پانچ ایمپلنت چیست ؟

پانچ ایمپلنت یا جراحی ایمپلنت به روش پانچ نوعی جراحی ساده کاشت دندان می باشد با کمترین درد و خونریزی انجام می شود. این روش برای افرادی کاربردی است که دارای بافت نرم در لثه و بافت محکم در استخوان داشته باشند . با استفاده از این روش استخوان ها بعد از جراحی سریعتر جوش می خورد و بهبودی حاصل می شود زیرا در حین جراحی آسیب کمتری متوجه بافت های اطراف دندان می شود.

ایمپلنت گذاری در دهان چگونه است ؟

در حالت عادی در رابطه با ایملنت میتوان گفت ، ایمپلنت پین های باریکی هستند که از تیتانیوم خالص سازگار ساخته شده که درون استخوان فک گذاشته می شود. دندان متحرک، برای پر کردن فاصله بین دندانها  قابل اتصال به این ایمپلنت ها هستند. حدود 3 تا 6 ماه زمان لازم برای رشد و ترمیم استخوان اطراف ایمپلنت است.

هنگام انتخاب ایمپلنت میزان استخوان در دسترس، میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت در نظر گرفته می شود. اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد.همچنین بر حسب میزان سختی استخوان انواع پیچ دار و بدون پیچ ایمپلنت انتخاب می شود. کاشت دندان می تواند بلافاصله پس از از دست رفتن دندان و کشیدن آن یا پس از زمان طولانی ترمیم، جایگزین شود. شکل ایمپلنت مانند ریشه دندان طبیعی است.

مراحل ایمپلنت دندان به روش پانچ

پزشک در ابتدا از طریق اسکن از دندان ها تراکم استخوانها را مشاهده و بررسی می کند. از این طریق همچنین محل قرار گرفتن ایمپلنت مشخص می شود و نیازی به شکاف کامل لثه نمی باشد  ، در ادامه رماحل زیر توسط دندانپزشک صورت میگیرد :

  1. در ابتدا پزشک فرآیند درمان ایمپلنت دندان به روش پانچ را به فرد توضیح می دهد. در این جلسه دندان ها به طور کلی بررسی شده و در صورتی که نیاز به ترمیم داشته باشند درمان آنها صورت می گیرد . دندان های جدید در محل خود قرار می گیرد . این کار به صورت موقتی بوده و عملکردی شبیه دندان های طبیعی دارد .
  2. این دندان های موقت تا مدت 3 ماه در دهان فرد قرار می گیرد در این مدت ایمپلنت ها به استخوان جوش می خورد . بعد از طی شدن این زمان باید به دندانپزشک خود مراجعه کند. در این جلسه برای ساختن ایمپلنت های دائمی قالبی از دندان ها تهیه می شود.
  3. قالب بعد از یک یا دو هفته آماده می شود. بعد از تهیه قالب برشی در لثه به اندازه ایمپلنت زده می شود. حفره ای در داخل استخوان زده می شود و ایمپلنت در داخل آن جای می گیرد .

مراقبت بعد عمل ایمپلنت به روش پانج

اقدامات 24 ساعت اول بعد از عمل جراحی دندان به روش پانچ که بهتر است در انجام آن دقت لازم و کافی داشته باشید :

  • طی 12 ساعت اولیه نوشیدنی و غذای داغ استفاده نشود.
  • نوشیدنی فقط سرد میل شود، رژیم غذایی نرم، سبک و سرد،
  • محل جراحی را تا 12 ساعت پس از عمل بطور متناوب با پک یخ خنک کند.
  • ممکن است کمی تراوش خونابه داشته باشد، در این صورت یک تکه گاز استریل را در محل قرار داده و بمدت بیست دقیقه رو ی آن فشار دهید. چنانچه خونابه ادامه داشت از یک عدد چای بسته ایی لیپتون بر روی محل استفاده کنید در صورت ادامه خونریزی با ما تماس بگیرید.
  • به هیچ وجه مشروبات الکلی مصرف ننمائید و سیگار نکشید.
  • دهان را شستشو ندهید، تف ننمائید و فقط در صورت نیاز آب دهان را بیرون بریزید.
  • درد و تورم از عوارض قابل انتظار یک روز بعد از جراحی است.استفاده از کیسه یخ این عوارض را کم میکند.
  • جهت کنترل و مراقبت ناحیه جراحی و ایمپلنت(ها)، ویزیت های دوره ای برای شما گذاشته می شود.به منظور بهره گیری کاملتر از نتایح درمانی خود به انجام این معاینات دورهای مقید باشید. اولین ویزیت شما  چند روز بعد از جراحی می باشد.
روکش سرامیکی دندان چه ویژگی هایی دارد حتما بخوانید : روکش سرامیکی دندان چه کاربردی دارد ؟

فواید ایمپلنت به روش پانچ

استفاده از این روش برای بسیاری بیماران دارای نکات قوت و مهمی است ، مثل :

1. کاهش عوارض حین و بعد از جراحی نظیر خونریزی ، تورم ، کبودی و درد
2. برش به قدری عمیق نیست که نیاز به بخیه داشته باشد .
3. آسیبی به استخوان و لثه وارد نمی شود.
4. مدت زمان قرار گرفتن ایمپلنت دندان نیاز به زمان کوتاهی دارد .
5. مدت زمان بهبودی بعد از جراحی کوتاهتر از روش معمول می باشد و در مدت زمان کمی استخوان ها جوش می خورند.

آیا با هر تخصصی میتوان پانچ ایمپلنت را انجام داد ؟

بهتر است بدانید عمل پانچ در تخصص هر دندانپزشکی نیست ، پیدا کردن دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان لازم و ضروری است . برای انجام این جراحی شما باید به دنبال دندانپزشکی باشید که تجربه زیادی در کاشت ایمپلنت  ، ایمپلنت دندان بدون جراحی و جراجی به روش پانچ داشته باشد. چنین دندانپزشکی به‌طور اختصاصی برای کاشت ایمپلنت آموزش‌های زیادی دیده است و تجربه زیادی در این زمینه دارد.

به علاوه این افراد معمولاً به مشکلات ایمپلنت دندان آگاه هستند و کاشت ایمپلنت را طوری برنامه ریزی می‌کنند . توجه داشته باشید با آن که بسیاری از دندان‌پزشکان کاشت ایمپلنت را به مشتریان خود ارائه می‌کنند ، ولی در حقیقت فقط تعداد کمی از آن‌ها هستند که چنین سطحی از آموزش و تجربه را داشته باشند.

با استفاده از روش پانچ ایمپلنت میتوان سرعت بیشتری برای ایمپلنت گذاری داشت

میزان موفقیت ایمپلنت به چه مواردی بستگی دارد؟

اگر ایمپلنتی کیفیت خوبی داشته باشد و در کارخانه معتبری ساخنه شده باشد آن ایمپلنت مجوز استفاده در اروپا و آمریکا را کسب می‌کند. شرکت‌های ایمپلنت سازی که محصولات آن‌ها مجوز استفاده را کسب کرده باشند دارای نشان FDA و CE می‌باشند. توسط دندانپزشکی که علم و تجربه کافی در مورد درمان‌های ایمپلنت داشته باشد قرار داده شود. میزان استخوان اطراف ایمپلنت کافی باشد یا به طریق صحیح پیوند و جایگزینی استخوان در اطراف ایمپلنت قبل از کاشت ایمپلنت یا حین کاشت ایمپلنت قرار داده شود. به ایمپلنت‌ها نیروی‌های مخرب وارد نگردد. درمورد نیروهای مخرب در جایگاه دیگر بطور کامل بحث می‌گردد.

هزینه کاشت ایمپلنت به روش پانچ چه میزان است ؟

هر دو ایمپلنت فوری و معمولی برای جایگزینی دائمی دندان غائب به کار برده می‌شود. اما اگر کاشت دندان به روش متعارف و طولانی مدت انجام شود، دندانپزشک باید چند هفته قبل از کاشت دندان صبر کند تا مطمئن شود که استخوان کافی اطراف ایمپلنت تشکیل شده است و استخوان می‌تواند به خوبی ایملپنت را نگه دارد. از سوی دیگر دندانپزشکان با بهره‌گیری از مهارت‌های جراحی پیشرفته می‌توانند کاشت دندان را بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام دهند. به این ترتیب نیازی نیست که بیمار روز‌ها بدون دندان منتظر آماده شدن ایمپلنت بماند.

عکس RVG چه کاربردی در دندانپزشکی دارد حتما بخوانید : عکس RVG چه کاربردی دارد ؟

هزینه کاشت فوری دندان مسلماً از هزینه دیگر روش‌های جایگزینی دندان بالاتر است. بااین حال اگر مزایای ایمپلنت فوری، یعنی عدم نیاز به انتظار طولانی، استحکام و دوام بالا، راحتی و سهولت درمان را در نظر بگیرید، به احتمال زیاد به این نتیجه می‌رسید که کاشت فوری دندان ارزش این سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارد. البته فراموش نکنید تشخیص این نکته که آیا شما کاندید مناسبی برای انجام این روش از درمان هستید یا خیر بعهده دندانپزشک شما است و باید به نظر و دستور وی به درستی انجام شود .

به خاطر داشته باشید ؟

اگر چه این روش مزایای بسیاری برای جایگزینی دندان شما به همراه دارد ولی باید توسط یک دندانپزشک دارای مهارت و تجربه کافی در زمینه کاشت ایمپلنت صورت پذیرد. گذشته از آن افرادی که از مزایای روش پانچ ایمپلنت دندان بهره برده اند ، دیگر حاضر به تجربه روش قدیمی و سنتی قراردادن دندان با روش جراحی متداول نمی باشند.

در روش ایمپلنت دندان بدون جراحی هیچ گونه حرکتی نداشته و دچار پوسیدگی نمی شود و مانند ریشه دندان طبیعی عمل می کند و از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند و فرم صورت را حفظ می کند و با رعایت بهداشت دهان و دندان این دندان ها دائمی خواهد بود و از مهم ترین مزایای این روش بازگرداندن توانایی جویدن است و به طور کلی بهترین گزینه برای رفع مشکل بی دندانی است.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی