر ایمن شده باشند، اما مشکلات خاص موجود در بدن، مانع افزایش آنتی‌بادی شده باشد.

این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که افراد با عفونت مقابله کرده‌اند. گاهی اوقات تولید آنتی‌بادی کم در بدن به دلیل نبود تطابق ژنتیکی و کروموزومی رخ می‌دهد؛ البته این موضوع بدان معنا نیست که تزریق واکسن کرونا برای این گروه از افراد مناسب نیست.

با تزریق واکسن می‌توانیم ماسک را برداریم؟

مهم است که به ان نکته توجه داشته باشید که بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، تا حد زیادی بدن در برابر ویروس مقاوم می‌شود ولی هنوز مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد که افراد واکسینه‌شده نمی‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند و به‌ نوعی ناقل ویروس محسوب می‌شوند. با این حال تا کامل‌شدن اطلاعات از ایمنی واکسن در جامعه، همه افراد باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی استاندارد شامل استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه هوا و قرارنگرفتن در محیط‌های شلوغ و پرتردد را رعایت کنند.

در حال حاضر استفاده و تزریق دوز سوم و حتی برای برخی از افراد که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند و یا افرادی که در ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی هستند تزریق واکسن کرونا بسیار توصیه شده است ، اما به خاطر داشته باشید استفاده از واکسن به تنهایی کفایت کننده نیست و لتزم است همچنان پروتکل های بهداشتی را تا اتمام و از  بین رفتن کامل بیماری کرونا ادامه دهیم .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی