بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان

بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان آن و ابنکه آیا این امر برای این دسته از بیماران امکان پذیر یک سوال بسیار مهم است ؟ ایمپلنت بیماران دیابتی به کابووسی برای افرادی که با این بیماری درگیر هستند ، تبدیل شده است . ولی بهتر است بدانید که افرادی که دیابت یا مرض قند دارند اکثرا تحت معالجه پزشک هستند و در حال مصرف دارو یا انسولین می باشند.

نکته اصلی اینستکه اگر که در اثر استفاده از این داروها و رژیم غذایی قند خون زیر ۱۴۰ باشد درمان ایمپلنت با در صد موفقیت بالا امکانپذیر است و فرقی با یک فرد سالم وجود ندارد.اگر که قند خون کنترل نشده باشد درمان امکانپذیر است ولیکن به همان نسبتی که قند خون بالاتر می رود در صد موفقیت پایین تر می اید.

دیابت چیست ؟

دیابت، نامی برای گروهی از بیماری‌های متابولیکی می‌باشد که برروی فرآوری گلوکز در بدن (یک قند ساده که انرژی را برای سلول‌های زنده تأمین می‌کند) تأثیر می‌گذارد. سطوح گلوکز در خون توسط هورمون انسولین که در پانکراس تولید می‌شود، تنظیم می‌گردد. وقتی‌که سیستم هورمونی قادر به کنترل تنظیم گلوکز نباشد، مقدار گلوکز موجود در خون می‌تواند تا حد مخاطره‌آمیزی تغییر کند.

انواع دیابت چیست ؟

دو نوع دیابت وجود دارد :

1- دیابت نوع اول:

در دیابت نوع اول، پانکراس کار تولید انسولین را متوقف می‌کند. برای کنترل این شرایط به کنترل دقیق و روزانه‌ی سطح گلوکز (قند) خون و تزریق انسولین نیاز است.

2- دیابت نوع دوم:

رایج‌ترین نوع دیابت، نوع دوم آن است که وقتی بدن در تولید مقدار کافی انسولین ناتوان می‌شود و یا وقتی‌که قادر به واکنش نسبت به انسولینی که خود تولید می‌کند نباشد، این نوع از بیماری بروز می‌کند.

در هر دو نوع، میزان قندخونی که می‌تواند بسیار بالا یا بسیار پایین باشد با گذشت زمان منجر به بروز مشکلاتی همچون نابینایی، آسیب‌های عصبی، بیماری‌های کلیه و قانقاریا که باعث قطع انگشتان دست‌ و پا یا حتی عضو بدن می‌شود، خواهد شد. تغییرات شدید در میزان گلوکز ممکن است باعث شود که بیمار به کما برود و یا منجر به مرگ وی شود. اگرچه، بیماران دیابتی که گلوکز موجود در خونشان به‌خوبی کنترل می‌شود، می‌توانند از بروز بسیاری از اثرات این بیماری جلوگیری کنند.

بسیاری از افراد یاد گرفته‌اند که چگونه دیابت نوع دوم را با مراقبت‌هایی در تغذیه و رژیم غذایشان، ورزش کردن، کنترل میزان قند خون و انجام معاینات و چکاپ‌های منظم مدیریت کنند. وقتی تغییر در سبک زندگی برای کنترل آن کافی نباشد، به تجویز دارو نیز نیاز است. با این ‌وجود هنوز هم مشکلات ناشی از دیابت وجود خواهد داشت مثل بهبودی طولانی‌مدت زخم‌ها.

چرا کاشت ایمپلنت برای بیماران دیابتی با ریسک همراه است ؟

حال وقت آن رسیده که در مورد رابطه بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان بیشتر بدانیم ، میزان عدم موفقیت ایمپلنت‌های دندان برای افراد مبتلا به دیابت در صورتی که طبق دستورات پزشک خود عمل نکنند نسبت به افراد عادی که دچار این بیماری نیستند ، بسیار بیش‌تر است. به این دلیل است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 مدت‌زمان بیش‌تری را برای التیام محل جراحی صرف می‌کنند. همچنین بیماران دیابتی در معرض خطر بیش‌تری قرار دارند، به این دلیل که خطر عفونت‌هایی مثل عفونت لثه در افراد مبتلا به دیابت بسیار بیش‌تر است، پس با این‌ وجود خطر شکست ایمپلنت دندان افزایش می‌یابد و منجر به عوارض بیش‌تری می‌شود.

پیشرفت‌ها و تحقیقات جدید در جراحی ایمپلنت‌های دندانی تایید می‌کند که بیماران دیابتی در مقایسه با گذشته نرخ بالاتری از جراحی ایمپلنت‌های دندانپزشکی دارند. طبق آخرین تحقیقات، افراد مبتلا به دیابت کنترل‌شده و کنترل نشده شانس برابر با روش‌های ایمپلنت‌های دندانی موفق را دارند.

تنها تفاوت آن با افرادی که دیابت با کنترل ضعیف‌تر دارند این است که زمان بیش‌تری برای التیام محل ایمپلنت تا زمان گذاشتن پروتز دارند. افراد دارای دیابت می‌توانند هر 4 روش کاشت ایمپلنت‌های دندان را استفاده کنند، بااین‌حال مشورت با دندان‌پزشک و بحث در مورد میزان موفقیت و دلایل شکست ایمپلنت باید قبل از انتخاب روش انجام شود تا نتایج خوبی حاصل شود.

چرا ایمپلنت دندان جلو لازم است ؟ حتما بخوانید : ایمپلنت دندان جلو چگونه انجام میشود ؟

چهار روش استفاده از ایمپلنت برای بیماران دیابتی

در مورد بیماران دیابتی بطور معمول 4 روش برای ایمپلنت گذاری استفاده میشود :

1- ایمپلنت های معمولی

این نوع ایمپلنت به صورت تک دندانی می باشد. در این نوع درمان فقط دندان آسیب دیده و استخوان فک همان دندان درگیر جراحی خواهند بود و برای بیماران دیابتی چنانچه فقط یک دندان از دست رفته داشته باشند گزینه مناسبی است.

2- ایمپلنت های آل آن فور

این روش درمان برای افرادی مناسب است که کلیه دندان های فک بالا و یا پایین را از دست داده اند. در این صورت بر روی فک پایین یا بالا چهار جایگاه کاشت ایمپلنت ایجاد می کنند و ست کامل دندان را بر روی این چهار پیچ سوار می کنند. برای بیماران دیابتی چنانچه نیاز به کاشت کلیه دندان های فک بالا یا پایین داشته باشند این روش درمان مناسب تر است چون محل زخم کمتری داشته و جراحت کمتری ایجاد خواهد کرد.

3- کاشت مینی دنتال

کاشت مینی دنتال تقریبا ساختاری شبیه به ایمپلنت های معمولی دارند با این تفاوت که کمی کوچک تر است . در روش مینی دنتال دندانپزشک ظرف یک جلسه و با بی حسی موضعی و بدون نیاز به بخیه میتواند مینی ایمپلنت ها را جایگذاری کرده و دندان را بر روی آن قرار داده و محکم کند.

روش چهارم : کاشت یک دندانی

کاشت تک دندانی می تواند با استفاده از ایمپلنت معمولی یا بریج درمان گردد. که همان طور که می دانید بریج درمان دائم نبوده و با گذشت زمان نیاز به تعویض دارد. با این حساب می توان گفت چون برای بررسی وضعیت بریج مرتب نیاز به کنترل دارد و ممکن است چندین بار تعویض شود پس برای بیماران دیابتی گزینه مناسبی نیست.

بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان

نکاتی کلیدی که باید بدانید

بهتر است در مورد روند درمان و کار در زمینه بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان به این نکات دقت داشته باشید :

1- کنترل قند خون بیماران دیابتی

کنترل و تحت نظر داشتن قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نقش فراوانی در موفقیت جراحی ایمپپلنت دارد. بنابراین توصیه می شود در طول درمان و حتی بعد از آن قند خون بیماران دیابتی کنترل گردد تا یک درمان مناسب برای فرد به همراه داشته باشد.

در مدت زمانی که ایمپلنت در استخوان قرار گرفته و ما منتظر پیوند فک استخوان با ایمپلنت هستیم نیز می بایست قندخون بیمار همچنان در فاز کنترل باشد تا احتمال تاخیر در ترمیم و عفونت به حداقل برسد.

2- توجه به پوسیدگی و عفونت های فعال لثه

بیمارانی که دارای پوسیدگی و عفونت های فعال لثه هستند باید از ایمپلنت دندان اجتناب کنند. چرا که در این صورت نه تنها این درمان موفقیت آمیز نخواهد بود بلکه فرد دچار عفونت و التهاب لثه باشد ممکن است عوارض دیگری را به دنبال داشته باشد.

3- رعایت اصول بهداشتی در طول مدت درمان و پس از آن و استفاده از آنتی بیوتیک ها

در جراحی ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی حتما باید آنتی بیوتیک تراپی انجام گیرد. علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک ها در ناحیه جراحی شده باید از دهان شویه هایی مثل کلر هگزیدین و ژل موضعی کلرهگزیدین و یا سرم های شستشو به طور مرتب استفاده شود.

4- مشاوره با دندانپزشک

چنانچه مایل به کاشت دندان هستید و هنوز نمی دانید این جراحی برای شما که دارای بیماری دیابت هستید مناسب است یا خیر بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کرده و با او مشورت کنید. دندانپزشک شما قادر به ارزیابی شرایط خاص و منحصر به فرد سلامت شماست. مهم است بدانید بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان مناسب برای آنان و روند درمان نکته ای است که بادی تحت نظارت دقیق دندانپزشک باشد

وی می تواند با توجه به شرایط خاص شما نوع ایمپلنت و طول مدت درمان را به طور کامل برای شما آشکار سازد. دندانپزشک شما با توجه به شرایط شما و با هدف به حداقل رساندن ریسک عفونت ، بهترین پیشنهاد را به شما خواهد کرد. در این وضعیت دندانپزشک بهترین گزینه انتخابی برای بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان مناسب برای آنان را مطرح خواهد کرد

در حالت کلی بی دندانی را می توان را با استفاده از چهار روش کلی برطرف نمود. بیماران دیابتی بسته به تشخیص دندانپزشک خود یکی از روش های درمان بی دندانی را انتخاب کرده و درمان را آغاز می کنند. این چهار روش به زبانی ساده و کوتاه در زیر توضیح داده شده است.

علت شیرین شدن دهان چیست حتما بخوانید : شیرین شدن دهان چه علتی دارد ؟

فرآیند بهبودی ایمپلنت دندانی در افراد دیابتی

از آنجایی ‌که قرار دادن ایمپلنت به یک روند جراحی نیاز دارد، متخصصین دندانپزشکی مدتی است که نگران این موضوع شده‌اند که آیا ایمپلنت‌های دندانی برای بیماران دیابتی مناسب است یا نه. در چند سال گذشته مطالعاتی انجام ‌گرفته است که نتایج جراحی ایمپلنت را روی افراد غیر دیابتی در مقابل افراد دیابتی با کنترل موفق یا ناموفق گلوکز در آن‌ها، مقایسه کرده‌اند. نتایج به‌دست‌آمده‌ی اخیر امید بخش هستند؛ در واقع بسیاری از بیماران دیابتی می‌توانند کاندیدای خوبی برای ایمپلنت‌های دندانی باشند.

اگرچه، در افراد دیابتی که کنترل ضعیفی برای گلوکز دارند، زمان بهبودی استخوان اطراف ایمپلنت طولانی‌تر خواهد بود، به این معنی که هنگام قرار دادن ایمپلنت در این شرایط ممکن است به ملاحظات خاصی نیاز باشد.بیماران مبتلا به دیابت ممکن است دلیلی برای خودداری از انجام کاشت دندان نداشته باشند و فواید کاشت دندان برای آن‌ها به‌خوبی ثابت شود؛ اما کنترل گلوکز خون ممکن است جای تأمل این نکته را داشته باشد که چگونه ایمپلنت‌ها مدیریت می‌شوند.

البته باید تا زمان انجام ایمپلنت همه‌ی پزشکان متخصص خود را در جریان مراقبت‌هایتان بگذارید و از توصیه‌های آن‌ها پیروی کنید. اگرچه کنترل موفق گلوکز خون برای افراد دیابتی بسیار اهمیت دارد، اما تنظیم و کنترل گلوکز لزوماً از دریافت ایمپلنت دندانی و انجام آن جلوگیری نمی‌کند.

در هر صورت، این افراد برای کمک به کنترل قند خونشان به رژیم غذایی مناسب نیاز دارند و بنابراین ایمپلنت دندان در واقع با بازگرداندن توانایی آن‌ها در بهتر خوردن غذاها به آن‌ها کمک خواهد کرد که کنترل بهتری در میزان قند خونشان داشته باشند.

افراد دیابتی که به‌خوبی قادر به کنترل قند خونشان نیستند باید همیشه از توصیه‌های پزشکان متخصص خود پیروی کنند؛ اما کنترل ضعیف گلوکز خون خود لزوماً باعث خودداری از ایمپلنت دندان نمی‌شوند. دندانپزشک یا پزشک شما می‌تواند توصیه‌هایی را برای کمک به وضعیت خاص شما ارائه دهد.

حفظ رژیم غذایی سالم برای افراد دیابتی

آیا تا به حال توجه کرده اید که سالم ترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت حجم زیادی غذاهای تازه و کامل را شامل می شود که به عملکرد جویدن و آسیاب کردن بیشتری نیاز دارند؟ در مقایسه با پروتزهای مصنوعی، دائمی بودن ایمپلنت های دندان- که محکم درون استخوان فک و لثه قرار گرفته اند- خوردن غذاهایی که دوست دارید را برای شما آسان و بدون درد می کند.

احتمال تکان خوردن پروتزهای مصنوعی زیاد است، که موجب التهاب و حساسیت لثه ها می شود. خوردن غذاهای خاصی که به کشیدن، پاره کردن، یا آسیاب کردن نیاز دارند و دندان ها باید مقاومت بیشتری داشته باشند (مانند سبزیجات مقوی حاوی فیبر زیاد)، برای دندان های مصنوعی دشوارتر خواهد بود.

افرادی که در قرار گرفتن دندان های مصنوعی خود مشکل داشته یا التهاب و ناراحتی دارند، بیشتر امکان دارد که غذا نخورند یا غذاهای نامناسب بخورند (نرم تر، فراوری شده، دارای کربوهیدرات بیشتر)، که می تواند پایین نگه داشتن سطح قند خون را دشوارتر کند.

به خاطر داشته باشید

همانطور که گفتیم رابطه مستقیم برای بیماران دیابتی و ایمپلنت دندان آنان موضوعی است که لازم است این دسته از بیماران به آن توجه داشته باشند . مراقبت‌های دندانی افراد مبتلا به دیابت، قبل، در حین و پس از درمان ایمپلنت اصول یکسانی دارد. پس از درمان نیز کنترل مطلوب قند خون، رعایت دقیق بهداشت دهان، آنتی‌بیوتیک‌تراپی صحیح، مصرف به موقع داروها و استفاده از دهان‌شویه‌های مناسب مهم‌ترین مراقبت‌های ایمپلنت محسوب می‌شوند که این مراقبت‌ها برای افراد مبتلا به دیابت نقش بسیار مهم‌تری دارد.‌

متخصص بیماری های دهان و دندان