هیلینگ ایمپلنت چیست ؟

هیلینگ به ایمپلنت دندان متصل است و بصورت سیلندرهای فلزی گنبدی شکلی هستند که در بالای لثه قرار می گیرند و دارای ارتفاع 2 الی 10 میلی متر هست و متریال از آلیاژهای تیتانیوم و یا خود تیتانیوم می باشد، می توان گفت کاربرد هیلینگ در ایمپلنت بسیار مهم می باشد. از نقش های اصلی آن در ایمپلنت دندان این می باشد که مانع از نفوذ جسم خارجی و باکتری ها به داخل پایه ایمپلنت می شود.

مراحل ایمپلنت دندان مانند هر درمان جراحی دیگر با ایجاد بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر آغاز شده در نتیجه بیمار در حین جراحی هیچگونه درد ایمپلنت دندان را حس نخواهد کرد. سپس با توجه به طرح درمان انتخابی و ضمانت استخوان، ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و برای اینکه ایمپلنت با استخوان پیوند خوبی برقرار کند به مدت 12 تا 24 هفته زمان لازم دارد.

پس از طی دوره پیوند استخوان (اسئواینتگریشن) ایمپلنت های پایه و بستری مقاوم را برای طرح درمان انتخابی فراهم می آورند. برای راحتی بیمار تا ساخته شدن پروتز اصلی، بر روی ایمپلنت پروتز موقت طراحی می شود تا عمل تکلم و جویدن به طور موقت انجام گردد. قالبگیری از ایمپلنت جزء موارد حساس و دقیق در ساخت پروتز ایمپلنت می باشد و بیمار می بایست کلیه دستورات دندانپزشک معالج را با دقت اجرا نماید.

ایمپلنت و مزایای استفاده از آن

در مورد ایمپلنت دندان بسیار صحبت کرده ایم ، ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است. از ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد. فرآیند جوش خوردن معمولا 3 تا 4 ماه طول کشیده، سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد.

از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر به سزایی در چهره و مهم تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. با استفاده از ایمپلنت های دندانی میتوان علاوه بر بازیابی توانایی جویدن طبیعی، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به فرد بازمی گرداند. کاشت ایمپلنت در خانم ها از سن 15 سالگی و در آقایان از سن 18 سالگی امکان پذیر است. از مرایای آن میتوان به :

  • در عین گران بودن درمان ، مزایا یی همچون راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن، بازگرداندن توانایی جویدن طبیعی و زیبایی فوق العاده ، باعث میشود تا رضایت خاطر بیماران نسبت به بریجهای ثابت یا پرتز متحرک بیشتر شود. در صورت رعایت کامل بهداشت، این دندان ها دائمی (Lifetime) خواهند بود.
  • با درمان ایمپلنت، دندانهای دیگر قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمیشوند.
  • پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک به دلیل ساپورت توسط ایمپلنت تحلیل نمیرود. بنابراین فرم صورت، کمتر دستخوش تغییرات ناشی از از دست دادن دندان میشود.
  • به طور معمول طول عمر ایمپلنت دندان از سایر درمانهای جایگزین طولانی تر است و در صورت از دست رفتن ایمپلنت، امکان جایگزینی مجدد وجود دارد.
ایمپلنت اوستم ، یک ایمپلنت کره ای درجه یک حتما بخوانید : ایمپلنت اوستم ، یک ایمپلنت درجه یک کره ای

کاربرد هیلینگ ایمپلنت

به طور قطع میتوان گفت هیلینگ یکی از قسمت های مهم در ایمپلنت های دندانی است و وجود آن در ایمپلنت دندانی لازم و ضروری از جمله عللی که اهمیت این قطعه را نشان میدهد ، میتوان به :

  1. بزرگترین مزیت بستن هیلینگ بر روی ایمپلنت دندان این می باشد که قسمت فوقانی آن را از محیط بیرون و از آلودگی ها حفظ می کند.
  2. از مزایای دیگر آن ، باعث حفظ سلامتی و مدیریت بافت نرم (لثه) ایمپلنت است و باعث می شود تا به لثه فرم و شکل خاص داده شود و ایمپلنت پس از تکمیل تقریباً مانند دندان طبیعی به نظر می رسد.
  3. شکل و اندازه نهایی روکش ایمپلنت نیز از طریق آن معین می شود زیرا این قطعه موجب می شود لثه فرم و شکل خاصی پیدا کند.
  4. از مزایای دیگر استفاده از این قطعه  این است که موجب می شود از رشد لثه بر روی ایمپلنت جلوگیری شود. این قطعه دارای طول و قطر متفاوتی می باشند و البته کاربرد آنها نیز در بهبودی تفاوت دارد.
  5. این قطعه طی دو مرحله جراحی بر روی پایه ایمپلنت گذاشته می شود در صورتی که کاشت ایمپلنت دارای دو مرحله باشد بعد از مرحله بازسازی استخوان، کاوراسکرو از روی پایه ایمپلنت برداشته می شود، و این قطعه روی آن قرار داده می شود.
  6. بعد از دو هفته این قطعه نیز باز می شود تا مراحل قالب گیری ایمپلنت انجام شود اما دوباره هیلینگ بسته می شود.

قرارگیری هیلینگ ها بر روی ایمپلنت:

هیلینگ های ایمپلنت طی دو مرحله جراحی قرار داده می شوند، اگر کاشت ایمپلنت دارای دو مرحله باشند، بعد از مرحله بازسازی استخوان کاور اسکرو از روی ایمپلنت برداشته شده و هیلینگ برروی آن قرار داده می شود، بعد از دوهفته هیلینگ برداشته شده و مرحله آخر درمان انجام می شود، در نوع دوم جهت جلوگیری از رشد لثه اطراف ایمپلنت هیلینگ قرارداده می شود.

کاربرد هیلینگ ایمپلنت چیست ؟

متریال به کار برده شده در هیلینگ های ایمپلنت:

  • پلی اکسید متیلین
    فلز تیتانیوم
    زیرکونیا

مراقبت های پس ازهیلینگ ایمپلنت

هرچند انجام ایمپلنت و بستن هیلینگ ایمپلنت دندان یک عمل سرپایی است؛ اما مانند هر عمل دیگری نیاز به مراقبت های پس از عمل وجود دارد از جمله مواردی که فرد باید پس از هیلینگ ایمپلنت رعایت نماید می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بلافاصله پس از جراحی، شما با خونریزی مواجه خواهید شد. گذاشتن یک گاز استریل و محکم نگه داشتن آن علاوه بر کمک به قطع خونریزی باعث سفت و محکم نگه داشتن ایمپلنت سر جای خود نیز می شود.
  • در روزهای اول داشتن علائمی مانند خونریزی، ورم، درد و تراوش کردن امری طبیعی است. برای مدیریت و کنترل بهتر این عوارض بهتر است مواظب هر گونه آسیب به ناحیه ی جراحی شده باشید، با یک مسواک نرم در همان شب اول پس از جراحی به آرامی دندانهایتان را مسواک بزنید، با آب نمک چندین بار در طول روز غرغره آب نمک داشته باشید، از کمپرس آب یخ استفاده کنید و استراحت کافی کنید.
  • در این مدت برای حفظ سلامتی لثه و محل جراحی شده موقتا رژیم غذایی خود را تغییر داده به هیچ عنوان از غذاهای سفت و سخت و تند استفاده ننموده غذاهای آبکی و نرم مصرف نمایید.
پیشتازان ساخت ایمپلنت دندان کدام کشورها هستند ؟ حتما بخوانید : ساخت ایمپلنت در کدام کشورها صورت میگیرد

نکات طلایی در مراقبت از ایمپلنت

ایمپلنت از جمله درمان های پر هزینه است ، هزینه بالای این درمان بعلت قطعات و همچنین جنس آنها و هزینه دار بودن این قطعات است . هرچند این درمان هزینه بردار است اما میتوان گفت که این درمان جزو درمان هایی است که برای حفظ سلامتی لثه و جلوگیری از تحلیل استخوان کاربرد دارد ، مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت از جمله نکاتی است که باعث خواهد شد این درمان سالیان طولانی تر برای شما ماندگاری داشته باشد

  • پس از کاشت ایمپلنت به مدت 1 روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.
  • شستن دهان تا 8 ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی شود.
  • بهتر است روز بعد از عمل جراحی، از دهان شویه استفاده شود. بهترین محلول برای شستشوی دهان کلرهگزیدین روزی 3 مرتبه باشد.
  • نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است ولی در مورد خوردن، باید دقت داشته باشید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد.
  • ایمپلنت های دندانی نیز همانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارند. زیرا پلاک های میکروبی باعث عفونت لثه می شوند. بنابراین، توصیه می شود از برس های بین دندانی، نخ دندان، مسواک و ترجیحا خمیردندان های مخصوص ایمپلنت استفاده گردد. 
  • افرادی که از ایمپلنت استفاده می کنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای در سه روز اول پرهیز کنند.
  • به طور کلی استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می دهند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی