درد جراحی ایمپلنت

درد جراحی ایمپلنت و ترس از اذیت شدن و درد های بعد و حین عمل جراحی از جمله مواردی است که بیماران را نگران میکند ، اما آیا ایمپلنت دندان درد دارد ؟ آیا شما در حین انجام عمل ایمپلنت دردی احساس میکیند یا خیر ؟ بهتر است بدانید درد ایمپلنت دندان به شرایط هر بیمار بستگی دارد، تحمل درد در هر بیمار با دیگری متفاوت است.

امروزه، با روش های مدرن و مدیریت پیشرفته درد، می توان کاشت ایمپلنت دندان را برای بیمار بدون درد انجام داد. انواع گوناگونی از مسکنها نیز وجود دارند که میتوانند درد و ناراحتی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی را کاهش دهند.

چرا از ایمپلنت دندان استفاده میشود ؟

بهتر است بدانید که ایمپلنت دندان همیشه بعنوان یک جایگزین مناسب برای دندانهای از دست رفته شناخته شده است و معمولا دندانپزشکان آن را بعنوان بهترین گزینه درمانی میشناسند ، این انتخاب به دلایل زیر صورت میگیرد :

1- ظاهر بهتر

ایمپلنت های دندانی در دهان شما ظاهری شبیه به دندان طبیعی خواهند داشت و از آن جا که این ایمپلنت ها داخل استخوان فک محکم میشوند حکم دندان دائمی را پیدا میکنند.

2- صحبت کردن بهتر

دندان های مصنوعی از آن جا که به خوبی داخل دهان محکم نمیشوند با تکان خوردن در دهان باعث میشوند که بعضی از کلمات را نتوانید ادا کنید اما با استفاده از ایمپلنت های دندانی این مشکلات برطرف میشود.

3- راحتی درخوردن

دندان های مصنوعی با لغزیدن در دهان باعث میشود عمل جویدن سخت شود در صورتی که ایمپلنت های دندانی مانند دندان خود شما عمل میکند و باعث میشود حس کنید که با دندان های طبیعی خودتان غذا میخورید.دندان های مصنوعی از جای خود در می آیند و باید برای بهداشت و تمیز کردن آن ها را از جای خود در آورد اما ایمپلنت های دندانی این دردسر را ندارند.

4- افزایش اعتماد به نفس

ایمپلنت های دندانی باعث بهتر شدن ظاهر لبخند شما میشود و باعث میشود حس بهتری درباره خود داشته باشید.

5- افزایش بهداشت دهانی

استفاده از ایمپلنت های دندانی نیازی به محدود کردن سایر دندان ها و یا استفاده از دندانی دیگر برای پایه ثابت ندارند. از آن جا که با استفاده از ایمپلنت های دندانی هیچ کدام از دندان های شما پوشیده نمیشوند دندان های اصلی شما دست نخورده و ثابت میماند و باعث میشود تمیز تر باقی بماند. هم چنین ایمپلنت های تکی نیز فضای لازم را بین دندان های شما برای تمیز کردن و بهداشت آن منطقه باقی میگذارد.

6- طول عمر بیشتر

ایمپلنت های دندانی برای مدت زیادی دوام می آورند و در صورت بهداشت و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان میتوانند تا آخر عمر نیز دوام بیاورند.

پانچ ایمپلنت روشی برای درمان و جایگزینی دندان از دست رفته حتما بخوانید : پانچ روشی ساده برای ایمپلنت گذاری دندان

چرا بیماران از ایملنت دندان میترسند ؟

یکی از مشکلاتی که دندانپزشکان به آن مواجه هستند ، ترس بیماران از ایمپلنت دندان و به خصوص درد ایمپلنت دندان است که باعث میشود بسیاری از این بیماران از انجام چنین درمانی خودداری کند و مشکلات دندانی به خصوص تحلیل لثه را در ابعادی وسیع تجربه نمایند ، لازم است که بدانید ، گاهی اطلاعات داده شده در خصوص ایمپلنت دندان اشتباه بوده و فرد با توجه به این اطلاعات نادرست از این روش دوری می نماید.

توجه نمایید که ایمپلنت دندان هیچ صدمه ای به دندان های مجاور شما نمی زند و یکی از مهمترین نکات در خصوص ایمپلنت نیز همین موضوع می باشد. ایمپلنت دندان به سال ها نیاز شما در خصوص جویدن  پاسخ می دهد، به این ترتیب شما هیچ مشکلی در غذا خوردن نخواهید داشت.

پس از گذشت زمانی کم، بدن شما ایمپلنت دندان را جزیی طبیعی در نظر میگیرد و این موضوع سبب می شود که هیچ احساس اضافه و ناخوشایندی در دهان خود نداشته باشید. ظاهر ایمپلنت با دندان طبیعی هیچ تفاوتی ندارد و این موضوع شما را به دورانی که دندان داشتید بر میگرداند. درد ناشی از ایمپلنت بسیار کم و محدود است و شاید واژه درد برای آن نامناسب باشد. تنها حساسیتی دیده می شود که بیشتر به نوع نگرش شما مربوط می باشد.

چه عواملی درد ایمپلنت دندان را بیشتر می کند؟

در حالت کلی میتوان علت درد جراحی ایمپلنت را به دلیل یکی از عوامل زیر دانست :

1. شُل بودن هیلینگ گپ (یک قطعه ی فلزی که بر روی ایمپلنت پیچ میشود)

گاهی اوقات پیچ داخل ایمپلنت طی فرآیند هیلینگ شل میشود. در این مورد، دندانپزشک باید کپ یا کلاهک را برداشته، آن را تمیز کرده و مجددا جا بزند. تا زمانی که این کار انجام نشود میتواند برای شما ناراحتی ایجاد نماید.

2. ایمپلنت شل

اگر فک شما به اندازه کافی توده استخوانی نداشته باشد، ایمپلنت شل شده و به خصوص هنگام جویدن غذاها درد و ناراحتی شدید ایجاد خواهد کرد. در اکثر موارد، دندانپزشک باید آن را برداشته و با ایمپلنت دیگری جایگزین کند.

3. عفونت

هرگونه عفونت لثه نیز منجر به درد خواهد شد. هرچه زودتر عفونت ایمپلنت تشخیص داده شود درمان آن راحت تر خواهد بود اما اگر عفونت شدید شده و منجر به بیماری پری ایمپلنتایتیس شود؛ احتمال شکست روش کاشت ایمپلنت بسیار زیاد است.

4. پس زدن ایمپلنت

گاهی اوقات، پایه ایمپلنت به استخوان فک بیمار جوش نمی خورد و بدن آن را پس می زند. در صورت بروز چنین مشکلی، ایمپلنت شل شده و بیمار درد شدید احساس خواهد کرد.
درد جراحی ایمپلنت را چگونه میتوان کنترل کرد ؟

5. سوختگی استخوان

این یک عارضه شایع نیست، اما اتفاق افتاده است. گاهی اوقات، گرمای دریل دندانپزشک به استخوان اطراف محل جراحی آسیب وارد میکند. مشخص است که چنین مسئله ای سبب درد و ناراحتی خواهد شد. در صورت بروز چنین اتفاقی، جراح باید ایمپلنت و بافت استخوان آسیب دیده را بردارد.

6. آسیب دیدگی عصب

این مورد نیز نادر است. اگر دندانپزشک با دریل خود سبب آسیب دیدگی عصب شود؛ بیمار دچار درد و ناراحتی خواهد شد. در این صورت ایمپلنت باید برداشته و تعویض شود.

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت چیست ؟

بهتر است بعد از درمان ایمپلنت مقداری یخ را به مدت 5 تا 10 دقیقه  روی قسمت مورد نظر قرار دهید، و نزدیک 10 دقیقه استراحت کنید و دوباره این کار را تا 3 ساعت تکرار کنید. برای بهتر شدن درد ایمپلنت دندان از قرص‌های مسکن طبق تجویز دندانپزشک استفاده کنید و به مدت سه شب زودتر از بقیه‌ی شب‌ها به رختخواب بروید و سعی کنید نسبت به بقیه شب‌ها زودتر بخوابید، همچنین در موقع استراحت سعی کنید از چند بالشت استفاده کنید جوری که سرتان بالا باشد.

ورم ایمپلنت یک امر طبیعی است، ولی اگر ورم‌های زیادی در قسمت عمل شده به وجود آمد بهتر است در اسرع وقت به نزد پزشک معالج خودتون بروید و از او کمک بخواهید. در مورد درد ایمپلنت دندان نیز همینطور ، درد آزار دهنده حتما باید پیگیری شود. همچنین حتی‌الامکان سعی کنید از انجام ورزش بعد از ایمپلنت دندان تا زمانی که دکتر معالج تشخیص نداده است خودداری کنید و از ورزش‌های سنگین برای یک مدت کوتاهی دوری کنید.

چرا بعد از چند ماه همچنان درد جراحی ایمپلنت مرا اذیت میکند ؟

معمولا درد جراحی ایمپلنت بعد از یک یا حداکثر دوماه و در صورت رعیات دستور العمل ها توسط بیمار برطرف میشود اما اگر پس از سه یا چهار ماه همچنان درد جراحی ایمپلنت شما را اذیت میکند ، این می‌تواند به دلیل یک یا چند مورد از مسائل زیر باشد:

• بیماری خود ایمنی
  • کم‌خونی
  • اثر متقابل با داروهای دیگر
  • سلامت جسمی ضعیف
  • عارضه‌ای بنام بارگیری اضافه
  • پس زدن ایمپلنت بوسیله بدن
  • واکنش آلرژیک به تیتانیوم
  • آسیب عصب یا بافت

در هر یک از این عوامل، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید و مطمئن باشید اطمینان به دندانپزشک و رعایت دستورالعمل هایی که ایشان به شما ارائه میکند ، میتواند کمک موثری در کاهش و حتی کنترل درد جراحی ایمپلنت باشد ، پس موارد مراقبتی و توصیه ها را جدی بگیرید

بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان حتما بخوانید : بیماران دیابتی و جراحی ایمپلنت

چرا بعد از یکسال همچنان درد جراحی ایمپلنت مرا اذیت میکند ؟

اینکه همچنان بعد از یکسال درد جراحی ایمپلنت شما را اذیت کند ، مورد نادری است و کمتر کسی بوده است که چنین مشکلی را داشته است اما لازم است بدانید که اگر پس از یک یا چند سال همچنان درد جراحی ایمپلنت شما را اذیت میکند ، این می‌تواند به دلیل یک یا چند مورد از مسائل زیر باشد:

• سیگار کشیدن مداوم در زمان کاشت ایمپلنت
  • ساییدن دندان یا دندان قروچه (بروکسیسم)
  • بهداشت دهان و دندان ضعیف
  • عدم وجود بافت لثه کافی در محل
  • رادیوگرافی سر یا گردن
  • عدم وجود استخوان کافی در فک
  • عفونت ایمپلنت

درد جراحی ایمپلنت قابل تحمل است

وجود التهاب ها و دردهای موقتی پس از کاشت دندان به خصوص درد جراحی ایمپلنت جای نگرانی نداشته و معمولا با گذر زمان برطرف می شوند. جهت کاهش درد می توان از مصرف مسکن های تجویزی که دندانپزشک تجویز نموده است، استفاده کرد. استفاده از کیسه پلاستیکی حاوی یخ و قرار دادن روی صورت و در ناحیه ایمپلنت شده نیز در تسکین درد بیمار بسیار موثر است. تورم ایجاد شده در ناحیه ایمپلنت نیز طبیعی است و بمرور زمان از بین می رود. یکی از عوارضی که پس از کاشت ایمپلنت در موارد نادر گزارش می شود، عفونت ایمپلنت است که با رجوع به دندانپزشک و تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان است.

بنابراین در پاسخی کلی به سوال آیا ایمپلنت درد دارد می گوییم درد چندانی وجود ندارد و رعایت بهداشت و عدم مصرف دخانیات بخصوص در به موفقیت رسیدن درمان بسیار موثر است. پس از ایمپلنت ممکن است مقداری موضع خونریزی داشته باشد که جای نگرانی نیست و بمرور زمان از بین می رود. ایمپلنت درمان مناسب برای بی دندانی است که هم نقش ترمیمی دارد و هم در زیبایی بسیار موثر است که این امر باعث رجوع بسیاری نزد دندانپزشک زیبایی جهت این درمان شده است.