پست و کور چیست ؟

پست و کور پیش‌ساخته راهی برای بازسازی دندان پس از انجام درمان عصب کشی است که استحکام و قدرت بیشتری به دندان می‌دهد. از این روش برای بهبود ساختار دندان استفاده می‌شود و به تاج دندان اجازه می‌دهد که در محل مناسب قرار گیرند .

این روش یک سیستم حمایتی است که اجازه می‌دهد تاج روی دندان بماند. ممکن است که چند دندان در یک بخش از دهان از دست برود و این حالت روش جایگذاری معمول را غیرممکن می‌کند. بنابراین یافتن راهی برای حمایت در هنگام جایگذاری تاج و اطمینان از اینکه در جای خود محکم باشند ضروری است .

پست چیست ؟

پست یا داول نوعی گیر داخل ریشه ایست که در انواع مختلف موجود می باشد پست می تواند prefabricated ( پیش ساخته ) باشد و یا به صورت پست ریختگی ( متال پست ) در کانال ریشه مورد استفاده قرار گیرد . اخیرا پست جدید با عنوان فایبر ی نیز معرفی و ساخته شده که با کمک دستگاه لایت کیور به دندان باند و به ویژه در دندانهای چند کاناله نظیر مولر ها می توان به سهولت از انها استفاده کرد .

کور چیست؟

گاهی به علت پوسیدگی ، شکستگی دندان و ترمیم و یا حین اماده سازی حفره ی دسترسی یا مسیری که به وسیله ی آن درمان ریشه انجام میشود، بخش بزرگی از دندان از دست میرود . قرار دادن کور روندی است که طی آن دندانپزشک حجمی از ساختار از دست رفته ی دندان را برای ساخت زیرساخت لازم برای ترمیم جدید را ایجاد میکند . همه ی مواد ترمیم دندان میتوانند به عنوان کور مورد استفاده قرار گیرند . در بیشتر موارد آمالگام های دندانی ( مواد فلزی و غیر همرنگ دندان ) و کامپوزیت های دندانی ( ترمیم های همرنگ ) .

اما چرا کور لازم است ؟

بخش زیادی از ثبات روکش به میزان ساختار دندان که زیر آن قرار دارد بستگی دارد. اگر ساختار دندانی بسیار کمی این فضا را پر کند  ، روکش به آسانی با نیروهایی که وارد میشود از جای خود در می اید . کاری که کور انجام میدهد این است که  با بازسازی دندان و شبیه تر کردن آن به شکل اولیه ثبات روکش افزایش می یابد و بنابراین احتمال باقی ماندن طولانی مدت آن افزایش می یابد .

درد جراحی ایمپلنت را چگونه میتوان کنترل کرد ؟ حتما بخوانید : درد جراحی ایمپلنت چگونه است ؟

انواع پست و کور کدام است ؟

در کل به ۴ دسته تقسیم می شوند .

  1. پست و کور ریختگی
  2. پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی
  3. پست تیتانیوم و کور کامپوزیتی
  4. پست استنلس استیل پیشنهادی و کور کامپوزیتی

مقاومت در شکست در روش پست و کور ریختگی نسبت به روش های دیگر بالاتر بوده و بعد از آن پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی از مقاومت بالایی برخوردار است . در نتیجه گروه ۱ و ۲ نسبت به ۳ و ۴ از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و نتایج بهتری را به ما نشان خواهند داد .

پست ها معمولاَ از جنس فلزی مانند : تیتانیوم ، استیل و یا فلزات ریختگی تهیه می شوند . اما این روزها برای درمان معمولاَ از نوع غیر فلزی آن استفاده می شود .

کاربرد پست و کور

این روش برای پیشگیری از شکستن دندان یا عدم استحکام تاج دندان به دلیل نبود ساختار دندانی ضروری است. در حقیقت حرکات دندانی زیادی در دهان رخ می‌دهد که به یک ساختار محکم برای تحمل این حرکات نیاز است. حرکات دندان نیاز به قدرت و استحکام دارد. اگر چیزی نباشد که دندان جدید به آن وصل شود، دندانپزشک نمی‌تواند کارش را انجام دهد. بنابراین به محصولات دیگری برای جایگذاری دردهان نیاز است که باید تا حد ممکن ایمن باشد.

اگر یک دندان از دست رود، دندانپزشک می‌تواند از دندان‌های دو طرف برای حمایت دندان جدید استفاده کند. ولی وقتی چند دندان از دست رفته باشد دیگر نمی‌توان این فاصله را به روش قبل پوشاند و باید از حمایت دیگری استفاده کرد. مسلما دندانپزشک نمی‌خواهد که پس از اتمام کار ببیند که دندان جدید استحکام کافی را ندارد. پس باید درمان تا حد ممکن درمان ماندگاری انجام گرفته. در اینجا پس از معاینات و مشاوره بهترین راه برای بازیابی دندان‌ها و لبخندتان پیشنهاد می‌شود.

روش قرارگیری پست و کور به چه صورت است

مراحل درمان پست و کور

فرایند درمان ساده و کوتاه است. ممکن است درمان کانال ریشه برای تقویت دندان‌ها پیش از پست و کور و جایگذاری تاج، لازم باشد. در این حالت باید تمام ساختارهای خراب و پوسیده درون دندان را خارج کرده و سپس در آن دارو گذاشته و درون دندان را پر کرد. اگر قسمت زیادی از دندان باقی نماند، پست و کور درون دندان قرار می‌گیرد تا حمایتی برای تاج باشد. اگر طی تصادف دندان از بین برود نیازی به درمان کانال ریشه نیست ولی نیاز به زمانی است تا زخم بهبود یابد. در این حالت از پل، ایمپلنت یا فلیپر دندانی برای پر کردن دندان استفاده می‌شود.

اولین کار انتخاب پست با سایز و شکل مناسب است. بهترین پست باریک و بلند است و علت آن این است که فشار کمتری به درون دندان وارد می‌شود. اگر بخشی از دندان طبیعی باقی مانده باشد، این پست بهترین انتخاب است، زیرا فضای بیشتری جهت دفع نیروهای جویدن و گازگرفتن دارد. یک پیچ در پست هم می‌توان در دندان قرار داد تا حمایتی برای مواد کوری باشد که تاج روی آن قرار می‌گیرد. وقتی تمام این‌ها اجرا شد، بخش آخر ساخت و جایگذاری تاج است. باید قالبی از پایه کور و پی دندان گرفت و تاج را بر اساس آن ساخت. جایگذاری زمان زیادی نمی‌برد.

قالبگیری پست دندان چگونه است ؟

قالبگیری پست دندان پیش از گذاشتن پست در ریشه دندان یکی از مهمترین مراحل پست و کور دندان است. برای گذاشتن پست در ریشه دندان و کور روی دندان باید از یکی از انواع ریختگی یا پیش ساخته استفاده شود. پست و کور ریختگی در میان انواع پست و کور دندان، منحصرا برای دندان خود فرد و در لابراتوار ساخته می­شود.

این روش قالبگیری پست دندان و نصب آن طی 2 جلسه درمان انجام شده و پرهزینه است. اما پست و کور دندان پیش­ ساخته طی 1 جلسه بدون قالبگیری پست دندان انجام می­شود و هزینه کمتری دارد.

با استفاده از روش پانچ ایمپلنت میتوان سرعت بیشتری برای ایمپلنت گذاری داشت حتما بخوانید : پانچ روشی سریع برای ایمپلنت گذاری است

پست دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

مهمترین مسئله­ ای که مشخص می­کند پست دندان بهتر است یا ایمپلنت، وضعیت دندان شماست. تلاش دندانپزشکان همیشه بر حفظ ساختار طبیعی دندان فرد است. اگر دندان کاملا از دست نرفته و وضعیت توضیح داده شده در ابتدای متن را داشته باشد،این روش ترمیم دندان می­تواند روش مناسب­تری باشد. در غیر اینصورت، دندانپزشک روش­هایی مانند بریج یا ایمپلنت را توصیه خواهد کرد. بنابراین پاسخی قطعی برای سوال پست دندان بهتر است یا ایمپلنت وجود ندارد، و معاینه و مشورت با متخصص لازم است .

بهتر است بدانید ؟

باید بدانید که اسیب های روکش که معمولا باعث از  دست دادن دندان نمی‌شود در حالی که شکست های پست و کور معمولاً  به علت شکستگی های ریشه باعث کشیدن دندان میشود.  مطالعات برای دندان با درمان از طریق این روش عمر 13.5 سال  و بعضا بیشتر را گزارش کرده اند.  باید دقت کنید باقی ماندن طولانی مدت درمان به وضعیت ابتدایی و شرایط دندان بستگی دارد. 

گاهی انتخاب مسیر درمان ریشه و سپس قرار دادن آن و روکش زمانی که دندان بسیار تخریب شده است  در برابر مسیر دیگر ایمپلنت ممکن است عاقلانه نباشد. در مورد این موضوع می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی