کرونا ویروس چیست ؟

کرونا ویروس نامی است که در حال حاضر نه تنها ایران بلکه بخش وسیعی از دنیا را در برگرفته و همه جا صحبت از آن است . این مهمان ناخوانده که با حضور خود برای بسیاری از مردم مشکلات فراوانی را ایجاد کرده . مشکلاتی که نه تنها وضعیت بهداشت و سلامتی افراد بلکه مشکلات اقتصادی بسیار زیادی را شامل شده است . کافی است گوشی تلفن همراه ، تلویزیون ، شبکه های اجتماعی و مجازی و حتی بنرهای سطح شهر را نگاه کنید تا به میزان اهمیت و جدی بودن این ماجرا پی ببرید .

کرونا ویروس را بشناسید ؟

کروناویروس‌ها که با نام علمی Coronaviruses شناخته میشود ، شامل خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، از شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

آیا از ساختار کرونا ویروس آگاهی دارید ؟

بیاید کمی این ویروس لجباز را با هم بررسی کنیم . کرونا ویروس‌ها زیر مجموعۀ کروناویریده هستند. ساختار آنها نیز دارای یک ژنوم آران‌ای معمولی است.افرادی که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است. کرونا ویروس‌ها که پس از راینو ویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شوند.

اگرچه کرونا ویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری کرونا ویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینو ویروس‌ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند.ساختار این ویروس از دو لایه تشکیل شده است؛ هسته این ویروس را مواد ژنتیکی و لایه بیرونی آن را تاج‌های پروتئینی تشکیل داده‌اند. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگری منتقل شده‌است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری سخت‌تری شود.

علائم کرونا ویروس چیست؟

بهتر است علائم این بیماری را با هم مرور کنیم . علائم کروناویروس شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی گردد. در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود.

علائم بیماری شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است، که بسیار شایع تر از COVID-19 هستند. به همین دلیل برای تایید این که کسی COVID-19 گرفته باشد، بایستی آزمایش شود. نکته حائز اهمیت این است که اقدامات کلیدی پیشگیرانه را به خاطر بسپاریم که عبارتند از شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی یعنی پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته . با رعایت این نکات میتوان به میزان قابل توجهی از خطر ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد .

آیا در این ایام حضور در دنداپزکش خطرناک است ؟

واقعیت در این است که با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت و توصیه های پزشکان در این زمینه بهتر است حتی الامکان از منزل خارج نشوید و در صورتی که خدمات دندانپزشکی مورد نیاز شما جزو خدمات اورژانسی و ضروری نمیباشد آن را به وقت دیگری موکول کنید . چرا که مطب دندانپزکشی میتواند جزو مکان هایی باشد که در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی چه از جانب پزشک مطب و چه از طرف بیمارانی که در مطب حضور پیدا میکنند ، خطرناک بوده و ویروس را به دندانپزشک و بیمار منتقل کند . پس اولین نکته که باید به آن توجه کنید حفظ سلامت است .

با وجود چه نشانه هایی دندانپزشک از حضور شما جلوگیری میکند ؟

اگر بنا بر هر دلیلی اصرار برا انجام کار دندانپزشکی دارید . در ابتدا دندانپزشک سوالاتی را از شما خواهد پرسید که با توجه به آنها میتواند تصمیم بگیرد که آیا شما میتوانید بعنوان فردی که ناقل بیماری است شناخته شوید با خیر . همچنین وی برخی از علائم را در شما بررسی و در نتیجه و در صورت منفی بودن موارد کار شما را انجام خواهد داد .

دستگاه اتوکلاو ، دستگاهی واجب برای هر مطب حتما بخوانید : اتوکلاو ، دستگاهی برای ضد عفونی وسایل دندانپزشکی

طبق دستور العمل وزارت بهداشت این سوالات قبل از حضور بیمار در مطب از وی پرسیده میشود که آیا شما یا یکی از اعضای خانواده ، یکی از علائم شبیه سرماخوردگی مانند موارد زیر را داشته اید ؟

1. اب ریزش بینی
  2. تب
  3. بدن درد
  4. سرفه
  5. مشکل تنفسی

در صورتی که هر کدام از این علائم را داشته باشید ، وقت شما به روز دیگر انتقال پیدا میکند.

در صورت حضور در مطب چه کنیم ؟

بهتر است برای سلامت خود و کادر درمانی حتما:

1- بیماران پس از ورود به مطب و قبل از نشستن در سالن انتظاردست و صورت خود را با آب وصابون مایع یا مواد ضدعفونی کننده دست تمیز کرده وپس از آن از دست زدن به لباس یا بدن خود خود داری نمایند.

2- بعد از ورود و خروج دستگیره درب ورودی ضدعفونی شود.

چگونه کرونا ویروس انتقال پیدا میکند

3- برای ضدعفونی شدن بهتر سطوح بعد از اسپری چند دقیقه مواد ضدعفونی روی سطوح باقی بماندوسپس با دستمال آغشته به مواد ضد عفونی محل تمیز شود.

4- بهتر است برای حفظ سلامت هر بیمار گان پوشیده و از روکش یکبار مصرف یونیت استفاده شود.

5- برای هر بیمار علاوه بر تمامی وسایل استریل شده ، از انگل و توربین مجزای استریل شده توسط اتوکلاو استفاده نمایید.

6- بیماران قبل از کار باید حتما از دهان شویه کلرهگزیدین ، و یا حداقل اب نمک استفاده کنند.

آیا استفاده از ماسک برای چلوگیری از شیوع عفونت کافی است ؟

چنانچه علائم تنفسی مثل سرفه یا عطسه دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود. اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

درصورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نیز درست دفع نمود.

مراجعات دوره ای دندانپزشکی و اهمیت آن در سلامت دندان حتما بخوانید : مراجعات دوره ای دندانپزشکی چه ضرورتی دارد ؟

استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و بایستی با شستشوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و سرفه، و جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند (سرفه، عطسه، تب) همراه باشد.

برای حفظ سلامتی این نکات را رعایت کنید

برای حفظ سلامتی خود و خانواده خود و جلوگیری از انتشار بیشتر کرونا ویروس حتما این موارد را رعایت فرمایید  :

۱. دستهای‌تان را مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید.

۲. به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید، و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید.

۳. از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید.

۴. اگر خودتان یا کودکتان تب دارید، سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید.