روکش زیرکونیا چیست ؟

روکش زیرکونیا یعنی روکشی که فریم آن از جنس زیرکونیا بوده و بر روی آن پرسلن یا سرامیک دندانپزشکی قرار گرفته است.بیش از نود در صد روکش های زیرکونیا از این نوع می باشند و فریم زیرکونیای آنها از نوع مات بوده که زیبایی و شفافیت ندارد و فقط همرنگ دندان بوده و استحکام بالایی دارد.

خوب است بدانید که اکثر روکش های دندانی در سطح خارجی خود از سرامیک ساخته شده اند. سرامیک دندانپزشکی زیبایی و شفافیت خیره کننده ای دارد. اما این سرامیک یک مشکل بزرگ دارد و آن کم بودن استحکامش است. به همین منظور باید یک فریم یا شاسی برای ایجاد استحکام و قرارگیری سرامیک بر روی آن ساخته شود. این فریم می تواند از جنس های گوناگون و آلیاژهای فلزی گرانقیمت باشد.در روکش زیرکونیا این فریم از ماده اکسید زیرکونیوم که در ساخت الماس مصنوعی نیز کاربرد دارد می باشد.

نوع جدید روکش زیرکونیا بصورت مونولیتیک یا یک تکه از زیرکونیای High translucent ساخته شده است. این نوع زیرکونیا گرانقیمت تر از نوع معمولی روکش زیرکونیا می باشد و دیگر در ساختار آن پرسلن یا سرامیک دندانپزشکی استفاده نشده است . به همین علت بسیار مستحکم تر و زیباتر و دائمی تر از انواع معمولی روکش زیرکونیا می باشد.

انواع روکش زیرکونیا کدامند؟

روکش زیرکونیا دارای دو نوع است :  زیرکونیا جامد و زیرکونیا خیلی شفاف

هر دو نوع زیرکونیا توسط طراحی به وسیله کامپیوتر و ساخت به وسیله کامپیوتر انجام میشود و همین باعث ظرافت و زیبایی در ساخت آن میشود.

1- زیرکونیا جامد:

زیرکونیای جامد نسبت به زیرکونیای شفاف قطعا سخت‌تر است. مقاومت و سختی بالای این نوع زیرکونیا در مقابل نیروی جویدن و نیروهای قوی‌تر مقاومت بالاتری دارد. این نوع از زیرکونیا به دلیل پشتیبانی بالایی که دارد برای دندان‌های ضعیف و تحت درمان با کانال ریشه بسیار مناسب و مورد استفاده قرار میگیرد.زیرکونیای جامد مات است و به همیت علت اغلب برای دندان‌های خلفی و عقب استفاده میشود.

2- زیرکونیا خیلی شفاف:

این نوع زیرکونیا بسیار شبیه به دندان طبیعی فرد است و زیبایی بسیار بالایی دارد. اغلب از این نوع زیرکونیا برای دندان قدامل و جلو استفاده میشود. استحکام این نوع زیرکونیا از پی اف ام بیشتر است و ظاهر بسیار زیبایی دارد. البته اگر نیاز باشد تراز دندان‌های شما توسط ارتودنسی انجام شود طبیعی است که پزشک زیرکونیای شفاف را به شما توصیه نکند.

عفونت دندان روکش شده چه علایمی و نشانه ای دارد ؟ حتما بخوانید : نشانه های عفونت دندان روکش شده کدام است ؟

مزایای روکش زیرکونیا

زیرکونیا در حال تبدیل شدن به یکی از مواد انتخاب شده برای بسیاری از بیماران است. مزایای بسیار آن شامل موارد زیر است:

1- ظاهر عالی:

از آنجا که زیرکونیا به طور طبیعی سفید است، می‌تواند با توجه به سایر دندان‌های شما تغییرشکل دهد و با آن‌ها مطابقت کند. زیرکونیا شفاف است، بنابراین از شفافیت دندان‌های طبیعی شما تقلید می‌کند.

2- لبخند زیباتر:

زیرکونیا هیچ لایه فلزی در لثه ندارد. پرسلن که قبلا محبوبیت زیادی داشت، در قسمت بالای تاج یک لایه فلزی دارد. این روکش فلزی معمولاً در خط لثه قابل مشاهده است و وقتی لبخند می‌زنید بیشتر مشخص می‌شود. تاج‌های زیرکونیا به شما کمک می‌کند تا این مشکل رانداشته باشید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. شما همچنین می‌توانید به زیرکونیا هر شکل و اندازه‌ای بدهید تا با بقیه دندان‌های شما مطابقت داشته باشد.

3– عدم ایجاد حساسیت:

تاکنون هیچگونه حساسیتی به تاج زیرکونیا گزارش نشده است.

4- فوق‌العاده سخت:

زیرکونیا قوی‌ترین تاج است و می‌تواند در برابر سایش و شکستگی مقاومت کند. این روکش بر خلاف پرسلن، تراش نمی‌خورد. اگر آن را به خوبی حفظ کنید می‌تواند برای همیشه در دهان شما بماند. زیرکونیا حداقل پنج برابر قوی‌تر از پرسلن یا پرسلنی است که به فلز آغشته شده است (PFM). همچنین نیروی ناشی جویدن یا گاز گرفتن را به خوبی تحمل می‌کند. استحکام خمشی بسیار بالایی دارد: زیرکونیا دارای مقاومت خمشی 1200 مگاپاسکال است.

5- به خوبی با دندان شما پیوند می‌خورد:

روکش زیرکونیا به خوبی به دندان شما می‌چسبد. یکی از دلایلی که روکش PFM برای شما انتخاب شده این است که سطح فلز به خوبی با دندان پیوند می‌خورد و تاج را در جای خود نگه می‌دارد. زیرکونیا نیز این خاصیت را دارد. این تاج‌ها نسبت به بسیاری از انواع دیگر تاج‌های دندانی نیاز به برش دندان کمتری دارند.

6- عاری از فلز:

بسیاری از افراد به دلیل داشتن خواص بدنی عالی، روکش طلا را ترجیح می‌دهند. با این حال، اکنون از آنجا که ظاهر برای مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است می‌خواهند طبیعی و جوان به نظر برسند. برخی از افراد دوست ندارند فلز در بدن خود داشته باشند. زیرکونیا برای آن‌ها مناسب‌ترین گزینه است.

انواع روکش زیرکونیا کدامند؟

7- زیست سازگار:

بافت‌های موجود در دهان به خوبی روکش زیرکونیوم را می‌پذیرند. روکش زیرکونیوم در طی روزها پس از اتمام درمان عملکرد بسیار خوبی را شروع می‌کنند.

8- عمر طولانی:

عمر روکش زیرکونیوم برابر با روکش‌های معمولی است. روکش زیرکونیوم بهترین خدمات را ارائه می‌دهد و در صورت ماندگاری طولانی مدت بسیار مناسب است.

9- مقاوم در برابر خوردگی:

بسیاری از روکش‌های دندانی با سال‌ها استفاده منظم توسط بیماران دچار خوردگی می‌شوند. مایعات و غذاهای مختلفی که طی سال‌ها مصرف می‌شوند منجر به خوردگی تاج‌های دندان می‌شوند. روکش زیرکونیوم مانند بسیاری از انواع دیگر روکش‌های دندان دچار خوردگی نمی‌شوند که این ویژگی بیشتر در داشتن عمر طولانی آن نقش دارند.

10- شدت کار کمتر:

آخرین فناوری‌های دندانپزشکی را می‌توان با موفقیت در تولید روکش‌های زیرکونیوم استفاده کرد. بهترین قسمت این است که دندان‌های طبیعی بیشتر حفظ می‌شوند که باعث صرفه جویی در وقت می‌شود. فقط دندانپزشک برای قرار دادن روکش زیرکونیوم روی دندان‌های مربوطه ، باید حداقل آماده‌سازی را انجام دهد.

نقاط منفی روکش زیرکونیا

این درمان نیز همانند سایر درمان های دندانپزشکی دارای نقاط منفی است که عبارتند از :

1- ممکن است دندانهای مقابل را از بین ببرد:

چون روکش زیرکونیا خیلی سخت است، ممکن است در مقابل دندان‌های طبیعی شما قوی‌تر ظاهر شود.

2- پوسیدگی ثانویه / پوسیدگی دندان:

پوسیدگی دندان نقطه ضعف دیگر این روکش‌ها است، اگرچه خود تاج تقریباً غیر قابل تخریب خواهد بود. البته پوسیدگی زیر آن نسبت به سایش مواد سخت در مقابل دندان‌های دیگر قابل توجه نیست. شما فقط متوجه خواهید شد که پس از درآوردن روکش، کمی پوسیدگی روی دندانتان وجود دارد.

3- قیمت بالا:

روکش زیرکونیا ممکن است هزینه بیشتری نسبت به روکش‌های دیگر داشته باشد. با این حال، اگر از آن‌ها به خوبی نگهداری کنید، تقریباً مانند یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. اگر به دنبال روکش ارزان قیمت هستید، ممکن است به راحتی تراشیده شود و در دراز مدت مجبور شوید که آن را ترمیم یا جایگزین کنید که در این صورت هزینه آن بالاتر خواهد رفت.

نحوه‌ی نصب روکش زیرکونیا روی دندان

همانگونه که گفتیم روکش زیرکونیوم دندان یکی از انواع روکش های تمام سرامیک است که در آن از هیچ ماده فلزی استفاده نمی‌شود. برای ساخت این نوع روکش از اکسید زیرکونیوم (ZrO۲) استفاده می شود.  روکش زیرکونیا, از دندان شما  به خوبی محافت می کند چرا که این نوع روکش عایق بوده و برای افرادی که دندان های آسیب پذیری در برابر سرما و گرما دارند, انتخاب مناسبی است.رنگ روکش زیرکونیا کاملاً سفید و درخشان است.

عملکرد اسپلینت چگونه است؟ حتما بخوانید : اسپلینت دندان چیست ؟

از این نوع روکش برای بازسازی دندان استفاده می شود. اگر دندان بیمار ظاهر زیبایی نداشته باشد و یا هم اندازه‌ی سایر دندان ها نباشد، با روکش زیرکونیوم به‌راحتی می توان این عیب را پوشاند. در مواردی هم که بین دو دندان حداکثر 2 میلی‌متر فاصله وجود داشته باشد، دندانپزشک با کمک روکش زیرکونیوم می توان این نقص را هم برطرف کرد.

به همین منظور ابتدا با استفاده از مواد مخصوص توسط بهترین دندانپزشک زیبایی قالب دندان‌‌های بیمار گرفته می‌شود. سپس ماده‌ی اکسید زیرکونیوم به صورت یک مایع گداخته در داخل قالب دندان‌‌ها ریخته می‌شود. بعد از سرد شدن، این مایع به جامد تبدیل می شود که آن را از روکش جدا می‌کنند. مزایای روکش تمام سرامیک دندان می توان به استحکام و مقاومت بالایی آن اشاره کرد و همچنین از ویژگی‌‌های دیگر این نوع روکش، نداشتن شفافیت است. به همین دلیل از نظر ظاهری به دندان‌‌های طبیعی شباهت دارد. بسیاری روکش زیرکونیا را بخاطر طبیعی بودن ترجیح می‌دهند.

به خاطر داشته باشید

روکشهای زیرکونیوم بعلت محاسن بسیار زیادی که دارند و از جمله لثه دوست بودن و سازگار بودن با لثه تقریبا موارد منع بسیار کمی دارد. در بسیاری از موارد لثه نسبت به فلز فریم روکش معمولی واکنش و حساسیت نشان می دهد . بعضی مواقع نیز سایه سیاه لبه روکش با فریم فلزی نمای زشتی را در طرح لبخند فرد ایجاد می کند. لثه بسیار متجانس و مایل به زیرکونیوم است و اصطلاحا زیرکونیا لثه دوست است . پس شاید بد نباشد که اقدام به تعویض و جایگزینی روکش های فریم فلزی قدیمی با روکش زیرکونیای مونولیتیک کنیم.

تنها در حالتی که پوسیدگی دندان بسیار به زیر لثه رفته باشد و لبه روکش باید ریشه دندان را بپوشاند شاید بهتر باشد که از روکش با فریم فلزی به جای زیرکونیا استفاده نماییم. همچنین روکش ایمپلنت دندان نیز در نواحی خلفی دهان نیازی به استفاده از روکش زیرکونیا نیست و چون اباتمنت از جنس تیتانیوم است پس فرقی نمی کند که فریم فلزی باشد یا زیرکونیا.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی