دندان مصنوعی چیست ؟

دندان‌ مصنوعی ، دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجودی که دندان‌پزشکان سعی می‌کنند تا حد ممکن دندان‌های طبیعی فرد را حفظ کنند، حتی افرادی که از عادت‌های مناسب بهداشت دهان و دندان به‌طور منظم استفاده می‌کنند نیز ممکن است در برخی مراحل زندگی خود نیاز داشته باشند از دندان مصنوعی استفاده کنند.

کسانی که دندان هایشان را از دست داده اند به خوبی می دانند که جویدن غذا برایشان مشکل آفرین است. این افراد ممکن است یک یا چند دندان خو د را از دست داده باشند که علاوه بر نا زیبا شدن چشم انداز دهانشان ، مجبورند غذا را بیشتر بجوند که همین کار موجب درد گرفتن و خسته شدن فک هایشان شود. از طرفی ، اگر غذا خوب جویده نشود ، مشکلات گوارشی و هاضمه به وجود می آید.

دندان مصنوعی یا طبیعی

بسیاری از مردم فکر میکنند که از دست رفتن دندان ها در سنین بالا طبیعی است و فقط افراد خاصی ، آن هم به دلیل داشتن نوعی مقاومت درونی قادر به حفظ دندان های طبیعی خود هستند . این تصور اشتباه است . بیماری های دهان ، به خصوص پوسیدگی دندان و بیماری های لثه از شایع ترین بیماری های بشر است . این بیماری ها به راحتی قابل پیشگیری هستند . عوامل اصلی ایجاد بیماری های دهان و دندان عبارتندذ از زعایت نکردن بهداشت دهان ، رژیم غذایی نامناسب ، مصرف دخانیات و الکل و دریافت ناکافی فلوراید .

البته فراموش نکنیم که عوامل فردی و ژنتیکی نیز هیچ نقشی ندارند و یعنی حتی اگر فرد از نظر ژنتیکی بیشتر مستعد بیماری های دهان و دندان باشد به راحتی میتواند با کنترل عواملی دیگر از این بیماری ها پیشگیری کند و این بهانه که این مشکلات میراثی از گذشتکان است را نمیتوان به عنوان یک دلیل قابل قبول مورد توجه قرار داد و بهتر است به جای مقصر دانستن گذشتگان ، بی توجهی خود را به عنوان یک عامل مهم در بروز این مشکل بدانید .

بنابراین با کاهش میزان و به خصوص دفعات مصرف قندهای پوسیدگی زا و در صورت امکان محدود کردن مصرف این موادبه وعده های غذایی اصلی ، دوبار مسواک زدن در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید ، استفاده از نخ دندان ، خودداری از مصرف دخانیات و الکل و مراجعه منظم به دندان پزشک سلامت دندان های خود را حفظ کنیم و از دندان مصنوعی استفاده نکنیم .

لقی دندان بزرکسالان یا لق شد دندان بزرگسالان حتما بخوانید : لقی دندان بزرگسالان چه علتی دارد ؟

به دندان مصنوعی خود عادت کنید :

اگر تازه پروتز دندانی گذاشته اید توجه داشته باشید زمان لازم برای سازگاری با دندان مصنوعی در اشخاص کاملا متفاوت است . برای اینکه زودتر بتوانید به دندان مصنوعی خود عادت کنید به نکات زیر توجه داشته باشید :

نکته اول :

باید برای غذا خوردن کمی وقت صرف کنید . غذا خوردن را با غذاهای نرم و غذاهایی که به تکه های کوچک تقسیم شده اند ، شروع کنید . این کار به شما کمک میکند به آهستگی و با هر دو سمت دهانتان به صورت هم زمان ، برای جلوگیری از حرکت دندان مصنوعی ، غذا بجوید . تا زمانی که کاملا به این شرایط عادت نکرده اید ، به این روش ادامه دهید.

نکته دوم :

ممکن است زمانی که برای اولین بار دندان مصنوعی را در دهان میگذارید ، میزان ترشح بزاق دهانتان افزایش یابد . این پاسخ غدد بزاقی دهان است که پس از چند هفته به حالت اولیه خود باز میگردد . با بلعیدن بزاق میتوانید به تسریع بهبود این شرایط کمک کنید .

دندان‌ مصنوعی دندان‌هایی هستند که از مواد اکریلیک و فلزی ساخته شده و برای جایگزین کردن دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته سوم :

کلماتی را که برای تلفظ آنها به مشکل برخورده اید ، با صدای بلند  رسا تکرار کنید ، تا به این عضو جدید عادت کنید . این مشکل معمولا پس از 2 هفته برطرف میشود .

نکته چهارم :

آزردگی و زخم درروزهای آغازین استفاده از دندان مصنوعی معمولا بسیار طبیعی است و دندان پزشک شما به راحتی میتواند این مشکل را برطرف کند .

مراقبت از دندان مصنوعی

اهمیت داشتن دندان های سالم به اندازه ای است که باید گفت برای داشتن بدنی سالم، باید دندان های سالمی داشت. افرادی که به هر دلیل دندان ها و یا تعدادی از آنها را از دست داده اند می توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند .و برای مراقبت از آن نکات زیر را رعایت کنید :

1- از محلول آب و نمک استفاده نکنید

در طول شبانه روز آن مدت زمانی که دندان مصنوعی خارج از دهان می باشد باید در آب تنها قرار گیرد . از آب نمک یا محلول های دیگر استفاده نکیند . در صورت قرار گرفتن دندان مصنوعی در محیط خشک باعث تغییر فرم آن میشود .

2- شستشوی منظم

بعد از هر وعده غذا پروتز را از دهان خارج و با آب ولرم شستشو دهید . آب داغ به دندان مصنوعی آسیب می رساند . اززدن خمیر دندان به پروتز خودداری کنید . با یک مسواک نرم سطوح پروتز را تمیز کنید و با صابون آنتی باکتریال مایع آن را شستشو دهید .اگر علاوه بر دندان مصنوعی تعدادی دندان طبیعی هم در دهان دارید آنها را با مسواکی جداگانه مسواک کنید و نخ دندان بزنید .

حتما فراموش نکنید که سطح زبان را پس از خارج کردن دست دندان مسواک بزنید .

لابراتوار دندانسازی یا لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی، جایی است که انواع پروتزهای دندانی ویژهٔ هر بیمار به سفارش دندان‌پزشکان ساخته می‌شود. حتما بخوانید : لابراتوار دندانپزشکی چه وظایفی بر عهده دارد ؟

3- ضدعفونی کردن را فراموش نکنید

هفته ای یک مرتبه دندان مصنوعی را ضد عفونی کنید . برای ضد عفونی کردن میتوانید یک قاشق غذا خوری سفید کننده خانگی ( وایتکس ) را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و دندان را به مدت 4 دقیقه در آن قرار دهید  و سپس با آب فراوان شتشود دهید و بعد استفاده کنید . این کار علاوه بر ضد عفونی ، رنگیزه های سطح پروتز را نیز از بین میبرد . در صورت ماندن بیش از حد در این محلول باعث تغییر رنگ میشود .

اگر دندان مصنوعی شما تماما از اکریل نیست و قسمتی از آن از فلز ساخته شده باشد آن را در سفید کننده های خانگی نگذارید . برای از بین رفتن بوی وایتکس پس از شستشو با آب آن را به مدت 15 تا 30 دقیقه در آب قرار دهید و سپس در دهان بگذارید .

4- ماساژ دادن

سعی کنید مخاط زیر دست دندان را بعد از خارج کردن از دهان با انگشت ماساژ دهید . ماساژ دادن باعث کراتینیزه شدن مخاط شده و سطح مناسب تری برای پروتز فراهم میکند و خون رسانی به بافت زیر پروتز بهتر صورت میگیرد . برای ماساژ مخاط زیر پروتز میتوان از مسواک نرم به مدت 2 تا 3 دقیقه نیز استفاده کرد .

چرا عفونت !

گاهی افرادی که دست دندان دارند در گوشه های لب جایی که لب بالا به پایین متصل میشود دچار زخم و سوزش می شوند . این زخم میتواند در اثر کمبود بعضی از مواد ار جمله آهن ، روی و یا ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B2 باشد . یا در اثر عفونت های قارچی دچار این مشکل شوید . ولی یکی از علل اصلی در این افراد کم بودن ارتفاع عمودی دست دندان آنها است .

اگر دندانها کوتاه ساخته شده باشند و یا اینکه در اثر سایش ، دندانها کوتاه شده باشند ارتفاع عمودی دست دندان کوتاه شده و در این وضعیت ایجاد چنین زخمی در گوشه لب دور از انتظار نیست . اغلب با جمع شدن بزاق در گوشه لب قارچ نیز روی این زخم ها سوار میشود و همه این مشکلات در کنار هم باعث بروز عفونت و مشکلات بعدی آن میشود. پس حتما در مورد وضعیت دندان خود با دندانپزشک مشورت لازم را داشته باشید.

بیماران دیابتی توجه کنند

بیماران دیابتی که دست دندان دارند علاوه بر اینکه سطح قند خون خود را باید در حد طبیعی نگه دارند باید بهداشت آن را کاملا رعایت کرده و در صورتی که دندان مصنوعی آنها شل باشد باعث ایجاد زخم شده که این زخم ها در کوتاه مدت درمان پذیر نیست

مراجعه مرتب سالخوردگان به دنداپزشک

مراجعه سالخوردگان به دندانپزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است . چرا که بیماری لثه و دندان باعث ایجاد عفونت و رشد باکتریها شده . این باکتریها دندانها را از بین می برند و وقتی از طریق زبان جذب بدن می شوند بر سیستم خون و قلب اثرات بسیار منفی میگذارند و باعث سکته مغزی و قلبی میشوند . اگر به هر دلیل دندان ها دچار مشکل شوند و نیاز به درمان پیدا کنند باید تا حد امکان از کشیدن آنها خودداری کرد .

حتی دردناک ترین دندان ها هم قابل نگهداری هستند . شاید درمان ریشه و ترمیم و حفظ دندان هزینه داشته باشد اما اگر آینده نگر باشیم ، صرف این هزینه ها از مشکلات بیشتر و پیچیده تر در آینده جلوگیری میکند . به همین دلیل توصیه میشود سالخوردگان مرتب برای معاینه دندانهای خود به دندان پزشک مراجعه کنند .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی