عکس RVG چیست ؟

عکس RVG یکی از قدیمی ترین انواع عکس های دندانی است که به دندانپزشکان در تشخیص و درمان پوسیدگی های بین دندانی ، نشان دادن دقیقتر وضعیت ریشه ها کمک بسزایی داشته است . RVG  از یک‌ سنسور که‌ در داخل‌ دهان‌ بیمار قرار می‌گیرد تشکیل‌ شده‌ است‌ به طوریکه‌ سطح‌ حساس‌ آن‌ در مقابل‌ کن‌ رادیوگرافی‌ باشد. این‌ سنسور همان‌ نقش‌ فیلم‌ را ایفاء کرده‌ و با تاباندن‌ اشعه‌ این‌ سنسور تصویر را بلافاصله‌ بر روی‌ کامپیوتری‌ که‌ به‌ آن‌ متصل‌ است‌ منتقل‌ می‌کند.

چرا از عکس های دندانی استفاده میشود

تشخیص دقیق داخل دهانی و به دنبال آن تجویز پروسه درمان به طور قابل توجه‌ای وابسته به کیفیت رادیوگرافی های دندانپزشکی است. اولین و اصلی‌ترین رادیوگرافی به دنبال ظهور تصویری جزئی بر روی صفحه‌ای شیشه‌ای توسط دکتر اتو والکوف صورت گرفت.

این پزشک توانست این تصویر را با قرار دادن رادیوگراف به مدت ۲۵ دقیقه در داخل دهان خود انجام دهد و آغاز کننده دنیای جدید در درمان و تشخیص مشکلات دهانی باشد ، هرچند تصویربرداری دندان از آن زمان با توجه به نیاز جامعه‌ی دندانپزشکی، پیشرفت گسترده‌ای را به همراه داشته است. و این پیشرفت ها در زمینه نوع و نحوه عکسبرداری از دهان و دندان توانسته است کمک بسزایی در تشخیص و همچنین درمان ایفا کند .

آیا اشعه های مورد استفاده در عکس ها خطرناک است ؟

جواب این سوال هم بله و هم خیر می باشد! از نظر علمی پاسخ مثبت است، اشعه مورد استفاده در رادیوگرافی های دندانی، تابش ایکس بوده و اشعه ای مضر و یونیزان ممکن است باشد.( هر چند که در دوز های مورد استفاده در دندانپزشکی اثر مضری برای آن به اثبات نرسیده است). اما راه رفتن زیر آفتاب، سفر هوایی، زندگی در کنار کوه های آتشفشان، زندگی در ارتفاعات بالا، خود پرتوهای کیهانی اطراف ما،لامپ های کم مصرف و … ده ها مورد دیگر می توانند مارا در معرض تابش های یونیزان قرار دهند!

همه این پرتو ها فی نفسه مضر هستند ولی در مجموع سلامتی ما را به طور جدی تهدید نمی کنند. ما با وجود اشعه های کیهانی فی نفسه مضر و پرتوهای یونیزان در اطرافمان حتی بدون اینکه در معرض اشعه ایکس پزشکی یا دندانپزشکی باشیم در معرض اشعه قرار داریم، بدون اینکه سلامتی ما دچار عارضه ای مشخص شود.

عکس RVG  چه مزایا و معایبی دارد ؟

از موارﺩ ﺍﺳــﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﻴﺴــﺘﻢ ﻫــﺎﻯ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟــﻰ ﺩﺭ ﺭﺍﺩﻳﻮ ﮔﺮﺍﻓﻰ ﺩﻧــﺪﺍﻥ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﻫﺎﻯ ﺑﺎﻟﻴﻨــﻰ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﺭﻭﻯ ﻛﺎﻧﺎﻝ، ﺍﺭﺗﻮﺩﻧﺴﻰ، ﺩﺭﻣﺎﻥ ﭘﺮﻳﻮ ﺩﻧﺘﺎﻝ، ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻰ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻨﻤﺎﻳــﻰ ﻟﺒﻪ ﻫﺎﻯ ﺗﺎﺝ، ﭘﻞ ﻫﺎ ﻭ TMJ ﭘﺮﻛﺮﺩﮔﻰ ﻫﺎ ﻭ ….ﺭﺍ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩ. همه این موارد به تشخیص و انتخاب نوع درمان به دندانپزشکان کمک میکند . عکس RVG نیز دارای مزایا و معایبی است که بهتر است هر کدام از آنها را بشناسید :

عکس OPG چه استفاده ای دارد حتما بخوانید : عکس OPG چه کاربردی دارد ؟

1- ﻣﺰﺍﻳﺎی عکس آر وی جی

ﺍﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺰﺍﻳﺎﻯعکس RVG ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ:

  • ﺍﻓﺰﺍﻳــﺶ ﺿﺮﻳﺐ ﺍﻳﻤﻨﻰ ﺳــﻼﻣﺘﻰ ﺑﻪ علت کاهش دز ﺍﺷــﻌﻪ ﺍﻳﻜﺲ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۷۵ تا ۸۰ ﺩﺭﺻﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛــﻪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴــﺘﻢ ﺧﻄﺮ ﺍﺷــﻌﻪ ﺍﻳﻜﺲ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ ﻋﺪﻡ ﺗﻤﺎﺱ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻰ
  • ﺍﻣــﻜﺎﻥ ﻣﺸــﺎﻫﺪﻩ ﺳــﺮﻳﻊ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻭ ﺣﺬﻑ ﺯﻣﺎﻥ ﻻﺯﻡ ﺟﻬﺖ ﻇﻬﻮﺭ ﻭ ﺛﺒﻮﺕ ﻓﻴﻠﻢ
  • ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨــﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﻄﺐ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺣﺬﻑ ﻓﻴﻠﻢ ﺭﺍﺩﻳﻮﮔﺮﺍﻓﻰ ﻭ ﻇﻬﻮﺭ ﻭ ﺛﺒﻮت
  • ﺗﺸــﺨﻴﺺ ﺩﻗﻴــﻖ ﻭ ﺭﺍﺣــﺖ ﺑــﺎ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻯ ﺍﺯ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺑﺎ ﺭﺯﻭﻟﻮﺷﻦ ﺑﺎﻻ
  • ﭘــﺮﺩﺍﺯﺵ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺎ ﻧــﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻯ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎﻥ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﭘﺰﺷــﻜﻰ ﻛﺎﺭﺍﻳﻰ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺍﺭﺩ.

2- ﻣﻌﺎﻳﺐ عکس آر وی جی

ﺍﺯ ﻣﻌﺎﻳﺐ عکس RVG ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩ:

  • ﻛﺎﻫﺶ ﻭﺿﻮﺡ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﻴﻠــﻢ ﺭﺍﺩﻳﻮﮔﺮﺍﻓﻰ، ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳــﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻛﻨﺪ
  • ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﻗﻴﻤﺖ ﺳﻨﺴﻮﺭ
  • ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴــﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﺎﺑﺶ ﺍﺷﻌﻪ ﺯﻳﺎﺩ ﻛﺎﻣﻼ ﺣﺴﺎﺱ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﺒﻴﻨﺪ .
  • ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺩﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷــﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﺳﻨﺴــﻮﺭ ﺩﺭ ﺩﻫﺎﻥ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺭﻭﻛﺶ ﻫﺎﻯ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﻯ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ.
  • ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺎﻧﻮﺭﻛﺲ، ﺳﻔﺎﻟﻮﻣﺘﺮﻯ ﻭ ﺭﺍﺩﻳﻮﮔﺮﺍﻓﻰ ﺗﻚ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ.

عکس RVG چه مزایا و معابی دارد

آیا میتوان روی این عکس آر وی جی تغییرات داد ؟

در جواب این سوال باید گفت بله با استفاده از نرم افزار میتوان بر روی این عکس ها تغییرات را متناسب با نیاز دندانپزشک ایجاد کرد که این نکته یکی از دلایل محبوبیت این عکس در میان دندانپزشکان است . اما چه تغییراتی را میتوان در این نوع عسکبرداری ایجاد نمود :

  • ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻯ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﻫﺎ ﻭﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺗﺼﻮﻳﺮ
  • ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺭﻧﮓ ﺁﻣﻴﺰﻯ ﺭﻭﻯ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ
  • ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻯ ﺯﻭﺍﻳﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺩﻧﺪﺍﻥ
  • ﺳﻪ ﺑﻌﺪﻯ ﺳﺎﺯﻯ ﺗﺼﻮﻳﺮ
  • ﺗﺸﻜﻴﻞ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺟﻬﺖ ﺛﺒﺖ ﺳﻮﺍﺑﻖ
  • ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺑﺰﺭگ ﻧﻤﺎﻳﻰ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻮﺭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺑﻬﺘﺮ
  • ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻓﻴﻠﺘﺮ ﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻭﺁﺷﻜﺎﺭ ﺳﺎﺯﻯ ﻟﺒﻪ ﻫﺎﻯ ﺗﺼﻮﻳﺮ
  • ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻣﻌﻜﻮﺱ ﺳﺎﺯﻯ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻭﭼﺮﺧﺶ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻬﺎﺕ
  • ﺩﺍﺭﺍﻯ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻰ ﺑﺎﻳﮕﺎﻧﻰ ﻋﻜﺲ
عکس CBCT چیست حتما بخوانید : عکس CBCT چه کاربردی دارد ؟

عکسبرداری از دندان در دوران بارداری

دوران بارداری برای بانوان جزو یکی از دوران های مهم و همچنین پر ریسک است . به همین دلیل است که توصیه میشود کارهای مربوط به دندان را معمولا در سه ماهه دوم بارداری انجام دهند و یا در صورتی که میتوانند این موارد را به بعد از زایمان خود انتقال دهند .

در مورد عکسبرداری در دوران بارداری بهتر است بدایند که حتما برای انجام این کار تاییدیه پزشک زنان و دندانپزشک شما لازم و ضروری است . حتی باز هم تاکید میوشد حتما این مورد بسیار مهم را با مسئول لابراتوار های عکاسی که کار گرفتن عکس های دندانپزشک را بر عهده دارند در میان بگذارید تا از خطرهای احتمالی برای سلامت شما و فرزند شما جلوگیری شود.

به خاطر داشته باشید

هدف از همه انواع عکس های دندانپزشکی تشخیص بهتر و دقیق تر مشکلات و بیماری های دهان است . هر کدام از عکس های دندانپزشکی برای تشخیص نوع خاصی از بیماری های و مشکلات مورد استفاده قرار میگیرد . هر چند برخی از این انواع عکس ها مکمل نوع دیگری از عکس ها است . پس حتما به خاطر داشته باشید برای نتیجه گیری بهتر در مشکلات مربوط به دندان حتما از عکس های دندانی استفاده نمایید . برخی از این انواع حتما با دستور دندانپزشک باید گرفته و استفاده شود .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی