فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر ایمپلنت در واقع در نقش ریشه مصنوعی دندان عمل کرده و میتوان گفت مهمترین قطعه مجموعه ایمپلنت دندان می باشد. جنس آن معمولاً از تیتایوم خالص و یا آلیاژ تیتانیوم با آلومینیوم و وانادیوم جهت افزایش استحکام و سختی می باشد تا بدن آن را پس نزند. فیکسچر به همراه کاور اسکرو در مرحله اول کاشت ایمپلنت استفاده می شود.

دندانپزشک آن را درون حفره دندانی که کشیده شده و یا حفره ای که خود با دریل ایجاد نموده است قرار می دهد. سپس روی آن را با کاوراسکرو پوشانده و لثه را بر روی آن بخیه می زند. به طور معمول برای جوش خوردن کامل آن به استخوان فک، درفک بالا 5 ماه و فک پایین 3 ماه زمان لازم است.

ایمپلنت دندان چیست و از چه اجزایی تشکیل شده

ایمپلنت دندانی به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته میشود و جایگزین دندان از دست رفته می شود. ایمپلنت دندانی میتواند یک پارچه و یا دو تکه باشند و توسط پیچ اتصال قسمت آباتمنت و ریشه به هم وصل شوند. تلرانس قطعات ایمپلنت دندان بسیار پایین و گاه تا کمتر از 8 میکرون می بایست باشد که دستگاههای ساخت شرکت Nomura قابلیت دستیابی به این حد بالای دقت را دارا می باشند.

ایمپلنت دندان در حقیقت جایگزینی برای ریشه دندان است در مواقعی که به هر دلیل ریشه دندان از بین برود. مجموعه ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده و همانند ریشه دندان خود فرد عمل می کند. تاج مصنوعی بر روی ایمپلنت نصب می شود تا ظاهری زیبا و طبیعی به دندانهای فرد داده شود. قسمتهای مختلف ایمپلنتهای معمول عبارتند از: فیکسچر، اباتمنت و کاور اسکرو

کاربرد فیکسچر ایمپلنت

همانطور که در توضیحات بالا گفتیم فیکسچر ایمپلنت مهم ترین قطعه در پروسه ی ایمپلنت دندان محسوب می شود و در واقع نقش ریشه را برای دندان مصنوعی ایفا می کند. فیکسچر ایمپلنت و نیز کاور اسکرو در مرحله ی اول ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام انجام جراحی، این قطعه درون حفره ی دندانی که کشیده شده است قرار می گیرد.

درصورت نبود حفره ی دندانی مناسب، دندانپزشک با دریل یک حفره در داخل استخوان فک ایجاد کرده فیکسچر را داخل آن قرار می دهد سپس با کاور اسکرو روی آن پوشانده شده و لثه بر روی آن بخیه زده می شود. مدت زمان لازم برای جوش خوردن فیکسچر به استخوان فک، 5 ماه برای فک بالا و 3 ماه برای فک پایین است. به دلیل تماس مستقیمی که این قطعه با استخوان فک و لثه دارد در تولید آن از ماشین های CNC که ضریب دقت بالایی دارند استفاده می شود.

جنس فیکسچر ایمپلنت چیست؟

معمولاً به شکل کلی و در بیشتر موارد فیکسچرهای ایمپلنت از فلز تیتانیوم ساخته خواهند شد. آلیاژ تیتانیوم یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه های مورد استفاده به منظور ساخت تجهیزات دندانی از جمله بریج، اوردنچر و فیکسچرهای ایمپلنت است. یکی از مهمترین دلایل استفاده از آلیاژ تیتانیوم در ساخت فیکسچر ایمپلنت، سازگاری بسیار زیاد این آلیاژ انسان به دلیل برخورداری از ویژگی هایی مانند نارسایی، مقاومت بالا در برابر خوردگی و مطابقت با ph بدن است.

کاربرد هیلینگ ایمپلنت چیست ؟ حتما بخوانید : هیلینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد ؟

بیش از هر چیزی باید توجه داشت که نوع فیکسچر بر اساس اندازه، ضخامت و سایر مشخصات فیزیکی بنا به تشخیص متخصص ایمپلنت پس از انجام اقدامات اولیه از جمله عکس رادیوگرافی انجام خواهد شد. شکل و ساختار استخوان فک در متقاضیان ایمپلنت از مهمترین پارامترهای موثر در تعیین نوع فیکسچر بوده و تاثیر بسیار زیادی در افزایش ریسک رضایتمندی نتایج حاصل از کاشت های دندانی خواهد داشت.

در این بین طراحی فیکسچر از نظر شکل ظاهری و ابعاد، تنها عامل تعیین شده توسط متخصص ایمپلنت اورولوژیست بوده و بنا به دستور دندانپزشک انتخاب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پوشش های مختلف سطح فیکسچر و رزوه های مورد استفاده در ساختار این قطعه کاملاً متفاوت بوده و بسته به توان مالی و نظر متقاضی انتخاب خواهند شد.

کاشت فیکسچر ایمپلنت چگونه است ؟

فیکسچر ایمپلنت نخستین قطعه ای است که در فرایند جراحی کاشت دندان وارد ساختار فک شده و قطعات دیگر را به خود متصل خواهد نمود. در مرحله اول متخصص ایمپلنتولوژی و یا جراح دهان و دندان، پس از بی حسی موضعی جراح دهان و دندان یک سوارخ کوچک را درون استخوان فکر شما ایجاد کرد فیکسچر که یک پیچ کوچک و محکم است را درون استخوان قرار میدهد. این قطعه در نقش ریشه یا پایه ایمپلنت شما عمل می کند و در واقع همان کاری را انجام میدهد که ریشه دندان های واقعی شما انجام میدهند.

با این تفاوت که این ریشه زنده نیست. پس از قرار دادن فیکسچر ایمپلنت در داخل استخوان فک، شما باید منتظر باشید تا استخوان فک طی فرآیند استئواینتگریشن، پایه ایمپلنت ما را به خودش جوش بزند. استئواینتگریشن نیز به فرآیند احاطه شدن فیکسچر توسط بافت استخوانی فک گفته میشود که به صورت ساده میگوییم فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان.

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد ؟

مراقبت های پس از کاشتن فیکسچر ایمپلنت

برای در امان ماندن از عفونت و مشکلاتی که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان میتواند برای نه تنها فیکسچر ایمپلنت بلکه کل ایمپلنت شما به همراه داشته باشد در این مرحله رعایت نکات زیر را به خاطر داشته باشید :

1- مصرف آنتی بیوتیک:

پس از کار گذاشتن فیکسچر و بخیه زدن لثه، احتمال عفونت وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل باید به طور مرتب آنتی بیوتیک تجویز شده را مصرف نمایید.

2- مسواک زدن بخیه ها:

مسواک زدن دندان ها و اطراف بخیه ها به صورت ملایم و آرام و غرغره ی آب نمک و دهانشویه 24ساعت پس ار جراحی توصیه می شود.

3- اجتناب از فعالیت های سنگین:

در صورت انجام کار سنگین و وارد آمدن فشار زیاد احتمال درد شدید، باز شدن بخیه ها و خونریزی وجود دارد لذا استراحت کافی و دوری از انجام کار سنگین می تواند مانع از بروز این مشکلات شود.

ایمپلنت سوئیسی دارای چه ویژگی هایی است حتما بخوانید : ایمپلنت سوئیسی چه ویژگی هایی دارد ؟

ایمپلنت راهی برای جایگزینی دندان از دست رفته

همه قطعات و اجزای ایمپلنت دندان برای استحکام بخشیدن و بادوام شدن تمامی ایمپلنت طراحی و ساخته شده است و چنانچه به درستی از آن ها مراقبت کنید ایملپنت میتواند تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی در جایگاه خود سالم باقی بماند. از آنجا که پروتز و فیکسچر در ایمپلنت مانند دندان واقعی و ریشه آن عمل میکنند.

شما می توانید بدون نیاز به خارج کردن یا تعویض دندان های کاذب خود، به راحتی بخورید، بنوشید، صحبت کنید و خلاصه هر کاری که با دندان واقعی خود انجام میدهید را میتوانید با ایمپلنت ها هم انجام دهید. هرچند که راه های زیادی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته یا کشیده شده وجود دارد، اما متخصصان دندانپزشکی استفاده از ایمپلنت را بهترین روش برای جایگزینی دندان میدانند.

برای عمل ایمپلنت دندان چه باید کرد ؟

اگر یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید و میخواهید با بهترین روش ممکن جایگزینی برای این دندان ها پیدا کنید قطعا باید درباه ایمپلنت ها به طور جدی فکر کنید. تمام اجزای ایمپلنت دندان بعد از اینکه در داخل دهان شما کاشته شدند دقیقا مثل دندان واقعی عمل میکنند و با اختلاف بسیار زیاد نسبت به سایر رقبا مثل بریج دندانی یا پروتز دندان و … بهترین جایگزین دندان های طبیعی هستند.

هرچند این درمان جزو درمان های پر هزینه در دندانپزشکی شناخته میشود اما نکات مثبت آن به حدی است که جزو بهترین و اولویت درمان برای دندان های از دست رفته استفاده میشود . برای شروع بهتر است به یک متخصص دندانپزشک که تجربه کافی و لازم در زمینه ایمپلنت دارد را مراجعه کنید و با مشاوره گرفتن از این دندانپزشک بهترین گزینه درمانی برای خود را انتخاب و درمان را شروع کنید .

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی