پوسیدگی دندان طی ارتودنسی

پوسیدگی دندان طی ارتودنسی یکی از عوارض شایع در طول درمان ارتودنسی است که بسیاری از بیماران به آن درگیر میشوند ، این پوسیدگی معمولا به دلیل تجمع باکتری ها در پشت سیم ها ایجاد می شود و معمولا در این وضعیت لثه ها به دلیل مواجه شدن با یک وضعیت التهابی، قادر به مبارزه با حمله باکتری نیستند. علاوه بر این ممکن است مواد غذایی ای که بر اثر عدم رعایت بهداشت در بین براکت ها به دام می افتند، مینای دندان را ضعیف تر کرده و دندان ها را مستعد پوسیدگی می کند.

در صورتی که فرد بهداشت دهان و دندان خود را در دوران ارتودنسی رعایت نکند ، در اطراف براکت های نصب شده بر روی دندان باکتری ها تجمع می کنند و پس از برداشته شدن پلاک از روی دندان با لکه های سفید روی دندان مواجه می شویم. این لکه های سفید علاوه بر ظاهر نامناسبی که دارند ، در صورت ادامه روند منجر به حفره پوسیدگی دندان خواهند شد و از این رو پر کردن آن ها اجتناب ناپذیر است.

حال ممکن است این سوال در ذهن تان ایجاد شود که چگونه می توان از بروز این لکه های سفید بر روی دندان جلوگیری کرد. اولین و اصلی ترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی و لکه های سفید بر روی دندان پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی ، از بین بردن پلاک می باشد

لزوم ترمیم دندان قبل از درمان ارتودنسی

باید پوسیدگی های دندان را قبل از شروع ارتودنسی درمان کرد و به هیچ عنوان نمی توان ترمیم آن ها را به بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی موکول کرد. بهتر است قبل از هر کاری با متخصص ارتودنسی مشورت کنید. زیرا در مواردی ممکن است پوسیدگی دندان شما بسیار زیاد باشد و دندان پزشک مجبور به کشیدن کامل دندان شما شود. در بعضی موارد نیز ممکن است برخی از دندان های شما دچار پوسیدگی باشند و شما احتیاجی به ترمیم آن نداشته باشید. زیرا در برخی از این موارد متخصص ارتودنسی تصمیم می گیرد برای اصلاح نا مرتب بودن دندان های شما، دندان پوسیده را بکشد.

در این حالت دندان های شما بهتر می توانند به حالت پیش بینی شده ی خود دربیایند. به عبارت دیگر دندان های دیگر فضای کافی برای جابه جایی دارند و می توانند به راحتی در محل درست خود قرار گیرند و نظم دندانها به نحو احسنت انجام شود. در نتیجه قبل از اقدام هر کاری بهتر است که شما به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. به این ترتیب اگر دندان های پوسیده دارید، براساس تصمیم متخصص ارتودنسی خود اقدام به ترمیم آن کنید و در صورت نیاز حتی اقدام به کشیدن آن بکنید.

در هر صورت این موارد را در نظر داشته باشید که داشتن دندان های پوسیده مانع از شروع درمان ارتودنسی شما می شود. بنا بر آن چه گفته شد، لزوم ترمیم دندان قبل از درمان ارتودنسی بسیار مهم و قابل توجه است.

خمیر دندان ضد حساسیت چه ویژگی و کاربردی دارد ؟ حتما بخوانید : خمیر دندان ضد حساسیت چه ویژگی هایی دارد ؟

نحوه مسواک زدن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان طی ارتودنسی

برای رعایت بهداشت دهان و دندان در دندان های ارتودنسی شده بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • زیر سیم ها و دور و اطراف براکت ها را باید به دقت مسواک کنید .
  • شما برای  مسواک زدن براکت ها به زمانی بین 2 الی 5 دقیقه نیاز دارید .
  • برای هر دندان ده ثانیه وقت اختصاص دهید واطمینان حاصل کنید که این کار را به درستی انجام داده اید .
  • هر روز دندان ها وبراکت های خود را در یک آینه پر نور مشاهده کنید.
  • کمی خمیر دندان فلوراید دار به روی مسواک خود قرار دهید .

مسواک  را با زاویه 45 درجه با نیروی کافی به روی دندان ها و براکت ها گذاشته و با حرکات چرخشی کوچک دندان هایتان را مسواک کنید .

  • از مسواک نرم استفاده کنید و از حرکات افقی در حین مسواک زدن اجتناب کنید .
  • مسواک برای دندان های ارتودنسی شده زودتر از معمول فرسوده می شود به همین خاطر نسبت به تعویض آن اقدام کنید .
  • با رعایت نکات بهداشتی در دندان های ارتودنسی شده می توانید به طور موثری از پوسیدگی دندان خود جلوگیری کنید
  • به کمک براش مخصوص ارتودنسی دندان به آهستگی مابین براکت ها و زیر سیم ها را تمیز کنید .
  • مسواک بین دندانی می تواند اطراف و زیر براکت ها و همچنین سیم ارتودنسی را بدون آسیب به سیم ارتودنسی پاکیزه و تمیز کند .
  • اگر متخصص ارتودنسی بین براکت ها الاستیک یا کش ارتودنسی قرار داده، قبل از مسواک زدن آنها را بردارید.
  • فراموش نکنید که الاستیک های خود را بعد از مسواک زدن دندانها دوباره در جای خودش نصب کنید

برای جلوگیری پوسیدگی دندان طی ارتودنسی چه کاری لازم است ؟

به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان طی ارتودنسی لازم است دستورالعمل های مراقبتی را با دقت و حوصله انجام دهید ، نکات زیر میتواند به شما در جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند که عبارتند از :

1- استفاده از دهانشویه

یکی از روش های موثر در پیشگیری از پوسیدگی دندان طی ارتودنسی ،استفاده از دهانشویه می باشد. پس از مصرف دهانشویه ممکن است به علت اینکه لثه ها تحت تاثیر قرار می گیرند احساس بدی داشته باشید ، اما این یک اقدامی است که باید به اجبار آن را انجام دهید، زیرا دهانشویه مایع است و می تواند به همه خلل و فرج ها رفته و بین براکت و سیم و دندان نیز حرکت کند. استفاده از دهانشویه همچنین موجب آسیب به براکت ها، چسب مورد استفاده برای بستن آن و دندان های شما نمی شود.

2- تغذیه صحیح داشته باشید

معمولا دندانپزشکی که درمان ارتودنسی را انجام می دهد، به شما یک لیست از مواد غذایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید را  می دهد، زیرا ممکن است با مصرف مواد غذایی سفت مانند:خشکبار و… یا چسبناک مانند پاستیل و… در طول درمان ارتودنسی،دندان ها و براکت های شما  دچار آسیب شود. همچنین باید گفت  که شما تنها باید از توصیه های دندانپزشک خود پیروی کرده و هیچ کدام از مواد غذایی ذکر شده را نخورید، در صورتی که به توصیه دندانپزشک خود توجه نکرده و از غذاهای مورد نظر استفاده کنید، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان در طی درمان ارتودنسی در شما افزایش می یابد.

3- رعایت بهداشت دهان و دندان

معمولا وقتی بیمار تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرد، اولین توصیه ای که باید رعایت کند این است که باید  پس از هر وعده غذایی بیمار مسواک بزند و وقتی مسواک زدن برای او امکان‌پذیر نیست، به بیمار توصیه می‌شود که صبح‌ها پس از صرف صبحانه و شب پیش از خواب مسواک بزند. اگر بیمار عمل مسواک زدن را به خوبی و درستی انجام دهد، در فضای زیر براکت ها هیچ نوع تغییر ناخوشایندی مانند پوسیدگی دندان در ارتودنسی و یا تغییر رنگ اتفاق نخواهد افتاد.

پوسیدگی دندان طی ارتودنسی به چه علتی ایجاد میشود

4- استفاده از اینویزلاین

در صورتی که دندان های شما مستعد پوسیدگی است و نگران آسیب دیدن دندان های خود هستید، می توانید از سایر گزینه های درمان ارتودنسی مانند اینویزیلاین استفاده کنید. از آنجا که می توانید در طول خوردن مواد غذایی، اینویزیلاین را از دهان خود خارج کنید، مواد غذایی کمتر بین دندان ها گیر می کنند. تمیز کردن دندان ها نیز با استفاده از این روش ساده تر است. به علاوه، پر کردن دندان در حین ارتودنسی با این روش ساده تر است. زیرا سیم و براکتی وجود ندارد که مانع از درمان شود.

5- مراجعات منظم و دوره ای به دندانپزشکی

ویزیت‌های منظم دکتر ارتودنسی برای اطمینان از تنظیم صحیح ابزارها و فشار وارده روی دندان‌ها بسیار ضروری و حیاتی است. پوسیدگی دندان‌ها بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد زیرا آن‌ها بیشتر از نوجوانان و بزرگسالان احتمال دارد مسواک‌زدن و استفاده صحیح از نخ دندان را فراموش کنند. در چنین مواردی، بررسی وضعیت براکت‌ها و ابزارها توسط دکتر ارتودنسی متخصص برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها و پیش‌گیری از مشکلات دیگر بسیار مهم است

از کرونا دلتا و باید ها و نباید هایی که در مطب باید رعایت شود حتما بخوانید : کرونا دلتا و باید ها و نبایدهایی که در مطب دندانپزشکی باید رعایت کرد

به خاطر داشته باشید

اکثر دندانپزشک ها و ارتودنتیست ها ترجیح می دهند پیش از آغاز درمان ارتودنسی تمام اقدامات دندانپزشکی لازم را انجام دهند. زیرا با قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها انجام دیگر فرایندهای ضروری دندانپزشکی اندکی دشوارتر خواهد شد. برای کم کردن طول درمان ارتودنسی، باز هم نیاز است به طور منظم برای پاکسازی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید- هرچند تا زمان برداشتن براکت ها از روی دندان ها، ممکن است روش فرایند پاکسازی را تغییر دهد.

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان همیشه مهم بوده اند، اما در طول درمان با براکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند. طی این دوره کشیدن نخ دندان اندکی دشوارتر است، اما سعی کنید روش های کشیدن درست نخ دندان را از ارتودنتیست خود یاد بگیرید! از آنجا که به طور منظم به ارتودنتیست مراجعه می کنید، مشکلات احتمالی شما به دقت پیگیری و درمان خواهند شد، هیچ مشکل دندانی نادیده گرفته نخواهد شد، به همین دلیل بعید است در طول زمان استفاده از براکت های ارتودنسی پوسیدگی دندان یا حفره های دندان پیشرفت کنند. با این حال، اگر این اتفاق رخ دهد، برای حل آن گام های درستی بر خواهیم داشت.

باین نکات طلایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان طی ارتودنسی را به خاطر بسپارید :

  • حداقل دو مرتبه در روز و پس از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید.
  • از نخ دندان مخصوص استفاده کنید تا تمام ذرات غذا و پلاک بین دندان ها و زیر لثه ها را خارج کنید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • برای پاکسازی تخصصی دندان ها، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی