قالب گیری ایمپلنت

قالب گیری ایمپلنت و مراحل انجام این کار یکی از بخش های مهم در هنگام کاشت ایمپلنت است و دقت و تخصص در آن دارای اهمیت زیادی است . گاهی اوقات برخی از قسمت های کاری در دندانپزشکی از نظر مراجعین کاری ساده و بی اهمیت است ولی همین کار ساده در صورتی که به درستی انجام نگیرد ، میتواند مشکلات غیر قابل جبرانی را برای افراد به وجود آورد .

چرا قالبگیری ایمپلنت دارای اهمیت است ؟

هدف از قالبگیری در ایمپلنت انتقال موقعیت ایمپلنت (یا اباتمنت) به صورت صحیح از دهان به لابراتوار است تا کار های لابراتواری جهت ساخت پروتز نهایی بیمار به درستی انجام شوند و روکش نهایی ساخته شده در لابراتوار به درستی در جای مناسب خود بر روی دندان قرار گیرد و بیمار دچار کمترین مشکل و آسیبی نشود .

نصب ایمپلنت دندان چگونه است ؟

ایمپلنت‌ها طی یک جراحی کوچک در استخوان قرار داده می‌شوند. در اکثر موارد، ایمپلنت‌ها در مطب و با استفاده از بی‌حسی موضعی نصب می‌شوند و بنابراین بیمار می‌تواند با وسیله نقلیه شخصی تا مطب و سپس منزل رانندگی کند. بیمارانی که مایل باشند می‌توانند از داروهای مسکن استفاده کنند. معمولا حدود ۶ تا ۱۲ هفته پس از نصب ایمپلنت، باید هیچ گونه آسیبی به ایمپلنت نرسد تا استخوان اطراف ایمپلنت‌ها رشد کرده و جوش بخورد.

در مرحله‌ی تغییر و جوش خوردن استخوان، فرد در صورت تمایل می‌تواند از دندان مصنوعی موقت استفاده کند تا در طول درمان بدون دندان نباشد. در مواردی که لازم است قبل از جراحی ایمپلنت، استخوان به طور گسترده بازسازی شود، کل روند درمان به بیش از ۹ ماه افزایش می‌یابد.

درد جراحی ایمپلنت را چگونه میتوان کنترل کرد ؟ حتما بخوانید : درد ایمپلنت قابل تحمل است

قرار دادن روکش روی ایمپلنت‌های دندان نیاز به چند جلسه مراجعه به دندان‌پزشک عمومی دارد. پس از اتمام دوره‌ی بازسازی استخوان، دندان‌پزشک یک پست متصل کننده کوچک، به نام اباتمنت به هر ایمپلنت متصل می‌کند. در نهایت دندان‌های دائمی جایگزین به اباتمنت‌ها متصل می‌شوند. قرار دادن این پست، یا اباتمنت، اغلب توسط دندان‌پزشک ترمیمی انجام می‌شود اما می‌تواند در مطب و توسط دندان‌پزشک عمومی نیز انجام شود.

سپس دندان‌پزشک قالب‌هایی از دندان‌ها و اباتمنت‌ها تهیه کرده، معمولا دندان‌های جایگزین موقت برای بیمار قرار داده، رنگ مناسب برای دندان‌های جایگزین را انتخاب کرده و آنها را امتحان می‌کند که به خوبی بر روی محل قرار گرفته و با آن منطبق باشند. در حین مراجعات، تکنسین آزمایشگاه دندان‌های جایگزین دایمی و ساختارهای زیرین که به ایمپلنت متصل می‌شوند را خواهند ساخت.

روشهای  قالب گیری ایمپلنت کدام است ؟

روش های مختلفی برای قالب گیری ایمپلنت دندانی وجئد دارد که در شرایط مختلف دندانی و با تشخیص دندانپزشک قابل اجرا است ، این مراحل قالب گیری ایمپلنت عبارتند از :

1- تری باز یا Open Tray

قالبگیری در سطح فیکسچر و به صورت تری باز دارای دقت بالایی است و برای انتخاب اباتمنت های زاویه دار روش ایده آلی می باشد و اکثر متخصصین از این روش استفاده می کنند. در این روش از ایمپرشن کوپینگ های باز (Pick Up) استفاده می شود و جابجایی اجزا در زمان برداشت قالب به حداقل می رسد.

مراحل قالب گیری ایمپلنت به روش تری باز یا Open Tray

ابتدا ایمپرشن کوپینگ ها برروی فیکسچر بسته می شود و در اطراف آن ماده قالبگیری تزریق می گردد. در این روش از تری معمولی استفاده می شود با این تفاوت که جایگاه ایمپرشن ها را در آن سوراخ می کنند، بطوری که بعد از قرارگیری تری برروی ایمپرشن، نوک آنها از تری بیرون زده می شود. بدون برداشتن تری، پیچ ایمپرشن ها را باز کرده و سپس آنها به همراه قالب از روی ایمپلنت برداشته می شود.

بعد از انجام این مراحل، در لابراتوار آنالوگ برروی ایمرشن باقی مانده در قالب بسته می شود. مدل بافت نرم در اطراف آن ساخته می شود و سپس گچ ریزی انجام می گیرد و اباتمنت مناسب انتخاب می گردد. پس از ساخت نشانگر موقعیت و موم گذاری، پروتز نهایی اباتمنت آماده می گردد و در داخل دهان امتحان می شود.

2- تری بسته یا Close Tray

در صورتی که انتخاب اباتمنت امکان پذیر نباشد، از قالب گیری در سطح فیکسچر و به صورت تری بسته (Fixture level Close tray) استفاده می شود، بطوری که می توان با استفاده از قرار گیری ایمپرشن کوپینگ برروی فیکسچر، محل اباتمنت و فیکسچر را در کست بازسازی نموده و در لابراتوار سایز و قطر اباتمنت انتخاب گردد.

مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان به روش تری بسته یا Close Tray

در این روش ایمپرشن کوپینگ به جای هیلینگ بسته می شود و در اطراف آن ماده قالبگیری تزریق می گردد. سپس تری قالبگیری برروی ایمپرشن کوپینگ ها قرار می گیرد. در این حالت نمای داخلی تری، محل قرارگیری ایمپرشن ها را نشان می دهد.

بعد از انجام این مراحل، تری برای لابرتوار ارسال می گردد. آنالوگ را در داخل قالب قرار داده، مدل بافت نرم و لثه در اطراف ایمپرشن بازسازی شده و سپس گچ ریخته می شود که در این مرحله ایمپرشن و مدل بافت نرم از آن به صورت بیرون زده باقی می ماند. بعد از آن، ایمپرشن کوپینگ را باز کرده و اباتمنت بر اساس قطر، ارتفاع و زاویه مناسب انتخاب می شود. البته در این روش نشانگر موقعیت (Positioning Jig) به منظور شناسایی موقعیت دقیق اباتمنت نیز ساخته می شود. بعد از انتخاب اباتمنت، موم گذاری و ساخت فریم فلزی انجام می گردد و تاج دندان (پرسلن) برروی فریم فلزی ساخته می شود.

close tray

 در صورتی که تعداد ایمپلنت یک و یا دو عدد باشد و نسبت به یکدیگر بطور موازی قرار گرفته باشند، می توان قالب گیری ایمپلنت را در سطح اباتمنت (بر اساس اباتمنت) انجام داد و در همان جا اباتمنت را برای فرد انتخاب نمود.

در این روش ابتدا هیلینگ را از روی فیکسچر باز کرده، سپس اباتمنت انتخاب شده با نیروی حداکثر ۳۰ نیوتن به جای بسته می شود و پوشش پلاستیکی اباتمنت را برروی آن قرار داده و ماده قالبگیری در اطراف ایباتمنت تزریق می گردد. در نهایت تری قالبگیری برروی آن قرار گرفته و بعد از برداشتن تری کلاهک پلاستیکی اباتمنت نیز با آن برداشته می شود

پست و کور چیست حتما بخوانید : پست و کور چیست و چه کاربردی دارد ؟

بعد از انجام این مراحل، تری برای لابراتوار ارسال می گردد تا وی بر اساس قالب تاج دندان را بسازد. ابتدا آنالوگ (مدلی برای فیکسچر) داخل پوشش پلاستیکی داخل قلب جاگذاری می شود، مدل بافت لثه در اطراف آنالوگ شکل داده می شود و سپس گچ ریزی صورت می گیرد. مدل مویی فریم پروتز ساخته شده و ریخته می شود. در آخر بعد از امتحان فریم در کلینیک، تاج دندان با فضایی برای قرار گرفتن اباتمنت اسکرو آماده می گردد.

به خاطر داشته باشید

اصلی ترین موضوعی که موجب تفاوت قیمت در ایمپلنت ها می شود کیفیت سطح ایمپلنت و تنوع در قطعات فلزی پروت است. هر قدر که اتصال قطعات پروتزی به ایمپلنت مناسب تر باشد امکان شل شدن پروتز به مرور زمان کم تر است. این روش بهترین و مناسب ترین روش برای دندان ازدست رفته است . این روش از تحلیل رفتن استخوان در قسمتی که دندان از دست رفته است جلوگیری می کند.

از این روش درمانی می توان در طول عمر خود مانند دندان های طبیعی استفاده کرد. روش ایمپلنت موجب سایش بر روی دندان های مجاور نمی شود حتی در برخی بیماران موجب بهبودی سلامت دهانی در آن ها می شود و می توانند به راحتی غذا های سخت مانند آجیل ومیوه میل کنند .

به خاطر داشته باشید تمامی مراحل جراحی از جمله قالب گیری ایمپلنت دارای درجه اهمیت بسیار بالایی است و لازم است ، توصیه ها و دستورالعمل های مراقبت بعد و قبل از جراحی ایمپلنت را با دقت کامل انجام دهید تا درمان موفقی را داشته باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل در کمترین زمان ممکن آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی