ترک خوردن دندان

ترک خوردن دندان یا به عبارتی همان ترک های مویی در دندان و یا کریزلاین ها نام ترک های عمودی است که به مرور زمان ممکن است بر روی دندان های جلویی افراد ایجاد گردد. این ترک های مویی به طور کلی درد به همراه ندارد اما باعث تغییر رنگ و ایجاد خطوط زرد و یا سفید رنگ در دندان ها می شود که این مسئله می تواند باعث از دست رفتن زیبایی در دندان ها شود، خوشبختانه در حال حاضر این مشکل در دندان ها به آسانی قابل حل و درمان می باشد.

علایم شکستگی دندان چیست؟

ترک خوردن دندان ، لزوما باعث بروز هرگونه نشانه نخواهد بود، اغلب افراد بدون اینکه متوجه باشند، دندانی شکسته دارند. برخی از انواع ترک ها و شکستگی های دندان ضرری ندارند و نیازمند درمان نیز نیستند.

با این حال، اگر فردی علائم زیر را مشاهده کند، ممکن است یک شکاف گسترده تری داشته باشد که نیاز به درمان دندان ‌پزشکی دارد:

  • درد هنگام خوردن، به خصوص هنگام جویدن و یا گاز زدن
  • تورم لثه ها در اطراف دندان ترک خورده
  • دندان‌ هایی که ناگهان به شیرینی حساس شده ‌اند
  • دندان‌ هایی که به طور ناگهانی به غذاهای داغ یا سرد حساس شده‌ اند
  • دردهای رفت و برگشتی گه گاه
  • درد و ناراحتی اطراف دهان و لثه ها که تشخیص آن ها دشوار است.

عوامل ترک خوردن دندان ها عبارتند از:

  • گاز گرفتن بسیار سخت یک تکه غذا
  • تراشیده شدن بیش از حد دندان
  • آسیب جسمی
  • ماده پر کننده بزرگ دندان که می تواند ساختار باقی مانده دندان را تضعیف کند.

تغییر ناگهانی دما نیز می‌ تواند یک دندان را بشکند و از بین ببرد. برای مثال، این اتفاق زمانی می ‌افتد که فرد چای بنوشد و دهانش بسوزد، سپس یک لیوان آب سرد را برای تسکین این سوختگی بنوشد. این تغییر ناگهانی دما در دهان به دندان ها آسیب جدی وارد می کند.

ترک خوردن دندان چگونه تشخیص داده میشود ؟

تشخیص علائم شکستگی دندان غالباً به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. دندانپزشک ابتدا یک معاینه کامل از دهان و دندان‌های شما به عمل می‌آورد و بیشتر بر روی دندان مورد نظر متمرکز می‌شود. ممکن است دندانپزشک از یک ابزار تیز به نام اکسپلورر برای یافتن محل ترک‌خوردگی دندان استفاده کند و وضعیت لثه‌ها در اطراف دندان را نیز بررسی کند تا بتواند هرگونه آسیب‌دیدگی یا حالت غیرمعمول را در آن تشخیص دهد. همچنین ممکن است دندانپزشک از دندان شما عکس اشعه ایکس بگیرد، هرچند که این نوع عکس معمولاً ترک‌خوردگی را نشان نمی‌دهد.

تقویت مینای دندان چه اهمیتی دارد ؟ حتما بخوانید : تقویت مینای دندان چه اهمیتی دارد ؟

ممکن است دندانپزشک شما از یک ابزار مخصوص برای تست کردن دندان از نظر وجود شکستگی و ترک استفاده کند. این وسیله شبیه به یک مسواک بدون پرز است که وقتی شما آرواره‌ها را برای گاز گرفتن بر روی هم قرار می‌دهید، این وسیله بر روی یک قسمت از دندان قرار داده می‌شود. اگر در این حالت شما احساس درد داشته باشید، پس به‌احتمال‌زیاد همان دندانی که در حال تست شدن است، دچار ترک‌خوردگی می‌باشد.

انوع ترک دندان

ترک دندان بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال شایع است، و در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد. طول، عمق، و نیز محل ترک های دندان می توانند متفاوت باشند. کوچکترین ترک ها خط های در هم ریخته ای هستند که روی سطح مینای دندان بوجود می آیند. بعید است فرد به این خطوط در هم ریخته توجه کند، و معمولاً نیاز به هیچ درمانی ندارند مگر آنکه موجب بروز علائمی شوند. انوع ترک های دندان ها عبارتند از:

1- ترک مورب بالای خط لثه

این نوع ترک ها تنها تاج دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهند و به زیر خط لثه امتداد نمی یابند. در نتیجه، معمولاً درد چندانی ندارند.

2- ترک مورب زیر خط لثه

این نوع ترک ها به زیر خط لثه امتداد می یابند و معمولاً می توانند دردناک باشند. برای برداشتن بافت روی ترک و ترمیم دندان، درمان نیاز است.

3- دو نیم شدن دندان

این نوع ترک ها موجب دو نیم شدن دندان می شوند. احتمالاً دندانپزشک تنها قادر به نجات یک تکه از دندان خواهد بود، که معمولاً با یک روکش قابل ترمیم است. فرد ممکن است درمان ریشه نیز نیاز داشته باشد.

ترک خوردن دندان ها به چه علتی ایجاد میشود

4- ترک مورب ریشه دندان

این نوع ترک ها معمولاً روی سطح دندان ظاهر نمی شوند، آسیب در زیر خط لثه، اغلب زیر استخوان فک بوجود می آید. اغلب، کشیدن دندان تنها درمان ممکن برای این نوع ترک ها است.

5- کاسپ شکسته

این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک تکه از سطح جونده دندان شکسته شود. شکستن کاسپ دندان اغلب در اطراف پر شدگی دندان اتفاق می افتد.

6- ترک عمودی قسمت آپیکال ریشه دندان

این نوع ترک از سمت ریشه دندان آغاز می شود و به سمت تاج آن امتداد می یابد. طول این نوع ترک ها می تواند متفاوت باشد، اما اغلب بواسطه دردی که ایجاد می کنند دندان باید کشیده شود.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر ترک خوردن دندان و یا دندان شکسته شده دارید باید هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کند. این کار به خصوص زمانی که این احساس با درد و ناراحتی همراه است بسیار مهم است. با این حال، درمان ‌های خانگی زیر می ‌توانند علائم ناراحتی و درد را کاهش دهند:

  • برای تمیز نگه داشتن آن، دهان را با آب گرم بشویید.
  • داروهای مسکن مانند ایبوپروفن مصرف کنید.
  • به منظور کاهش تورم بر روی گونه کمپرس سرد بگذارید.
کراس بایت دندان چیست و چه درمانی دارد ؟ حتما بخوانید : کراس بایت دندان چیست و چه درمانی دارد ؟

هر چه روند درمان یک دندان شکسته طولانی تر شود، نجات این دندان توسط دندانپزشک دشوارتر خواهد بود. علاوه بر این ممکن است عوارضی مانند عفونت نیز رخ دهد.

به خاطر داشته باشید

ترک خوردن دندان همیشه قابل پیش‌ گیری نیستند، اما چند استراتژی در این زمینه می‌ تواند موثر باشد. این موارد عبارتند از:

  • اجتناب از غذاهایی مانند یخ و ذرت بو داده که جویدن آن ها سخت است.
  • پایان دادن به عادت‌هایی مانند گاز زدن مداد که ممکن است به دندان آسیب بزنند.
  • استفاده از محافظ دندان ورزش برای محافظت از دندان ‌ها در هنگام ورزش کردن
  • اگر فردی در هنگام خواب دندان هایش را به هم می ساید بهتر است با دندانپزشک مشورت کرده و از محافظ دندان استفاده کند.

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی