خمیر دندان ضد حساسیت

خمیر دندان ضد حساسیت از جمله انواع خمیردندان های موجود است که گاها به تجویز دندانپزشک برای بیمار مشخص میشود . این خمیر دندان معمولا برای افرادی که دارای حساسیت دندانی هستند ، تجویز میشود . اما اینکه واقعا این خمیر دندان چه عملکردی دارد و اصلا چرا دندان ها دچار حساسیت میشوند همگی نکاتی هستند که لازم است مورد بحث و بررسی قرار بگیرند ، با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید .

از حساسیت دندانی چه میدانید

حساسیت دندانی به دردی گفته می شود که به دلایلی مانند از بین رفتن بافت لثه در هنگام خوردن و آشامیدن مواد غذایی سرد، گرم، اسیدی و چسبناک و حتی تنفس هوای سرد با دهان ایجاد می شود. شدت این درد ممکن است کم و زیاد باشد و گاهی نیز موقتا از بین برود، اما بی توجهی به این مشکل می تواند باعث بروز انواع بیماری های دهان و دندان گردد. علل این حساسیت و نیاز به استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت را میتوان در موارد زیر بهتر بررسی کرد :

1- از دست دادن مینا

اگر به هر دلیلی مینای دندان خود را از دست دهید، عاج زیرین (ماده اصلی دندان) در معرض عوامل محرک قرار می‌گیرد. عملکردهای مینای دندان برای پوشاندن، محافظت و عایق بندی دندان است. اگر به هر دلیلی مینای دندان خود را از دست دهید، عاج زیرین (ماده اصلی دندان) در معرض دید قرار می‌گیرد. عاج نرم و متخلخل است و از عصب داخلی در برابر محیط خارجی محافظت نمی‌کند. بنابراین، هنگامی ‌که مینای دندان از دست رفته باشد، گرما و سرما و حتی شیرینی را بسیار شدید تر احساس می‌کنید.

به چند روش ممکن است مینای دندان خود را از دست دهید:

• دندان قروچه و سایش دندان‌ها
  • لب پر شدن دندان‌ها
  • فرسایش اسیدی (ریفلاکس شدید اسید یا استفراغ مکرر)
  • سایش با مسواک (استفاده از مسواک با برس سفت و خمیردندان ساینده)
عفونت دندان روکش شده چه علایمی و نشانه ای دارد ؟ حتما بخوانید : عفونت دندان روکش شده چه علایمی دارد ؟

2- از دست رفتن بافت لثه

هنگامی‌ که لثه‌ها تحلیل می‌روند، باعث میشود لایه محافظتی ریشه دندان از بین برود. ریشه‌ها دارای پوشش محافظ از جنس مینا نیستند، بنابراین فاقد عایق دما در قسمت خارجی دندان هستند. تحلیل لثه نیز چند دلیل مختلف دارد:

• سایش و فشار روی دندان‌ها
  • موقعیت نامناسب دندان‌ها
  • روش مسواک زدن نامناسب
  • بیماری لثه درمان نشده

3- تحریک عصب

یکی دیگر از دلایل احتمالی افزایش حساسیت، تحریک اعصاب محفظه داخلی دندان است. در دندان‌های سالم، بدون از دست دادن مینای دندان و بدون تحلیل لثه، تشخیص حساسیت دندان دشوارتر است. در بیشتر موارد، می‌توانیم آن را به نوعی تحریک عصب داخل دندان مرتبط بدانیم. دلایل آن عبارتند از:

• فشار دادن و سایش دندان‌ها
  • فشار و یا التهاب سینوس
  • مشکلات TMJ(فک و دهان)

خمیردندان ضد حساسیت چیست؟

همانطور که می دانید خمیردندان ها به طور کلی موادی هستند که دندان ها را پاکیزه نگاه داشته و باعث خوشبو شدن دهان می شوند.

خمیردندان ها انواع مختلفی دارند که هرکدام به دلیل دارا بودن برخی ویژگی ها برای نوع خاصی از دندان ها مناسب هستند.

خمیردندان ها به طور کلی از دو نوع ماده اصلی تشکیل می شوند: ماده فعال که تاثیر درمانی داشته و ماده غیرفعال که باعث طعم بخشیدن به خمیردندان می شود؛

اما خمیر دندان ضد حساسیت علاوه بر مواد مذکور، مواد فعال دیگری نیز دارند که به طور خاص به درمان و حل مشکل دندان های حساس می پردازد.

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate) یکی از این مواد فعال است که در زیر به اختصار درباره آن توضیح خواهیم داد:

پتاسیم نیترات:

وجود این ماده در خمیردندان باعث می شود تا از ارسال برخی سیگنال های تحریک خاص مانند حساسیت به گرما و سرما به مغز جلوگیری گردد. به همین دلیل است که از پتاسیم نیترات با نام “آرام بخش عصب ها” نیز یاد می شود.

خمیر دندان ضد حساسیت چیست

چگونه خمیر دندان ضد حساسیت را انتخاب کنیم؟

خمیر دندان ضد حساسیت یا مجاری بسیار ریز دندان را مسدود می کنند و یا پایانه های عصبی این مجاری را به وسیله پتاسیم نیترات رفع حساسیت می کنند. خمیردندان های ضد حساسیت همچنین دارای فلوراید هستند که باعث افزایش مقاومت مینا و عاج دندان در برابر پوسیدگی می شوند. برای داشتن یک برنامه روزانه بهداشتی کامل، خمیر دندان ضد حساسیت را با مسواک نرم، دهانشویه ضد حساسیت و نخ دندان به کار ببرید.

هر یک از کارخانه های سازنده درباره ویژگی های محصول خود ادعاهایی مطرح می کنند که ممکن است موقع خرید خمیر دندان ، شما را دچار سردرگمی نماید. برای انتخاب محصول مناسب نکات زیر را در نظر داشته باشید :

1- ترکیبات فعال

با مطالعه اطلاعات چاپ شده بر روی خمیر دندان ، مواد تشکیل دهنده خمیر دندان را مشخص کنید.

2- نام تجاری/ شرکت سازنده

نام تجاری یا شرکت سازنده ای که به آن اطمینان دارید را جستجو کنید.

3- قیمت

قیمت خمیردندان های ضد حساسیت تقریباً مشابه خمیر دندانهای معمولی است.

چه نکاتی را باید در مورد واکسن کرونا بدانیم حتما بخوانید : واکسن کرونا برای ایمنی بدن کافی است یا خیر ؟

آیا برای حساسیت دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

اگرچه روش‌های موثر و بدون نسخه بسیاری برای دندان‌های حساس وجود دارد، اما اگر احساس حساسیت مداوم دارید، همیشه بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید، زیرا این امر می‌تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد. اگر دندان حساسی دارید یا حساسیت دندانی شما همچنان پابرجاست، به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد که پوسیدگی، عفونت یا بیماری‌های لثه دارید یا خیر. تشخیص زود هنگام عامل حساسیت دندان ممکن است بعداً از انجام اقدامات پیچیده دندانپزشکی جلوگیری کند.

رفع پوسیدگی و ترک دندان به عنوان علل احتمالی حساسیت مهم است. هیچ میزان خمیردندان ضد حساسیتی این مشکلات را برطرف نخواهد کرد.

اگر از خمیر دندان‌ ضد حساسیت استفاده می‌کنید و هنوز از حساسیت دندان رنج می‌برید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان گزینه‌های دیگری برای مقابله با حساسیت دارند و می‌توانند وضعیت خاص شما را ارزیابی کنند تا بفهمند کدام یک برای شما بهتر است. حساسیت دندانی قابل درمان است. نوع درمان به علت ایجاد حساسیت بستگی خواهد داشت. دندانپزشک شما ممکن است یکی از انواع روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد کند:

• روکش، اینلی یا باندینگ. این موارد ممکن است برای اصلاح نقص یا پوسیدگی که منجر به حساسیت می‌شود استفاده شود.
  • جراحی پیوند لثه. اگر بافت لثه از ریشه از بین رفته باشد، این کار از ریشه محافظت می‌کند و حساسیت را کاهش می‌دهد.
  • عصب کشی. اگر حساسیت شدید و مداوم است و با روش‌های دیگر قابل درمان نیست، دندانپزشک شما ممکن است این روش درمانی را برای رفع مشکل توصیه کند