ژنژیویت لثه

ژنژیویت لثه یا التهاب لثه‌ها شکلی از بیماری بافت‌های اطراف‌دندانی (پریودنتال) است که به علت تاثیر درازمدت رسوبات دندانی (پلاک‌ها) بوجود می‌آید پلاک‌هایی که بوسیله مسواک‌زدن و سایر اشکال مراقبت‌های دندانی برطرف نشوند، رسوب‌های سختی -جرم دندان- در محل انصال دندان با لثه تشکیل می‌دهند. پلاک و جرم دندانی باعث عفونت، تورم و حساس‌شدن لثه‌ها می‌شوند.

تعریف کاملتری از ژنژیویت لثه

لثه ها بافت های مخاطی هستند که فک بالا و پایین در حفره دهان را پوشش می دهند ؛ آنها دندان ها را احاطه کرده و پوشش می دهند. بر خلاف بافت نرم لب ها و گونه ها، بیشتر لثه ها از نزدیک به استخوان های زیرین متصل می شوند که در برابر اصطحکاک مواد غذایی مقاومت دارند بنابراین، هنگامی که سالم باشند، لثه از بافت ها بهتر محافظت می کند. لثه های سالم معمولا صورتی هستند و ممکن است حاوی ملانین باشند.

ژنژیویت لثه

ژنژیویت ژنژیویت لثه یک بیماری التهابی لثه با ظاهرات خاص التهابی (تورم، گرما، قرمزی و درد). این اولین مرحله در زنجیره علائم ژنژیویت خطرناک است ، زمانی که ژنژیویت خفیف است، ممکن است لثه ها به طور ناگهانی متورم شوند و خونریزی می کنند. خونریزی ممکن است زمانی رخ دهد که دندان هایتان را مسواک می کنید یا حتی زمانی که دندان ها یا لثه ها را تحت تاثیر فشاری قرار ندهید. اگر زود درمان نشود، ژنژیویت بیماری را بدتر می کند و به پریودنتیت پیشرفت می کند. سپس، التهاب می تواند به عضلات و استخوان پریودنتال گسترش یابد.

علل شایع ژنژیویت لثه چیست؟

علت ژنژیویت عمدتا به دلیل پلاک یا دیستال است که در دهان وجود دارد. هنگامی که پلاک به طور منظم پاک نمی شود، باکتری ها به ریشه های دندان حمله می کنند و آنزیم هایی تولید می کنند که باعث اتصال اپیتلیال (بافت همبند و دندان ها) و ایجاد ژنژیویت می شود. علل رشد باکتری ها عبارتند از :

  • جویدن تنباکو یا سیگار کشیدن
  • دیابت
  • مصرف داروهای خاص (داروهای ضدبارداری خوراکی، استروئیدها، ضد انعقادها، مسدود کننده های کانال کلسیم و شیمی درمانی)
  • داشتن دندان های کج
  • لوازم دندانپزشکی که ضعیف هستند.
  • شکسته شدن موادی که دندان ها با آنها پر شده اند.
  • بارداری
  • عوامل ژنتیکی
  • مشکلات سیستم ایمنی (مانند HIV / ایدز)

علل دیگر :برخی از علل دیگری که می توانند باعث ایجاد ژنژیویت شوند، مانند دندان های بد پر شده، دندان های ضعیف و برخی داروهای ضد صرع می باشد.

دنتیوم یک برند کره ای قابل قبول است حتما بخوانید : دنتیوم یک برند ایمپلنت کره ای

ژنژیویت لثه چگونه تشخیص داده می شود؟

در طول معاینه دندان، دندانپزشک لثه های شما را با یک خط کش کوچک معاینه میکند. این معاینه روشی برای بررسی التهاب است. هرگونه فضای غیرطبیعی در اطراف دندان های شما نیز ارزیابی میشود. عمق نرمال ۱ تا ۳ میلی متر است. دندانپزشک همچنین میتواند از تصاویر اشعه X برای بررسی دندان های کشیده شده استفاده کند.

با دندانپزشک خود در مورد عوامل خطر برای بیماری لثه و علائم خود صحبت کنید. این کار می تواند به تشخیص ژنژیویت لثه کمک کند. اگر ژنژیویت وجود داشته باشد، ممکن است به متخصص بیماری های لثه ارجاع داده شوید. متخصص بیماری های لثه یا پریودنتیست، دندانپزشکی است که متخصص در درمان بیماری های لثه می باشد.

آیا میتوان ژنژیویت لثه را درمان کرد ؟

برای درمان ژنژیویت لثه ، بهداشت دهان و دندان ضروری است. این عارضه اولین مرحله در ایجاد مشکلی بزرگ است که هم درمان آن دشوار است و هم می تواند موجب از دست رفتن دندان های شما شود. بنابراین با شروع هرگونه تغییر در لثه های خود و ظهور خونریزی برای دریافت مشاوره تخصصی به دندانپزشک مراجعه کنید.

روش درمان ژنژیویت لثه چیست

یکی از ساده ترین روش های درمان ژنژیویت لثه تمیز کردن حرفه ای دندان هاست. وجود پلاک و تارتار می تواند لثه را تحریک کند. از آنجا که تمیز کردن تارتار در خانه ممکن نیست، برای دریافت کمک تخصصی و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید. معمولا پس از تمیز کردن حرفه ای دندان ها و با رعایت نکات بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، ژنژیویت به سرعت درمان می شود.

بنابراین مهمترین روش ها در درمان ژنژیویت عبارتند از:

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای حذف پلاک، بقایای مواد غذایی و کنترل تارتار
  • رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای دندان و فک
  • اجتناب از سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو
  • پیگیری جلسات معاینه شش ماهه

همان طور که گفتیم عدم توجه به مرحله اول بیماری باعث پیشرفت بیماری می شود.

چه راهی برای پیشگیری از ژنژیویت لثه

مهم ترین اصل در پیشگیری از بیماری لثه، رعایت بهداشت دهان و دندان است. روزی دو بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. بهتر از آن، بعد از هر بار وعده غذایی دندان های خود را تمیز کنید.

انجام معاینات ۶ ماه یکبار یا حداقل هر ساله، برای اطمینان از سلامت دندان ها و لثه ضروری است. تشخیص زودهنگام مشکلات دهان و دندان از پیشرفت و پیچیده تر شدن شرایط پیشگیری می کند. انجام رادیوگرافی دندان هر سال ضروری است.

رعایت یک رژیم غذایی سالم نیز در حفظ سلامت دندان ها و لثه و پیشگیری از ژنژیویت اهمیت دارد. ریزه خواری در طول روز و مصرف مواد غذایی شیرین باعث پوسیدگی دندان می شود.

پانچ ایمپلنت روشی برای درمان و جایگزینی دندان از دست رفته حتما بخوانید : پانچ روشی سریع برای ایمپلنت گذاری است

چه داروهایی میتوان برای درمان ژنژیویت لثه میتوان استفاده کرد ؟

تعدادی از داروها می توانند برای درمان ژنژیویت لثه استفاده شوند:

  • دهانشویه ضد عفونی حاوی کلرهگزیدین می تواند برای عفونت دهان استفاده شود.
  • تراشه های ضدعفونی، حاوی کلرهگزیدین می توانند پس از تسطیح ریشه، در پاکت ها (فضاهای غیرطبیعی) قرار داده شوند.
  • میکروسکپ های آنتی بیوتیک ساخته شده با مینوسایکلین می توانند بعد از جرم گیری و تسطیح ریشه در پاکت ها قرار گیرند.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی را می توان برای درمان مناطق ملتهب لثه استفاده کرد.
  • دوکسی سیکلین، آنتی بیوتیکی که می تواند مانع از آنزیم هایی از آسیب دندانی ایجاد میکنند، شود.
  • جراحی فلپ لثه روشی است که در آن لثه ها برگردانده میشوند و بدین ترتیب پلاک و رسوبات از قسمت های های عمیق تر حذف می شوند. سپس لثه ها در جای خود بخیه میشوند تا به راحتی در اطراف دندان قرار گیرند.
  • پیوند استخوان و بافت می تواند هنگامی که دندان ها و فک ها بیش از حد آسیب دیده شده باشند مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت علائم ژنژیویت لثه و پریودنتیت

تا به اینجا شما نیز قطعا متوجه شده اید که ژنژویت لثه با پریودنتیت تفاوت هایی دارد ، برای آنکه در این مورد اطلاعات کافی داشته باشید بهتر است در مورد علایم این دو اطلاعات بیشتری داشته باشید. در زیر علایم مهم این بیماری را به طور ساده برای شما شرح داده ایم.

علائم ژنژیویت شامل:

۱- قرمزی و تورم در لثه
۲- خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا رفتن نخ دندانی
۳- بوی نامطبوع دهان
۴- حساسیت به دمای گرم و سرد

علائم پریودنتیت علاوه بر علائم ژنژیویت همچنین شامل:

۱- عمق جیب لثه ایجاد شده حول دندان
۲- لثه کشیده شده از دندان
۳- حرکت دندان
۴- فضایی بین دندان ها افزایش یافته

اگر شما هر یک از این علائم را تجربه می کنید، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا درمان مناسبی برای حفظ سلامتی دندان ها و لثه های شما انجام دهد.

چه زمانی می توان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

شما می توانید ژنژیویت لثه را در خانه تشخیص داده و درمان کنید اما اگر وضعیت توسط رسوب ایجاد شده، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، دندانپزشکتان ممکن است اشعه ایکس برایتان انجام دهد تا ببیند که بیماری به استخوان اطراف دندان گسترش یافته یا خیر.

پس از جرم گیری دندان ها، اگر عفونت جدی باشد،دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک توصیه کند. آنتی بیوتیک ها را می توان در قالب دهانشویه، ژل موضعی یا داروهای تجویزی استفاده کرد. علاوه بر این، اگر بعد از یک دوره درمان در خانه، وضعیت دفاعی شما بهبود نیافته باشد، باید به دندانپزشک بروید و سپس، ممکن است برخی از عوارض ژنژیویت را تجربه کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی