بی حسی دندان در بارداری

بی حسی دندان در بارداری از جمله مواردی است که اکثر بانوان باردار درگیر آن هستند ، نگرانی از آسیب رسیدن به جنین و زایمان زودرس همه مواردی هستند که باعث ایجاد نگرانی برای مادران باردار میشوند . مشکلات دهان و دندان در بین زنان باردار بیشتر از بقیه دوران زندگی آن ها افزایش پیدا می کند، این مشکلات در لثه و دندان های زنان باردار بیش تر به علت تغییرات هورمونی در بدنشان است.

اما زنان باردار باید توجه داشته باشند که بر خلاف تصورات اشتباه در بین عموم، بارداری باعث ضعف و پوسیدگی دندان ها نمی شود، بلکه رعایت نکردن بهداشت به علت بی حوصلگی و خستگی در دوران بارداری و تغذیه نامناسب قبل و بعد از بارداری باعث بروز تمامی این مشکلات می شود.

مراقبت از دهان و دندان زنان باردار

بانوان باردار ، به سه دلیل دچار بیماری های دهان ، دندان و لثه میشوند :

1- مصرف بیشتر مواد قندی

2- حالت تهوع و استفراغ که باعث اسیدی شدن بزاق می شود.

3- بی حوصلگی در دوران حاملگی

چرا در دوران بارداری مشکلات دهان و دندان بروز پیدا میکند

در دوران بارداری با توجه به تغییرات هورمونی که در مادر رخ می دهد تغییراتی در لثه های مادر ایجاد می شود که در مجموع باعث تورم جزئی لثه ها شده و همین امر رعایت بهداشت دهان و دندان را مشکل می کند .همین لثه های متورم اگر همراه با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد معمولا خون ریزی از لثه را همراه خواهد داشت . مادران باردار توجه داشته باشند که در طول دوران حاملگی لثه ها به مراقبت بیشتری نیاز دارد. به ویژه دو بار جرم گیری در طول حاملگی به رعایت این بهداشت کمک به سزائی خواهد کرد.

تومور حاملگی چیست ؟

در صورتی که بانوان باردار بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنند، دندان و لثه ی آن ها کم تر دچار مشکل می شود. گاهی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، منجر به ایجاد یک غده روی لثه می شود که گاهی درد ناک است. اما این غده خطر ناک نیست و تومور حاملگی گفته می شود. این تومور معمولا با رعایت بهداشت و بعد از زایمان خود بخود فروکش می کند.

ولی در بعضی موارد اگر این تومور بزرگ باشد نیاز به جراحی خواهد بود. در صورت مشاهده این مورد، حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. زنان باردار باید رعایت بهداشت دهان و دندان را به طور دقیق انجام دهند. در ماه های آخر حتی باید ماهانه دو بار به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و سلامت  دندان ها وارسی گردد. 

شیرین شدن دهان علت های مختلفی دارد حتما بخوانید : علت شیرین شدن دهان چیست ؟

بیحسی دندانپزشکی در دوره بارداری چگونه است ؟

بیحسی در اغلب درمان های دندانپزشکی تزریق می شود و استفاده از بیحسی دندانپزشکی در دوره بارداری نیز گاهی ضروری است. به صورت نظری داروهای تزریق شده به مادر می توانند از طریق جفت عبور کرده و بر بدن جنین در حال رشد تاثیر بگذارند. در نتیجه، تزریق بیحسی دندانپزشکی در دوره بارداری باید با در نظر گرفتن اثر آن بر مادر و جنین انجام گیرد. این بیحسی به چند صورت میتواند انجام شود :

1- بیحسی موضعی :

گاهی دندانپزشک برای انجام درمان تزریق بیحسی را به قسمتی از دهان بیمار ضروری می داند. تزریق بیحسی دندانپزشکی در دوره بارداری نیز برای انجام درمان امکان پذیر است. اما بسیاری از دندانپزشک توصیه می کنند درمان های ضروری را پیش از بارداری انجام دهید. و درمان های غیر ضروری را به پس از بارداری موکول کنید. با این حال، دوره بارداری دوره ای غیر قابل پیش بینی است که ممکن است حتی سلامت دندان های سالم را نیز به خطر بیاندازد.

تزریق بیحسی دندانپزشکی در دوره بارداری باید در کمترین میزان انجام گیرد، اما همچنان باید برای حفظ راحتی مادر کافی باشد. در صورتی که هنوز درد را حس می کنید، به دندانپزشک اطلاع دهید. زمانی که شما احساس راحتی کنید، میزان استرس بر شما و جنین کاهش می یابد. به علاوه، هر چه مادر راحت تر باشد، بیحسی زودتر اثر می کند.

در صورتی که مادر باردار هستید، همچنان می توانید از بیحسی موضعی دندانپزشکی و دوز مختلف آن بر اساس شرایط خود استفاده کنید.

2- سدیشن دندانپزشکی :

سدیشن شما را گیج می کند و استرس شما را در طول درمان کاهش می دهد. از این روش برای بیمارانی استفاده می شود که دچار ترس از دندانپزشکی هستند. با این حال استفاده از گاز نیتروس اکسید به عنوان بیحسی دندانپزشکی در دوره بارداری به خصوص در سه ماهه اول ممنوع است. گزینه های مختلف دیگری برای کاهش اضطراب و درد مادر وجود دارد. در صورتی که فرد باردار باشد، استفاده از دیازپام و سایر داروهای مشابه نیز برای کاهش اضطراب و ترس در او ممنوع است.

3- بیهوشی عمومی :

بیهوشی عمومی شما را کاملا از محیط اطراف بیخبر می کند. اثر بیهوشی عمومی بر مادر و جنین متفاوت است. در بیشتر موارد، باید از بیهوشی عمومی در طول دوره بارداری خودداری شود. در صورتی که انجام یک جراحی دهان و دندان در مورد شما ضرورت دارد و باردار هستید یا تصور می کنید باردار هستید، موضوع را به دندانپزشک یا جراح دهان و دندان اطلاع دهید.

آیا پر کردن دندان در بارداری برای جنین خطر دارد ؟

مشکلات دندانپزشکی که در حین بارداری برای مادران ایجاد میشود از جمله مواردی است که باعث بروز استرس و نگرانی در آنها میشود . این یک واقعیت است که ترمیم کردن و پرکردن دندان های آسیب دیده یک عمل بسیار دردناک است که معمولا انجام آن بدون بی حسی امکان پذیر نخواهد بود. در دوران بارداری معمولا بدن بانوان نسبت به انواع محرک ها بسیار حساس تر از گذشته می شود. به این ترتیب یکی از ملزومات پر کردن دندان در این دوران، بدون شک دریافت بی حسی است.

از میان داروهای بی حسی دندانپزشکی که در طبقه B یعنی مجاز و بی خطر قرار می‌گیرند می‌توان به لیدوکائین اشاره کرد. از انواعی که در گروه C جای می گیرند یعنی قابل استفاده در صورت ضرورت می‌توان پریلوکایین و بوپیواکایین و مپی واکائین را برشمرد. به همین دلیل است که تزریق لیدوکائین بعلت کم خطر بودن آن برای مادران باردار مجاز شمرده میشود . البته این نکته را فراموش نکنید که در همه حال مشاوره و اجازه از متخصص زنان و زایمان لازم و ضروری است .

بی حسی دندان در بارداری چگونه انجام میشود

در ایران چه داروی بی حسی مورد استفاده است ؟

از میان داروهای بی حسی مرسوم در ایران، استفاده از دو دارو، پریلوکایین و آرتیکایین، در مادران باردار ممنوع است. زیرا تزریق این دو دارو به مادران باردار ممکن است منجر به اسپاسم عضلات صاف و در نتیجه زایمان زودرس شود. پس توصیه می‌شود برای مادران باردار از لیدوکائین استفاده شود.

ممکن است برخی مادران تصور کنند که باید تحت هر شرایطی از انجام کارهای دندان پزشکی و پر کردن و ترمیم کردن دندان های پوسیده خود در این دوران اجتناب کنند. زیرا به شدت نگران تاثیر مواد بی حس کننده و موادی هستند که برای پر کردن دندان های آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است زیرا درصورتی که دندان پوسیده دچار عفونت شود، این عفونت از طریق عروق خونی موجود در لثه وارد جریان خون شده و به بدن جنین منتقل خواهد شد. عفونت منتقل شده به جنین احتمال بروز زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس را به شدت افزایش می دهد.به همین دلیل باید به یاد داشته باشید که پرکردن و ترمیم کردن دندانهای پوسیده تان درصورتی که احتیاط های لازم توسط دندان پزشک رعایت شود، نسبت به امتناع از انجام این کار خطرات بسیار کمتری را برای شما و جنین تان به دنبال خواهد داشت.

علل و عواملی که باعث خارش لثه میشود حتما بخوانید : خارش لثه چه علت هایی دارد ؟

لازم به ذکر است که باتوجه به جیوه موجود در آمالگام (مواد پر کردن دندان که به رنگ نقره ای هستند) برای سلامتی شما و جنین تان مضر است، توصیه می شود برای پر کردن دندان از مواد کامپوزیت استفاده کنید.

چرا مراجعه به دندانپزشک در بارداری مهم است

بهتر است در صورت هر گونه  اختلالات دهانی و دندان که شامل لق بودن ، حفره در دندان ها ، درد دندان و یا خونریزی در لثه ها حتما با دندانپزشک مشورت کنید. بهترین زمان برای انجام امور دندانپزشکی در زنان باردار در 3 ماه دوم بارداری می باشد و لازم است تا در این زمان به منظور جرم گیری و سایر درمان های دندانپزشکی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که بیش از 6 ماه از آخرین ویزیت دندانپزشکی گذشته شما باشد، حتما بهتر است توسط دندانپزشک معاینه شوید.

انجام مراقبت های دندانپزشکی نه تنها ضرری برای آن ها ندارد بلکه پیامد های مفید برای شما و کودکتان هم خواهد داشت . همچنین لازم است حتما بعد از به دنیا آمدن فرزند خود به بهداشت دهان و دندان های کودکتان نیز توجه داشته باشد . با رعایت این نکات شما در طول دوران بارداری و بعد از آن دچار آسیب و پوسیدگی های دندان نمی شوید.

نکات طلایی برای سلامت دندان ها در طول دوره بارداری :

اگر میخواهید در طی دوران بارادی کارتان به دندانپزشکی کشیه نشود و نیازی به بی حسی دندان در بارداری نداشته باشید ، نکات طلایی زیر را به خاطر داشته باشید :

  • در طول دوره بارداری برای معاینه دندان ها و جرم گیری مراجعه کنید.
  • رژیم غذایی متعادلی را در دوره بارداری داشته باشید و از مصرف قند و شکر زیاد پرهیز کنید.
  • بلافاصله پس از استفراغ و تهوع، مسواک نزنید و دهان خود را تنها با آب بشویید.
  • درمان های انتخابی دندانپزشکی را به پس از زایمان به تاخیر بیاندازید.
  • روی صندلی دندانپزشک، پاهای خود را روی هم نیاندازید تا گردش خون شما به طور طبیعی در تمام بدن انجام شود.
  • در صورتی که باردار هستید یا تصور می کنید باردار باشید، این مورد را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید. در این صورت، درمان با توجه به شرایط خاص شما انجام خواهد گرفت تا از سلامت مادر و جنین اطمینان حاصل شود.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی